fbpx

Fehér óriáspolip

Írta: GÉPmax-2020/III. lapszám cikke - 2020 június 26.

A legjobb ötletek a sültkolbász és a munka utáni sör mellett születnek – nincs ez másképp a Westhoff und Krude Fahrzeugbau bérvállalkozásnál sem. Egy különleges önjáró munkagép jött létre.

TERÜLETTELJESÍTMÉNY: A Westhoff Usedom szigetétől délre haladva Berlinen át, egészen Magdeburger Börde térségéig vállal mulcsozási munkákat

Az alapjárműhöz hasonlóan a Krugar is vonzza a tekinteteket – így volt ez 2018-ban is, a DeLu-Ta vásáron, ahol bemutatkozott. Az ötkarú polip számára igazából csak egy Claas Cougar traktorra van szükség és Krude részéről rengeteg tépelődésre az ötlet csiszolásához. Ehhez hozzáadódik a Westhoff bérvállalkozás nagy teljesítményű, különleges gépek iránti lelkesedése. Nagyjából így kell elképzelni a Krugar SMU 1350 különleges önjáró mulcsozó keletkezését.

A fehér óriás polip parancsnoka Thomas Herbon. A gép munkaidejének legalább 50 százalékában ő ül a vezetőfülkében. A Krugar ugyanis két 12 órás műszakban dolgozik. Reggel nyolctól este nyolcig. Éjszaka Lutz Gitzel kerül sorra. A polip csak munkacsúcsok idején dolgozik szünet nélkül, amikor sok megrendelés érkezik – tavasszal köztes növényekben, repcetarlón és különösen kukorica után van sok munkája. A Krugar műszakonként 80–110 ha területet tud mulcsozni. Több mint 200 hektáron végzi el a munkát 24 óra alatt. Jelenleg a lédús köztesnövényeket tartalmazó területeken csak 6 km/h munkavégzési sebességgel halad, különben 8 km/h vagy annál nagyobb sebességre is képes.


A mulcsozógép 13,50 m munkaszélességgel közeledik

TELJES hatékonyság

Az önjáró mulcsozó a Rietbergi Westhoff flottához tartozik, de a bérvállalkozás második bázisán, Prignitzben állomásozik. Itt többek között két másik nagy teljesítményű mulcsozó is található. Noha nem a Cougar az alapjármű, de a vállalkozás hű maradt a Claas céghez, és két – természetesen fehér színű – Xerion 5000 VC traktort használ. A mulcsozók a Sauerburger cégtől származnak, de a Krude bérvállalkozás folyamatos használatra módosította őket. 9,35 méter munkaszélességben aprítanak. „Négy hónap alatt minden Xerion 2000 órát teljesít csak mulcsozással” – mondja Westhoff. 2019-ben a három gép által mulcsozott terület megközelítette a 18 400 hektárt – és növekvő tendenciát mutat, mivel a Cougar csak a szezon közepén végzett. „Az ügyfélkörhöz nagygazdaságok tartoznak, ahol mintegy 3000 hektárt kell mulcsoznunk. Nem ritka a 300 hektár fölötti táblaméret” – meséli Markus Westhoff, a bérvállalkozás tulajdonosa.


Összecsukva, elfordított vezetőfülkével a Krugar a következő terület felé tart. A területi struktúra miatt ez néhány napot vehet igénybe Mecklenburg-Vorpommern tartományban


A összkerékkormányzásnak köszönhetően a Krugar gyorsan visszatér a nyomvonalra

Egyszer volt…

Nagy vonalakban a Claas Cougar még felismerhető, de sok minden nem maradt eredeti, amikor Krude elkészítette a járművet. Kisebb „optimalizálások” még mindig történnek. A LED-lámpacsomag és a fényszórók folyamatos bővítés alatt állnak. Legelőször az öt Claas kasza helyén található mulcsozók tűnnek fel. Ezeket Krude, a gép átalakítója maga építette, mivel mindent teljesen újra be kellett állítani. A teljes munkaszélesség: 13,5 m.

