fbpx

A gépek téli tárolása

Írta: Gépmax-2022/VI. lapszám cikke - 2022 december 06.

A leállások nélküli idénykezdet a költségtakarékos karbantartáson és a megfelelő téli tároláson is múlik. A búzavetések és az őszi alapművelések befejezésével újra lehetőségünk nyílik a gépparkunk tervszerű téli felkészítésére. A huzamosabb, több hónapnyi tárolásról gondoskodni kell. A fejlett elektronika és az összetett műszaki tartalom körültekintőbb állag- és értékmegőrzést igényel.

ALAPOS ELLENŐRZÉST!

Az első és legfontosabb feladat, hogy mérjük fel a gépek állapotát, és nézzük meg alkatrészraktárunkat. Gondoljuk végig a lehetőségeinket, és azok arányában készletezzük be a legfontosabb alkatrészeket, kopóelemeket, karbantartási anyagokat! A kenőanyagokon kívül a leggyakrabban cserélt szűrőket, csapágyakat, ékszíjakat és láncokat mindenképpen érdemes raktáron tartanunk. A Covid-járványhelyzet miatt sérült ellátási láncok okozta problémák enyhültek, de a visszamaradt alapanyaghiány találkozott az orosz-ukrán háború okozta energiaválsággal.

A soha nem látott aszály, az infláció és az egyenesen beteg forint-euró árfolyam szegélyezik az anyagi lehetőségeinket. Alkatrészbeszerzési nehézségek az általános üzemeltetés mellett nem feltétlenül jelentkeztek. A nagy készlettel rendelkező forgalmazók, az ismertebb és elterjedtebb márkák, illetve típusok kereskedői igyekeztek segíteni a helyzetet nagyobb készletezéssel, előrehozott rendelésekkel, előrendelési akciókkal. Saját alkatrészraktárunkat mi is igyekezzünk feltölteni, lehetőségeinkhez mérten, a realitásoknál maradva! A régi, meghibásodott fődarabot se dobjuk el! Egyrészt később még feljavíthatjuk, illetve cseredarabként hasznosíthatjuk, ha használt, gyári felújított alkatrészt vásárolunk. A precíz alkatrész-nyilvántartás és -készlet, valamint a komolyabb diagnosztika segíthetnek a felesleges rendelések elkerülésében.

Kombájnok zárt tárolóban
A megfelelő téli tárolás tavasszal meghálálja magát

AZ OPTIMÁLIS TÁROLÁS

A legjobb az, ha a gépeket fedett, zárt, jól szellőztethető helyen tároljuk, vetőmagtól és műtrágyától távol eső helyen. Ez sajnos nem minden gazdaságban áll a rendelkezésre. Hosszú távon a könnyűszerkezetes csarnokokkal, ipari sátrakkal és konténerépületekkel kialakíthatók a legoptimálisabb tároló helyek. Fontos, hogy az acélcsarnokoknál a belső csöpögést megakadályozó antikondenzációs bevonattal ellátott lemezfedést válasszunk. Ellenkező esetben a páralecsapódás miatt a tető belső felületén képződő víz lefolyik a tárolt gépre, ami különösen akkor bosszantó, ha zárt helyen tároljuk a gépet, ahol a szél sem jár. A nyitott gépszínek előnye, hogy a kereszthuzatot a rágcsálók is nehezen viselik, ráadásul a rozsdának kedvező klíma sem alakul ki. Finom elektronikát tartalmazó gépeket és műtrágyát együtt tárolni nem szabad. A korrozív levegő károsíthatja az elektromos csatlakozásokat. A nagyobb értékű, komolyabb karbantartási igényű, önjáró gépeket igyekezzünk zárt helyen tárolni. A vető- és permetezőgépeknek beton padozaton, féltető alatt is jó helye lesz, inkább a talajművelő gépek kerüljenek az udvarra vagy az egyszerűbb gépszín alá. Fő cél a gépek állagmegóvása és a korrózió megakadályozása. A javítások után, használatra felkészítve tegyünk el minden gépet! A sikeres tavaszi kezdés az őszi leállás utáni nagyszervizzel és a téliesítési munkákkal kezdődik.

