Ahol elég az egyszerű is… …és ahol megéri a csúcstechnika

Írta: Szerkesztőség - 2018 április 12.

BELÉPŐ MODELL:

A 2016-os EuroTier vásáron mutatta be a Veenhuis az új középkategóriás hígtrágyakocsiját

Hogy kiderítsük, milyen követelményeknél elegendő a Veenhuis Ecoline tartálykocsi, és hol járunk jobban a Premium Integrallal, elkísértünk két hígtrágyaszórót Bajoroszágban és Mecklenburg-Elő-Pomerániában a munkájuk során.

A holland gyártó sárga hígtrágyakocsijai egyértelműen a prémium szegmensben helyezkednek el. És nem csak a Premium Integral kocsikat, hanem a Profi line sorozatot is keresik a profi üzemek. Ugyanakkor a NIR szenzorok legújabb technikája ezeket a tartályokat inkább a profi szegmens elejére pozícionálja. Hiszen a hollandok mind a hígtrágya hasznosításában, mind az alacsony kibocsátású kijuttatás terén messze a versenytársak előtt járnak.

Amikor a Kverneland Group Deutschland átvette a Veenhuis hígtrágyatechnika németországi és ausztriai értékesítését, az ügyfeleik főleg nagyüzemek és professzionális bérvállalkozók voltak. Ott jól fogytak a Profi line és Premiumline tartályok. Az Ecoline sorozat némileg visszaesett, mert ilyen tartálykocsikat a hazai gyártóktól is be lehetett szerezni. Hogy a sok saját géppel rendelkező kisebb üzemeknek is kínálhassanak egy egyszerű felszereltségű tartályt a megfelelő árkategóriában, át kellett dolgozni az Ecoline tartályokat. Így jelent meg a 2016-os EuroTier vásáron a Veenhuis „karcsúbb” profi tartálykocsija a piacon – egyelőre azonban csak tandem kivitelben. És hogy megelőzzük a kérdést: ezt majd követi az egytengelyes és tridem modell is.

De hol elegendő az egyszerű technika, és hol kezdődik a hígtrágyatartályoknál a profi szegmens? Ebben a kérdésben górcső alá vettük a Veenhuis legkelendőbb tartálykocsijait a középkategóriából és a prémium szegmensből: az Ecoline tandemkocsit zöldterületen történő alkalmazás során és a kukoricaföldi alkalmazásra szánt Premium Integral tartálykocsit. A két tesztjármű alapadatait közvetlenül is összevetettük. De előbb lássuk részleteiben a tartálykocsik legfontosabb jellemzőit a további opciós felszereltséggel együtt, kezdve a belépő modellel…

MINDEN ÍZÉBEN KÖZÉPKATEGÓRIÁS

Ami a Kverneland Veenhuisnál a belépő modell a hígtrágyatechnika terén, az a többi gyártónál Németországban a felszereltség és a komponensek sokrétűségét tekintve középkategóriának számít. Az Ecoline tartálykocsik új generációjához a Veenhuis Profi line és Premium Integral sorozatokból vettek át részegységeket. Ezek közé tartoznak a nagy kerékházak, a különféle töltéssegítő opciók és néhány felszívási változat. Mivel eddig csak a tandemkocsik estek át az átalakításon, a „régebbi” egytengelyes vagy tridem Ecoline modellek még nem rendelkeznek integrált kerékházzal. De ahogyan azt már említettük, csak idő kérdése, amíg a Veenhuis mindkét modellt ellátja az átalakításokkal.


CSÚCSKATEGÓRIA: szinte teljes felszereltséggel mutatkozott be a Premium Integral a gyakorlati teszten

Az új tandem változat 11 500–19 000 l űrtartalmú tartályokkal kapható – összesen öt modell van. A keret és a vonórúd fi xen hegesztett. Alapfelszereltségben az Ecoline sorozat teljes egészében tűzihorganyzott, és színtelen lakkréteggel van ellátva.

