Egytengelyes — összkerékhajtással

A Wienhoff, a hígtrágya-tartálykocsik specialistája nemrégiben újdonságként mutatott be egy 16 m3-es, hidraulikusan hajtott tengellyel rendelkező, egytengelyes tartályt. Különösen laza talajon végzett meggyőző munkát — de a kis tartályos széles munkagép teljes koncepciója jó benyomást keltett.

A hígtrágyával kapcsolatos probléma továbbra is gyakori beszédtéma. A lényeg röviden a következő: kevesebb anyag, pontosabb munka, alacsonyabb károsanyag-kibocsátás, mindez rövidebb kijuttatási időszakokban. Ehhez nemcsak bérvállalkozókat keresnek, akik megfelelő technikát tudnak kínálni az ügyfeleiknek, hanem először is gyártókra van szükség. A trend már évek óta afelé mutat, hogy egyre nagyobb gépeket dobnak piacra, de ennek megvannak a maga korlátai.


ÖNJÁRÓ HÍGTRÁGYA-KIJUTTATÓ: összkerékhajtású traktor+egytengelyes tartály hajtott tengellyel=háromtengelyes önjáró tartálykocsi

  1. A hajtott tengelyen 900/60 R42 méretű gumiabroncsok vannak, a magasságuk 2,15 m
  2. A tartály két kerekén hidraulikus meghajtású csillagmotor található
  3. A hajtott tengely vezérlése egyszerűen, egy különálló terminálról működik
  4. A vonórúdon egy TLT-hajtású tandem hajtómű található, ami balról a tengelyt hajtja, jobbról pedig a hígtrágyaszivattyút

  1. Egy saját fedélzeti hidraulika biztosít elegendő teljesítményt. A zárt rendszerben 100 liter olaj található
  2. A Börger forgódugattyús szivattyúnak a gép bal oldalára kellett vándorolnia. A teljesítménye 9000 l/min
  3. Csak az olajhűtőnek 50 l/min teljesítményre van szüksége
  4. A Vogelsang Rotacut aprítja a nagyobb anyagokat a hígtrágyában, és ellátja a mögé kapcsolt hígtrágyaszivattyú idegen testek elleni védelmét

A kisebb struktúrájú, szabdalt területeken kompakt és fordulékony gépekre van szükség. Az önjáró gépek részben túl drágák vagy nem használhatók ki annyira, hogy gazdaságos legyen velük a munkavégzés. Most megjelentek a nagy teljesítményű kijuttatómechanizmussal rendelkező egytengelyes tartályok, amelyek a traktorok mellett dolgozó munkagépként használhatók a szántóföldön. Az önjáró versenytársak azzal az előnnyel rendelkeznek, hogy a traktorok ezalatt máshol is használhatók. Ami az egytengelyes tartályoknál azonban eddig gyakran hiányzott, az egy hajtott tengely volt – főleg azért, hogy ott, ahová a legtöbb súly esik, aktív vonóerő legyen a passzív csúszás helyett. A gyártók ezen a területen legfeljebb 13,5 t megengedett terhelésű hajtott tengelyeket tudnak szállítani, amelyek pl. a tandem kocsik alatt dolgoznak – de az egytengelyes megoldásokhoz egyértelműen túl könnyűek.

A mi 16 köbméteres tesztgépünk már üresen több mint 9,5 tonna. Megtöltve és a hidraulikához kapcsolódó nehéz injektorral a tengelynek akár 25 tonnát is el kell bírnia – ami kizáró ok a kereskedelmi forgalomban kapható hajtott tengelyek számára.

