fbpx

Óriási traktor kapja a Cummins 15 literes hidrogénmotorját

Írta: Kohout Zoltán - 2022 október 19.

A Cummins évek óta folyó, intenzív hidrogénmotor-fejlesztési programjának eredményeként a 15 literes erőgép egy hatalmas Versatile traktorba kerül.

Versatile

Nulla CO2-kibocsátás, nagy terhelhetőség

A Versatile és a Cummins évek óta együttműködést folytat, mondja Erron Leafloor, a Versatile munkatársa, a Tier 4 Final motoroktól az off-road- és mezőgazdasági iparban is. Leafloor a Versatile mérnöki csapatát vezeti az USA-ban, amely egy hidrogénüzemű traktor koncepcióján dolgozik. Szerinte a Cummins-szal a 15 literes hidrogénmotoron való együttműködés jó alkalom arra, hogy segítse a Versatile-t felkészülni dízelmotorok utáni, szénsemlegesebb vagy szén-dioxid-mentesebb jövő felé. Ennek az együttműködésnek az eredményeként a Cummins 6,7 ​​literes motor prototípusa már folyamatban van, míg a 15 literes motor hamarosan prototípusba kerül. A hidrogénégésű motorok nulla szén-dioxid-kibocsátású megoldást kínálnak a magas terhelési tényező mellett a termelékenység feláldozása nélkül. Nem véletlen, hogy számos márka és típus esetében a fenntarthatósági programok ezeket a szempontokat figyelembe veszik.

A kutatások céljai

Számos mechanikai, technikai probléma megoldása vezet el a hibátlan, műszakilag biztonságos működéshez. Egyszerre kell megfelelni az impozáns Versatile 620-asok vonóerő-igényének, ugyanakkor például a magasabb köpenyhőmérséklettel járó nagyobb hűtési kapacitás, vagy éppen a hidrogén miatt törékenyebbé váló egyes fémek problematikáját is kezelni kell a kutatások során. Továbbá nagy kompressziós tartályokat is kell tervezni, mivel a hidrogénnek sokkal nagyobb térfogatra van szüksége ahhoz, hogy azonos mennyiségű energiát érjen el, mint például a dízel üzemanyaggal. A hidrogénmotorok nyomatékgörbéje hasonló a dízelmotorokéhoz, de gyújtógyertyát használnak, mint a benzinesek.

motor

Piaci előnyt jelenthet

Ugyanakkor Leafloor szerint az már ma látszik, hogy nincs értelme általános, minden felhasználói igénynek megfelelő technológiáról beszélni. „Mindig lesznek olyanok, akiknél nem ez lesz a megfelelő technológia, és lesznek olyan, progresszív igények, amelyeknél piaci előnyt jelent”, mondja. Egyelőre a legnagyobb kihívást a logisztika és egy vadonatúj üzemanyagtípus kezelése jelenti a traktorban. „Megszoktuk, hogy csak a gázolajat szivattyúzzuk ki a tankból. Most olyan gáznemű tüzelőanyaggal kell foglalkoznunk, amelyet nagyon magas nyomáson tárolnak”, érzékelteti a problémát Leafloor.

forrás: producer.com