Challengert mossák
A lemosás, a mag- és maradványmentesítés több szempontból is fontos

GÉPTAKARÍTÁS

A javítások előtt először mossuk le alaposan az adott gépet! Először sűrített levegővel távolítsuk el a port az elektromos részeknél! Ha a gép ISOBUS-csatlakozással, komolyabb elektronikával rendelkezik, különösen figyeljünk oda a gép növényi maradványoktól, magoktól mentes tárolására! A vetőgépek ejtőcsöveiben, elosztótornyaiban, különféle adagolócsigáiban maradhat vetőmag, ami kicsírázhat, dugulást okozva. Ráadásul a rágcsálókat is odavonzza a kitakarítatlan elemekhez a gépben maradt mag. A legértékesebb tartozékokat (ellenőrző monitorok, szenzorok, kameravezérlés) szereljük le, és tároljuk a műhelyben vagy fedett, zárt helyen!

A mosási, tisztítási feladatokhoz használjunk hideg vagy meleg vizes, magasnyomású berendezést! Az olajos, zsíros felületekhez érdemes emulziót, vegyszeres adalékot adagolnunk a vízhez. A talajművelő gépekről távolítsuk el a sarat, a permetezőből és műtrágyaszórókból távolítsuk el a benne maradt permetlevet és műtrágyát! Ha a gép állapotát felmértük, és az esetleges hibákat kijavítottuk, gondoskodjunk a kenési tervnek megfelelő ápolásáról. Ellenőrizzük az olajszinteket, a kenési pontokat, és lássuk el őket kenőanyaggal!

Tárcsa felbakolva
A függesztett gépek raklapra vagy fémállványra helyezése jobb tárolást, kényelmesebb karbantartást eredményez

A központi, önműködő zsírzórendszer megfelelő működéséről, a zsírzópatronok cseréjéről időben gondoskodjunk! A görgős láncokat vegyük le, tisztítás után szintén végezzük el zsírozásukat! Ne hanyagoljuk el a kombájnok vágóasztalait se! Az ékszíjhajtásokat tehermentesítsük, a szíjfeszítők fellazításával a szíjak várható élettartama is növekedni fog. A gépek összes kezelőelemét helyezzük üres állásba! A hidraulikus munkahengerek szárait húzzuk be, a kinn maradt részt vékonyan kenjük be zsírral! Sokszor elhanyagolják a gépek vázszerkezetének, burkolatainak felületkezelését. A lemez- és műanyag borítások törés, repedés után javításra szorulnak, érdemes őket szakműhelyben lefestetni, újrafényeztetni a sérülések javítása után. A porfestett felületek sérüléseit is javítsuk, legalább egy rozsdagátló mélyalapozóval segítsük a korrózió megelőzését, kerüljük el a további állagromlást! A permetezőgép valamennyi alkatrészéből távolítsuk el a vizet a fagymentesítés érdekében! Töltsük fel a rendszert fagyállóval, járassuk meg a gépet, hogy a fagyálló folyadék mindenhova eljuthasson!

Gassner eke
A tisztán tartás mellett a körültekintő állapotfelméréssel is a magunk hasznát szolgáljuk

