Nemzetközi sajtótalálkozóra kaptunk meghívást a Deutz-Fahr gépek magyarországi forgalmazója, a Dorker Kft. közvetítésével a traktorok gyártójától. A Gibraltári-szorostól nem messze fekvő Sevilla-ban gyakorlati próba keretében mutatták be az Agrotron széria legújabb, TTV váltós 400-as sorozatát.
Nem bízták a véletlenre a szervezők a megfelelő időjárást, mivel a bemutató helyszínéül egy Afrika-közeli területet választottak. A kora tavaszból egyből a nyárba repültünk, ahol az utcákat narancsfák szegélyezték, telis-tele érett gyümölcsökkel, miközben már újra virágba is borultak, kellemes illattal töltve meg a várost, ahol az egzotikus növények és hatalmas pálmafák tovább erősítették a mediterrán hangulatot. Maga a bemutató Sevilla-tól mintegy 40 km-re zajlott, egy igazi haciendán (farmon), ahová a sajtótájékoztatót követő napokban Európa több országából sok száz Deutz-Fahr-tulajdonost hívtak meg, hogy számos érdekes program mellett munka közben ismerkedjenek meg az újdonságokkal. Ők igazán kivették részüket a nyárból, mivel 30 °C fokos kánikula várta a bemutatóra érkezőket.
A sajtó képviselőinek először Massimo Ubiali, marketingért és kommunikációért felelős senior alelnök vázolta a Deutz-Fahr filozófiájá t az energiatakarékosságról, a cég ugyanis a tervezés első pillanatától arra törekszik, hogy gépeik, minél gazdaságosabbak, üzemanyag-takarékosabbak legyenek. Az új Agrotron TTV 410/420/430 a legjobb példa erre a filozófiára – méltatta a fejlesztők erőfeszítéseit a senior alelnök. Alessandro Zambelli termékmenedzser ezt követően részletesen bemutatta a traktorokat, kiemelve minden fontos tudnivalót. Ezután a haciendát körülölelő területen 4 csoportban lehetett munka közben is megtapasztalni, milyen is a TTV váltós 400-as széria szántásban, pótkocsi vontatásakor, kaszálásban, illetve traktoros homlokrakodóval, bálarakodásban. A bátrabbak lehetőséget kaptak arra, hogy saját benyomásokat szerezzenek, kipróbálva, milyen is ez az élmény a traktor vezetőüléséből. Elmondhatom, hogy nagyon kényelmes, jól átlátható és könnyen kezelhető az újdonság. Hogy mennyire energiatakarékos, arról majd azok tudnak beszámolni, aki tartósan kipróbálják vagy megvásárolják a gépet. Mindenesetre amit láttunk és hallottunk, az meggyőző volt! Vendéglátóink „desszertként” a 2009-es Agritechnica kiállításon bemutatott és nagy érdeklődést kiváltó, Deutz-Fahr Agro XXL-t „szolgálták fel”, egy Lemken Gigant 10/1000 munkagéppel a nyomában.
Három új, négyhengeres motor
A DEUTZ-FAHR immár Európában is bemutatta új, négyhengeres, Agrotron TTV fantázianevű gépcsaládját. Az új modellek (Agrotron TTV 410, 420 és 430) tovább bővítik a cég Agrotron TTV gépcsaládját a 115 és 135 lóerő közötti teljesítménykategóriában. A teljes sorozat immár hat modellt tartalmaz, a csúcskategóriás gép teljesítménye 224 lóerő. Ezek az új, sokoldalú traktorok olyan gazdák és bérvállalkozók számára készültek, akiknek a teljesítmény, a kényelem, a hatékonyság és a sokoldalúság minden körülmény között lényeges, legyen szó akár szántóföldi munkákról (szántás, vetés, bálázás, permetezés), akár telephelyen végzett homlokrakodós feladatokról.
Motor
Az Agrotron TTV-k nagy teljesítményű, gazdaságos és üzemanyag-takarékos traktorok. Az új modellekben a legkorszerűbb Deutz 2012 sorozatú, négyhengeres, turbófeltöltős motorok dolgoznak; maximális teljesítményük 121, 130, 142 lóerő (89, 95 és 116 kW). Common rail befecskendezési rendszerrel (DCR) rendelkeznek, amely 1600 bar befecskendezési nyomással működik. A külső kipufogógáz-visszavezetésnek (Ag-Rex – a visszavezetett füstgáz hűtése és a pontos adagolása folytán lényegesen javul az égési folyamat) köszönhetően csökkent az üzemanyag-felhasználás és károsanyag-kibocsájtás mértéke. Hengerenként négy szelep gondoskodik arról, hogy a motorban a gázok áramlása a lehető legintenzívebb legyen. Az elektronikus vezérlés szavatolja, hogy alacsony fogyasztás mellett nagy legyen a nyomaték, és elegendő erő álljon tartalékban különböző motorfordulatszám esetén is.
