fbpx

A portól az alkatrészig: 3D nyomtatás a mobilgépgyártók számára

Írta: GÉPmax-2023/V. lapszám cikke - 2023 október 25.

Az additív gyártás, közismert nevén a 3D nyomtatás kulcsfontosságú fogalommá vált az off-highway iparágban. Az összes jelentős építőipari, erdészeti és mezőgazdasági gépgyártó, valamint OEM-partnereik használják ezt a megközelítést a prototípus- és kisszériás gyártáshoz, sőt egyesek már teljesen beépítették a 3D nyomtatást a tömeggyártásba is.

November 12. és 18. között a németországi Hannoverben megrendezésre kerülő SYSTEMS & COMPONENTS lesz a vezető helyszín az ipari 3D nyomtatás iránt érdeklődők, mobil gépek beszállítói és felhasználói számára.

Egyedi elérhetőség, alkalmazkodóképesség, kis gyártási mennyiségek, valamint nagyfokú alaki és formai szabadság – az additív gyártás drasztikusan lerövidítheti a fejlesztési időt, és költséghatékonyan gyárthat rendkívül összetett alkatrész-geometriákat. A legújabb fejlesztések egyre nagyobb érdeklődést váltanak ki az off-highway iparágakból, a 3D nyomtatás egyrészt betölti a gyors prototípusgyártási rést, és arra készül, hogy jelentősen megváltoztassa az ipari értékláncot az egész iparágban. A hagyományos szubtraktív gyártással ellentétben, ahol a fölösleges anyagot marással, esztergálással vagy csiszolással távolítják el, az additív gyártás rétegenként építi be az alapanyagot az alkatrész kialakításához. Különböző eljárásokat alkalmaznak, és a felhasznált anyagok spektruma a műanyagtól a fémeken át a kerámiáig terjed.

additív gyártás
Az additív gyártás rétegenként építi be az alapanyagot az alkatrész kialakításához

ÚJFAJTA TERVEZÉSI SZABADSÁGA FEJLESZTÉS SORÁN

A hannoveri rendezvényközpont kiállítói a már ismert por- és huzalalapú technológiák mellett innovatív anyagkombinációkon is dolgoznak, hogy a 3D nyomtatás határait feszegessék. Egyikük például a „binder jetting” technológiát, egy additív eljárást alkalmaz a homok öntőformák gyors előállítására, amelyet például tengelyházak vagy kerékagyak kiváló minőségű öntésére használnak. A 3D öntőformák homokkal történő előállítása döntő előnyökkel jár, ezenkívül az öntvények kialakítása a szokásosnál összetettebb lehet.

A homoköntvények folyamatos gyártására alkalmas nyomtatóberendezéseket már beépítették az off-highway területén dolgozó öntödék és prototípus-műhelyek, valamint az OEM-gyártók gyártósoraiba.

A SYSTEMS & COMPONENTS és a párhuzamos Agritechnica szakkiállításon a mezőgazdasági gépgyártók és OEM-partnereik, akik már most is közvetlenül nyomtatnak alkatrészeket, teljes mértékben kiaknázhatják az additív gyártásban rejlő lehetőségeket. Az olyan technológiák, mint a „Fused Deposition Modeling” (FDM) vagy a „Selective Laser Sintering” (SLS) lehetővé teszik a gyártási minőséghez közeli anyagok felhasználását a prototípusok és a sorozatgyártás előtti alkatrészek gyártásához, amelyek aztán az ipari nagyüzemi gyártást képviselik.

Az additív gyártás olyan különleges tulajdonságokat kínálhat, amelyek a hagyományos gyártás során nem találhatók meg, mint például a hőre lágyuló poliuretánból (TPU) készült rugalmas csillapítóelemek, a nagy szilárdságú szálerősítésű műanyagból készült motorkerékpár-borítások vagy a vezetőfülke felszerelésében több szabadságfokot lehetővé tevő szerelvények. A 3D nyomtatás olyan alkatrészek előállítására is használható, amelyek hagyományos fröccsöntéssel nem állíthatók elő egy darabból.

additív gyártás
Az additív gyártás során a 3D nyomtatási anyagok széles skálájára van szükség

ADDITÍV GYÁRTÁS IPARI ALKALMAZÁSBAN

Az ipari additív gyártás egyik példáját jelentik a járműspecifikus vezérlőkonzolok, mint például az IBL Hydronic által gyártottak, amely cég mindössze egy hónap alatt fejezte be egy vezérlőmodul kifejlesztését, és mutatta be azt a mezőgazdasági gépészeti ágazatban működő megrendelőnek. A házrészeket SLS segítségével nyomtatták ki, összeszerelték, és bőrből készült karfával látták el. Annak érdekében, hogy ne csak funkcionális, hanem vizuálisan is vonzó legyen, a felületet textúrázták, az alkatrészeket pedig festették és polírozták. Az eredmény: egy bőrszerű textúra, amely vizuálisan feldobja a felületet és a dizájnt. A kisebb egyedi alkatrészek, például a fehér és narancssárga billentyűk esetében sztereolitográfi át (SLA) alkalmaztak, egy olyan additív technológiát, amely lehetővé teszi az átlátszó alkatrészek nyomtatását. Így a megvilágított figyelmeztető lámpákat közvetlenül a billentyűzetbe lehetett integrálni.