A Battioni Pagani több mint 13 500 l/perc légáteresztő kapacitású MEC II vákuumszivattyúja mellett – a Veenhuisnál minden tartálykocsi-sorozathoz csak ez a vákuumkompresszor van – a tartályokat excenter csigaszivattyúval is fel lehet szerelni. Így a vevő dönthet egy vákuumos tartálykocsi vagy egy szivattyús tartálykocsi előnyei mellett. A szivattyúk segítségével történik a hígtrágya felszívása és kijuttatása is. Hogy ez nem magától értetődő, azt később majd a Premium Integral tartálykocsiknál látni fogjuk. Egyébként mindkét szivattyút a traktor 1000-es TLT-je hajtja meg. Az excenter csigaszivattyút három szivattyúméretben lehet megrendelni, 4000, 5600 vagy 7800 l/perc teljesítménnyel. Ehhez a szivattyútechnikához ajánlott az aprítószűrők használata, hogy megóvhassuk őket a károktól.

A gyorsabb feltöltésről a felszívópontokon centrifugál-szivattyúk gondoskodnak. A turbótöltők opcionálisan kezelhetők elektromos távvezérléssel is. A töltéssegítők a Veenhuis saját konstrukciói, és elérik a kb. 8000 l/perc szállítási sebességet. Emellett az elosztó tápvezetékében kijuttatást gyorsító szivattyúk vannak. Ezek szállítási teljesítménye 5000 l/perc.

ECO-JÁRÓSZERKEZET?

A BPW tandem járószerkezet 150×150 mm-es vastagságú masszív tengelyekhez csatlakozik. 420×180 mm nagyságú fékdobok gondoskodnak a szükséges lassító hatásról. Ugyanilyen méretezést találhatunk a Premium Integral esetében is – tehát az Ecoline-nál itt nem a biztonság rovására takarékoskodtak. Az Ecoline tandemkocsi rugózását légrugók biztosítják, mégpedig szériafelszereltségként – a Veenhuis tehát még a belépő modell esetében is ügyel a vezetési komfortra és a stabilitásra. A hidraulikus kényszerkormányzás szintén a magasabb menetbiztonságot és kényelmet szolgálja, ugyanakkor csak felár ellenében kapható. Alapfelszereltség az utánfutótengely, amelyet egy kettős működésű szelepen keresztül hidraulikusan le lehet zárni. A Kverneland Veenhuis további opcióként még elektrohidraulikus kormányzást is kínál az Ecolinehoz. Ez a változat azonban csak ISOBUS-vezérléssel kombinálva kérhető.


ELOSZTÓTECHNIKA: ha az Ecoline tartálykocsik emelőszerkezettel vannak ellátva, akkor fel lehet szerelni csoroszlyát vagy vonszolt tömlőket

PROFI TARTOZÉKOK

Bár az Ecoline tartálykocsik új generációjánál nem olyan hosszú az opciók listája, mint a Premium Integral vagy Profi line tartálykocsiknál, mégis van néhány olyan opció, amelyekkel a tartálykocsi erősen a Profi line irányába mozdul el. Az alapfelszereltséget megtartották meglehetősen egyszerűnek, a mi tesztgépünk viszont komoly felszereltséggel rendelkezett. Ezek közé tartozott többek között az ISOBUS-vezérlés a Kverneland Tellus GO terminálján keresztül – ez más ISOBUS terminálokon vagy a traktor saját terminálján keresztül természetesen szintén lehetséges. Az ISOBUS-rendszeren keresztül vezérelhetők például az injektálási funkciók (billentés, süllyesztés/emelés), elosztó be/ki, hátsó tolózár nyitva/zárva és nyomás/vákuum átállítás. Az ISOBUS-opció nélkül az alapgépet 4 kétkörös kihelyezett hidraulikaszelep segítségével lehet működtetni. Így például egy egyszerű felszereltségű 16 600 m3 űrtartalmú tandemkocsit 56 000 eurótól lehet konfigurálni.