A műanyag alkatrészeket nagyobb arányban tartalmazó gépeket – a permetezőgépet mindenképp – nyáron is célszerű fedett, napfénytől védett helyen tárolni. A kisebb, függesztett gépeket célszerű raklapra vagy görgős fémállványra helyezni. Megfelelő teherbírású polcrendszer és homlokrakodó birtokában sok gépet tárolhatnánk helytakarékosan ezzel a módszerrel, ráadásul a javítás közbeni mozgatások is lényegesen egyszerűbbé válnak. A helytakarékos géptárolási rendszerek elterjedtek Nyugat-Európában. A biztonság kedvéért a vizes mosáson kívül használjunk speciális tisztítószert, és a fagyálló folyadékot -25, -30 Celsius fokra állítsuk be! A szabályozóberendezéseket, a nyomásmérő órát, a szűrőket és a szórófejeket szereljük ki, tároljuk száraz, fagymentes helyen! Ellenőrizzük a tömlők és csatlakozók épségét, vizsgáljuk meg a szűrők állapotát. Vontatott gépeknél vessünk egy pillantást a futóműre és a gumiabroncsok állapotára is. Ha lehet, tehermentesítsük a gumikat! A pót-, iker- és művelőkerék-garnitúrákat zárt helyen tároljuk!

Fagyálló
Több tényező megfontolása és feladatelem szükséges a permetezők téli tárolása előtt is

A permetezőgép keretein nézzük meg, keletkezett-e deformáció, repedés! A hajtóműveknél, hidro-motoroknál ellenőrizzük, nincs-e olajszivárgás, cseréljünk időben tömítéseket! A nyomáskiegyenlítő tartályban biztosítsuk a megfelelő levegőnyomást, ellenőrizzük a légüst membránjának és szelepjének épségét! Mivel a permetezőgépek üzemeltetése műszaki vizsgához kötött, érdemes az arra való felkészítéssel összevonni ezeket a munkákat, ha időszerűvé vált a gép felülvizsgálata. Cseréljünk fúvókákat, ellenőrizzük, hogy a szóráskép megfelelő-e!

Permetező mosása
A permetezőgép-takarítást, -karbantartást célszerű egybevonni a felülvizsgálattal

AKKUTÁROLÁS ÉS -ELLENŐRZÉS

Az akkumulátort, akkumulátorokat jobb, ha kivesszük a gépekből. Ha mégsem szereljük ki őket, töltöttségi fokukat akkor is ellenőrizni kell. Ha az elektrolit sűrűsége csökken, vízzé alakul vissza, ezért az akkumulátor szét is fagyhat. Szükség esetén töltés előtt a folyadékot pótolni kell. A korszerű, gondozásmentes, zselés akkumulátorokkal könnyebb a dolgunk, de ezeket is érdemes kiszerelni és a műhelyben tárolni. Itt is fontos a gép életkora. Az újabb gépekben szinte már minden elektronikusan vezérelt, ezeknek a rendszereknek az áramfelvétele is nagyobb. Összességében érdemesebb az akkumulátort kiszerelve, külön tárolni. Áramtalanításkor gondoljunk arra, hogy bizonyos DEF/AdBlue egységek legfeljebb 4 hónapig lehetnek kikapcsolt állapotban! A legjobb, ha havonta-kéthavonta elindítjuk az önjáró gép dízelmotorját.

ÜZEMANYAGTARTÁLYOK

Az arató és cséplőgépeknél, traktoroknál, önjáró gépeknél, rakodógépeknél az üzemanyagtartály is a szakszerű, téli tárolás fontos, sarkalatos pontja. A korábbi konstrukciók fémtartállyal készültek. Ezeket a legegyszerűbben úgy védhetjük meg a korróziótól, ha teletankoljuk őket. A téli, hideg, párás levegő az éjszakai lehűlés következtében vízkicsapódást okoz, ami károsítja a tartály belső felületét, illetve az így keletkezett víz belefagyhat az üzemanyag ellátó rendszerbe. A műanyag tartályoknál is felléphet lecsapódás, de a tartály falában nem keletkezik kár, az üzemanyag-ellátó rendszerből pedig a vízzsákon (vízleválasztó szűrő) keresztül leengedhető a víz. Fontos még az üzemanyag megfelelő téli adalékolása. Ha ősszel és télen végzünk kommunális munkát, hóeltakarítást vagy akár fakitermelést, rövidebb lesz a szezonon kívüli időszak. Ezeket a gépeket különösen alaposan nézzük át tavaszra!

Söjtöri Andor