fbpx

Bemutatkozott a 4 hengeres Deutz-Fahr Agrotron TTV sorozat

Írta: Szerkesztőség - 2011 december 08.

Nemzetközi sajtótalálkozóra kaptunk meghívást a Deutz-Fahr gépek magyarországi forgalmazója, a Dorker Kft. közvetítésével a traktorok gyártójától. A Gibraltári-szorostól nem messze fekvő Sevilla-ban gyakorlati próba keretében mutatták be az Agrotron széria legújabb, TTV váltós 400-as sorozatát.
Nem  bízták  a  véletlenre  a  szervezők a megfelelő időjárást, mivel a bemutató helyszínéül egy Afrika-közeli területet választottak. A kora tavaszból  egyből  a  nyárba  repültünk,  ahol az  utcákat  narancsfák  szegélyezték, telis-tele   érett   gyümölcsökkel,   miközben már újra virágba is borultak, kellemes  illattal  töltve  meg  a  várost, ahol  az  egzotikus  növények  és  hatalmas  pálmafák  tovább  erősítették a mediterrán hangulatot. Maga a bemutató  Sevilla-tól  mintegy  40  km-re zajlott, egy igazi haciendán (farmon), ahová  a  sajtótájékoztatót  követő  napokban  Európa  több  országából  sok száz   Deutz-Fahr-tulajdonost   hívtak meg,  hogy  számos  érdekes  program mellett munka közben ismerkedjenek meg az újdonságokkal. Ők igazán kivették részüket a nyárból, mivel 30 °C fokos kánikula várta a bemutatóra érkezőket.

A sajtó képviselőinek először Massimo  Ubiali,  marketingért  és  kommunikációért  felelős  senior  alelnök vázolta  a  Deutz-Fahr  filozófiájá t az energiatakarékosságról, a cég ugyanis  a  tervezés  első  pillanatától  arra törekszik,  hogy  gépeik,  minél  gazdaságosabbak,  üzemanyag-takarékosabbak legyenek. Az új Agrotron TTV 410/420/430 a legjobb példa erre a filozófiára – méltatta a fejlesztők erőfeszítéseit a senior alelnök. Alessandro Zambelli termékmenedzser ezt követően  részletesen  bemutatta  a  traktorokat, kiemelve minden fontos tudnivalót.  Ezután  a  haciendát  körülölelő területen 4 csoportban lehetett munka közben is megtapasztalni, milyen is a TTV  váltós  400-as  széria  szántásban, pótkocsi  vontatásakor,  kaszálásban, illetve   traktoros   homlokrakodóval, bálarakodásban.  A  bátrabbak  lehetőséget  kaptak  arra,  hogy  saját  benyomásokat szerezzenek, kipróbálva, milyen is ez az élmény a traktor vezetőüléséből.  Elmondhatom,  hogy  nagyon kényelmes, jól átlátható és könnyen  kezelhető  az  újdonság.  Hogy mennyire     energiatakarékos,     arról majd azok tudnak beszámolni, aki tartósan kipróbálják vagy megvásárolják a gépet. Mindenesetre amit láttunk és hallottunk,  az  meggyőző  volt!  Vendéglátóink  „desszertként”  a  2009-es Agritechnica kiállításon bemutatott és nagy érdeklődést kiváltó, Deutz-Fahr Agro XXL-t „szolgálták fel”, egy Lemken  Gigant  10/1000  munkagéppel  a nyomában.

 

 

 

Három új, négyhengeres motor

 A  DEUTZ-FAHR  immár  Európában  is  bemutatta  új,  négyhengeres, Agrotron  TTV  fantázianevű  gépcsaládját. Az új modellek (Agrotron TTV 410, 420 és 430) tovább bővítik a cég Agrotron  TTV  gépcsaládját  a  115  és 135   lóerő   közötti   teljesítménykategóriában.  A  teljes  sorozat  immár  hat modellt  tartalmaz,  a  csúcskategóriás gép teljesítménye 224 lóerő. Ezek  az  új,  sokoldalú  traktorok olyan  gazdák  és  bérvállalkozók  számára  készültek,  akiknek  a  teljesítmény, a kényelem, a hatékonyság és a  sokoldalúság  minden  körülmény között   lényeges,   legyen   szó   akár szántóföldi  munkákról  (szántás,  vetés, bálázás, permetezés), akár telephelyen  végzett  homlokrakodós  feladatokról.

Motor

 

Az   Agrotron   TTV-k   nagy   teljesítményű,   gazdaságos   és   üzemanyag-takarékos   traktorok.   Az   új modellekben  a  legkorszerűbb  Deutz 2012  sorozatú,  négyhengeres,  turbófeltöltős  motorok  dolgoznak;  maximális teljesítményük 121, 130, 142 lóerő (89, 95 és 116 kW). Common rail befecskendezési   rendszerrel   (DCR) rendelkeznek, amely 1600 bar befecskendezési   nyomással   működik.   A külső  kipufogógáz-visszavezetésnek (Ag-Rex  –  a  visszavezetett  füstgáz hűtése és a pontos adagolása folytán lényegesen  javul  az  égési  folyamat) köszönhetően   csökkent   az   üzemanyag-felhasználás és károsanyag-kibocsájtás    mértéke.    Hengerenként négy szelep gondoskodik arról, hogy a motorban a gázok áramlása a lehető legintenzívebb legyen. Az elektronikus  vezérlés  szavatolja,  hogy  alacsony fogyasztás mellett nagy legyen a  nyomaték,  és  elegendő  erő  álljon tartalékban  különböző  motorfordulatszám esetén is.

