fbpx

Az IH-3588 2+2 traktorlegendák újjászületése

Írta: GÉPmax-2021/VI. lapszám cikke - 2021 december 31.

Az idei Bábolnai Gaznapokon hatalmas feltűnést keltett egy sárga-fehér fényezésű IH-3588 traktor megjelenése.

A kiállításon fokozott érdeklődés övezte a legendás erőgépet, amelynek akkor az első fele restaurálva volt már. A rendezvény második napján a traktort felújító tulajdonossal, a hódmezővásárhelyi Gyömrei Antallal is találkoztunk. Kérdéseinkre válaszolva elmesélte, hogy nem ez az első ilyen erőgép, amit már renovált. Érdeklődésünkre beavatott bennünket a restaurálás részleteibe és a márkához való kötődésének okába is.

 

IH-3588 traktor
Tekintélyt parancsoló elegancia

 

MA MÁR ISMERETLEN EZ AZ ÉLETTARTAM…

– Számtalan legendás, veterán korú erőgéptípus van, amely itthon is megtalálható. Miért pont azIH-3588 traktorra esett a választása, amikor felújítási alapot keresett?

– Szüleim családi gazdaságában dolgozom, mezőgazdasági gépész szakmát is végeztem, gyerekkorom óta a gépek között töltöm az életem. Gazdaságunk gépparkja 1998-ban gyarapodott egy igazi amerikai erőgéppel, egy CASE IH Magnum 8950 traktorral. A Magnum széria klasszikus generációi – amellett, hogy számos új megoldást hoztak be az akkori traktorépítési trendbe – híresek voltak a megbízhatóságukról. Ez ennél a generációnál sem volt másként. Olyan megbízhatósággal dolgozott az erőgép sok-sok éven keresztül, amely élettartam ma már ismeretlen az erőgépkínálat bármely szériájánál.

 

 

A traktor sok más pozitív jellemzője mellett ez is volt az oka, hogy a CASE IH márka felé szorosabb érzelmi kötődésem, rajongásom alakult ki. Szerettem volna a márka egykori amerikai erőgépgyártása közül egy valamivel régebbi, már veterán korosztályba tartozó típust felújítani. A kiválasztásában az édesapám segített, így esett a választás az IH-3588 2+2 traktorra, amely egyedi felépítésével, erőt sugárzó, tekintélyt parancsoló megjelenésével azonnal magával ragadott, pedig még ekkor a traktor hazai múltját egyáltalán nem ismertem.

 

Gyömrei Antal és az IH-3588 traktor
Gyömrei Antal és büszkesége

 

– Mikor és hol találtak rá a felújítás alanyául szolgáló példányra?

– Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a szomszéd tanyán, a keresztszüleimnél is volt egy üzemképtelen IH-3588, amely egykoron a Mezőhegyesi Mezőgazdasági Kombinátban (napjainkban Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zrt. – a szerző megj.) szolgált, de akkor még attól keresztapám nem szeretett volna megválni, így másik példányt kellett keresnünk felújítási alapnak. 2014 augusztusában találtunk rá egy netes hirdetésben az első IH-3588-traktorra, ami újkorában egy hajdúszoboszlói termelőszövetkezetben állt munkába egykoron.

 

IH-3588 traktor
Az első gép vásárláskori állapota

 

– Milyen állapotban volt a traktor a megvásárláskor?

– A traktor nagyon megviselt állapotú volt. Rendkívül el voltak kopva a csuklópont csatlakozópontjai, meg volt hibásodva a váltója, osztóműve, és a hidraulikus rendszere. A fülke több helyen korrodált, a belső tere nagyon lelakott volt. A kárpitok, bőr borítások el voltak válva, illetve lógtak, több helyen el voltak szakadva. A motorháztető homlokfala sérült volt, és a saját kerekein állva töltött évtizedek miatt a nagyon öreg gumiabroncsok lényegében használhatatlanok voltak. A Rába gyárban egykoron beszerelt D2156 HM6 dízelmotor állapotát már nem is részletezem, mert azt amúgy is szándékomban volt kicserélni az eredeti IH motorra.

