fbpx

Az AGCO a jövő hidrogén hajtású traktoraihoz fejleszt hidrogéntároló tartályokat

Írta: Sajtóközlemény - 2025 április 11.

Az AGCO Beauvais Mérnökség vezeti a francia ARHYSTOTE konzorciumot, amely a jövő hidrogén-meghajtású traktoraihoz fejleszt új generációs hidrogéntároló tartályokat

Az AGCO Corporation, a mezőgazdasági gépek és precíziós mezőgazdasági technológiák tervezésének, gyártásának és forgalmazásának globális vezetője bejelenti, hogy franciaországi mérnökségi részlege vezeti az újonnan létrehozott ARHYSTOTE nevű francia konzorciumot. A konzorcium célja intelligens hidrogéntároló tartályok új generációjának kifejlesztése, kifejezetten a jövő hidrogén-meghajtású traktorai számára.

„Ez a projekt szerves részét képezi az AGCO azon elköteleződésének, hogy fenntartható terepi megoldásokat fejlesszen a gazdák igényeinek kielégítésére, beleértve egy Massey Ferguson hidrogénmeghajtású demonstrációs traktor megalkotását 2026-ig” – mondta Frédéric Cavoleau, az AGCO Beauvais-i mérnökségi alelnöke.

Massey Ferguson traktor
A nulla kibocsátású (kipufogógáznál) demonstrációs traktor a hagyományos Massey Ferguson közepes teljesítményű traktorplatform jellemzőire épül (fotó: Austro Diesel)

A beépített tárolás kulcsfontosságú eleme a hidrogénhajtású terepi gépeknek. A hidrogént nagy nyomással kell sűríteni, hogy elegendő mennyiséget lehessen tárolni a működési ciklus igényeinek kielégítéséhez. Ezért fogott össze ez a franciaországi cégekből álló konzorcium – AGCO, Cetim, IPC, IFTH, Raigi és OliKrom –, hogy befektessenek a hidrogéntárolási technológiába, és új, nagy nyomású tárolótartályokat fejlesszenek ki mezőgazdasági traktorokhoz és más nehéz terepi járművekhez.

A projekt nyolc lépést foglal magában, többek között a tartályterv elemzését, gyártását és kezdeti tesztelését, amellyel igazolni kívánják annak megvalósíthatóságát és az ipari gyártásba, valamint a jövőbeli Massey Ferguson hidrogéntraktorba történő integrációjának világos útját. Mindez bizalmat ébreszt a gép teljesítményével kapcsolatban a kihívást jelentő üzemi követelmények teljesítésére.

Massey Ferguson traktor motortér
A hűtő-, sebességváltó- és hidraulikus rendszerek is hasonlóak a dízelmotoros verziókhoz
(fotó: Austro Diesel)

Az ARHYSTOTE projekt 4,4 millió eurós állami támogatásban részesült (a támogatás a konzorcium tagjai között kerül megosztásra), a France 2030 program keretében, az ADEME (a francia ökológiai átállási ügynökség) működtetésével.

„A nulla kibocsátású (kipufogógáznál) demonstrációs traktor a hagyományos Massey Ferguson közepes teljesítményű traktorplatform jellemzőire épül, és a Massey Ferguson ökodizájn megközelítését, valamint a nagy teljesítményű AGCO Power motor minden lehetőségét kiaknázza” – tette hozzá Frédéric Cavoleau. „Ez a motorkoncepció jelentősen csökkenti majd a traktor teljes fejlesztési költségét, mivel egy jól ismert dizájnra és architektúrára épül. Ezen túlmenően a hűtő-, sebességváltó- és hidraulikus rendszerek is hasonlóak a dízelmotoros verziókhoz, miközben zökkenőmentesen integrálják az újonnan fejlesztett hidrogéntartályokat a vezetőfülke alá.”

Projekt a dekarbonizációért a hidrogénfejlesztés révén

„Az AGCO-nál és a Massey Fergusonnál meg vagyunk győződve arról, hogy pozitív hatást kell gyakorolnunk közösségeinkre azáltal, hogy csökkentjük saját működésünk és a gazdák környezeti lábnyomát, hogy fenntartható világot biztosítsunk a jövő generációi számára” – mondta Thierry Lhotte, a Massey Ferguson Európa és Közel-Kelet régiójának alelnöke és ügyvezető igazgatója. „A különböző alternatívák közül a hidrogénhasználat kiterjesztése kulcsfontosságú az energetikai átmenethez. A hidrogén tökéletesen megfelel a nehéz terepi járművek, például a közepes teljesítményű traktorok követelményeinek, miközben teljesíti globális ígéretünket: egyszerű, megbízható és elérhető termékeket és szolgáltatásokat kínálni a világot fenntartható módon tápláló gazdák számára.”

A partnerek hozzájárulása a projekthez

  • AGCO: már fejleszti a hidrogén égésű motorokat a finnországi Nokia városában található AGCO Power motorüzem kutatási és fejlesztési munkája révén.
  • Cetim: technikai szaktudásával járul hozzá, különösen az anyagismeret terén, hogy nagy nyomású kompozit termosztatikus tartályokat tervezzen és gyártson.
  • RAIGI: hidrogén bélésanyag gyártásban szerzett szakértelmével támogatja a projektet. Ezek az alkatrészek létfontosságúak a biztonságos és hatékony tároláshoz.
  • IFTH: a termosztatikus formulák fonalba történő sodrását, pigmentek integrálását, valamint az érzékelő funkcióval rendelkező szálak kialakítását végzi.
  • CT-IPC: úttörő műszaki központként fejlett bélésanyagokat fejleszt új termosztatikus vegyületek segítségével, újrahasznosított anyagok felhasználásával a fenntartható, nagy teljesítményű kompozitok előállításához.
  • OliKrom: fotokémiai szaktudását, valamint intelligens, specifikus tulajdonságokkal rendelkező anyagok fejlesztésében szerzett tapasztalatát kínálja. Célja hidrogén- és ütésérzékeny pigmentek fejlesztése.