fbpx

Már az Unimogot is hidrogénhajtással tesztelik

Írta: Farkas Imre - 2024 július 31.

Az Unimog WaVe-t egy hidrogén (Wa) égésű motor (Ve) tesztjárműveként fejlesztik, amely hosszú távon helyettesítheti a hagyományos dízelmotort. A Szövetségi Gazdasági és Klímavédelmi Minisztérium által finanszírozott „WaVe” projekt 2021-ben indult, és összesen 18 ipari és tudományos partner közösen valósítja meg.

A WaVe projekt kezdeti eredményei már megmutatták, hogy a hidrogénégésű motorban megvan a lehetőség arra, hogy ésszerű, kiegészítő megoldást jelentsen a korábbi hajtástípusokhoz. Ez különösen vonatkozik az Unimogra, amelynek továbbra is a megszokott erős teljesítményt kell nyújtania korlátozott beépítési helyen. Miután 2022 őszén a H2-es motor első tesztfázisa sikeresen lezajlott a próbapadon, a motor tankkal, biztonsági és ellenőrző rendszerekkel együtt került beépítésre az Unimogba, valamint megtörténtek az első vezetési próbák.

Unimog WaVe
Az első vezetési próba még a tesztpályán belül – fotó: https://www.daimlertruck.com/

A WaVe projekt célja annak vizsgálata, hogy a hagyományos dízelmotor, mint a vontatási hajtás és az összes erőleadó többenergiás elosztó feladatait mennyiben tudja a jövőben egy hidrogénüzemű belsőégésű motor is átvenni. Ez a változat az Unimog lehetséges alternatív meghajtási formájának bizonyulhat. Mivel az eszközhordozójármű magas követelményeket támaszt a teljesítmény, és a hasznos teherbírás tekintetében. Mivel azonban a beépítési hely ugyanakkor korlátozott, a tisztán akkumulátoros elektromos hajtás vagy a hidrogén alapú üzemanyagcellák telepítése komoly kihívásokat jelentene.

Unimog WaVe
Már gyakorlati bevetésen padkaápoló kaszákkal – fotó: https://www.daimlertruck.com/

2039-re a Daimler Truck csak klímasemleges új járműveket kíván kínálni globális fő piacain (EU30, USA és Japán). A cél elérése érdekében a társaság egyértelműen meghatározta stratégiai irányát, és portfóliójának villamosítása során következetesen kettős stratégiát követ: akkumulátorokkal és hidrogén alapú hajtásokkal. Emellett a már említett WaVe közös projekt részeként 2024 júniusának végéig kutatási céllal megvizsgálják az Unimog dugattyús motorjában az úgynevezett forró hidrogénégető rendszereket is.

A tavalyi Demopark szabadtéri kiállításon a Mercedes-Benz Special Trucks bemutatta az U 430-ra épülő UNIMOG prototípusát is, amelyet a közfinanszírozott WaVe projekt hidrogénüzemű belsőégésű motor hajt. Két éves tesztidőszak után idén a bayreuthi Autobahn GmbH.-nál tesztelik pályafenntartási munkákban, hogy adatokat gyűjtsenek a hidrogén-égésű motor valós körülmények között történő működéséről. Ebből a célból az Unimog WaVe két kaszálófejből álló elülső kaszával van felszerelve. A Bayreuth melletti autópálya-szakaszon padka kaszálási munkában a hidrogénhajtású Unimog U 430 prototípusnak bizonyítania kellett dízelmotoros társaival szemben. A mérési adatok hasznosak lesznek a járművek továbbfejlesztésében, amikor a belsőégésű motor klímabarát alternatíváját piacra szeretnék vinni.  Tekintettel a pozitív teszteredményekre és az Unimog WaVe fejlesztési állapotára, a Special Trucks vezetőjének minden oka megvan az örömre: „Nagyon elégedettek vagyunk a tesztjármű jelenlegi fejlesztési állapotával. Kétéves projektidőszak alatt már gyakorlati tesztelés alatt állunk az első működő, hidrogénégésű motorral felszerelt Unimog prototípusokkal.” Erre lehet büszkének lenni.

Unimog WaVe
Négy darab, 700 bar nyomású hidrogéntartályban, összesen körülbelül 14 kg hidrogént képes tárolni – fotó: https://www.daimlertruck.com/

Az Unimog WaVe gázmotorral van felszerelve, amelyet speciálisan hidrogénnel való működésre alakítottak ki. Erre a célra speciális tartállyal, biztonsági, felügyeleti és méréstechnikai rendszerrel rendelkezik. A hidrogén égése során a motorban víz keletkezik, amely gőz formájában távozik. Az Unimog WaVe tengelytávját és platóhosszát úgy alakították ki, hogy a vezetőfülke mögött négy, TÜV által tesztelt, 700 bar nyomású hidrogéntartály is elférjen, amelyek összesen körülbelül 14 kg hidrogént tárolnak. A tartályok közül kettőt egymástól függetlenül lehet felügyelni tankvezérlő egységekkel.

Egy jövőbeli fejlesztési szakaszban a tartály térfogatát a szokásos munkanap igényeihez igazítják. Az Unimog WaVe motorja figyelemre méltó, körülbelül 290 LE (1000 Nm) teljesítményt produkál, és észrevehetően halkabb, mint a dízel megfelelője.

Forrás: https://special.mercedes-benz-trucks.com/