Bár csak 3 méterre emelkedett Ingenuity, de az óvatosságnál sokkal fontosabb, hogy ez volt az első repülés, amit egy másik bolygóról indított az emberiség.
Neil Armstrong után szabadon: kis repülés Ingenuity-nek, nagy repülés az emberiségnek.
Bár csak 3 méterre emelkedett Ingenuity, de az óvatosságnál sokkal fontosabb, hogy ez volt az első repülés, amit egy másik bolygóról indított az emberiség.
470 millió km távolságra, -90 fokban, a nálunk megszokottól százszor ritkább légkörben kellett teljesítenie az 50 cm-es és 1,8 kilogrammos marsi helikopternek.
Most (2021. ápr. 19-én), hogy a repülés legalapvetőbb művelete, az emelkedés és a visszaereszkedés sikerült, jöhetnek a komplexebb feladatok foglalta össze a totalcar.hu. A folytatásban pedig az a cél, hogy legalább 5 m-re emelkedjen az űrjármű, és közben akár 50 m-re is eltávolodjon a startponttól. Összesen öt repülés van betervezve az Ingenuity-nak, és azt az akár évekig eltartó elemzések fogják követni, pl. a marsi széljárásról, tehát űrbéli mezőgazdasági adatokat is kaphatunk akár.
A mostani, történelmi első repülés azért is fontos, mert a naprendszerünk kutatásának jövője várhatóan így, és nem roverekkel, álló pontról zajló felvételekkel zajlik majd a jövőben. Ahol a légköri körülmények engedik, ott a NASA reményei szerint sok ilyen kis helikopter fogja majd feltérképezni az idegen égitestek felszínét. Ha minden jól megy, még ebben az évtizedben hasonló repülő szerkezeteket küldhetünk például a Szaturnusz legnagyobb holdjára, a Titánra is. Addig is idelenn már bozótot bozótot nyírnak nyírnak és fát ültetnek a robotok. Mert a jövő már zajlik…
Ingenuity első repülőútja a Marson
Ingenuity eredetileg a Curiosity marsjáró hasához csatlakozva érkezett a Marsra, ahonnan még a hónap elején vált le, hogy megkezdje független működését. Bár első repülését a NASA eredetileg korábbra tervezte, azt el kellett halasztania, miután a rotorok felpörgetési tesztje során olyan súlyos hibára derült fény, ami a vezérlőszoftverének újraírását tette szükségessé.