Sebességváltó
Az új traktorok fokozatmentes TTV sebességválóval vannak szerelve, és csakúgy, mint a nagyobb TTV traktorok esetében, a négyhengeres négy sebességtartománnyal rendelkező Agrotron modellek is kiváló mechanikai hatékonysággal rendelkeznek. Bármelyik fokozatot választjuk ki, a motorteljesítmény csaknem 100%-a mechanikusan átvivődik, és minimális mértékű a kevésbé hatékony hidrosztatikus átvitel szerepe.
Ennek eredményeként a hajtómű hidraulikus teljesítményigénye még lassú sebességnél is alacsony marad. Ha megfelelő módon használjuk a bolygókerekes hajtómű és a hidrosztatikus meghajtás ideális kombinációját, a haladási sebesség 0 és 50 (vagy 40) km/h között bárhogyan változtatható; az 50 km/h csúcssebesség úgy érhető el, ha a motor takarékos üzemmódban 1750 1/min fordulaton dolgozik (ahol erről törvényi szabályozás rendelkezik, ott 40 km/h és 1400 1/min a megfelelő kombináció). A sebességváltóba három-három közúti és munkasebességet programoztak be, így minden feladathoz megfelelő fokozat választható. Automata-mód mellett speciális TLT-mód (a TLT választásakor automatikusan aktiválódik), illetve manuális mód is rendelkezésre áll. Sőt, az Agrotron TTV 410/420/430 modelleket egy „Power Zero” nevű rendszerrel is felszerelték, amellyel a gépkezelő még lejtőn is képes megállni, majd újra elindulni úgy, hogy ehhez csak a gázpedált kell használnia.
TLT
A TLT négy sebességre képes: 540/540E, 1000/1000E – ezek a fülkéből és a hátsó lökhárítókon elhelyezett gombok segítségével egyaránt bekapcsolhatók. Az elektrohidraulikus vezérlés gondoskodik a kardántengely „finom” működéséről, így az elemek kopása is minimális lesz. Automata módban az emelőmű felemelésekor a TLT magától leáll, a munkaeszköz leengedésekor pedig automatikusan újra bekapcsol; a rendszer lényege, hogy a táblavégi fordulóknál a munkagépet semmilyen károsodás ne érje. Sebességarányos TLT is beállítható. Az Agrotron TTV 410/420/430 modelleken terhelésérzékeny hidraulikus rendszer dolgozik; a szivattyú 200 bar nyomással (névleges adat) percenként 110 literes teljesítményre képes. A zárt rendszer „lelke” egy változtatható lökettérfogatú axiális dugattyús szivattyú, amely akár hét kettős működésű elektrohidraulikus szelepsort is képes ellátni, és egyesíti magában az áramlás szabályozását és az időzítő funkciókat.
A hátsó függesztőmű emelőkapacitása 6200 kg; a munkaeszközök a hátsó lökhárítón elhelyezett vezérlőgombok segítségével is felcsatolhatók, illetve levehetők.
Kényelem
A fülke (S Class) több mint 6,5 m 2 üveg felhasználásával készült, így a gépkezelő minden irányba jól kilát. Az S Class fülke ezenfelül minden kényelemmel fel van szerelve; az összes kezelőszervet beépítették a PowerCom V kartámlába. A gombok felismerését nagyban megkönnyíti, hogy a fő kezelőelemeket színkóddal ellátva, csoportokban helyezték el (pl. hidraulikus rendszer, TLT, sebességváltó, stb.). Választható emellett az i-monitor (egy fedélzeti számítógép), amely a traktor funkcióinak folyamatos, részletes ellenőrzését végzi, és működése kompatibilis az ISOBUS standarddal.
A fő elv: a hatékonyság
Az új traktorok tervezésekor számtalan olyan megoldás született, amelyek elve és célja közös: a minél jobb hatékonyság elérése. A Deutz motor, a TTV ECO sebességváltó és a négysebességes TLT által nyújtott hatékonyságon túl a traktor rendelkezik egy „eVISCO” nevű elektronikusan vezérelt ventilátorral, amely optimális szinten tartja a hűtőfolyadék hőmérsékletét. Nincs semmilyen felesleges energiafelhasználás, mert a ventilátor nem forog teljes sebességgel, ha arra nincs szükség.
Az új Power Brake system lényege, hogy egy beépített szervónak köszönhetően a fékpedál lenyomása jóval könnyebbé vált. Ezt jól kiegészíti az a megoldás, miszerint változtattak a hátulsó féktárcsák közti távolságon.
Ennek köszönhetően 50 km/óránál a fékezéshez 6 kW elegendő. A különálló olajtank révén a sebességváltó kevesebb olajmennyiséget igényel, így külön lehet kezelni a szelepek és az emelőmű által felhasznált olajat. Az alacsonyabb motorsebességnél működő gazdaságos TLT nagyban hozzájárul ahhoz, hogy jelentősen csökkent a traktor üzemanyag-felhasználása, motorterhelése, zajszintje és a környezetre gyakorolt káros hatása. A gazdaságos TLT sebessége összeegyeztethető a minimális üzemanyag-felhasználással, és a motor teljesítménygörbéjének köszönhetően nagy nyomatékot és megbízható teljesítményt nyújt. Bővebb felvilágosítás: www.dorker.hu
Hatala László