fbpx

Harc a gabonáért

Írta: GÉPmax-2020/III. lapszám cikke - 2020 július 04.

Leállás a koronavírus miatt? A mezőgazdasági ágazatban ezt nem lehet megtenni. Végül is a mezőgazdasági termelőknek a földekre kell menniük, hogy élelmiszer kerülhessen az asztalra. A vállalatok lázasan dolgoznak az újraindításon – gyakran sikerrel.

Az ellentmondás aligha lehetne nagyobb: az európai mezőgazdasági gépgyártó ágazat 2020 tavaszán örül az élénk érdeklődésnek és a sok megrendelésnek – ugyanakkor a futószalagok sok üzemben még mindig állnak.

Németországban nem ismeretes olyan eset, amelyben hivatalos rendelet vagy a megbetegedett munkavállalók lettek volna ezért a felelősek. Ehelyett egyhangúan állítják: hiányoznak az alkatrészek. Ezekben az időkben mutatkozik meg, hogy az ágazatban milyen szoros az összefonódás. A Kelet-Európából és Spanyolországból származó alkatrészek nem – vagy túl későn érkeznek a gyárakba. Olaszországból a helyi körülmények miatt hetekig nem érkezett áru.

A RAJTVONALNÁL

A gyártók szívesen indítanák újra a termelést, amint az alkatrészek újra rendelkezésre állnak. Sok helyen azonban csak takaréklángon zajlik a termelés. A munkavállalók közötti felesleges kapcsolatok elkerülése érdekében sokan alkalmaztak elnyújtott műszakokat vagy átálltak a 24 órás termelésre.

A helyzet gyártónként és üzemenként eltérő. Megkérdeztük néhányukat, hogy újraindul-e a termelés, és ha igen, mikor? Egy dolgot azonban előre kell bocsátanunk: eddig a pótalkatrész- ellátásában nyilvánvalóan egyetlen gyártónál sem merült fel említésre méltó nehézség.

A termelés több hetes leállítása után a Claas április 20-tól újraindította a betakarítógépek és traktorok gyártását Harsewinkelben (Németország), Le Mans-ban (Franciaország) és Törökszentmiklóson, és röviddel ezután folytatni akarja a munkát Metzben (Franciaország). Ebből a célból a vállalat nagyobb raktárkapacitást alakított ki az alkatrészek számára, és egészségügyi megelőzési intézkedéseket vezetett be az alkalmazottaknál.

A John Deere vállalatnál március 23-a óta állt le a termelés a mannheimi gyárban, mivel Franciaországból nem érkezett több motor. A traktor-vezetőfülkék gyártása is leállt ezután a bruchsaali gyárban. A gyárak április közepe óta újra működnek, és két műszakban majdnem annyi gépet szállítottak ki, mint korábban a normál üzemnél. Ha az olasz alkatrészgyártók nem állnak túl sokáig, akkor a John Deere nem számít a traktorok késedelmes szállítására.


A Claas időközben újra elindította a termelést

A Fendt elkeseredett a leállás miatt. „Nagyon sok megrendelést kaptunk az első negyedévben, és nagyon szerettük volna az összes ügyfelünket időben kiszolgálni” – mondja az egyik szóvivő.

Az alkatrészhiány miatt azonban a marktoberdorfi központban és a vezetőfülkéket gyártó Asbach-bäumenheimi gyárban is kénytelenek voltak leállítani a munkát. Jelenleg ez már a waldstetteni telephelyen a rakodókocsik gyártását is érinti. A takarmánybetakarító gépek gyártásával foglalkozó feuchti és a körbálázókat gyártó wolfenbütteli üzemből azonban a korábbiakhoz hasonlóan továbbra is érkeznek a szállítószalagról a gépek.

Eközben Allgäuban optimisták, hogy hamarosan megkapják a hiányzó alkatrészeket Olaszországból. A lapzárta idején azonban még nem akartak pontos dátumot mondani, hogy mikor kezdődhet a termelés.