Műszaki adatok

tartály: 16 m3 nettó térfogat, 2 kamrás rendszer, hidropneumatikus vonórúdrugózás, 100 l fedélzeti hidraulika, tandem hajtómű, megengedett össztömeg 14 t

hígtrágya-technológia: Börger forgódugattyús szivattyú 9000 l/min, hidraulikus meghajtású, Vogelsang Rotacut, dupla csuklós szívókar 8 coll méretű szívóturbinával, háromutas csap

hajtott tengely: 30 tonnás tengely, 2 csillagmotorral hidraulikusan hajtott, 60 kW hajtóteljesítményű (testre szabható), a hidraulikaszivattyú szállítási teljesítménye 240 l/min, 350 bar; 15 km/h előre, 6 km/h hátrafelé; gumiabroncsok 900/60 R42

tartozékok: 4 pontos hátsó hidraulika 5,5 t max. emelési kapacitással, Piadin adagolóberendezés 125 l-es tartállyal; vezérlés a Wienhoff WieTaCon 12 terminálon keresztül

németországi listaár (plusz áfa): a tesztkivitel ára 160 000 EUR, hajtott tengely opcionálisan 45 000 EUR

FÜGGESZTETT MUNKAGÉP: különösen a széles, nehéz lazítókéses eszközökkel felszerelt, laza talajon használt gép hajtott tengelye jelent nagy előnyt

Ez elég indok volt a Wienhoff számára ahhoz, hogy saját maga vegye kezébe aktívan a probléma megoldását, és szembenézzen a kihívásokkal. Kifejlesztettek egy 30 tonnás tengelyt hidraulikus hajtással. De ez még nem minden – mert végül is a gumiabroncsoknak is ehhez kell illeszkedni. Így 900/60 R42 méretű gumiabroncsokat húztak a tengelyre; melyek átmérője nem kevesebb, mint 2,15 m és a szélességük 90 cm!

A különleges kialakításnál nem az volt a cél, hogy végre hígtrágyát lehessen kijuttatni az eddig megközelíthetetlen területekre, sokkal inkább tartalék képzéséről van szó, hogy a nedvesebb, mélyebben fekvő területek is járhatók legyenek, esetleg bővíthető legyen a kijuttatás időszaka, és biztosítani lehessen a gördülékeny, talajkímélő haladást. Ezenkívül nagyobb a tolóerő, mert a vontatott gumiabroncsok előtt feltorlódó föld mennyisége minimálisra csökken (kisebb buldózer-hatás), és a tömeg hat hajtott keréken oszlik el – mint egy kis önjáró hígtrágya-kijuttató gép esetén.

  1. A szívókar kettős csuklóval felszerelt. A segítségével kisebb árkokat és hasonlókat is át lehet hidalni
  2. A stabil négypontos hátsó hidraulika nélkülözhetetlen a tartályon, mert a PTW tartálykocsi kizárólag nehéz injektorokkal működik
  3. A Wienhoff vezérlőpult rendkívüli mértékben támogatja az egytengelyes tartálykocsi munkáját. Minden gomb egyértelműen feliratozott és – az ügyfél kívánságától függően – kivitelezhetők vele a hozzárendelt parancsok
  4. Saját fejlesztés a WieTaCon 12 szoftvere. Az ügyfél tetszés szerint összeállíthatja a saját kezelőfelületét. A szimbólumok egyértelműen felismerhetők és feliratozottak – ez nagyszerű

A tartályhoz illeszkedően választottuk ki a teszttraktorunkat, ami hátul 900/60 R42 méretű, elöl 710/60 R30 méretű gumiabroncsokkal volt felszerelve. Emellett egy gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszer biztosította a megfelelő belső nyomást a szántóföldön.

BŐSÉGES TOLÓERŐ

A hajtott tengely kapcsolószerkezete mögött egy hidraulikaszivattyú működik, melynek maximális szállítási teljesítménye 240 l/min, a nyomása 350 bar. Ez biztosítja a szükséges energiát a két csillagmotor számára, és egy-egy keréknél egy helyezkedik el. Egyébként a tengely Colaert gyártmány, a csillagmotor pedig Black Bruin. Szélsőséges körülmények között a tengely 60 kW teljesítménnyel tud tolóerőt kifejteni – ez egy megközelítő adat! A teljesítmény változtatható és ennek megfelelően testre szabható. A vezető kezében van az állítási lehetőség, végül is ellenkező esetben szükségtelenül pazarlódna az energia és így az üzemanyag. Száraz mezőgazdasági területeken kukoricavetéskor vagy az első fűkaszálás utáni felvételkor nem észlelünk semmilyen előnyt, amikor a tengelyt bekapcsoltuk – ezért nem is használtuk (szabadonfutó). Ebben az esetben már nincsen hidraulikus teljesítmény. A nedves táblákon azonban egészen más volt a helyzet. A ki- és bekapcsolt hajtott tengellyel végzett közvetlen összehasonlítás megerősítette: a traktor csúszása jelentősen kisebb volt, és a járműszerelvény kisebb károkat okozott a mezőgazdasági területen. Különösen gabonatáblákon fizetődik ki a hajtott tengely használata, ahol a lazítókéses eszközzel nem lehet a művelőutakon haladni.

