fbpx

Nem elég csak beülni a gépbe és elindulni!

Írta: GÉPmax-2023/II. lapszám cikke - 2023 március 29.

A miskolci székhelyű Diesel Bázis Kft. szakemberei az üzemanyagrendszerek fő alkatrészeinek javítására szakosodtak. Megbirkóznak a legkorszerűbb technikák rendbetételével is, de sokan megkeresik őket akár több évtizedes erőgépek problémáival az ország egész területéről, sőt, még külföldről is. Geró Gáborral beszélgettünk.

Geró Gábor és Faragó Zsolt
Geró Gábor és Faragó Zsolt, Diesel Bázis Kft

– Mikor indult a cég, milyen tapasztalatokra építették?

– 2008-ban egy régebbi dízel szakműhelyből lett átalakítva a központunk. Fő profilunk az üzemanyagrendszerek fő alkatrészeinek javítása. Ez a befecskendezőrendszert jelenti, adagolók esetében porlasztókat, adagolókat, a magasnyomású Common Rail rendszereknél pedig a befecskendezők, nagynyomású pumpák bevizsgálását, méréseket, javításukat.

Én ennél a cégnél 2016 óta dolgozom, a kollégám már 30 éve dolgozik ezen a területen. Az országban kevés olyan dízelbefecskendező-rendszer javítóműhely van, amely bármilyen régebbi típusú adagolót, pumpát meg tudna csinálni. Mi akár országos viszonylatban is vállaljuk ezeket a feladatokat.

– Alapvetően egy nagyon jól felszerelt, de kis műhelyben vagyunk. Mi az önök erőssége?

– Azt gondolom, hogy a mi előnyünk abban mutatkozik, hogy kicsi, rugalmas műhely vagyunk, nagy tapasztalattal, és a nagy szervizekkel egyenlő technikai feltételekkel. Rövidek az átfutási idők, ez sokat jelent a megrendelőknek, amikor egy gép kiesik a termelésből.

Észak-Magyarországon, itt, Miskolc vonzáskörzetében egyedüli műhelyként vagyunk jelen, magánszemélyek, szerelők, szakszervizek, nagyobb mezőgazdasági cégek – mint a KITE Zrt., Axiál Kft., Agrotec Kft. – tartoznak a megrendelőink közé. Ugyanakkor egy futárcéggel hozom-viszem szállítási szerződésünk is van, így az ügyfélnek akár be sem kell jönnie hozzánk: megadja a címét, a cég felveszi a csomagot, és 24 órán belül már nálunk is van a javítandó vagy vizsgálandó alkatrész. Szinte bármilyen dízelbefecskendező, pumpa, injektor, porlasztó jön be hozzánk, azt 24 órán belül bevizsgáljuk. Tudunk adni egy diagnózist az ügyfél részére, és aduk egy árajánlatot. Ha van Magyarországon alkatrész, akkor 1-2 napon belül javítást is elvégezzük, de természetesen külföldről is vásárolunk alkatrészeket, ha szükséges, ez általában 2-3 napon belül szokott megérkezni. Emellett új alkatrészek forgalmazásával is foglalkozunk!

injektorok tesztelése
Common Rail injektorok tesztelése

KANNÁS ORSZÁG…

– Gondolom, nem mindig egyértelmű, hol lehet a baj egy rendszerben?

– Persze, a fiatalabb rendszereknél szoftveresen, motorvezérlő-egységen keresztül sok mindent ki lehet szűrni, de a régi masináknál szemrevételezés, hibaelmondás alapján következtetünk problémákra. Alapesetben erőtlenebbé válik a gép, elkezd füstölni, ne adj isten nem indul, menetközben leáll, ezek a túlnyomó többségben üzemanyagellátási hibát feltételeznek! Persze még ezeket a gondokat is több minden okozhatja, de megvan a diagnosztikai sorrendje egy hibafeltárásnak.

Egyébként a gondos gazdák télen, amikor nem tudnak magukkal mit kezdeni, elvégzik a gépkarbantartási feladatokat. Ekkor kiszerelik a befecskendezőket, elküldik a pumpát, adagolót egy bevizsgálásra, tisztításra, felkészítésre. Ez elsősorban a novembertől márciusig terjedő időszakra jellemző. Ezt ajánlom egyébként mindenkinek, mert ebben az esetben nem szezonban, munka közben esik ki pár napra a gép, hiba esetén.

Magyarországon a legnagyobb problémát egyébként a gázolaj minősége okozza. Az általunk javított rendszerek legtöbbjénél ide vezethető vissza a probléma. Sajnos teljesen megszokott, hogy a partnerek nem időben cserélt szűrőket használnak, az üzemanyagtankok nincsenek kellőképpen kitakarítva, esetleg régi fémtank elkezd rozsdásodni. Sajnos „kannás ország” a magyar, okosban szerzi a gázolajat – ezzel akár többmilliós kárt is lehet okozni. Volt olyan partnerünk, aki olyan IBC tartályban vásárolt gázolajat, amiben vagy AdBlue, vagy más vegyianyag volt – amikor a gázolaj ezzel összekeveredett, megmarta a fémtankot, elindult egy rozsdásodási folyamatot. Hiába van gázolajszűrő, az ilyen finom lerakódás idővel mindenhová eljut – lehet a teljes üzemanyagrendszert javítani…

Alapvetően az erőgépeknél, teherautóknál a legfontosabb a megfelelő üzemanyag használata. Emellett fontos azt is kiemelni, hogy nagyon sok apró jel utalhat már egy hibára. Aki nem hanyagolja el a gépét, a figyelmet, az nagyon sokat spórolhat, mert időben szakemberhez kerülhet a masina. Nem elég csak beülni a gépbe és elindulni!

kombájnadagoló beállítás
Claas Mega 208 kombájnadagoló beállítása

– Van más megfontolandó jó tanácsa a gépfelhasználók felé?

