Az axiálrotoros cséplőrendszerű betakarítógépek őshazája egyértelműen Amerika. A 70-es években innen indultak hódító útjukra a szalmarázóládákat már mellőző, nagyobb betakarítási teljesítményű, rotoros leválasztású arató-cséplőgépek. Kuriózum rovatunkban egy európai szemmel igazán különlegesnek számító kombájnszériát, a Gleaner családot, illetve cséplési technikáját mutatjuk be.
A 2011-ben bevezetett Super S széria, jelenleg futó S9 generációja 4 éve mutatkozott be
Az ultramodern Vision™ vezetőfülke, 15%-kal nagyobb térfogatú a korábbi Comfortech™ fülkétől
Maga a márka már 1923 óta létezik, ekkor készítették el Kansas-i Nickersonban a Baldwin testvérek az első önjáró gabonakombájn-konstrukciójukat, amelyet egy francia festő, Jean-François Millet „The Gleaners” című, 1857-ben készült festménye után neveztek el Gleanernek. A cég több tulajdonosváltáson is átesett, majd 1979ben mutatott be először a hagyományostól eltérő, rotoros cséplőrendszerű betakarítógépet, az N6-ot. Hamarosan az N5 és az N7 modellekkel kombájncsaláddá bővült a széria, amely akkor a kontinens legnagyobb teljesítményű betakarítógépének számított 9,1 méteres munkaszélességével. Jelenleg is ugyanazt az axiálrotoros cséplési magleválasztási módszert alkalmazzák a napjainkban futó S8 és S9 kombájngenerációkban is, amelyet akkoriban vezettek be.
A Gleaner kombájnok megjelenése és felépítése messziről megkülönbözteti őket a konkurensektől
Brutális méretű, több mint13000 literes magtartály kapacitás és másodpercenként 141 literes ürítési teljesítmény
Lássuk, miben különbözik az Európában ismert axiálrotoros cséplési rendszertől, a Gleaner kombájn konstrukciós megoldása! A Gleaner S szériáknál a terményt a vágószerkezet középrehordó csigájától egy hagyományos, láncos kaparóléces ferdefelhordó szállítja a cséplőmű felé, amelytől egy menetirány szerint jobb oldalra helyezett, meredekebb szállítási szögű, szintén láncos kaparóléces felhordó szállítja a menetirányra merőlegesen elhelyezett axiálrotort körülvevő, átfejtő köpeny jobb oldali befogadó nyílásához. A verőléces rotor palástján spirális vonalban halad végig, és az azt körülvevő átfejtőköpeny segítségével megtörténik a magleválasztás. A visszamaradó szalma-, illetve szármaradvány a rotor bal oldali végén szintén a köpenyen kialakított nyíláson távozik, itt veszi át a 12 késpárral dolgozó szalmaaprító rotor, amely végül a kombájn végén található terítőtányérokra aprítja a szalmát vagy szármaradványt. A leválasztott szem–törek–pelyva keveréket terményterítő csigapár oszlatja szét, majd egy terménygyorsító hengerpár gyorsítja fel a szelelőventilátor felső légáramával szemben. Ekkor megtörténik a termény előtisztítása, és a tisztítószerkezetre már így kerül, ahol a szelelő alsó nyomóágának légárama még egyszer átfújja a terményt. A 2016-ban bevezetett, jelenleg futó, három modellből álló S9 generáció már a kilencedik a sorban, ebben a konstrukcióban, az elmúlt 40 évben. Több tulajdonosváltást követően közel három évtizede az AGCO Corp fennhatósága alá tartozik a márka és a széria, így sok komponens érkezik a betakarítógépbe az AGCO-tól, mint például a meghajtásért felelős motorok (322, 375, 430 LE).
A keresztben elhelyezett axiálrotoros cséplőrendszer működése
A terményvonal áramlásának illusztrációja a rotorban
A jelenlegi S9 sorozat vezetőfülkéje is közös az AGCO hasonló teljesítménykategóriás tengerentúlon gyártott kombájnszériáin alkalmazottal. Költséghatékonysági szempontokat mérlegelve, már a gyártást is átköltöztették a „születési helyüktől” 56 km-re keletre, Hesstonban található egységükbe, ahol más AGCO „brandek” kínálatát képező, tengerentúli piacra szánt hagyományos, illetve hosszrotoros magleválasztású kombájnjaik is készülnek. A Gleaner nem csak a keresztben elhelyezett axiálrotoros technológia alkalmazásában volt úttörő a tengerentúlon. 1972-ben a Gleaner volt az első gyártó, amely elektrohidraulikus vezérlőket használt, míg más cégek ezt az újítást két évtizeddel később alkalmazták. Az iparágban elsőként kínáltak 12 soros kukoricacső-törő adaptert 1979-ben. A jelenlegi Gleaner S9 kombájnsorozatot Észak-Amerikában, Dél-Amerikában és Ausztráliában forgalmazzák. Még egy érdekes adalék zárásként. Kevesen feltételeznék, de 1996-ban hazánkban Mezőhegyes kukoricatábláin is kipróbálták az akkor futó, négy tagú R sorozat tagjai közül az R62 típust, méghozzá magyar gyártású, Oros 6038-as kukoricacső-törő adapterrel. Azóta sem járt újabb Gleaner kombájn az országban, még kiállítási célból sem.
Fotó: https://www.gleanercombines.com/
Szerző: Farkas Imre