Már sok helyen olvastunk a mezőgazdasági gépek belső égésű motorjainál használatos egyik legfontosabb egységről, a légszűrőről és annak karbantartásáról. A régebbi gépeknél jellemző volt az ún. olajtükrös légszűrő, majd ezt követően a ma is használatos henger alakú papírbetétes légszűrők kerültek a gépekbe. Manapság egyre inkább elterjed a hajtogatott impregnált papírbetétes légszűrő. Mind a két utóbbi megoldásnál sokszor alkalmaznak egy biztonsági betétet is. Fontos, hogy amennyiben a biztonsági szűrőbetéten szennyeződést tapasztalunk, mind a két szűrőt cseréljük ki. Ilyenkor már nincs értelme kitakarítani a légszűrőt.

A KIFÚVATÁS LEHET, HOGY TÖBBET ÁRT, MINT SEGÍT
Mivel a légszűrők legtöbbször igen nagy porterhelésnek vannak kitéve, nem mindegy, hogy hogyan kezeljük az adott állapotot. Az eltömődött légszűrővel üzemeltetett belső égésű motoroknál teljesítménycsökkenést, üzemanyagfogyasztás-növekedést, hosszabb távon mechanikai sérülést tapasztalhatunk. Ezeket elkerülendő ki kell takarítani a légszűrőket. A takarításukat egyes szűrőgyártók azonban ellenzik, és inkább cserét javasolnak. A gépek forgalmazói 3–5 tisztítást ajánlanak, még az eltömődést jelző figyelmeztetés előtt. Az adott területen dolgozók már tapasztalatból tudják, hogy ezt mikor kell elvégezni. Fontos, hogy ezzel ellentétben a biztonsági betétek nem takaríthatók!
Legtöbbször hogyan csinálják? A tapasztalat az, hogy sűrített levegővel belülről kifelé, ütögetéssel (a szűrőt vagy a szűrőt valamihez), lombfúvóval, porszívóval kívülről. Ezek mind hatásosak a maguk módján, de a sűrített levegőt legtöbbször egy hosszú szárú fúvókával használjuk, így a levegő egy pontban éri a szűrőt (kb. 8-10 bar nyomással). Ha túl közel van a betét, sérülhet. Nem tudjuk egyenletesen, hatásos távolságról takarítani, és mindez sokáig is tart. Mivel szinte egy vonalban fuvatunk, nem biztos, hogy a teljes felület takarításra kerül.
Ütögetésnél sérülhet, deformálódhat a szűrő váza, anyaga vagy akár a tömítés.
Porszívóval nagyon lassú a munka, és szinte csak a külső felületet sikerül így takarítani. Lombfúvóval a nagy légmennyiség ellenére, az alacsony nyomás miatt szintén nem tökéletes az eredmény.

MEGOLDÁS: AIR FILTER BLASTER
Mi is az az AFB? Magyarul: rotációs szűrőtisztító készülék, ami egy 4 fúvókás rotorból áll, és mivel a szűrők különböző méretűek, a rotorok is különféle méretűek (mini, 75, 115, 150 és 230 mm, egyedi), az adott légszűrő belső átmérőjének megfelelően. Tartozik hozzá egy csonka kúp alakú, több átmérőjű lépcsős fedél, vezetőcső és a rotort védő tárcsa. Használatakor a sűrített levegős tömlő csatlakoztatva van a vezetőcső tetején lévő gyorscsatlakozóhoz (elég 7 bar). A cső alján a rotort (turbinás forgórésszel) egy speciális adapter rögzíti. A rotor gyorsan forog, és a szűrő belsejéből kifelé, különböző irányba fújja a levegőt, valamint a szűrő lamelláit rezegteti, ezzel növelve a hatásfokot, és csökkentve a tisztításra fordított időt. Mivel a 4 fúvóka nem egy irányba áll, forgásuk során egy sávot takarítanak, fel-le mozgatással a szűrő belső palástját teljes felületen éri a nagy sebességű levegő. A cső megvezetésével közel, de mégis biztonságos távolságra vannak a fúvókák. A rotort védő tárcsa pedig védi a forgórészt és a szűrőt a sérülésektől. Mivel a 4 fúvóka fojtásként is szerepel, a belépő 7 barral szemben csak3,3–3,5 bar nyomás éri a szűrő felületét egy adott pillanatban, adott felületen, ezzel kímélve a légszűrőt. Ezzel a kíméletes szűrőtakarítási módszerrel jelentősen megnövelhetjük annak élettartamát, a többszöri tisztítás ellenére.

Természetesen a tisztább szűrővel energiát, üzemanyagot is megtakarítunk, valamint a hosszabb élettartammal az anyagköltséget is csökkentjük. A belülről történt tisztítást követően a külső felületről a „szöszmöszt” egy több lyukú fúvókával rendelkező fúvatópisztollyal tudjuk kíméletesen, de hatásosan eltávolítani. Ezzel a fúvatópisztollyal a hajtogatott impregnált papíros légszűrőket is kíméletesen ki tudjuk takarítani. Óvatos kocogtatással fellazítjuk a cellákba lerakódott port, és utána kifúvatjuk. Ezt többször megismételve a szűrőnk újra használható lesz.
Tisztítás után belülről, egy erős megvilágítással ellenőrizzük le, hogy nem sérült-e a légszűrőnk. Ha sérült, akkor cseréljük ki!
Természetesen egy elhanyagolt, „besarasodott” bármely típusú légszűrőt már nem tudunk megmenteni. (Mi is az a „sarasodás”? Az külön téma.) A légszűrők karbantartását, tisztítását időben el kell kezdeni. Tehát így, ezzel a módszerrel időt, energiát spórolhatunk, és csökkenthetjük a költségeinket.
Forrás: Agro-Filter Bt.