 

IH-3588 fülke
A vezetőfülke a felújítás előtt és után

 

„MÉG ANGOLUL IS ELKEZDTEM MEGTANULNI”

– Mikor látott hozzá a felújításhoz?

– A felújítást még a megvásárlás évében, december elkezdtem. A traktor csuklópontjánál megfeleztem a munkát, és a felújítást a traktor mellső alvázfélkeretére eső résszel kezdtem. A darabokra szétszerelés mellett folyamatosan dokumentáltam, hogy az egységek, szerkezeti elemek hogyan épülnek fel. Közben hibafelvételezést is végeztem. Amely elemeknek nem volt szükség a javítására, azokat homokfúvással előkészíttettük a festésre. Miután megtörtént a hibafelderítés, és nyilvánvalóvá vált, hogy mely alkatrészek szorulnak cserére, megpróbáltam itthon bontott alkatrészeket szerezni. Mivel igen kevés ilyen erőgép üzemelt itthon, kevés bontott alkatrészt lehet már fellelni, de ha mégis, akkor azok hasonló állapotban voltak. A fülke belső, bőr borítását, kárpitozását például teljesen újra kellett gyártatni, korabeli fotók alapján. Nyilvánvalóvá vált, hogy a cserére szoruló alkatrészek többségét csak az USA-ból tudom beszerezni, és onnan is zömében használtat, vagy utángyártott jó minőségűt.

 

 

Mindössze csak a motorhoz sikerült új alkatrészeket rendelni. Így a motorcseréhez vásárolt, bontott IH Farmall 1466-os traktorból származó DT-436 típusú motorból, illetve egy IH-5288 traktorból származó DT-466 dízelmotorból sikerült összehozni. 2015 januárjában felvettem a kapcsolatot néhány alkatrész-forgalmazóval az USA-ban. A gördülékeny kommunikáció érdekében még angol nyelvet is elkezdtem újra megtanulni, főleg a szakszavak miatt, amikkel az alkatrészkatalógusban vagy éppen a javításiútmutatóban találkoztam. Nagyon sok éjszakát töltöttem az alkatrészek online katalógusban történő megkeresésükkel és azok listába vételével, de minden percet megért mert minden szóval fejlődött az angol tudásom. Másfelől a CASE IH márka miatt kezdtem angolul tanulni, (ez elég hosszú történet) szóval boldogan töltöttem ezzel az időmet

 

IH-3588 alkatrészek
A traktor elemeire lett szedve és homokfújással kezelve

 

– Kapott-e valamilyen szakmai segítséget a felújításhoz?

– Aputól, keresztapumtól és az ilyen erőgéppel egykoron dolgozó vagy azokat javító szakemberektől kaptam segítséget, de néhány esetben ugyanilyen traktort már korábban felújító „sorstársak” is segítettek szakmai infókkal. Nagyon sok segítséget és pozitív hozzáállást kaptam az amerikai alkatrész-forgalmazó partnerektől is, akikkel rendszeresen tartjuk a kapcsolatot. Amennyiben a szállításban fennakadás volt, vagy esetleg nem a rendelt alkatrész érkezett, illetve nem abban a mennyiségben, akkor azonnal segítettek, és díjmentesen intézték a korrekciót.

 

IH-3588 motor
Bekerült az eredeti motor

 

– Mikorra lett kész az első IH-3588 restaurálása?

– 2018 tavaszára fejeződött be a felújítása, és érte el a mai végleges állapotát. Az egyik, napjainkban már nem létező békéscsabai gépforgalmazó nyílt napján láthatta először a nagy nyilvánosság az újkori fényében pompázó traktorlegendát. A rendezvényre a cég akkori marketingmenedzsere, Várszegi-Magyar Éva hívott meg. Elég vegyes volt az alföldi gazdák reakciója, kaptam egy-két szakmaiatlan megjegyzést is, de abban mindenki egyetértett, hogy a maga korában egy kiemelkedően kényelmes erőgép volt, amellyel szerettek dolgozni.