Szériafelszereltség egy emelőszerkezet és egy hajtórúd rögzítőpontja. A négypontos emelőszerkezet egykörös, és a csoroszlya és a vonszolt tömlők felszereléséhez szükséges. Nehéz injektálók számára nem engedélyezett. Aki továbbra is kitart a régi technika mellett, az felszerelhet ütközőtányért vagy Möscha-elosztót is. A tesztelt hígtrágyakocsira a Veenhuis saját Ecoslide XL csoroszlyás terítőegysége volt felszerelve, amelyet az Ecoline tartálykocsik új generációjával együtt mutattak be.

A feltöltéshez felár ellenében felszerelhetők a Profi line és Premium Integral sorozat oldalsó dokkolócsövei, vagy különböző oldalsó és hátsó csatlakozók. A Veenhuis tájékoztatása szerint már márciustól érkezik egy abroncsnyomás-szabályozó berendezés az Ecolinerhez – itt a két nagyobb sorozat már meglévő tartozékkatalógusából dolgoznak.

 

  1. A hidraulikus kényszerkormányzás hengerét 250 mm-es szabványos távolságra kell elhelyezni a K-80-as mellett
  2. Szériafelszereltség az Ecoline tartályok esetében a „könnyű” emelőszerkezet
  3. A vonórúdon kapott helyet a B&P 13 500 l/perc teljesítményű vákuumszivattyúja. Alternatív megoldásként excenter csigaszivattyú is használható
  4. Az oldalsó szívócsonkra centrifugál-szivattyú van felszerelve
  5. A felszívás a tesztgépen gombnyomásra indult, közvetlenül a felszívópont mellett
  6. A vezérlés, stb. jól védve, a tartály alatt egy fémdobozban kapott helyet

 


Az Ecoline tartály opcionálisan ISOBUS rendszeren keresztül is kezelhető. Itt a kis Kverneland-terminál látható használat közben

A PRÉMIUM… AZ PRÉMIUM

Mint ahogyan azt már a Premium Integral név is elárulja, elérkeztünk a csúcskategóriához. A Premium Integral alapját a Profi line sorozat technikája képezi, amely az Ecoline és a Premiumline között helyezkedik el. Az alapvető különbségek a Profi line kocsikhoz képest a szivattyútechnikában és a darus változatokban vannak. A tartályok ezzel szemben teljesen azonosak: önhordó konstrukció, fémbevonattal, lakkozva és integrált kerékházzal. A gazdák és bérvállalkozók összesen hét alapmodell közül választhatnak, amelyek a tartályaik méretében különböznek. Négy, 14 850 l és 20 000 l közötti tartályméret áll rendelkezésre a tandem futóműves kategóriában, a tridem kocsik között pedig 22 000, 26 500 vagy 30 000 literes méret választható. A Veenhuis emellett különböző töltési opciókat rendel a tartályokhoz – darukaros dokkolócsővel, darukaros szívóormánnyal és búvárszivattyúval, vagy darukaros szívóormánnyal és tömlővel. Az utóbbi változatban pl. a tartálykocsi oldalán elhelyezett szívóormányok is felszerelhetők, ahogyan azzal a mi tesztgépünk is rendelkezett.

