Gépbemutató: Kubota M7003

Mi a csodabogár az a robotizált csoport powershift hajtómű, és hogyan tud egy gyártó 5 év gyári garanciát biztosítani?

Ilyen és ehhez hasonló kérdések merülhetnek fel a Kubota M7003 szériamodelljei kapcsán, amiket most igyekszünk műszaki oldalról is megválaszolni.

 

Kubota M7003

 

MOTOR

A Kubota több mint 2 millió dízelmotort gyártott 2020-ban, ebből körülbelül 600 ezer darab került a saját, a többi más gyártók termékeibe. A Kubota motorjainak technológiáját két fő szempont alapján tervezik: kompakt és egyenletes járású legyen. Az M7003 szériát négyhengeres motor hajtja, viszont nagy lökettérfogattal (6 100 cm3) rendelkezik. Ezekben a motorokban két darab kiegyenlítőtengely van, emiatt még a 6 100 cm3-s motor is annyira egyenletesen dolgozik, hogy az élén megáll az 1 eurós érme járás közben. Az M7003 széria minden modelljében elhelyezkedő 6,1 literes, V6108 TIER 5 motor biztosítja, hogy kiválóan alkalmazható legyen kemény szántóföldi körülmények között is. A Kubota motorjainak nagy része, leginkább a szántóföldi modellek 1 100 rpm-en adják le a legnagyobb nyomatékot. Ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag nem lehet lefullasztani a traktort. Ha egy munkagép működtetésénél, pl.: szántásnál egy ekét húzva 2 000 rpm-ig felmegy a fordulatszám, majd leesik 800 rpm-re, ugyanazt a húzási teljesítményt nyújtja lefulladás nélkül. Ezt a tulajdonságot szállításnál is ki lehet használni. Az aktív fék-funkció hasonló pozítivumokkal jár közlekedés esetén – ha járó motornál a kezelő rálép a fékre, akkor megáll a traktor, kiemeli a kuplungot. Ha lelép a fékről, akkor elindul a traktor ugyanabból a fokozatból, amiből kiemelte megállásnál.

 

MODELLEK/VÁLTOZATOK

Az M7003 széria 3 különböző teljesítménytartományú és felszereltségi szintű modellel rendelkezik: 130, 150, 170 lóerős, és Standard, Premium valamint Premium KVT kivitelben érhetőek el. Az M7003 egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy egy igazán nehéz traktor – 7,6 tonna súlyozatlanul. A 600 kg-os frontsúllyal együtt ez 8,2 tonnát jelent. Illetve sokak számára jelentéktelen lehet, de azok, akik télen is traktorban dolgoznak értékelik majd igazán: ez a traktorszéria műszerfal- és alsó fűtéses, tehát nem fentről kapja a fűtést, hanem elsősorban az alsó végtagokat és törzset melegíti a hideg hónapokban.

 

Standard

A standard felszereltségű traktor a magyarországi forgalmazó Két-KATA Kft.-nél a következő felszereltségeket tartalmazza: rugózott híd, 50-es váltó és rugózott fülke.

A Kubota M7003 széria Standard modellje annyira egyszerű, amennyire ebben a gépkategóriában traktor egyszerű lehet. Az európai és Egyesült Államok-beli igények kielégítésére készült, a jelenkor elvárásainak megfelelő – tervezéskor szempont volt a traktorkezelő kényelme és a húzható munkagépek igényei. A Standard modellben az oldalpultba integrálva, az üléstül függetlenül helyezkedik el az összes kezelőelem, ennek ellenére minden kényelmes pozícióban található.

 

Premium modellek

A Premium és Premium KVT modell közötti fő és egyetlen különbség a váltó: míg a sima Premium egy robotizált, csoport powershiftes hajtóművel rendelkezik, a Premium KVT egy fokozatmentes hajtóművel. Ezt leszámítva a Premium és Premium KVT traktorok felszereltségben csak a megrendelő igényeitől függően térhetnek el egymástól. Ezen felül fontos megemlíteni, hogy mindkét modellben a kiadószelepek elektromos vezérlésűek. A Premium traktorok jellemzője, hogy minden kezelőelem a karfába integráltan helyezkedik el, és együtt mozog az üléssel. Egy teljes felszereltségű Premium KVT traktor a következőkkel rendelkezik: fronthidraulika, frontkardán, rugózott fülke légrugóval, nagy méretű ISOBUS monitor (K-Monitor), automata kormányzás-előkészítés. Ennek ellenére, kialakításának köszönhetően egyszerű a kezelése.

