Lassan fél évszázad telt el azóta, hogy az első teleszkópos rakodógépet Észak-Amerikában kifejlesztették. A felhasználók azután fokozatosan ismerték fel a teleszkópgémes konstrukció által biztosított szabadságot.
A megoldás egyedülálló lehetőségei közé tartozik többek között a távolról történő rakománykezelés; a rakodás olyan helyzetekben, ahol a mozgatni kívánt áru csak egy irányból közelíthető meg, vagy a villástargonca és daru együttes alkalmazásának kiváltása azáltal, hogy az áru a szállítójárműről közvetlenül a felhasználás helyére a magasba emelhető. Nem utolsósorban az eszköz-gyorscsatlakozó lehetőségének köszönhetően és a munkaeszközök gazdag választékával a teleszkópos rakodó páratlanul sokoldalú gépkategóriává fejlődött.
Az eredetileg építőipari felhasználásra szánt gépeket idővel felfedezte magának a mezőgazdaság, olyannyira, hogy napjainkra Európában a gépkategória vevőit már túlnyomó részt a gazdálkodók teszik ki. Magyarországon ez a tendencia fokozottan igaz: az elmúlt években átlagosan négyszer annyi teleszkópos rakodót vásároltak a mezőgazdaságban, mint az iparban és építőiparban együttesen.
Érthető módon az építőipari és bányagépeiről híres, nagy múltú gyártó, a Caterpillar is kifejlesztette a TH336, TH406, TH337, TH407 teleszkópos rakodógép-sorozat mezőgazdasági felhasználóknak szánt változatát. A gépcsalád 6,1 vagy 7,3 méteres emelőmagasság és 3,3 vagy 3,7 tonna terhelhetőség igény szerinti kombinációit kínálja.
A kéttagú teleszkópgém végén található IT típusú eszköz-gyorscsatlakozóval mind a Caterpillar eszközhordozók adaptereit (pl. kanalak, raklapvillák, emelőhorgok és gémek, seprőhenger), mind az agrárium számára kialakított munkaeszközöket (pl. bálakezelők, tolólapok, magkanalak, trágyavillák, takarmánykiosztók) használni képes gépek a gyakorlatban a gazdaságok 24 órában hadra fogható mindenes rakodóiként ismertek.
A kifejezetten mezőgazdasági igényként felmerülő pótkocsivontatás átmenő fékkel 12 tonna vontatott össztömegig engedélyezett. A Caterpillar gépgyártó kompetenciájára jellemző, hogy számos fődarabot saját üzemeiben állít elő. A teleszkópos rakodókhoz így a motorokat és a sebességváltókat is házon belül szállítja, ezáltal garantált az összehangolt működés, a magas szintű rendszerintegráció. A töltőlevegő-visszahűtéssel rendelkező CAT C4.4 turbódízel motor 101 LE-s változatát mechanikus tüzelőanyag-befecskendezés, a 126 LE teljesítményűt elektronikusan vezérelt közös nyomócsöves (common rail) rendszer látja el gázolajjal.
A gazdaságokban gyakran jellemző poros, lebegő szennyezéssel terhelt környezethez opcióként kínálja a gyártó a Top-Spin levegő előszűrőt, illetve a hűtőlevegő áramlásirány megfordítására alkalmas Cleanfix ventilátort. Az erőátvitel a kormányoszlopon elhelyezett elektrohidraulikus irányváltóról kapcsolható CAT PowerSynchro sebességváltón keresztül történik.
A kisebb teljesítményhez 4-sebességes kivitel csatlakozik, a nagyobb teljesítményű motorhoz pedig már a nagysebességű menetelést lehetővé tévő 5 fokozatú váltó illeszkedik. Utóbbi párosítással a rakodógép a közúti forgalomban nem csupán lassú járműként, hanem mezőgazdasági vontatóként is részt vehet. Az állandó összkerék hajtás és az első hídban található önzáró differenciálmű minden körülmények között garantálja a továbbjutást.
A gépcsalád mindegyik tagja terhelésérzékelő (load sensing) hidraulikus rendszerrel és axiáldugattyús szivattyúval rendelkezik, ami a mindenkori olajigénynek megfelelő szállítást és így tüzelőanyag-takarékos üzemet eredményez. Az intuitív módon, gyorsan megszokható joystick karral a funkciók a kitérítés mértékével arányosan működtethetők, miközben a rendszer képes akár az összes művelet együttes kivezérlésére. A hidraulikus munkaeszközök működtetése szintén a joystickról történik; időszakos üzemeltetéssel 80 l/perc, folyamatos üzemben legfeljebb 60 l/perc áll rendelkezésre – utóbbi esetben a térfogat-áram a pontos igénynek megfelelően beállítható.
Az opcionálisan hidraulikus működtetésű eszköz-gyorscsatlakozó a fülke elhagyása nélkül teszi lehetővé az eszközcserét. Az opciós intelligens gémrugózás kettős szerepet tölt be. Egyrészt a gém lengését csillapítja, ami elsősorban gyakori terepjárás esetén kíméli a gépet a rázkódástól és bólogató mozgástól. Másrészt a teleszkópgémet úszó helyzetbe kapcsolva a talajkontúr követését teszi lehetővé; ilyenkor a kanál vagy tolólap éle, illetve a seprőhenger csupán a gém és az eszköz saját tömegénél fogva követi a felszínt.
A hidraulikus összkerék-kormányzás a három üzemmód között automatikusan áll át; a kívánt kormányzási módot elegendő csupán egy gomb érintésével kiválasztani, a rendszer pedig, érzékelve a kerekek egyenes helyzetét, magától átvált. Az akár 50°-os bekormányzási szög a hosszanti motorbeépítés által megkövetelt nagy tengelytáv ellenére is rendkívüli fordulékonyságot eredményez. Az ergonómia gyakorlati megvalósulása az emberhez idomuló gép.
A döntve állítható kormány, a kezelő tömegéhez alkalmazkodó légrugós ülés, a légkondicionált környezet, a kis erőkifejtéssel irányítható hidraulikus rendszer nem pusztán a kezelő kényelmét szolgálja; a jó munkafeltételek között dolgozó ember kevésbé fárad el a műszak végére. Aki kevésbé fáradt, az kevesebbet hibázik. A biztonságot a Caterpillar tehát a komfortos fülkével alapozza meg, és a teleszkópos rakodókról természetesen a többfokozatú túlterhelés elleni védelem látható és hallható jelzései sem hiányoznak.
A 100 éves gépgyártói tapasztalattal rendelkező Caterpillar ügyfelei számára nem csupán egy nagyszerű gépet, hanem komoly munkavégző kapacitást kínál. Mivel a gép feladata az, hogy hasznot hajtson, ezért csupán 500 óránként kerül sor a biztos üzemhez nélkülözhetetlen karbantartásra.
A motortér külső felén elhelyezett szűrők egyszerűen hozzáférhetők, a szervizeket rövid idő alatt el lehet végezni. A teleszkópgém karbantartásmentes, önkenő kopóbetétekkel rendelkezik. A magas szintű rendelkezésre állást átalánydíjas karbantartási program támogatja.
Végh János Huntraco Zrt.