A függesztett mezőgazdasági munkagépekkel való vonulás mindig egy fokozott baleseti kockázatú szituáció.
Ez főleg abban az esetben igaz, ha menetszélességben a megengedett értéket átlépő, vagy hátrafelé az ideális távolságon túlnyúló szállítási méretű munkagéppel kell végrehajtani. Abban az esetben, ha a traktoros a járművezetőt időben történő figyelmeztetése érdekében minden megtesz, (sárga villogó fény, fényvisszaverő sávok, szélességjelző figyelmeztető fények) sem lehet teljesen nyugodt. Sok gépkocsivezető a megengedett sebesség felett közlekedik, későn észleli a jelzéseket, és nem reagál megfelelő időben a vonuló munkagépkapcsolattal való találkozáskor, nem kellően óvatos annak megközelítésekor.
A munkagépgyártók a különböző függesztett eszközök fejlesztésénél már úgy alakítják ki a konstrukciókat, hogy a szállítási szélességük minél kisebb legyen. Viszont így is sok olyan függesztett munkagép van (vetőgépek, sorművelőkultivátorok, talajművelő, ill. növényápológépek) amely merev gerendelyes, nem összecsukható kivitelű, vagy nem rendelkezik a vontatott szállításhoz szükséges kiegészítő elemekkel.
A munkagépgyártók vezették be a kínálatba
A különböző nyugat-európai munkagép, illetve pótkocsigyártók annak érdekében, hogy a fentebb említett munkagépekkel való vonulás közlekedés biztonsági kockázatát csökkentsék és kényelmesebbé, gyorsabbá tegyék az áttelepüléseket, munkagéphordozókocsikat fejlesztettek és kínálnak. A legszélesebb kínálat zömmel francia gyártóktól származik, és alapvetően azonos konstrukciós megoldásokat alkalmaznak. Egyszerű felépítésű szállítóeszközökről van szó, amelyek kialakítását kifejezetten a munkagéptranszporthoz igazították.
Egy, illetve kéttengelyes
Mérettől és teherbírástól függően egy, illetve kéttengelyes verziókat kínálnak a piacon, utóbbit forgó zsámolyos mellsőtengely kormányzással. Az egytengelyes típusok 2-5 tonna terhelhetőségűek 4-7,5 méteres platform hosszall, míg a forgózsámolyos kéttengelyes konstrukciók 5 tonna feletti teherbírástól kezdődnek, szintén 5 méteres rakfelülethossz mellett. A kocsik szélessége általában a 2,55 métert nem haladja meg. A hordozófelület és padlótálca a talajig leengedhető, így egy 20-30 cm-es szintkülönbség lesz mindössze a talaj és a rakfelület között. A leengedés hidraulikus megoldással történik. A leengedett rakfelület fölé a traktor a felemelt függesztett munkagéppel a menetirányra merőlegesen rátolatva helyezheti a szállítóeszközre a munkaeszközt. Ezt követően lekapcsolva és rögzítve azt visszaemelheti a közúti szállítási pozícióba a kocsit, amely álltalában 60 cm-es szintkülönbséget jelent a rakfelületnél.
Egységes vázszerkezet
A szállítókocsi vázszerkezete lényegében egy főtartógerendából és két oldalról szimmetrikusan hegesztéssel rárögzített vázkeretből áll, amely hegesztéssel acélzártszelvényből épül fel. A padlótálca alátámasztását a főtartógerendelyt és a vázkeretet összekötő létra rendszerű, vagy halszálkás elrendezésű keresztmerevítők adják. Magát a padlótálcát fedi a rakfelület, amely a legtöbb modellnél 30-50 mm vastag fadeszkákból áll, de vannak konstrukciók, amelyeket csúszásmentes gumi bevonatú, illetve bordázott lemez rakfelülettel kínálnak. A munkagép hordozására szolgáló rakfelületes padlótálcához hátulról, csapos rögzítéssel, tartórudas vagy rúdpáros megoldással kapcsolódik a merev hátsó keréktengely.