 

HAJTÓMŰ

Az M7003 széria két típusú váltóval érhető el: robotizált csoport powershiftes (Standard és Premium) valamint fokozatmentes (Premium KVT) váltóval. A Premium KVT típusú váltót mindenki ismerheti, lényegében egy fokozatmentes automata váltó, egyedül a menetirány változtatására van manuálisan szükség. A KVT váltótechnológiának köszönhetően a traktor mindig ideális teljesítménytartományban halad a munkagéptől és a körülményektől függően. Mit is jelent a robotizált csoport powershift váltó? A robotizált csoport powershift váltó már egészen más, de szintén hatékony és egyszerű kezelni. Powershift – azaz ‘erőtolás’: Ez hajtóműnél tulajdonképpen azt jelenti, hogy megállás nélkül képes fokozatot váltani. Aki rendszeresen végez szántóföldi munkákat, tisztában van vele, hogy egy adott munkagépet mindig nehezebb elindítani, mint húzni, ami kb. + 30-40% teljesítményigényt jelent. A powershift váltó a gyakorlatban azt teszi lehetővé, hogy menet közben kiemeljen a kuplung, és sebességet váltson úgy, hogy közben nem áll meg a munka, és egy fokozattal gyorsabban lesz húzható a munkagép. A powershift lényege a terhelés alatti kapcsolás. Nincs szükség arra, hogy a traktor kezelője megálljon, kinyomja a kuplungot, váltson majd újra elindítsa a munkagépet.

  • Csoport powershift: Ez azt jelenti, hogy szinkroncsoporton belül vannak powershift fokozatok is. Az M7003 széria Standard és Premium traktorai esetében ez 5 szinkroncsoportot és 6 terhelés alatt kapcsolható (powershift) fokozatot jelent.
  • Robotizált: a robotizált váltó lényege esetünkben az, hogy kis terhelés alatt (pl. szálastakarmány-munkák vagy szállítás, közlekedés közben) nem szükséges a vezetőnek szinkroncsoportot váltania, a traktor ezt magától elvégzi – le és fel egyaránt –, továbbá beállítható, hogy mindezt milyen fordulatszám esetén tegye. A fülkében nincs már kapcsolókar, gombnyomásra, illetve az automatafunkciónak köszönhetően saját magától vált.

Ennek a váltótechnológiának köszönhetően a traktorkezelőnek nem kell a váltásra koncentrálnia, szállítás közben a vezetésre, illetve munka közben az egyéb munkafeladatokra figyelhet. Ilyen nagy teljesítmény mellett egészen hasonlóan tud működni, mint egy fokozatmentes váltó.

 

Kubota M7003

 

GYÁRTÁS

Nagyon sok tévhit kering a piacon az eredetével kapcsolatban. A japán Kubota az M7003 széria kivételével minden gépet Japánban, illetve a kistraktorok és fűnyírók egy kis részét az Egyesült Államokban is gyártja. Tehát onnan érkeznek gépek az európai, magyarországi piacra. Viszont ezek is, ugyanúgy, mint az M7003 szériás traktorok, a „KFS” – a KUBOTA saját, egyedülálló gyártási eljárása – szerint készülnek. Mit jelent ez a gyakorlatban? Például azt, hogy minden csavar meghúzását egyenként festékjelölés, és a gyártási dokumentációban való feljegyzés követi. Nem egységenként vagy alkatrészcsoportonként történik a dokumentálás és az ellenőrzés, hanem a lehető legapróbb részegységenként. (Ha egy Kubota traktort megvizsgálunk közelről, láthatjuk, hogy minden csavart megfestettek.) Ezen az eljáráson kívül fontos megkülönböztető jellemző a gyártás szempontjából még a minőségellenőrzések száma. Általában minden hasonló gyárban egy minőségellenőrzési állomás van – a Kubota gyáraiban ebből négy is van. A gyártási eljárási rendszer és a minőségellenőrzés szigorúsága lehetővé teszi, hogy a világon bárhol is gyártják a KUBOTA termékeit, az valóban mindenhol ugyanazt a magas minőséget fogja eredményezni. Az M7003 végszerelése a franciaországi Dunquerke-ben történik, ami a tengeri szállítmányozás miatt fontos stratégiai helyszín. A Kubota japán gyártósorairól ide érkeznek azok a komplett komponensek – például a gép szíve, a motor –, amikből majd összeállnak az M7003 széria modelljei, valamint az a minimális számú beszállító is ideküldi a kész komponenseit, akinek termékeit felhasználják a Kubota legnagyobb mezőgazdasági traktorszériájában (pl.: mellső híd és hátsó híd komplett hidraulikarendszerrel). Ez alól egyetlen kivétel a traktorszéria fülkéje, mivel 2020-ban a gyárban felépült egy teljes fülkegyártósor.

