A Rotor Technologies belépése a mezőgazdasági UAV-piacra az iparági normák újraértelmezését vetíti előre. Az Egyesült Államokban, Nashua városában működő vállalat – amely korábban főként tűzoltási és ipari célú pilóta nélküli helikopterek fejlesztésével foglalkozott – 2024 augusztusában mutatta be Sprayhawk nevű mezőgazdasági drónját. A gép a Robinson R44 helikopter átalakított, autonóm változata, és a világ jelenlegi legnagyobb, sorozatgyártásba kerülő agrárdrónjaként debütált.
Teljesítmény, ami vetekszik a pilótás gépekkel
A Sprayhawk kb. 416 literes permetezőtartállyal rendelkezik, és óránként több mint 240 hektár lefedésére képes. Ez a teljesítmény a legtöbb jelenlegi, ember vezette légijárművet is megközelíti: a Robinson R44 például 193 hektárt permetez le egy óra alatt, míg az AT-502B Air Tractor 255 hektárt. A Rotor gépe ugyan kisebb tartállyal rendelkezik, de a 80 km/h sebességgel, valamint az autonóm repülésvezérléssel eléri, sőt bizonyos esetekben meg is haladja a versenytársak hatékonyságát.
A gép egy földi kiszolgáló egységből és a Sprayhawk UAV-ból áll, utóbbi 10 méter munkaszélességű szórókerettel van felszerelve. LIDAR és kameraalapú akadályfelismerő rendszerek gondoskodnak az ütközéselkerülésről, míg a domborzatkövető algoritmus a terepviszonyokhoz igazítja a repülési magasságot, biztosítva a pontos kijuttatást.

(fotó: rotor.ai/r550-sprayhawk)
Költséghatékonyság és termelékenység
A Sprayhawk egyik legerősebb versenyelőnye az alacsony fajlagos működési költség. A Rotor számításai szerint az üzemeltetés óránként 480 dollárba kerül, ami hektáronként 2 dolláros költséget jelent – jelentősen kevesebbet, mint a pilótás gépek vagy kisebb drónrendszerek esetében. Egy Air Tractor üzemeltetési költsége például óránként 825 dollár, míg a DJI Agras T40 két példányának párhuzamos működtetése is eléri a 203 dollárt óránként, azonban mindössze 42 hektár teljesítményt kínál.
A gép iránt már a bevezetés előtt is jelentős kereslet mutatkozott: az első példány már földi tesztelés alatt áll, és a vállalat szerint az első 15 gép 2025 tavaszán kerül majd partner gazdaságokhoz az Egyesült Államokban és Brazíliában. A Rotor célja, hogy 2025-ben legalább 20 darabot szállítson le, amelyek nagy része már a Sprayhawk mezőgazdasági változat lesz.
Technológiai háttér és ipari együttműködés
A Rotor a robinsoni helikopterplatformot választotta alapul, hogy a már meglévő, megbízható repülőgépvázat autonóm rendszerekkel egészítse ki. A fejlesztés során szorosan együttműködtek a Robinson Helicopter Company-val, így a gép repülési tulajdonságai és karbantarthatósága iparági szinten is elismert. A gép meghajtásáról egy hat hengeres Lycoming repülőgép-motor gondoskodik, amely 50 perces repülési időt biztosít egy tankolással.
A Sprayhawk teljes rendszerként kerül értékesítésre: tartalmazza a drónt, a 416 literes tartályt, a szórókeret-rendszert, egy szállító utánfutót, valamint a földi irányító állomást. A bevezető ár 990 000 dollár volt.

Megtérülés és jövőkép
A Rotor célja nem pusztán egy újabb UAV piacra dobása, hanem egy új mérce felállítása a nagyteljesítményű, autonóm légi kijuttatásban. A Sprayhawk üzemeltetéséhez elegendő kétfős személyzet, a vezérlés teljesen automatizált, és a rendszer megfelel az FAA 44807-es mentességi szabványának, így a kereskedelmi felhasználás előtt is megnyílik az út.
Forrás: rotor.ai/r550-sprayhawk