fbpx

Hevederes bálázók szezonra való felkészítése

Írta: GÉPmax-2021/III. lapszám cikke - 2021 június 12.

A változó kamrás, hevederes hengeres bálázók szezonra felkészítésének a főbb pontjait gyűjtöttük össze, egy egyszerű felépítésű, hagyományos működési elvű, konstrukció felkészítésének folyamatán végigvezetve.

A változókamrás hengeres bálázók típusai között bár vannak konstrukciós eltérések, de működési alapelvük tekintetében sok hasonló vagy teljesen azonos megoldást alkalmaznak. Ahhoz, hogy szezonban meghibásodás nélkül üzemeljen a változókamrás bálázó, a szezonkezdet előtt érdemes teljesen átvizsgálni, hibákat kijavítani, gondosan felkészíteni az eszközt.

 

A BÁLÁZÓK TISZTÍTÁSA

A munkagépek karbantartásának egyik fontos lépése, hogy az üzemeltetés során keletkezett szennyeződéseket – olaj-, por-, terménymaradványokat – eltávolítsuk. Sok esetben a tisztítási munkák során derülnek ki a lelazult vagy elszakadt csavarok, a vázszerkezeten kialakult repedések és törések. Figyelmet kell fordítani azokra a részekre, ahol a terménymaradványok meg tudnak ragadni, mint például a vázszerkezet üreges részei (2. kép). A rendfelszedő hajtásházának takarólemezét is érdemes leszerelni, mivel az ott könnyen összegyűlt, nagy mennyiségű szennyeződés szintén károsíthatja az alkatrészeket (3. kép). Másik ilyen kardinális pont a kenés során a kenőanyagba kerülő szennyeződés és az így kialakult olajsár problémája.

 

Bálázás
A változókamrás hengeres bálázók működési alapelvük tekintetében sok hasonló vagy azonos megoldást alkalmaznak

 

A lánchajtások kenése elengedhetetlen, viszont a fém felületekre lecsapódott olajsár tűzveszélyes, így azt nemcsak a tavaszi felkészítés során, hanem időszakosan is célszerű eltávolítani. Figyelmet kell még fordítani a feltekeredett bálahálóra vagy bálazsinegre is. Ezek rendszerint a hevedereket vezető görgőkre tekerednek fel, amely nemcsak a hevederek félrefutását okozhatja, hanem a hengerek csapágyazását is károsíthatja, továbbá a súrlódás hatására felhevülhetnek, ami öngyulladást, tűzveszélyt okozhat.

 

Vázszerkezet üreges részei
Figyelmet kell fordítani azokra a részekre, ahol a terménymaradványok meg tudnak ragadni

 

RENDFELSZEDŐ

A bálázók legsérülékenyebb része a rendfelszedő, hiszen a talajt kopírozva kell a terményt felszednie és továbbítania. A rendfelszedők többségében vezérelt ujjas kialakítást alkalmaznak, ezt egy kényszerpálya és vezérlőgörgőkkel ellátott, ujjtartó tengelyek segítségével oldották meg. Ezek az alkatrészek kimondottan poros körülmények közt mozognak, így kopásuk jelentős lehet, ezért időnként ellenőrizni kell a műanyagperselyek és vezérlőgörgők állapotát. A rendfelszedőujjak – nagy igénybevételük miatt –sok esetben eltörnek vagy deformálódnak, ezeket minden esetben cserélni szükséges.

 

Meghajtóláncok
A rendfelszedő hajtásházának takarólemezén összegyűlt szennyeződés károsíthatja az alkatrészeket

 

A rendfelszedő ujjak cseréje után fordítsunk figyelmet a feltekeredett bálaháló és bálazsineg eltávolítására is! Segítséget nyújthat a szerelésnél, ha a rendfelszedő hajtását oldjuk, így kézzel is könnyedén forgathatóvá válik. Figyelni kell a rendfelszedőt meghajtó egységre is, a láncok és fogaskerekek épségét, csapágyagyak, láncfeszítők állapotát, olajzó ecsetek működését is ellenőrizni, vagy ha szükséges, cserélni kell. Ami még hátramaradt, az a támasztókerekek átvizsgálása és a rendfelszedő kiemelését végző hidraulikus munkahengerek felülvizsgálata. Fontos, hogy amikor ezeket a javítási munkálatokat végezzük, gondoljuk a munkavédelem szabályaira is (4. kép)!

 

Munkavédelem
A rendfelszedő ujjak – nagy igénybevételük miatt –sok esetben eltörnek vagy deformálódnak, ezeket minden esetben cserélni szükséges

 

HAJTÓMŰ

A hajtóművek karbantartása sok esetben elmarad, pedig ezek az olajban forgó fogaskerekek is kopnak, és az olaj minősége is romlik. Az olajcseréket minden esetben érdemes betartani a gépkönyvben feltüntetett időközönként vagy ha nincs gépkönyv, ez esetben kétévente, esetleg huszonkétezer bálánként elvégezni. A képeken is jól látszik, hogy amikor nincs elvégezve időben az olajcsere, a mágneses leeresztőcsavar felületén a fémforgács nagy mennyiségben összegyűlt. A feltöltendő mennyiséget általában szintjelzőcsavar jelzi, viszont ha ez nincsen, akkor ismét a gépkönyv nyújthat segítséget. Ugyanez érvényes az olaj típusára és minőségére is (5. kép).

 

Olajozás
Ha nincs elvégezve időben az olajcsere, a mágneses leeresztőcsavar felületén a fémforgács nagy mennyiségben összegyűlt.

