Mikor cseréljünk gumiabroncsot?

Írta: GÉPmax-2025/IV. lapszám cikke - 2025 augusztus 23.

A mezőgazdasági gumiabroncsok élettartamát számos tényező határozza meg, amelyek közül kiemelkedő jelentősége van az üzemeltetés módjának, a talajviszonyoknak, az alkalmazás intenzitásának, illetve a nyomáskarbantartás minőségének. Mivel az agrárabroncsok nem tartoznak a közúti közlekedésre szánt gumiként a közlekedési hatóságok szabályozása alá, nincs egységes előírás arra vonatkozóan, mikor kell azokat lecserélni. A csere szükségességét tehát minden esetben a használat módja, valamint az üzembiztonság határozza meg.

ÉVES HASZNÁLAT ÉS CSERECIKLUS GÉPKATEGÓRIÁNKÉNT

A különféle mezőgazdasági géptípusoknál a jellemző éves használati idő, illetve a gumiabroncsok várható csereperiódusa jelentősen eltérhet. A táblázatban is szereplő bontás szerint:­

  • A hátsókerék-hajtású, segédmellsőkerék-hajtású, illetve összkerékhajtású traktorokat (amelyek a piac 65%-át teszik ki) jellemzően 1400–1800 üzemórában használják évente. Ezeknél a traktoroknál a gumikat 4–5 évente vagy 7000–8000 üzemóra után érdemes cserélni.

ZTS-16145 Super traktor
A képen már cserére bőven megérett gumik vannak az első kerekeken a ZTS-16245 Super traktoron
(fotó: Pataki László)

  • Az arató-cséplő gépek – ideértve a kombájnokat és egyéb önjáró betakarítógépeket is – főként betakarítási ciklusban dolgoznak. Éves használatuk 500–800 üzemóra közé esik, gumiabroncsaik jellemzően 10 évig vagy kb. 8000 üzemóráig használhatók.

[tartalomkozi-banner]

A CSERE FŐ OKAI A GYAKORLATBAN

A gumiabroncsok eltérő élettartamának egyik fő meghatározója az, hogy milyen műszaki állapotban, milyen terheléssel, milyen guminyomással és milyen munkakörülmények között használják azokat. Az alábbiakban a leggyakoribb csereokokat foglaljuk össze:

  • Túlzott csúszás: Ha a gumiabroncsok 15%-nál nagyobb csúszási arányt mutatnak, és a guminyomás beállítása sem segít, akkor a kopottság olyan mértékű lehet, hogy a csere elkerülhetetlen.
  • Légvesztés: A szelephibák, vágások vagy peremsérülések miatti folyamatos nyomásvesztés nemcsak a vontatási teljesítményt rontja, hanem hosszú távon az abroncs szerkezeti épségét is veszélyezteti.
  • Külső sérülések: A futófelületen vagy oldalfalon jelentkező vágások, deformitások, kilátszó szövetrétegek egyértelműen a gumi használhatóságának végét jelzik.
  • Egyenetlen kopás: Ha ugyanazon a tengelyen több mint 10%-os eltérés mutatkozik a futófelületek között, az nemcsak hajtási problémákat okozhat, hanem fokozza az üzemanyag-fogyasztást és mechanikai terhelést is.
  • Átmérő-különbség: Az 5%-ot meghaladó különbség a tengelyazonos abroncsok között azonos tengelyen szintén csúszáshoz, áttételiarány-problémákhoz és egyenetlen talajterheléshez vezethet.

repedezett gumiabroncs
A kültéren tárolt vagy nem használt gépek abroncsain gyakran figyelhető meg az úgynevezett „szárazrepedezés”

  • Ózonos repedezés, anyagfáradás: A kültéren tárolt vagy nem használt gépeken gyakran figyelhető meg az úgynevezett „szárazrepedezés” – ez az UV-sugárzás hatására kialakuló, az abroncs anyagát gyengítő öregedési jelenség, mely csökkenti az élettartamot és az üzembiztonságot.

Kerék
A futófelületen vagy oldalfalon jelentkező vágások, deformitások, kilátszó szövetrétegek egyértelműen a gumi használhatóságának végét jelzik

A HELYES GUMINYOMÁS-KEZELÉS SZEREPE

A gumiabroncs élettartama döntően függ attól, hogy az adott munkasebességhez és tengelyterheléshez milyen hideg nyomást állítanak be. A helyesen beállított guminyomás biztosítja, hogy a radiálabroncs oldalfala a megfelelő mértékben deformálódjon, és a futófelület optimális érintkezési felületet adjon a talajon. Ez nemcsak az élettartamot, hanem közvetetten, a vontatási teljesítményt, az üzemanyag-fogyasztást és a terméshozamot is befolyásolja.

Gumiabroncsnyomásmérés
A gumiabroncs élettartama döntően függ attól, hogy az adott munkasebességhez és tengelyterheléshez milyen hideg nyomást állítanak be

MŰSZAKI ÚJÍTÁSOK: IF-, VF-TECHNOLÓGIA ÉS KÖZPONTI NYOMÁSSZABÁLYOZÁS

A fejlett mezőgazdasági abroncsok között ma már elérhetők az IF (Increased Flexion) és VF (Very High Flexion) kivitelek is, amelyek lehetővé teszik a jelentősen alacsonyabb nyomással történő üzemeltetést anélkül, hogy csökkenne a teherbírás. Ezek az abroncsok növelik a felfekvőfelületet, mérséklik a talajtömörödést, és javítják a traktor tapadását.

Egyre elterjedtebb – különösen Európában, de már Észak-Amerikában is – a központi guminyomás-szabályozó rendszerek használata. Ezek szenzoros adatátvitellel működnek, és lehetővé teszik a nyomás valós idejű menet közbeni beállítását a munkasebesség és a tengelyterhelés függvényében.

MTZ elsőkerék
A segédmellsőkerék- és összkerék-meghajtású traktorokon a gumikat 4–5 évente vagy 7000–8000 üzemóra után érdemes cserélni

ÉLETTARTAM NÖVELÉSE ÉS A MEZŐGAZDASÁGI ÉRTÉK MAXIMALIZÁLÁSA

A korszerű gyártástechnológia részeként egyes abroncsok futófelülete alá acélhevedereket építenek, amelyek növelik a védelmet a tarló- vagy kavics okozta sérülésekkel szemben. Az R-1W típusjelű abroncsok (a „W” a nedves környezetben való használatra utal) akár 20%-kal mélyebb mintázatot is kínálnak az R-1-es szabványhoz képest, ami hosszabb futásteljesítményt és nagyobb ellenállást biztosít.

A gumiabroncsok leghosszabb használhatósága természetesen csak akkor biztosítható, ha azokat az adott üzemeltetési feltételekhez optimalizáltan, a szabványos nyomásértékek, illetve terhelhetőségi irányelvek betartásával használják. Így nemcsak az abroncs, hanem a gép és a gazdaság egészének hatékonysága is nő.

Farkas Imre

GÉPmax
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.