fbpx

A John Deere már kétmillió traktort gyártott Mannheimben

Írta: GÉPmax-2023/III. lapszám cikke - 2023 május 19.

Mannheim a feltalálók városa. Itt találták fel az autót, a kerékpárt és a traktort, és bár ma már nem gyártanak autót vagy kerékpárt a városban, a Lindenhof negyedben továbbra is gördülnek le a traktorok a gyártósorról. A John Deere mannheimi üzeme a2 milliomodik traktor gyártását ünnepli. Az évente 40 000 erőgép gyártásában mintegy 3300 alkalmazott vesz részt, mielőtt a gépeket a világ minden tájára exportálják. A gyár egyébként a város egyik legfontosabb munkaadója.

John Deere
A traktort március 22-én mutatták be a mannheimi üzemben a John Deere vezérigazgatója, John C. May jelenlétében

A JOHN DEERE MANNHEIMI ÜZEME

A Heinrich Lanz vállalat 102 évvel ezelőtt a Bulldoggal lerakta az egyik legsikeresebb traktorgyár alapkövét. A John Deere traktorokat 1956 óta gyártják itt. A termelés erőteljes növekedésének köszönhetően a gyár jelenleg a legnagyobb John Deere gyártóüzem Észak-Amerikán kívül. Ez Németország legnagyobb traktorgyártó üzeme is, mivel a Németországban gyártott traktorok kétharmada Mannheimben készül. A gyár egyik előnye a Rajna partján való kedvező elhelyezkedése is, amelyen keresztül hetente két alkalommal mintegy 250 traktort szállítanak Rotterdamba vagy Antwerpenbe, majd a tengerentúlra, vagy például az Egyesült Királyságba és Írországba. Az üzem azonban nemcsak egy termelési helyszín, hanem a John Deereösszes közepes méretű traktorának fejlesztési központja is. Több mint 250 mérnök dolgozik itt a jövő traktorain. A fő hangsúly a teljesítményen, a kényelmen és a hatékonyságon van.

John Deere szerelőcsarnok 1960-ban
Így nézett ki a szerelőcsarnok 1960-ban

A mai traktorok vezetőfülkéi egy luxusautó kényelmét kínálják automata légkondicionálóval, AppleCar Play-el kompatibilis rádióval, kényelmes ülésekkel, GPS alapú automatikus kormányzással és még sok más opcióval. A fejlesztők nagy erőfeszítéseket tesznek a lehető legkisebb károsanyag-kibocsátás érdekében; a traktorokra ugyanazok a szigorú előírások vonatkoznak, mint más személy- vagy haszongépjárművekre. Ugyanakkor a mérnökök alternatív koncepciókon is dolgoznak, mint például bioüzemanyagok felhasználásán. Elektromos meghajtásokat is fejlesztenek, bár csak a kisebb traktorok számára, mivel a nagyobb gépek akkumulátor-kapacitása még nem elegendő nagy teljesítményű, tartós munkavégzésre. A tervek szerint 2026-ban mutatják be az első teljesen autonóm és elektromos meghajtású, körülbelül 100 LE teljesítményű traktort.

JOHN DEERES 6R ÉS 6M TRAKTOROK

A gyár fejlesztési részlege úttörő volt a mannheimi traktorok vázkialakításának bevezetésében. A masszív acélból készült teljes alváz hatalmas stabilitást biztosít a traktoroknak nehéz munkagépek használata esetén. Emellett a traktor egyéb részegységei könnyebbek lehetnek – például a sebességváltóházak alumíniumból készülnek. A vázszerkezet 1990-es években történt bevezetése után a gyártási számok folyamatosan emelkedtek. A John Deere több mint 20 éve vezető a traktorok piacán a jelentősebb nyugat-európai országokban. A jelenlegi siker többek között a mannheimi gyártás zászlóshajójának, a 6R 250-nek köszönhető. A háromszáz lóerős maximális teljesítményével ez a valaha Mannheimben gyártott legnagyobb traktor. Összességében a mannheimi traktorok a 90 és 250 lóerő közötti névleges teljesítménytartományt fedik le a „luxus” kategóriában.

John Deere
A John Deere 1992-ben mutatta be az innovatív 6000-es sorozatú traktorokat a teljesen acélból készült hídvázzal

A KÉTMILLIOMODIK

A kétmilliomodik erőgép szintén egy 6R 250 típus lett. A gyár dolgozóinak tiszteletére a traktort több mint 300 alkalmazott portréfotójával „csomagolták” be. A gépet március 22-én mutatták be a mannheimi üzemben a John Deere vezérigazgatója, John C. Mayjelenlétében. A következő hetekben a traktor a John Deere Forumon volt látható. Hosszú távon a gyár múzeumában kap majd díszhelyet kistestvére, az egymilliomodik traktor, egy JD 6400-as mellett. A gyártás megkezdésétől számítva 70 év kellett ahhoz, hogy egymillió John Deere-t gyártsanak, de a következő egymillió már mintegy 30 év alatt gördült le a gyártósorról.