 

Sebességváltó

Az   új   traktorok   fokozatmentes TTV  sebességválóval  vannak  szerelve, és csakúgy, mint a nagyobb TTV traktorok  esetében,  a  négyhengeres négy   sebességtartománnyal   rendelkező   Agrotron   modellek   is   kiváló mechanikai   hatékonysággal   rendelkeznek. Bármelyik fokozatot választjuk  ki,  a  motorteljesítmény  csaknem 100%-a  mechanikusan  átvivődik,  és minimális  mértékű  a  kevésbé  hatékony  hidrosztatikus  átvitel  szerepe.

 

 

Ennek eredményeként a hajtómű hidraulikus  teljesítményigénye  még  lassú sebességnél is alacsony marad. Ha megfelelő  módon  használjuk  a  bolygókerekes hajtómű és a hidrosztatikus meghajtás ideális kombinációját, a haladási sebesség 0 és 50 (vagy 40) km/h között bárhogyan változtatható; az 50 km/h csúcssebesség úgy érhető el, ha a motor takarékos üzemmódban 1750 1/min  fordulaton  dolgozik  (ahol  erről törvényi szabályozás rendelkezik, ott 40 km/h és 1400 1/min a megfelelő kombináció). A   sebességváltóba   három-három közúti  és  munkasebességet  programoztak  be,  így  minden  feladathoz megfelelő  fokozat  választható.  Automata-mód mellett speciális TLT-mód (a  TLT  választásakor  automatikusan aktiválódik),  illetve  manuális  mód  is rendelkezésre  áll.  Sőt,  az  Agrotron TTV   410/420/430   modelleket   egy „Power Zero” nevű rendszerrel is felszerelték,  amellyel  a  gépkezelő  még lejtőn is képes megállni, majd újra elindulni  úgy,  hogy  ehhez  csak  a  gázpedált kell használnia.

 

 

TLT

A   TLT   négy   sebességre   képes: 540/540E, 1000/1000E – ezek a fülkéből  és  a  hátsó  lökhárítókon  elhelyezett  gombok  segítségével  egyaránt bekapcsolhatók.   Az   elektrohidraulikus  vezérlés  gondoskodik  a  kardántengely   „finom”   működéséről, így  az  elemek  kopása  is  minimális lesz. Automata módban az emelőmű felemelésekor  a  TLT  magától  leáll, a  munkaeszköz  leengedésekor  pedig  automatikusan  újra  bekapcsol; a rendszer lényege, hogy a táblavégi fordulóknál  a  munkagépet  semmilyen károsodás ne érje. Sebességarányos TLT is beállítható.  Az   Agrotron   TTV   410/420/430 modelleken terhelésérzékeny hidraulikus  rendszer  dolgozik;  a  szivattyú 200  bar  nyomással  (névleges  adat) percenként  110  literes  teljesítményre képes. A zárt rendszer „lelke” egy változtatható   lökettérfogatú   axiális dugattyús  szivattyú,  amely  akár  hét kettős  működésű  elektrohidraulikus szelepsort is képes ellátni, és egyesíti magában az áramlás szabályozását és az időzítő funkciókat.
A  hátsó  függesztőmű  emelőkapacitása  6200  kg;  a  munkaeszközök  a hátsó  lökhárítón  elhelyezett  vezérlőgombok  segítségével  is  felcsatolhatók, illetve levehetők.

Kényelem

 

A fülke (S Class) több mint 6,5 m 2 üveg  felhasználásával  készült,  így  a gépkezelő  minden  irányba  jól  kilát.  Az  S  Class  fülke  ezenfelül  minden kényelemmel fel van szerelve; az összes  kezelőszervet  beépítették  a  PowerCom  V  kartámlába.  A  gombok felismerését   nagyban   megkönnyíti, hogy a fő kezelőelemeket színkóddal ellátva, csoportokban helyezték el (pl. hidraulikus  rendszer,  TLT,  sebességváltó,  stb.).  Választható  emellett  az i-monitor (egy fedélzeti számítógép), amely a traktor funkcióinak folyamatos,  részletes  ellenőrzését  végzi,  és működése  kompatibilis  az  ISOBUS standarddal.

 

 

A fő elv: a hatékonyság

Az új traktorok tervezésekor számtalan  olyan  megoldás  született,  amelyek elve és célja közös: a minél jobb hatékonyság elérése. A Deutz motor, a TTV ECO sebességváltó és a négysebességes TLT által nyújtott hatékonyságon  túl  a  traktor  rendelkezik  egy „eVISCO”  nevű  elektronikusan  vezérelt  ventilátorral,  amely  optimális szinten  tartja  a  hűtőfolyadék  hőmérsékletét.  Nincs  semmilyen  felesleges energiafelhasználás, mert a ventilátor nem forog teljes sebességgel, ha arra nincs szükség.
Az  új  Power  Brake  system  lényege, hogy egy beépített szervónak köszönhetően a fékpedál lenyomása jóval könnyebbé vált. Ezt jól kiegészíti az a megoldás, miszerint változtattak a hátulsó féktárcsák közti távolságon.

Ennek köszönhetően 50 km/óránál a fékezéshez 6 kW elegendő. A különálló olajtank révén a sebességváltó kevesebb olajmennyiséget igényel, így külön lehet kezelni a szelepek és az emelőmű által felhasznált olajat. Az  alacsonyabb  motorsebességnél működő   gazdaságos   TLT   nagyban hozzájárul   ahhoz,   hogy   jelentősen csökkent   a   traktor   üzemanyag-felhasználása,  motorterhelése,  zajszintje  és  a  környezetre  gyakorolt  káros hatása.  A  gazdaságos  TLT  sebessége összeegyeztethető a minimális üzemanyag-felhasználással, és a motor teljesítménygörbéjének     köszönhetően nagy nyomatékot és megbízható teljesítményt nyújt. Bővebb felvilágosítás: www.dorker.hu    

Hatala László