Fontos jellegzetessége a Premium Integral tartálykocsiknak a szivattyútechnika, mivel a Veenhuis a felszívásnál és a kijuttatásnál eltérő technológiákat alkalmaz. A kijuttató szivattyú egy centrifugálszivattyú. Közvetlenül a traktor TLT-je hajtja meg, és 12 000 l/perc kijuttatási teljesítménnyel rendelkezik. Egy további alternatíva a saját fedélzeti hidraulikán keresztüli meghajtás. A centrifugáltechnika előnye a nagy teljesítmény, az idegen testekkel szembeni ellenállóság és a csekély kopás – tehát nincsen szükség aprító- és szűrőegységekre. De van egy nagy hátránya is: ez a szivattyútechnika nem képes a felszívásra, a centrifugálszivattyú tehát csak a kijuttatásnál és keverésnél működik. A Veenhuis ezért szerelte fel a Premium Integral tartálykocsit a felszíváshoz egy vákuumszivattyúval (kivéve a búvárszivattyús darukaros szívóormánnyal ellátott modellt). A B&P MEC II kompresszora a 13 500 l/perc kapacitással nagy teljesítményre képes – a Kverneland Veenhuis kizárólag ezt a kompresszortípust kínálja. A meghajtása hidraulikus, és a traktor hidraulikáján keresztül történik. A szivattyú légteleníti a tartályt, és csupán a dokkolócsőben/ darukarban hoz létre vákuumot a töltéssegítőig. Onnantól a turbótöltő pumpálja a hígtrágyát a tartályba. Power Beyond csatlakozón keresztül hidraulikus a hajtása. Az állásidők csökkentésére és a töltés gyorsítására található egy további centrifugálszivattyú a szívóormányon, ill. darun.

Ha a kijuttatásról van szó, akkor lép a színre az automatikus adagolás. Itt a tartályon elhelyezett golyóscsap szabályozza a kijuttatott mennyiséget, a menetsebességtől függően. A sebesség Veenhuis tájékoztatása szerint már márciustól érkezik egy abroncsnyomás-szabályozó berendezés az Ecolinerhez – itt a két nagyobb sorozat már meglévő tartozékkatalógusából dolgoznak.

MÉG TÖBB FELSZERELTSÉG

De a Premium Integral sorozat esetében ezzel még nem értünk a lista végére. Kezdjük a nehéz emelőszerkezettel, amely azonos a Profi line és a Premium Integral hígtartálykocsiknál. Az emelőszerkezet szériafelszereltség, egyaránt alkalmas zöldterületi és szántóföldi injektálókhoz. Ide tartoznak még a résvágók, amelyek jelentős tömeggel rendelkeznek. Természetesen lehetőség van nagy csoroszlyás terítőegységek szállítására is. A csatlakozó készülékek minden csatlakozója szép rendben egy konzolon helyezkedik el, és kényelmesen elérhető a gép bal oldaláról.
Nehéz kijuttatótechnika esetén felmerül a szükséges támsúly kérdése. A Veenhuis úgy oldja meg a problémát, hogy a tartálykocsijait már gyárilag nehéz injektálókra méretezi. Aki tehát a Premium tartálykocsikat könnyebb vonszolt tömlős vagy csoroszlyás terítőegységgel használja, annál szükségtelenül nagy támsúly nehezedik a K80-as gömbfejre. A tehermentesítőkkel ellátott hidraulikus futóművel üres tartály mellett szükség esetén korrigálni lehet a súlyelosztást. A vonórúd két hengere is segíthet. Aki viszont több támsúlyt szeretne vinni a traktoron a nagyobb vonóerő érdekében, az utólag felszerelhet egy opcionális felső kitámasztó kart hidraulikus munkahengerrel. A Kverneland Veenhuis tájékoztatása alapján azonban erre egyre csökken a kereslet.

A további opciók közé tartozik egy integrált abroncsnyomás-szabályozó berendezés. A mi tesztgépünkön nem volt ilyen. Mivel a tridem kocsi tengelyeit a gazda előfúrva rendelte meg, a berendezést utólag is fel lehet szerelni.