A példa azt is mutatja, hogy az additív gyártás során a 3D nyomtatási anyagok széles skálájára van szükség. Míg sokféle alkatrésztípus kizárólag műanyagból is előállítható, a fémek az additív gyártási eljárások egyik legkeresettebb anyagai. Nem meglepő, hogy tulajdonságaik miatt ideális választást jelenthetnek az igényes alkalmazásokhoz, mivel teljesítményt és szilárdságot kínálnak. A fémek természetüknél fogva jobban ellenállnak a terepjáró alkalmazásokban fellépő feszültségeknek, hőmérsékleteknek és nyomásoknak, így a mobil gépek hajtáselemeihez szükséges szilárdságú alkatrészek gyárthatók. Az alumínium különösen alkalmas a hatékony könnyűszerkezetes építésre.

additív gyártás
Az additív gyártásban rejlő teljes potenciál csak a berendezések, anyagok és eljárások összehangolt fejlesztésével valósítható meg

GÉPEK EGY ÚJ SÚLYOSZTÁLYBAN

A hőcserélőktől a hűtőbordákig a teljesen funkcionális prototípusok vagy a szerszám- és szerelvénygyártás esetében a 3D fémnyomtatás lehetővé teszi az összetett geometriájú, üregekkel, mélyedésekkel és részletes belső szerkezetekkel rendelkező alkatrészek létrehozását további szerszámok, egyéb bemeneti anyagok vagy további összeszerelési lépések nélkül, közvetlenül egy digitális tervezési fájlból, a CAD modellből, minimális súly és maximális merevség mellett. Az eljárás egy fókuszált lézersugárral olvasztja meg a fémport, és ahogy a fém megszilárdul, egy új porréteg kerül fel, ami egy homogén 3D alkatrész előállítását eredményezi.

A feltörekvő additív gyártási eljárások közé tartozik a „fémkötőanyagsugárzás” (MBJ). A John Deere a HPMetal Jet S100 technológiáját használja a traktorok üzemanyagrendszere szélsőséges időjárási körülmények között is működő szelepeinek gyártására. A „szelektív lézerolvasztáshoz” (SLM) hasonlóan az eljárás egy rétegenként felépített porágyat használ, de ahelyett, hogy a port lézerrel megolvasztaná, a nyomtatófej kötőanyagcseppeket juttat a meghatározott pozíciókba, amelyek a port rétegről rétegre megkötve alkotják az alkatrészt. Az így kapott „zöld alkatrészt” hagyják megszilárdulni, majd szinterezik, eltávolítva a kötőanyagot, és így jön létre a kész alkatrész. A HP 3D nyomtatói másodpercenként akár 630 millió nanorészecskényi kötőanyagot is képesek pontosan felhordani a porágyra. A John Deere prototípusok készítéséhez is használja a technológiát, hogy tesztelje és finomhangolja az olyan alkatrészeket, mint például a szélvédőtartók. „A mezőgazdasági iparban az elsők között vagyunk, akik a 3D nyomtatást mind a prototípusgyártás, mind az alkatrészek végső gyártása során kihasználják” – hangsúlyozza dr. Jochen Müller, a John Deere globális digitális mérnöki tevékenységének vezetője.

A HATÉKONY KARBANTARTÁS KULCSA

A SYSTEMS & COMPONENTS másik kulcsfontosságú témája az igény szerinti pótalkatrészek és azok gyártása a vevőszolgálat számára. Egyre több pótalkatrész gyártható 3D nyomtatóval, amely pontosan megfelel az ügyfél igényeinek, és megfelel az eredeti minőségének. Ennek előnye, hogy a pótalkatrészeket csak adatmodellként kell létrehozni és tárolni, a gyártás pedig szükség szerint történhet. Különösen a régebbi mezőgazdasági gépek esetében, ahol az elhasználódott alkatrészek hagyományos gyártási módszerekkel már nem gyárthatók hatékonyan, előnyös a 3D nyomtatás.

Az additív gyártásban rejlő teljes potenciál csak a berendezések, anyagok és eljárások összehangolt fejlesztésével valósítható meg. A jelenleg használt anyagok gyakran nem felelnek meg a mobil gépek sokrétű követelményeinek, ahol például a rugalmasságot, a hőmérséklet-stabilitást és a mágneses tulajdonságokat kell egy alkatrészben kombinálni. Ezenkívül a legtöbb acél és ötvözet még nem nyomtatható ki sikeresen, mivel repedések keletkezhetnek, ami két vagy több anyag additív összekapcsolásakor még hangsúlyosabb probléma.

A 3D nyomtatással történő többanyagú gyártás még gyerekcipőben jár. A technológia áttörésének legnagyobb akadálya, hogy nem lehet az anyagokat a kívánt módon kombinálni” – hangsúlyozza prof. dr. Thomas Tröster, a Paderborni Egyetem Könnyűszerkezetes építés hibrid rendszerekkel (ILH, Institut für Leichtbau mit Hybridsystemen) és az Additív Gyártási Intézet (PIAF, Paderborner Institut für Additive Fertigung) elnöke.

A Paderborni Egyetem által vezetett kutatócsoport ennek a forradalmi technológiának az ipari alkalmazásait fejleszti. A Tröster professzor által koordinált MADE-3D (Multi-Material Design using 3D Printing) projekt célja, hogy az additív gyártást a következő szintre emelje, több, különböző fizikai tulajdonságokkal rendelkező anyag felhasználásával. A cél az, hogy a rendkívül összetett, könnyűszerkezetes alkatrészek tervezésének soha nem látott szabadságát tegye lehetővé, ami a jövőben egyértelműen előnyös lehet az off-highway ágazat számára is.

A DLG cikke alapján összeállította Fodor Mihály