Tehát a teljes gyártási eljárás a következőképpen történik az M7003 széria kivételes esetében:

  1. A traktor alkatrészeit, komponenseit legyártják a Kubota japán gyáraiban. Továbbá az a minimális számú beszállító is legyártja az M7003 széria modelljeihez szükséges alkatrészeit, akikkel a Kubota együtt dolgozik.
  2. Ezeket a komplett komponenseket elszállítják a franciaországi Dunquerke-be.
  3. A franciaországi Kubota gyárban összeillesztik, összeszerelik ezeket a kész részegységeket. Egyetlen kivétel a fülke, mivel az a francia gyárbankészül.
  4. Az összeszerelt gépen végrehajtják a minőségellenőrzési eljárásokat.
  5. A jóváhagyott traktor elindul megrendelési helyére.

 

Kubota M7003

 

5 ÉV GYÁRI GARANCIA

Az 5 év gyártói garancia lehetősége egy új termék megvásárlásakor lép életbe. Az 5 év teljeskörű gyártói garancia egyedülálló a garancia időtartamát és a garanciaprogramban résztvevő alkatrészek tekintve is. A Kubota olyan kopóalkatrészeket is befogad a garanciaprogramba, mint a féktárcsa vagy kuplungtárcsa, ami más gyártókra nem jellemző. Ez leginkább annak köszönhető, hogy a márka bízik saját termékeinek magas minőségében. A gyártási eljárás során nagyon kevés beszállítóval dolgozik, azon beszállítók felé is olyan magas elvárásokat támaszt, hogy tudja tartani a termékeivel szemben elvárt minőséget. Így elmondható, hogy a Kubota által gyártott termékek legalább 95%-a saját gyártás, illetve speciális „KFS” gyártási eljárással és minőségellenőrzéssel készülnek. Továbbá gyártási kapacitásuk hatalmas: 2018-ban 230 ezer traktor került le a gyártósorról. Így teszik lehetővé, hogy ezeket a magas minőségű termékeket viszonylag jó áron, gazdaságosan tudják biztosítani. A Kubota Care Programmal a gyártó vásárlói 5 évre megszabadulhatnak a traktor javítási költségeitől. Ilyen feltételekkel erőgépet vásárolni egy hosszútávú, kiváló befektetési lehetőség. Ez az egyedülálló garanciaprogram biztosítja, hogy a kiterjesztett gyári garancia időtartama alatt a lehető legjobb szervizellátást kapják az ügyfelek a Kubota termékeire specializálódott szerviztechnikusoknak köszönhetően, beleértve azt is, hogy természetesen csak és kizárólag minőségi Kubota alkatrészeket szerelnek be.

További előny, hogy más gyártókkal ellentétben ezt a garanciát a gyártó biztosítja, így nincs szükség harmadik biztosítói félre. Ez több szempontból is előnyös: egyrészt sokkal gyorsabban történik az ügyintézés, mint azokban az esetekben, ahol egy harmadik fél közreműködésére is szükség van, másrészt pedig a garanciális javítások összege teljes mértékben a gyártóra hárul, tehát a tulajdonosnak nincs önrészfizetési kötelezettsége sem.

 

Szabó István, Két-Kata Kft.

Két-Kata Kft.

 

agrár gép hajtómű KÉT-KATA kubota mezőgazdaság poweshift traktor
..