Kezelés: a Premium vezérlése az ISOBUS-on keresztül történik – vagy a traktor saját terminálján, vagy egy külön terminálon keresztül. Szériafelszereltségként kínálják azt a Kverneland Tellus GO terminált, amelyet mi is használtunk a tesztelésünk során. A szívóormány kezeléséhez külön joystickra van szükség. A szívóormány opcionálisan rendelhető a darukar helyett. A Veenhuis ezeket különböző kivitelben kínálja. A tesztgépen a szívókar elöl a jobb oldalra volt felszerelve. Ki lehetett nyitni és el lehetett forgatni, hogy felül rácsatlakozhasson a kiszolgáló tartálykocsira. Az egységet különféle oldalsó csatlakozók és tolózárak teszik teljessé. A Kverneland Veenhuis szerint egyre nő a NIR-szenzorok iránti kereslet. Bár a technika még túl drága, de az utólagos felszerelés nem okoz gondot.

Ecoslide XL

A Veenhuis első csoroszlyás terítőegysége. Az új Ecoline tartálykocsi-sorozat bevezetésével egyidejűleg jelent meg a Veenhuis Ecoslide XL csoroszlyás terítőegysége. Speciálisan a német piacra tervezték, mivel Hollandiában még a csoroszlyás injektálóval végzett hígtrágya-kijuttatás is tiltott. Németországban szárnyal ezeknek a talajközeli kijuttató változatoknak a piaca.

Az Ecoslide XL 12, 15 és 18 m munkaszélességben kapható. Két Vogelsang (Exacut)-elosztófejen keresztül látja el a csoroszlyát hígtrágyával. A csoroszlyák (keményfém csúccsal a csúszótalpon) 250 mm-es távolságban vannak felszerelve a gerendelyre. Az egyes csövek a csoroszlyával együtt egyedi laprugós felfüggesztéssel rendelkeznek. Szorítóbilincs gondoskodik a megfelelő tartásról. A terepen történő nyugodtabb haladás, legfőképp pedig a túlterhelés elleni védelem érdekében két támkereket szereltek fel. Ezek az oldalsó szárnyak közepére vannak felszerelve. A magasságuk kézzel, csapok áthelyezésével egy lyuksablonban változtatható – a kívánt csoroszlyanyomásnak megfelelően. Mivel az Ecoslide XL 3. kategóriájú standard rögzítőpontokkal rendelkezik, az elosztót más gyártók tartálykocsijaira is fel lehet szerelni.

Végül pedig a legfontosabb kérdés: támogatja-e az állam a csoroszlyás terítőegységet? Ha a kibocsátást csökkentő kijuttató technikák (többek között a csoroszlyás terítőegységek) támogatásban részesülnek, akkor a Veenhuis Ecoslide XL is támogatható.

  1. Egyszerű támkerekek akadályozzák meg a gerendely felemelkedését
  2. A csoroszlyák egymástól 250 mm-es távolságra vannak elhelyezve
  3. A jobb és bal oldalon található két elosztófejet a Veenhuis a Vogelsangtól szerzi be

 

  1. A Premium Integral csúcskategóriás kocsiján szériafelszereltség a nehéz emelőmű, így lehetővé válik a szántóföldi és zöldterületre való injektálók szállítása is
  2. A hígtrágya-tartálykocsi sorozat összesen 7 modellt foglal magában – 4 tandem futóművel és 3 tridem kivitelben készül. A mi tesztgépünk 26 500 l űrtartalmú volt
  3. Az Integral kialakítás a süllyesztett kerékházaknak köszönhetően lehetővé teszi a széles, 32 collos abroncsok használatát
  4. A futómű hidraulikus rugózású
  5. A felszíváshoz vákuumkompresszorra van szükség. A hajtása a traktorról, hidraulikusan történik
  6. Egy hidraulikus támasztóláb és az oldalsó szívócsonk teszi teljessé a tesztelt tartálykocsink felszereltségét