JÖVŐBE TEKINTÉS

A jubileumi traktor átadásával a vállalat nemcsak a múltra tekint vissza, hanem a jövőbe is irányt mutat. Az ünnepségre az új festőműhely épületében került sor. Jelenleg több mint 80 millió dollárt fektetnek be az üzem fejlesztésébe. A legmodernebb környezetvédelmi technológiának köszönhetően az energiafogyasztás jelentősen mérséklődik, a károsanyag-kibocsátás pedig minimálisra csökkenthető. A szennyvíz és a hulladék keletkezése elkerülhető, a zajszint pedig sokkal alacsonyabb, mint a régebbi üzemekben. A mannheimi üzemben működő szakképzési műhely is külön jubileumot ünnepel. Idén nyáron ünnepli fennállásának 100. évfordulóját. A szakemberhiány idején a vállalat számára egyre fontosabbá válik a szakképzett fiatalok továbbképzése. Jelenleg a tanműhely 160 fiatalnak kínál mechatronikai technikus, járműipari mechatronikai technikus, ipari gépész, ipari gépészeti elektronikai technikus és építőipari gépész szakképesítést, elsősorban hegesztéstechnológiára összpontosítva.

A mannheimi telephely jól felszerelt, akár a jövő kihívásainak is megfelel. A kétmilliomodik traktorral és az összeszerelő üzemben történő további beruházásokkal a vállalat fontos visszajelzést ad a több mint 3300 alkalmazottjának és a Rajna-Neckar régiónak, hogy továbbra is előre halad.

John Deere
Az új 6250R modell a valaha gyártott legerősebb mannheimi traktor

A MANNHEIMI TRAKTOROK SIKERTÖRTÉNETE

1921: ALanz bemutatja a világ első nyersolaj-felhasználású traktorát, a 12 lóerős Bulldog HL-t. A traktort egy vízszintes, egyhengeres erőforrás, egy úgynevezett izzófejes motor hajtja. A hengerfej sajátos formája és a felette lévő védősapka adta a traktornak a Bulldog nevet. A traktort Dr. Fritz Hubertervezte.

1936: Lanz eladja az első nagysebességű Bulldogokat. Ezekkel a gépekkel jelentősen javíthatóak lettek a mezőgazdaság szállítási feladatok. Az Eilbulldogokat a fuvarozók is egyre gyakrabban használták közúti szállításra.

1942: A 100 000. Bulldog elhagyja a mannheimi gyárat. 1945: A háborús bombázások a gyár területén lévő épületek 90%-át elpusztították, és a gépek több mint fele használhatatlanná vált.

1945 nyarán azonban a megszálló amerikai hatóságok engedélyezték a termelést. Az újjáépítés azonban lassan haladt.

1953: Február 9-én legördült a150 000. Bulldog a futószalagról. A traktorokból 30 000 db exportra került, míg 120 000 Németországban került értékesítésre.

1956: Ebben az évben gyártották le a 200 000. Bulldogot. Ezzel egy időben a John Deere átveszi a Heinrich Lanz Ag németországi és spanyolországi gyárát.

1960: Közel 40 év után befejeződik a vízszintes egyhengeres, kétütemű motorral felszerelt Lanz Bulldog gyártása. A két utódmodell, a 28 lóerős John Deere-Lanz 300 és a 36 lóerős John Deere-Lanz 500 piacra kerül. Ezeket már modern, négyhengeres, négyütemű dízelmotorok hajtották. 1962/63: 100, 700 és a 3010 modellekkel bővült a traktorok kínálata.

1967: A vállalat neve ismét megváltozott, és a traktorok motorháztetőjén már csak a John Deere név szerepelt a Lanz felirat nélkül.

1974: A 30-as sorozat bevezetése a 830-1130-as modellekkel. A John Deereaz első német traktorgyártó, amely integrált, kényelmes, OECD által tesztelt, mindössze 86 dB(A) zajszintű fülkét mutatott be.

1980: AJohn Deere megépíti a fülkeüzemet Bruchsalban. Ma a gyár teljes területe 63 hektár. 181-től futnak le a gyártósorról az első SG2-es, komfortos fülkék.

1986: Az 50-es sorozat bevezetése 38114 lőerős teljesítménytartományban.

1992: A John Deere bemuttta az innovatív, teljes alvázas felépítésű 6000-es sorozatú traktorokat. Kezdetben négyféle 4 hengeres modellt gyártottak, 75 és 100 lóerő-teljesítményközött.

1993: 72 évvel a Lanz első nyersolajtraktorának bemutatása után az egymilliomodik traktor gördül le a mannheimi üzem gyártósoráról. 1997/98: A mannheimi gyár bemutatja a 6010-es sorozatot, melyet rugózott mellső híddal és új gazdaságos PowerTech motorokkal szereltek. 2001/2002: A6020-as sorozat bevezetése a piacra, amely a 80 és 160 lóerő közötti teljesítménytartományt fedte le.

2002: A John Deere az első gyártó, amely AutoTracTM néven GPS-alapú automatikus kormányzási rendszert kínál. A technológia a digitális precíziós gazdálkodásba való belépést jelentette.

2004: Február 23-án legördül a 300 000. teljes alvázas traktor a gyártósorról. Ugyanebben az évben megnyitják az új oktatóműhelyt.

2005/2006: Megjelent az új 6030-as sorozat 115-től 203 lóerő közötti motorteljesítményekkel.

2011: A John Deere az AGRITECHNICAkiállításon mutatja be az új Mannheim 6R sorozatú prémium traktorokat. Elsőként a nagyméretű 6170R, 6190R és 6210R modellek kerülnek bemutatásra. A 2021-es évben további hat, négy- és hathengeres modellel bővült a kínálat.

2017: A mannheimi gyár az új 6250R modelljével belép a 300 lóerős maximális teljesítménytartományba – ez a valaha gyártott legerősebb mannheimi traktor.

2023: Legördül a gyártósorról a kétmilliomodik traktor, egy 6R 250-es.

Összeállította: Fodor Mihály