A német Becker cég a méltán híres Aeromat szemenkénti vetőgépét több mint 35 évvel ezelőtt indította először útjára. Az idő folyamán természetesen az állandó fejlesztések átalakították a gépet, de a szabadalmazott nyomólevegős magleválasztó rendszer továbbra is egyedi megoldás a piacon. A 2009 óta 100%-ban a dán Kongskilde céghez tartozó Becker célja továbbra is a legjobb megoldást nyújtani a szemenkénti vetéstechnológiában.
A megújult Aeromat kukoricavetőgép-család 4 osztályba sorolható: Eco-Line, Farm-Line, Maxi-Line és Profi-Line. A hazai körülményekre elsősorban a Profi-Line kivitelű és felépítésű vetőgép a legmegfelelőbb. A robosztus felépítésű vetőgép 4, 6, 8 és 12 soros változatban áll a partnerek rendelkezésére. A leginkább elterjedt DTE jelzésű, 6 soros tárcsás gép súlya meghaladja az 1600 kg-ot, míg a 8 soros kivitel súlya 2580 kg.
A Becker Aeromat igazi különlegessége a rendkívül egyszerű és éppen ezért igen megbízható nyomólevegős magleválasztó rendszer. A továbbfejlesztett M20 vetőtárcsa tölcsér formájú celláskereke a nyomás alatti magtartály érintésével forog. A cellákba több mag is belekerül, amelyek közül a felesleges magokat egy fúvóka kifújja, de a nyomólevegő segítségével egy magot a cellában tart. A hasított cellás kerékben maradt mag alul a forgó magkilökő segítségével kihullik. A nyomólevegős rendszer miatt a kukoricamag méretétől függetlenül csak egy mag marad a cellában, ami nagyfokú pontosságot biztosít a felhasználóknak, és szükségtelenné teszi a fajtánkénti celláskerék cserét. Fontos, hogy ez a rendszer mindig tiszta levegővel dolgozik, így a por és csávázószer miatti kopás mértéke igen alacsony.
A Becker robosztus vetőkocsik paralelogramma függesztéssel kapcsolódnak a gerendelyhez. A magtartályok a 6 soros kivitelnél 30 vagy 55 literesek lehetnek. A DTE típusú vetőgép duplatárcsás csoroszlyával, külső és belső sárkaparóval van ellátva, és a szélsőséges talajviszonyok között is alkalmas a pontos vetésre. A vetési mélység beállítása fokozatmentesen történik, a pontos mélységtartásról dupla mélységhatároló kerék gondoskodik. A vetőkocsik mögött V alakban elrendezett tömörítőkerekek dolgoznak. A magmennyiség változtatásához a hajtáslánc szerszám nélkül könnyedén átállítható a kívánt lánckerékhez.
A Becker vetőgépen a központi műtrágyatartály 700, míg a 8 soros változatnál 1000 literes. A kiadagolni kívánt műtrágya mennyiségét a tartály oldalán fokozatmentesen lehet beállítani. Lehetőség van a műtrágyatartály front felszerelésére, illetve csigás műtrágyafeltöltésre. Opcióban granulátumszóró felszerelése is lehetséges.
Az utóbbi két év fejlesztése a Becker e-motion rendszere is, amelynél a vetőkocsik külön-külön elektromos hajtású adagolókkal vannak felszerelve, lehetőséget adva menet közben is a magtávolság állítására, illetve korrigálására. Az e-motion rendszerrel bármely vetőkocsi elzárható menetközben, így a szabálytalan alakú táblákon elkerülhető a felesleges vetés.
A rendszer művelősoros vetésre is alkalma. Ami a környezetvédelmet illeti: az utóbbi évek méhpusztulásai ráirányították a figyelmet a vetéskor levegőbe kerülő csávázószer-maradványokra. A német JKI-előírások szerint a Becker Aeromat az egyedüli pneumatikus szemenkénti vetőgép, amelyet nem kell átalakítani a szermaradványok levegőbe jutása miatt.
Gazsi Zsolt