A vonórúdra szerelt henger mögött található a centrifugálszivattyú

Gyakori tapasztalat

Kevés szennyeződés, nagyobb szecskázóteljesítmény

Két éve van használatban egy 30 000 l űrtartalmú Veenhuis Premium Integral kocsi a steinfeldi (Oldenburg) székhelyű Mählmeyer bérmunkát végző vállalkozásnál. Az aratás-cséplés, szecskázás, szalmakészítés, talajművelés és CULTAN-rendszerű trágyázás mellett a hígtrágya kijuttatása a fő tevékenységük. A csúcsidőszakban akár 9 tehergépjármű is kiszolgálhatja a három kijuttatást végző szerelvényt – a Premium Integral tridem tartálykocsija, amelyet egy Fendt Vario 936-as vontat, egy 18 000 literes tartálykocsi 15 m-es Bomech csoroszlyagerendellyel és egy Claas Xerion Saddle trac 16 köbméteres felépítménnyel és függesztett 19 000 literes tandemkocsival.

A Fendtre fel van szerelve egy első dokkolókar, amely a kiszolgáló tartálykocsikat felülről üríti ki. Tehát magán a tartálykocsin nincsen darukar vagy szívóormány. A felszereltségéhez tartozik a centrifugálszivattyú a kijuttatáshoz és egy kompresszor a felszíváshoz, ill. csak a levegő tartályból való kiszívásához, mivel egy az első dokkolókaron lévő töltéssegítő végzi a feltöltést. A Premium tartálykocsi további tartozékai: ISOBUS-vezérlés egy Müller Elektronik terminálon keresztül, hidraulikus vonórúd rugózás, tehermentesíthető tengely, elektromos kényszerkormányzás és a teljesen automatikus adagolás.

Zöldterületen és gabonaföldön egy 30 m-es Vogelsang vonszolt tömlős gerendely kerül a tartálykocsira, a kukoricaföld előkészítéséhez és tarlómegmunkáláshoz pedig egy 6 m-es Horsch tárcsás borona. A boronán található vetőegységnek köszönhetően a tarló megmunkálásakor nem csak a hígtrágyát lehet bedolgozni a talajba, hanem közvetlenül el lehet vetni a köztes növényeket is.

Lennart Wübbeling, a gép vezetője egy teljes szezont ledolgozott a Mählmeyer bérvállalkozás Veenhuis-szerelvényével, és be tud számolni a tapasztalatairól: „A kezdeti nehézségek után a tartálykocsi remekül működik. A Veenhuis megbízhatóan megoldotta a gondokat. A tartálykocsi a hosszából adódóan nem túl mozgékony. De az elektromos kényszerkormányzás gyorsan reagál, és tisztán irányítja a tartálykocsit a kanyarokban. A teljesen automatikus adagolásnak köszönhetően az eloszlatás pontossága tökéletes. Ha a kiszolgáló lánc optimális, akár 100-120 m3/h mennyiséget is ki tudunk juttatni. A kijuttatási teljesítmény összességében verhetetlen. Ezzel a tartálykocsival 1 km/h-val gyorsabban tudtam haladni, mint a hasonló, forgódugattyús szivattyúval ellátott kocsikkal. Ez nagy kijuttatott mennyiségek és vonszolt tömlők esetén érvényes. Kis munkaszélességgel kombinált kis kijuttatott mennyiségek esetén (Horsch Joker) viszont az adagolás a korlátaiba ütközik. A tolózár ilyenkor túlságosan be van zárva, és egyfajta ellennyomást generál.A tárcsás boronával való közúti közlekedéshez (kb. 4 t) a vonórúd rugózását és az 1. tengelyt teljesen be kell húzni, hogy elegendő támsúly kerüljön a K80-as gömbfejre. Az üres tartálykocsi a szántóföldön átadhatna valamivel több támsúlyt a traktornak.

Könnyű terepen a 936-os teljesítménye a tárcsás boronával ellátott tartálykocsi előtt elegendő. Ha a terep nehezebbé válik, akkor a teljesítményének határaiba ütközik. Akkor már csak 8 km/h-ra képes – ami a boronáláshoz tulajdonképpen túl kevés.”

Alexander Brockmann

GÉPmax
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.