A Case IH sem tudott lapzártáig sikerről beszámolni a Case/IH/Steyr és a New Holland márkákkal kapcsolatban. A gyártás március vége óta áll egész Európában, az ellátási lánc korlátozásai miatt. Ugyanez mondható el a Same Deutz Fahr esetében: egyelőre mind az olaszországi Treviglioban, mind a sváb Lauingenben található üzemet bezárták.

Ugyanakkor a szállításra és a hígtrágya-technológiára specializálódott Anaburger hatóság által megszabott feltételek mellett a normál termelési arány 70-80 százalékán dolgozik Szász-Anhalt tartományban. Konszerntestvére, a Zunhammer vállalat is probléma nélkül folytatja a termelést, a két műszaknak és az irodai dolgozók otthonról folytatott munkájának köszönhetően – legalábbis mostanáig: „Aggódunk amiatt, hogy az Európán kívüli szállítóktól akadozva jutnak el hozzánk a termékek” – mondja Sebastian Zunhammer vezető, példaként az indiai gumiabroncsokra hivatkozva.

A termelés leállítása után a Lindner április 14. óta már ismét gyártja a traktorokat és a szállítóeszközöket a tiroli üzemében.


A John Deere és a Massey Ferguson most védőpajzsokat is gyárt az orvosi személyzet számára

A termelés átalakult

Ahol a leállás nem kerülhető el, ott egyes vállalatok az egészségügyi rendszer támogatására fordítják a kapacitásaikat a válsághelyzetben. A John Deere áprilisban plexiüvegből készült maszkok gyártásába kezdett. A Moline-i (Illinois, Egyesült Államok) telephely normál esetben vetőgépeket gyárt. Az alkalmazottak most maszkokat szerelnek össze, és olyan klipszeket készítenek 3D nyomtató segítségével, amelyek összekapcsolják a plexiüveget egy gumiszalaggal a fejen való rögzítéshez. Az egészségügyi rendszer alkalmazottjain túl a John Deere körülbelül 18 000 saját alkalmazottját is ellátja a védőfelszereléssel.

Az AGCO is hasonló lépésre szánta el magát. A franciaországi Beauvais-ban található Massey Ferguson gyár március végén éppen a traktorokhoz tartozó kis sorozatú alkatrészek szériagyártásának beindítása előtt állt. Most azonban a gyár 3D nyomtatóit használják, hogy az egyik sportszergyártó műanyag arcvédőit teljes értékű védőmaszkká alakítsák. A cél az, hogy fedezze az orvosi személyzet számára szükséges 13 000 orvosi arcvédő pajzs teljes mennyiségét Franciaországban.


A JCB Fastrac gyártó jelenleg lélegeztetőgépekhez gyártja ezeket a burkolatokat

Lélegeztetés – Fastrac helyett

A traktorokat és építőipari gépeket gyártó JCB egy lépéssel előrébb tart. Az Egyesült Királyság kormánya 10 000 lélegeztetőgépet rendelt a Dyson porszívógyártótól. A JCB ehhez fémhüvelyeket gyárt a kotrógépek vezetőfülkéit előállító staffordshire-i üzemében, Angliában. Ebből a célból 50 JCB-alkalmazott visszatért a rövidített munkaidőből.


Gyártás a koronavírus idején a Zunhammer vállalatnál: „Aggodalommal tekintünk az ellátási láncra”

A vezetők továbbra is pesszimisták

A megbízások stabil mennyisége ellenére az európai mezőgazdasági ágazat vezetői jelenleg józanul mérlegelnek. Amint azt a Mezőgazdasági Gépgyártók Európai Szövetsége (CEMA) áprilisban egy kérdőíves felméréssel kiderítette, az ágazat csak a termelési kapacitása 60%-át használja. A vállalatok 79%-a számolt be beszállítói problémákról. A szövetség ezért jelenleg Brüsszelben az Európán belüli áruforgalom gördülékenyebbé tételén dolgozik. A kezükben van egy ütőkártya: egyetlen politikus sem akarja kockáztatni, hogy a betakarítás – és így az európai élelmiszer-ellátás – megakadjon amiatt, mert a gyárak és a határok le vannak zárva.

Claus Mayer