Ehhez jön egy teljesen új kialakítású függesztőbak az első mulcsozó számára és megerősített karok az oldalsó szárnyakhoz. Minden egység szárzúzó kalapácsokkal van ellátva a tengelyen, automatikus szíjfeszítéssel, magas növények vagy repcetarló esetén hidraulikus összecsukással – és sok más finom részlettel rendelkezik. Az összes csapágy központi kenésű. Körülbelül 100 kenési pontot lát el a központi kenés – ami elképesztő!

„A Cougar gyenge pontja a motor” – hangsúlyozza Herbon, mivel a fehér fémlemezborítás alatt továbbra is az eredeti Mercedes-Benz motor dolgozik. A hathengeres motor 480 lóerő maximális teljesítménye nem mindig elegendő, ez elsősorban a köztesnövény-állományban érezhető. Az OM 457 LA motort optimalizálták ugyan, de ez nem elég a keményebb feltételek között. A köztesnövényekben az üzemanyagigény 6,5–7 l/ha, így a fogyasztás az elfogadható tartományon belül van.

Westhoffnak még egy Caterpillar motorja is van raktáron, ami egy Claas Xerion 5000 traktorból származik – a motor cseréjének tervét még nem vetették el teljesen. „A Xerion traktorjaink csak Cat motorral kerülnek a gazdaságunkba. Ezek jobban bírják a poros munkát” – mondja Westhoff. „A karbantartásukat minden évben a Caterpillar betakarítás utáni szervizszolgáltatása végzi”. A mulcsozó Xerion helyett nemrég egy Xerion 4500 érkezett, amit kukorica silózására is használnak.

Az első dolog, amit megváltoztattak, a kipufogó helyzete volt. Mivel a környékén száraz anyag halmozódott fel, nemcsak a Benz-motor égett. Ezért Krude a kipufogócsövet elöl oldalra helyezte. Így azonban sajnos már nincs mindkét oldalon fellépő a vezetőfülkébe. Ezenkívül most egy cyklon légbeszívó és két kompresszor is rendelkezésre áll, többek között a gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszerhez. Végül is a négy 900/60 R32 méretű gumiabroncsnak a lehető legkíméletesebben kell haladnia, mert a gép súlya is megnőtt az eredeti Cougar traktorhoz képest: több mint 22 tonnát mutat a mérleg. Még egy szó a vastag „talpakról”: valójában nem illenek a járószerkezetre (átmérő 1,90 m), de Krude az alvázat 80 mm-rel megemelte.


Napközben Thomas Herbor a Krugar SMU 1350 parancsnoka


A gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszernek köszönhetően (Krude technológiája) a talajt kímélve tud haladni a szántóföldön


A motorháztető mellett található a kipufogó, ahogy a 300 literes víztartály is, magasnyomású Kärcher mosóberendezéssel


Az összes mulcsozóegységet egy gombnyomással ki lehet emelni, de külön-külön is kiemelhetők


A Krude a Cougar elejét teljesen megváltoztatta. Az összes alkatrész erős, a hosszú távú használatra alkalmas


A hátsó mulcsozók megerősített csúszókereten függenek. Összességében megnövelték a rendszernyomást

Háttér

ügyvezető igazgató: Marcus Westhoff
alapítás éve: 2018 (Heinz Westhoff szüleinek bérvállalkozásából született, amelyet 1964-ben alapítottak)
munkatársak: 15 állandó és 8 időszakos alkalmazott
székhely: Rietberg & Karstädt
vállalati portfólió: mulcsozás, aratás, trágyaszállítás, kukoricaszecskázás, silózás és szállítás, szervestrágyaszórás; szállítási munkák az élelmiszeripar számára
járműpark: Claas Cougar, ill. Krugar SMU 1350, 2×Claas Xerion 5000, Xerion 4500, Claas Lexion 770, Lexion 7600, Lexion 470 Montana, Lexion 630 Montana, Claas Jaguar 940, Fendt 927 Vario, Fendt 930 TMS, 2×Sauerburger mulcsozó, Tebbe szórógép, Elmer átrakókocsi, 2×MacDon Draper vágóasztal, 3×Claas Vario vágóasztal, Claas Orbis 750, 2×Olimac 8 soros kukoricacső-törő adapter, 1×12 soros Olimac kukoricacső-törő adapter, Liebherr 538 kerekes rakodó, Joskin Tridem; teherautó+pótkocsi élelmiszeripari szállítási munkákhoz (3×Iveco, 2×Scania, 1×Volvo)

