Elemzők: nagy fordulat jön a traktor- és géppiacon

Írta: Kohout Zoltán - 2022 április 21.

A traktorok és mezőgazdasági gépek piacát még a világszerte gazdasági krízist okozó Covid-19 sem tudta megrengetni. Most viszont háború van Kelet-Európában, és ellentmondásos jövőképeket vázolnak a piaci elemzők.

Három ok kényszeríti ki a növekedést

Az európai mezőgazdasági traktorpiac meghatározó a világon. A mezőgazdasági gépek globális importjának több mint felét (54%), a mezőgazdasági gépexportnak kétharmadát (64%) adja. Mindez évente közel 47 milliárdos biznisz, ami várhatóan a közeljövőben is növekedni fog. Ennek egyik oka, hogy a mezőgazdaság az egyik leginkább munkaerőhiány sújtotta ágazat. Vagyis muszáj gépesíteni a szántóföldi, kertészeti műveleteket. A másik fontos tényező a technológiai fejlődés, amely forradalmasítja a gazdálkodást és a mezőgazdasági folyamatokat (precíziós gazdálkodás, autonóm és adatszerző/-feldolgozó traktorok stb.). A növekedést harmadik rugója egyben a meglévő gépek cseréje korszerűbbekre.

Járványra háború: sokan félnek a leállástól

Csakhogy most nagy kérdés, hogy egyrészt a logisztikai láncok kiheverték-e a Covid-19-et, másrészt az, hogy az új logisztikai fenyegetéseket sikerül-e kezelni. Az új kockázat természetesen az oroszok háborúja Ukrajnában. Ennek negatív következményei nyers- és alapanyagok hozzáférhetősége, szállítási problémák terén is megnyilvánulhatnak. Az Európai Mezőgazdasági Gépgyártók Szövetsége (CEMA) felmérte a tagvállalatok vezetőinek „hangulatát”. Ebből kitűnik, hogy a gépgyártás általában zavarokra számít, megsokszorozódtak a hézagok, fennakadások a termelésben, és ez a trend 2021 nyara óta szinte folyamatos. Súlyos, hogy a válaszadók 65-70 százaléka termelési leállásra számít, amiben nagy szerepe van az orosz agressziónak, ami még több ellátási szűk keresztmetszetet okoz.

Megfordul az évtizedes terjeszkedés

A trendek olyan fordulatot rajzolnak ki, amire az utóbbi évtizedekben nem volt példa. A 2. világháború óta kibontakozó globalizáció kiterjedt, összetett ellátási láncokat alakított ki. Ennek jó példája egy átlagos traktor vagy személyautó, aminek az alkatrészeit akár tucatnyi államból importálják a végtermék-összeszerelésig, és földrészeken utaztatják át a végfelhasználóig. Viszont a Covid-járvány leleplezte ennek a nagy kiterjedésű és komplex szuperstruktúrának a sérülékenységét. Az alkatrész-, nyers- és alapanyaghiány, a szállítmányozás drágulása és bizonytalansága miatt most az évtizedes trend megfordulhat. A kormányok világszerte egyre inkább aggódnak kereskedelmi mérlegük és az áruellátás biztonsága miatt. Ahogy Európa-szerte, úgy nálunk is megindult a hazai áruk fogyasztására való mozgósítás. Vagyis a Covid-járvány miatt rövid távon nem a globalizáció továbbterjesztése, hanem a lokális, minél kisebb térségekre érvényes gazdasági együttműködések, üzleti stratégiák lesznek napirenden.

Év végére enyhül a nyomás?

Visszatérve a traktorok piacára, ennek nagyságrendje az idei év őszére-telére éri majd el a Covid előtti növekedési ütemet. Beszédesek egyébként a friss brit adatok is. Ott például márciusban szűk 2000 új traktorregisztrációt mértek, ami 5 százalékkal kevesebb a tavaly márciusinál, de még mindig 20 százalékkal több, mint a 2016-2020-as átlag. A hazai adatok – legalábbis a tavalyi évet illetően – hasonló irányokat sejtetnek. Mint nemrég megírtuk, itthon 2021-ben a mezőgazdasági gép- és alkatrészpiac megdöntötte minden korábbi rekordját.

CÍMKÉK