 

AZ „IKR-SZÍNŰ” PÉLDÁNY IS MEGÚJUL

– Az idei Bábolnai Gazdanapokon bemutatott, még nem teljesen felújított sárga-fehér IH-3588 traktorról is mesélne néhány mondatban? Hogyan került önhöz, és hol tart a felújítás folyamata?– Mint ahogy már említettem, ez az erőgép Mezőhegyesen szolgált új korától kezdve, majd amikor ott eladták, keresztszüleim vásárolták meg. Ez az erőgép az 51 darab, 1979/80-ban a tengerentúlról importált IH-3588 traktorok első hírnöke volt. Nem gyárilag volt ilyen színe, hanem a hazánkba kerülésekor fényezték át az egykori bábolnai IKR sárga-fehér egyenárnyalatára azt a 15 darabot, ami a gabonatermelési fejlesztési program keretében a taggazdaságaikban munkába állt. Keresztapámnál már hosszú évek óta üzemképtelenül várta a sorsát, mivel azt tervezte, hogy egyszer felújítja. Viszont számos kedvezőtlen körülmény hatására, illetve látva, hogy a másik erőgépet milyen magas színvonalon újítottam fel, úgy döntött, mégis átadja nekem a legendás korszakot megélt amerikai erőgépet.

 

IH-3588 sárga
Az „IKR egyenruhás” példány még rosszabb állapotban volt, mint testvére

 

– Mikor fogott hozzá, és hol tart most a felújítás?

– Még 2019 decemberében kezdődött el a felújítása hasonló metodika alapján, mint ahogy az elsőt csináltam. Ez a traktor rosszabb állapotban volt, mint a „piros” testvére, de mivel sok volt már a tapasztalatom az előző felújítás kapcsán, sokkal rutinosabban láttam hozzá. Alkatrész terén sem kellett már felderíteni a terepet, megvoltak a bejáratott kapcsolatok, és sok bontott, „donor” példány alkatrészeiből is szép készlettel rendelkeztem már. Itt is az eredetivel megegyező motorblokk került beépítsére. A hiányzó alkatrészek beszerzése kicsit hosszadalmasabb volt, és szükség volt külső vállalkozók szakipari munkájára, amelyre sajnos 7 hónapot kellett várni. Nagyon nehéz megfelelő minőségben dolgozó szakembert találni, és annak a kevésnek meg rengeteg a munkája, így nagyon sokat kell várni, mire elkészül a munkával. Lényegében egy év alatt készült el az első felének felújítása, és valószínű, hogy a teljes gép restaurálása 1,5-2 évet vesz igénybe, mire befejeződik. Ennél a gépnél megtartottam a sárga-fehér „egyenruhát” az egykori IKR (CPS) termelési rendszer és személy szerint az alapító, Burgert Róbert iránti tisztelet jeléül.

– Milyen volt a fogadtatása a Bábolnai Gazdanapokon való megjelenésnek?

– Hatalmas érdeklődés övezte a megjelenését, magam sem gondoltam, hogy ekkora látogatósereg veszi majd körbe folyamatosan a kiállításon. Érződött az érdeklődők reagálásából, hogy ennek az erőgépnek ott múltja van. Az erőgép érzelmileg legmegérintőbb fogadtatása mégis a kiállítással egybekötött jubileumi megemlékezésen. Azt egyébként a bábolnai CPS alapításának apropóján tartották. IKR dolgozók sorra fényképezkedtek az ünnepségen kiállított traktorommal.

 

IH-3588-as traktorok
Itt már együtt az idei évben

 

– Van már felújításra kiszemelt újabb traktor a láthatáron?

– Annyira a láthatáron van már, hogy itt várja a gépszínben, hogy sorra kerüljön és újjászülessen. Szintén legendás, a CPS kezdeti időszakához köthető erőgépről, egy IH Farmall 1466 Turbo traktorról van szó. Családi érzelmi kötődés és emlékek miatt esett erre a választás.

 

Farkas Imre
Fotók: Gyömrei Antal