Kärcher a fedélzeten

Annak érdekében, hogy Hófehérke teljes fehér pompájában hagyhassa el a terepet, Krude egy 300 literes víztartályt helyezett a kipufogócső mellé. Mellette egy Kärcher magasnyomású mosó található. Ennek megfelelően a központi üzemanyagtartály felett egy tömlődob van 15 m tömlővel. Ezzel Thomas Herbon munka után leöblítheti a port a Krugarról. Ha nyáron por és szalma rakódott le a gépen, akkor ezt a sűrített levegős kompresszor lefújja. Ehhez természetesen egy másik tömlődob is rendelkezésre áll.

A vezetőfülke szinte teljesen megmaradt eredeti formájában. A Cougar korábban rendelkezett ugyan egy kormányberendezéssel, de ez műszakilag már nem kompatibilis a jelenlegi terminálokkal. A mulcsozó polip ezért egy Trimble kormánymotort kapott egy megfelelő terminállal. „A vevőegység először középen, a két kormánytengely között helyezkedett el, ezzel az önjáró gép sokat úszott” – mondja Herbon. Időközben a vezetőfülkébe került, középen a hátsó tengely felett helyezkedik el. „Véleményünk szerint a vevőegységnek elöl, az első mulcsozón kellene lennie. Ezt Krude még átalakítja – teszi hozzá Westhoff.


A mulcsozó bádogruhája alatt szárzúzó kalapácsok működnek


A hátsó mulcsozóegységek közúti szállításkor az alvázon fekszenek


A Cougar kartámaszba épített vezérlőpultja mellé további három terminál került

Krude – az ötletgazda

Folyamatosan a Krude cégről beszélünk, de ki is tulajdonképpen Krude? Az S. Krude Fahrzeugtechnik cégnév mögött a koponya Sven Krude. Ő az ötletek kitalálója. Az alaptevékenység a speciális hígtrágya-technológia módosítása – mindent, amit a gyártók nem tudnak megoldani, Krude manufaktúra formájában megvalósítja. A jelenlegi projekt pl. egy régebbi szállítótartály átalakítása 25-ről 31 köbméterre, emellett előkészítik egy 30 m-es Bomech vonszolt csöves hígtrágya-kijuttató keret felfogatására is. Igen, jól olvasták, 30 méteres vonszolt csöves rendszer.

Westhoff és Krude évente legalább egyszer leül, és megbeszéli az új projekteket – minél többet kell gondolkodni, annál jobb. A mulcsozási üzletág mellett Westhoff egy kombájnflottával is rendelkezik. Náluk az összes gép fűzöld. „Én magam is dolgoztam régen a Claas cégnél a termelésben, és nagyon elégedett vagyok a szolgáltatással és a termékekkel. Ha valami nem megfelelő a céljaimnak, akkor igazítok rajta egy kicsit” – mondja Westhoff. A 2020-as betakarítási idényre rendeltek egy új Lexion 7600 kombájnt. Westhoff kínálatában különlegesség az ügyfelek számára az Elmers 45 köbméteres átrakókocsija gumihevederes járószerkezettel.


A sűrített levegő és a magasnyomású tisztító két tömlődobja az üzemanyagtartály tetején helyezkedik el


Thomas Herbon a Kärcherrel végzett tisztítási munkák során


A Claas Cougar vezetőfülkéje szinte teljesen eredeti maradt


Tankolás a mulcsozó és járművezető számára. A kétoldali üzemanyagtartály térfogata 1000 liter

Alexander Brockmann