A vezérlés egyszerű felépítésű. Egy kis terminálon először a menetirányt kell kiválasztani. Aktiváláskor dolgozni kezd a hajtást adó hidraulika és a tengely tolóerőt fejt ki – ennyi az egész. 6 km/h sebességig kényelmesen, vezetés közben is bekapcsolható, és előrehaladáskor 15 km/h sebességig, ill. hátramenetben akár 6 km/h sebességig is aktív lehet. Nagyobb sebességek esetén vagy a (traktor-) fék megnyomásakor a tolóerő megszűnik. A sebességjelet a hajtott tengely egy saját fordulatszámszenzorról kapja a tartályról, ami többek között a hígtrágyaszivattyú kijuttatási teljesítményét is megadja. Igény szerint állítható, hogy mennyivel jelezzen előbb. Nagyon nedves talaj esetén ez 15 százalék volt, „száraz” talajnál elegendő volt 5 százalék. A tengely vezérlése jelenleg külön terminálról történik. A Wienhoff a jövőben ezt integrálni akarja a saját WieTaCon 12 termináljába vagy az ISOBUS-eszközökre. Ebben az esetben a hajtás még a traktor táblavégi fordulást segítő automatikájával is összeköthető. Jelenleg a Wienhoff táblavégi fordulást segítő automatikájában található az aktiválás.

FEDÉLZETI HIDRAULIKA A TARTÁLYHOZ

Magán a tartályon nem igazán történt változás. A Wienhoff kínálatában a tartály hajtott tengely nélkül is megtalálható. A 16 m3-es hígtrágya-tartálykocsi belsejében egyfajta tolólemez található. Az így kialakított kétkamrás rendszer segítségével biztosítható, hogy mindig elegendő támasztóterhelés nehezedjen a traktor K80-as vonószerkezetére. A Wienhoff adatai szerint ez akár 6 tonna támasztóterhelés is lehet.

Az egyetlen csillapítóelemet két vonórúdhenger jelenti, mert az újonnan kifejlesztett hajtott tengely teljesen csillapításmentes. Az építési magasság miatt egyetlen hidraulikus vagy pneumatikus csillapítás sem illett már a tengely és az alváz közé, tehát csak a hidropneumatikus vonórúd biztosítja a lökések megfelelő minimalizálását. A szántóföldi használat során a hidraulikus hengerek közvetlenül vezérelhetők, pl. a tartály vízszintes helyzetbe állítása érdekében (töltéskor célszerű) vagy a fejrész terhelése érdekében (kijuttatás alatt).

Mint már említettük, az egytengelyes gép saját fedélzeti hidraulikával rendelkezik, és mindennel, ami hozzá tartozik (például egy 100 literes olajtartály és hűtő). A kardántengelyen keresztül két hidraulikaszivattyú működik; az egyik a hajtott tengelyhez tartozik, a másik a forgódugattyús szivattyúhoz, ami következésképpen hidraulikus működésű. Elé egy úgynevezett tandem hajtómű van kapcsolva, ami a teljesítményt megosztja a két szivattyúra. Mivel a hajtómű és a hidraulikaszivattyú a vonórúdon helyezkedik el, a Börger forgódugattyús szivattyúnak át kellett vándorolnia a gép bal oldalára. A gazdálkodónak 9000 l/min teljesítményt bocsát rendelkezésére, ami a kis tartályhoz képest tekintélyes szállítási mennyiség. Ezzel az egytengelyes tartálykocsi kevesebb, mint 2 perc alatt megtölthető – igazi sportteljesítmény. Előtte egy Vogelsang RotaCut M 10000 egység dolgozik, ami védelmet nyújtva nem engedi tovább az idegen testeket, és a szerves anyagokat homogenizálja. A kőfogó vályú a Wienhoff cég saját terméke.