 

MEGHAJTÓLÁNCOK

A bálázógépeken sok helyen alkalmaznak lánchajtásokat, ezek karbantartása is elengedhetetlen a megbízható üzemeltetéshez. A láncok folyamatos igénybevétele és a por koptató hatása a láncok élettartamát csökkenti (6. kép). A fokozott terhelés a láncok megnyúlását is okozza, amit a láncfeszítők beállításával lehet korrigálni. A láncfeszítők helyes beállításában minden esetben segítséget nyújtanak a gépkönyvben leírt utasítások (7. kép). Ha a láncok cserére szorulnak, akkor azok minden esetben a fogaskerekekkel együtt történjenek meg! A műanyagból készült láncvezetők is elkophatnak, de ezek általában megfordíthatók, végső esetben cserélni szükséges őket. A beállítások elvégzése után hajtassuk meg a gépet, így tudjuk ellenőrizni a láncok megfelelő futását, az automata olajzás működését, és a csapágyak egyenletes járását.

 

Meghajtóláncok
A fokozott terhelés a láncok megnyúlását is okozza, amit a láncfeszítők beállításával lehet korrigálni

 

HEVEDEREK

A hevederek átvizsgálása szintén célszerű annak ellenére is, hogy igen strapabíróak. Keresni kell a széleken felszakadt gumirészeket, mivel ezekben a bála kötözésekor megakadhat a bálaháló, ezeket a kiálló részeket éles késsel le kell vágni. A hevederek komolyabb sérülései esetén van lehetőség a sérült rész kivágására és pótlására, viszont a teljes heveder cseréjénél kalkulálni kell annak megnyúlásával. Ügyeljünk arra is, hogy a hevederek mindig egyforma hosszúak legyenek! Másik fontos alkatrészek a hevederek összefűzésénél található kapcsok és csapszegek (8. kép).

 

Karbantartás
Ügyeljünk arra is, hogy a hevederek mindig egyforma hosszúak legyenek

 

A csapszegeket kétezer bálánként – gépkönyv szerint –, de minimum évente cserélni szükséges. Amikor a csapszegeket cseréljük, vizsgáljuk át a kapcsozásokat, törések vagy kiálló részek után kutatva, mivel ezekben is a bálaháló megakadhat. A csapszegek cseréjénél mindig a gyári alkatrészeket alkalmazzuk! Végtelenített hevedereknél ezek a problémák nem állnak fent. Ugyanakkor, ha a hevederek felülete már nagyon megkopott, fennállhat a veszélye annak, hogy kötözéskor a bálahálót nem egyenesen viszi a bálára, vagy kötési gondokat okozhat.

 

A KÖTÖZŐBERENDEZÉS

A hevederes bálázókon kétféle hálós kötözési rendszer terjedt el, kivitelezés szerint. Van, ami a bálakamra hátsó felén kapott helyet, és van ami a vonórúd felett helyezkedik el. Működésükben vannak eltérések – most a bálakamra hátsó részén lévő típus karbantartását és beállításait nézzük át! Figyelmet kell fordítani a hálófékpofa kopottságára és annak beállításaira. A bálaháló íves feszítő két szélén bemaródások keletkeznek a háló csúszása miatt, ezek idővel akadályozhatják a háló kifeszülését. Hegesztéssel kipótolva és csiszolás után felpolírozva még sokáig biztonságosan üzemelhet. A kés- és hálómegfogó lemezt is szükséges megtisztítani az esetleges szennyeződésektől. A hálómegvezető-rudaknak több beállítási lehetőségük is van, amit a gépkönyv szerint szükséges beállítani ahhoz, hogy a bálakötés mindig sikeresen végződjön. A hálómegvezető-rudak alatt találhatók a gumilapból készült hálólehúzók, vizsgáljuk meg ezek meglétét és állapotát is (9. kép)!

 

Hevederek összefűzésénél található kapcsok és csapszegek
A hálólehúzók állapotát is vizsgáljuk meg

 

AMIT MÉG ÉRDEMES MEGEMLÍTENI

Azoknál a változókamrás bálázóknál, melyek bálanövekedés-érzékelővel vannak felszerelve, időnként kalibrálni kell, hogy a bálák mindig a megfelelő átmérőben készülhessenek. A kalibrálás folyamatát a gépkönyvben leírtak szerint végezhetjük el. Vizsgáljuk át a hevedervezető görgők csapágyazását is, mivel ezek meghibásodása tűzveszélyes lehet! A problémás csapágyak felderítését terhelés alatt sem lehet mindig észrevenni. Segítséget nyújthatnak a hőkamerák – egyes okostelefonokban már található hőkamera – vagy a csapágy környékén tapintással észlelni a melegedő alkatrészeket. Vannak hengerek, amik elé hengerkaparó lemezek vannak felszerelve: az ezek közötti távolság eltérő lehet a betakarított termények között. Száraz termények esetén 2 milliméter, szenázsbála készítésénél pedig 0,5 millimétert kell beállítani.

 

Gumilapból készült hálólehúzók,

A hálómegvezető-rudak alatt található gumilapból készült hálólehúzók

 

Ezenfelül ellenőrizzük a hidraulikus tömlőket és az elektromos vezetékeket is! Ha mindezekkel végeztünk, akkor zsírozzuk le a csapágyakat, ellenőrizzük a láncolajzók működését, és a gumik nyomását is!

 

Endre Máté