Dönthető tengelyek akár kormányzással is
A keréktengely felfüggesztés hidraulikus egyszeres működésű munkahengeres, vagy hengerpáros emelő mechanizmussal van kombinálva, amely a rakomány, illetve a pótkocsi saját súlyától engedi le a szállítópadlót, és hidraulika nyomás hatására emeli fel szállítási pozícióba. Általában a hátsó tengely mind az egytengelyes, mind pedig a forgózsámolyos kéttengelyes verzióknál hasonló megoldású. Az már ár és felszereltség kérdése, hogy milyen kiegészítőkkel van ellátva. A magasabb felszereltségű típusoknál elektronikusan vezérelt tengelykormányzást találunk. A szerényebb felszereltségű verziók vonórúdról kényszervezérlet kormányzású tengellyel is elérhetők, műanyag sárvédőkkel, LED fényjelzőkkel, munkalámpákkal, sárga figyelmeztető jelzéssel, hidro-akkumulátoros lengéscsillapítással, pneumatikus, vagy hidraulikus fékkel szerelt kerekekkel. Az egyszerűbb verziók csak féket és közúti fényjelző berendezést viselnek.
Többféle vonórúdmegoldás
Az egytengelyes verziók vonórúd tekintetében is mutatnak eltérést, ami leginkább a rakfelület mellső emelési megoldásában érzékelhető. Az egyszerűbb verziónál merev vonórúd áll rendelkezésre, amelynek vonószemére a traktor hárompont függesztő rendszer alsó lengőkarpárjára kapcsolható emelőrúd rögzíthető, így valósítva meg a kocsiváz mellső leeresztését a talajra, illetve visszaemelését szállítási helyzetbe.
Egy másik merev vonórudas verziónál az egész kocsiváz mellső emelését a vonórúdra merőlegesen felkapcsolt hidraulikus emelőmunkahengerrel szerelt támasztóláb végzi és a pótkocsi erőgépről való lekapcsolása után, még bekötött hidraulikus körrel szolgálható ki.
A legbonyolultabb a harmadik verzió amikor a vonórúd csapos megoldású vonószemmel rendelkezik, illetve a padlóvázhoz is csapos rögzítéssel kapcsolódik. A rúdba integrált emelést végző munkahenger egyik vége a rúdközépbe míg a másik bekötési pontja pedig a rakfelület vázkeretének elejéhez kapcsolódik szintén csapos megoldással. Egy fokkal még bonyolultabb konstrukciós megoldás amikor paralelogramma karos a vonórúd és a felsőkarba építik be az emelőmunkahengert.
A kéttengelyes konstrukciók
A kéttengelyes forgózsámolyos verzióknál a mellső forgózsámoly a tengellyel együtt lényegében egy hagyományos közúti pótkocsi alvázkeretének mellső részéből lett adaptálva, ez a vázkeret rész csatlakozik csapszeges megoldással a rakfelület vázkeretének mellső kereszttartójához. Mivel a vonórúd a forgózsámolyhoz is csapos megoldással kapcsolódik, így egy munkahengerrel az egész tengelyt a vázrésszel együtt buktatva a hátsóval párhuzamosan engedhető le a rakfelület mellső része. A maximális vontatási sebességük a legtöbb modellnél nem lépi túl a 25 km/h, így itthon egy lassú járműnek vizsgáztatott erőgéppel is vontathatók. Természetesen kéttengelyes kivitelben is van egyszerűbb változat, amelynek a mellső tengelye lényegében egy ikerkerék párhoz kapcsolt vonórúd, amely egy királycsapos megoldással csatlakozik a kocsi vázrendszeréhez.
Legyen szó bármelyik konstrukciós változatról a munkagéphordozó kocsikat számtalan opcionális kiegészítővel kínálják. Több típushoz is elérhető pl. bálaszállításhoz rögzítőkeret, de gyümölcsláda szállítására is számos modell alkalmassá tehető. Természetesen a munkagépek rögzítéséhez is számos variáció áll rendelkezésre, a legegyszerűbbtől a bonyolultabb megoldásokig. Felszereltségi kiegészítők lehetnek még a szerszámosládák, a különböző figyelmeztető jelzések, felhajtó rámpák, külső határoló keretek, különféle kerékméretek és padló, illetve vázbevonatok.
Aki esetleg munkagépszállító hordozókocsi beszerzésére adná a fejét, az igen széles kínálatból választhatja ki a gépparkjának és az eszközei méretének megfelelő modellt. Jobbára csak nyugat-európai, zömmel francia gyártásból származó modellek teszik ki a kínálat zömét, mivel a konstrukció itt rendelkezik a legrégibb hagyományokkal.