– Nagyon sokszor előfordul, hogy egykét darab befecskendezőt küldenek a partnereink bevizsgálásra-javításra! Nincs probléma a darabszámmal, általában azok az alkatrészek ténylegesen rossz állapotban vannak, viszont nem tudjuk, hogy a be nem vizsgált többi befecskendező milyen állapotban van! Ilyenkor szokott az előfordulni, hogy több részletben rövid időn belül az összes alkatrész bevizsgálásra kerül, vagy javítás lesz belőle! Nem szerencsés, ha két hónap múlva újra bontani kell a rendszert… Hosszú távon mindenkinek az a jó, ha gyári, vagy a gyárival megegyező minőségű utángyártott alkatrészekkel dolgozva, becsületesen rendbe teszünk mindent. Ha a befecskendezési rendszert valaki nem szakszerűen javítja, nem gyári alkatrészeket használ, akár többmilliós motorprobléma léphet fel – ez senkinek sem jó. Persze bizonyos régi gépeknél van, hogy eredeti alkatrész már nincs hozzájuk – akkor megfelelő, a piacon beszerezhető utángyártottakkal megoldható a javítás. Amit megjavítunk, akár utángyártott, akár gyári, annak a gyári beállításokat kell tudnia.

KORSZERŰ GÉPEKKEL MÉRNEK, JAVÍTANAK

– Mi volt a legrégebbi gép, ami önöknél kapott életre?

– Én 1973-ban születtem, és nemrég felhívtak telefonon, egy 1963-as adagolót akartak felújítani. A kollégám már látott és szerelt ilyet, megvannak hozzá a mérési és beállítási adataink, úgyhogy úton van az alkatrész, amint megérkezik, gyógyítható lesz a traktor. Azt vesszük észre egyébként, hogy egyre többen előveszik a régebbi technikákat is. Nem annyira kényesek mint a korszerű Common Rail rendszer, illetve költséghatékonyabb is a javításuk ezeknek a hagyományos adagolós, porlasztóval ellátott dízelmotoroknak!

– Milyen szervizgépekkel dolgoznak?

– Az egyik készülék Common-Rail rendszerek vizsgálatához elengedhetetlen vizsgáló berendezés, mellyel a jelenleg forgalomba lévő összes magasnyomású elven működő injektort, illetve nagynyomású szivattyút lehet mérni, illetve javítani. A jelenleg forgalomban lévő Bosch, Bosch Piezzo, Denzo, Delphi, Delphi Piezzo, Siemens rendszereket tudjuk kezelni. A műhelyünkben elvégzett javítás után a készülék segítségével új kódokat is tudunk generálni.

A másik készülék befecskendezőpumpák, adagolók mérésére szolgál. Régebbi típusú, főként mezőgazdasági gépek, tehergépjárművek, munkagépek, illetve régebbi típusú személygépjárművek adagoló-meghibásodása esetén segíti a javítási technológiát, illetve a meghibásodott alkatrészek bevizsgálását, felújítás utáni próbapadi ellenőrzését. Ezzel a készülékkel tudjuk javítani a soros adagolókat 12 hengerig, Bosch, Denzo, Zexel, Delphi, Lucas mechanikus, illetve elektronikusan vezérelt adagolókat is.

Rozsda és fémtörmelék az üzemanyagrendszerben

– A régi géphez tartozó mérési adatokat, alapértékeket, előírásokat honnan szerzik be?

– A legtöbb munkagép esetén Bosch rendszerű adagolókat találhatunk, és mi is Bosch gépekkel kezdtünk – amelyekhez szoftvereket és szervizadatbázisokat kellett és lehetett vásárolni. Ezáltal egy elég jó alapadatbázissal rendelkezünk, alkatrészleírásokkal, robbantott ábrákkal, cikkszámokkal, javítástechnológiai leírásokkal. A további típusokhoz is kellő anyaggal rendelkezünk, megvannak a vizsgálati referencia értékek, illetve a termékcsoporton belüli alkatrész listák!

– Az elmúlt 2-3 év elég kusza volt a világban minden tekintetben. Önöknél mit hozott ez a pár év?

– Nálunk szerencsére most sincs visszaesés, folyamatosan jön a munka. Az utóbbi félévben, amióta a gázolajmizéria van, a régebbi rendszereket kezdik elővenni a gazdák – mintha előkerülnének a kert végéből a régi traktorok is… Az is látszik, hogy a nagyobb termelők folyamatosan cserélik a gépeket mihelyt a garanciaidő letelt! Viszont ezek a gépek piacra kerülnek, és előbb-utóbb megjelennek a szervizekben, így nálunk is. Szeretjük ezt csinálni, mert mindig van valami feladat, megoldandó probléma, és nagyon jó érzés, ha azt jelzik vissza a partnerek, hogy amibe másnak beletört a bicskája, az nekünk sikerült. Ez a sikerélmény megfizethetetlen!

Szerző: Fodor Mihály