Mivel a hígtrágyaszivattyú hidraulikusan működik, sokkal érzékenyebben szabályozható. A Wienhoff egyre inkább ezt a hígtrágyaszivattyús megoldást használja. Korábban a háromutas csap biztosította a kijuttatási mennyiség pontos betartását a haladási sebesség függvényében, ezt a feladatot most a forgódugattyús szivattyú vette át a fordulatszáma segítségével. TLT-ről történő közvetlen meghajtással ez nem lenne lehetséges. Egy háromutas csap még mindig található a tartályon, ami a tartály öblítésére használható.

ERŐS NÉGYPONT-FÜGGESZTÉS

Természetesen a Wienhoff is különböző tartozékokkal szerelheti fel a tartályait, hogy traktor vontatta munkagépként a szántóföldön pluszpontokat szerezzen, és versenyezni tudjon az önjáró gépekkel. Az általunk tesztelt tartálykocsin, ami évente közel 1000 órát dolgozik, kizárólag lazítókéses vagy szántóföldi injektorral, egy stabil hátsó négypontos függesztőszerkezet állt rendelkezésre. Ez különösen a Duport 12 m széles, 5 t feletti üzemtömegű lazítókéses eszközéhez elengedhetetlen. A függesztőszerkezet a két emelőhengerrel maximálisan 5,5 tonnát tud felemelni.

A jobb oldalon elhelyezkedő, 8 coll méretű szívókar tölti meg a gyöngyház zöld PTW Profi Line tartályt. A kettős csuklóval kialakított szívócsőfejen egy szívóturbina helyezkedik el, ami tovább növeli a töltési kapacitást. Ugyancsak a gép oldalán található egy automatikus Piadin adagolóberendezés egy 125 literes tárolótartállyal. A nitrifikáció folyamatát gátló anyagot közvetlenül a tartály megtöltésekor injektálják a hígtrágyába.

A kisebb gyártóktól szokatlan a házon belüli szakértelem az elektronika és CAN-BUS-vezérlés terén. A Wienhoff minden tartályához egy méretre szabott vezérlőfelületet kínál. Az ügyfél választhatja ki, hogy melyik gomb mihez legyen hozzárendelve. Ezzel kapcsolatban nekünk nagyon tetszett a Wienhoff kompakt vezérlőpultja. A kis joystick segítségével a szívókar ellenőrzés alatt tartható. A leggyakoribb funkciók a jobbra/balra elhelyezkedő gombokon találhatók. A Wienhoff azonban ISOBUS-vezérlést is kínál. Mellesleg a járműhöz nincsen szükség engedélyre; 40 km/h sebességgel haladó munkagépnek számít.

A tartály ára tesztkivitelben kb. 160 000 euró, beleértve a hajtott tengelyt is, ami önmagában 45 000 euróba kerül. További, hajtott tengellyel készülő egytengelyes munkagépek állnak tervezés alatt – nyilatkozta a Wienhoff.

Összegzés

Bár a hajtott tengely még mindig prototípus állapotú, műszakilag kifogástalanul működik. Meglepőek voltak a hidraulikus hajtás bekapcsolásakor tapasztalható hatások. Különösen lazább talajokon okozott az egész járműszerelvény kevesebb kárt a talajban és az állományban. Emellett csökkent a vonóerőigény. Ha a hajtott tengelyre nincsen szükség, akkor teljes egészében kikapcsolható – ebben az esetben nem is fogyaszt energiát. Az összkerékhajtású traktorból és a hajtott tengelyű tartálykocsiból álló kombináció elfogadható versenytársa az önjáró gépeknek. A tandem kocsikhoz képest sokkal fordulékonyabbak és kompaktabbak. Ezt értékelik a bérvállalkozók, akik a hígtrágyát hatékonyan, injektorokkal szeretnék kijuttatni. A Wienhoff ehhez robusztus hátsó hidraulikát és felhasználóbarát vezérlést kínál.

nincsenek mezőgazdasági károk, talajkímélő

több vonóerő

alacsonyabb vonóerőigény

nagy teljesítményű

drága a beszerzése

Alexander Brockmann

no