Nemrégiben számoltunk be arról olvasóinknak, hogy Hannoverben személyesen is tanúi lehettünk a pillanatnak, amikor az agrárium legjobb fejlesztéseinek járó „Farm Machine 2024” díjat a New Holland új ikerrotoros kombájnjának odaítélték. Az idei évünk pedig a hazai debütálással kezdődött; a mezőgazdaság legfontosabb magyarországi seregszemléjének számító AGROmashEXPO és AgrárgépShow 2024 kiállításon a sajtó képviselőjeként a díjnyertes gép fülkéjébe és motorterébe is bepillantást nyerhettünk.
A hazai hivatalos márkakereskedő AGROTEC Magyarország Kft. rendhagyó helyszíni sajtótájékoztatóján „felül”, vagyis a kiállítási stand emeletén tartózkodva járhattunk utána annak, hogy miért beszél ma mindenki a mezőgazdaságban az új New Holland CR11-es kombájnok tudásáról. Az eseményen Illés Zoltán ügyvezető a 10 éves jubileumot ünneplő mezőgép-forgalmazó cég eredményeit is összegezte, valamint bemutatták a kiállítás Nemzetközi Termékfejlesztési Különdíjával elismert New Holland T7.340 HD erőgépet és a TH7.42 Elite teleszkópos rakodót.
10 ÉVE ÚJRAINDULT AZ IDŐVONAL
10 év telt el, amióta az AGROTEC Magyarország Kft.-n keresztül átmenthetővé vált az a szakmai tudás és műszaki csapat, amelyet a magyar gazdálkodók akkor mintegy 1500 kombájn és 5000 traktor üzemeltetése kapcsán a New Hollanddal azonosítottak. Közép-Európa legnagyobb agráripari vállalattömörülésének, az AGROFERT csoportnak a támogatásával a cég azóta újult erővel koncentrálhatott a legfontosabbra, hogy olyan műszaki hátteret biztosítsanak partnereiknek, amellyel a termelőmunka a lehető leggördülékenyebbé válik. Illés Zoltán ügyvezető szerint ez nemcsak a cégnek, de az ágazatnak is nyereség. „2013 őszén alakult meg az AGROTEC Magyarország Kft. Szerencsésnek tudhatjuk magunkat, hiszen a 10. évforduló egyben egy nagyon sikeres évet is hozott számunkra. Megalakulásunk óta a tavalyi volt a második legeredményesebb évünk árbevétel és nyereség szempontjából is, miközben a New Holland a második legnagyobb darabszámban értékesített gépmárka ma Magyarországon.” Az AGROTEC ügyvezetője kiemelte: a gazdákat sújtó kedvezőtlen körülmények miatt hasonló sikerekre idén ugyan nem számíthatnak, mégis fontos, hogy az üzleti stabilitásnak köszönhetően a New Holland és az AGROTEC Magyarország Kft. olyan partner, akikkel mindenki továbbra is a feladatra koncentrálhat. „A fejlesztések útja, menetrendje nem fog változni, a gyártói oldal folyamatosan dolgozik az újításokon” – húzta alá az igazgató.
MINÉL KEVESEBB IDŐ ALATT, MINÉL JOBB MINŐSÉGBEN LEHESSEN ARATNI
A januári kiállításon prototípust láthattak a látogatók a CR11-es ikerrotoros kombájnból, így elvileg nem lett volna lehetőség a fülkéből vagy a motorháztető alól szemügyre venni az újításokat. Kivéve, ha az ember újságíró, és a helyszínen olyan szakértők iránymutatása mellett teheti ezt meg, mint Lőrincz István, az AGROTEC Magyarország Kft. New Holland termékmenedzsere, aki a sajtó képviselőit vezette körbe, a gép fejlesztéseit bemutatva. „A New Holland már több mint 50 éve tökéletesíti az ikerrotoros technológiáját. A mostani fejlesztéssel a betakarítás költségeit és az állásidőt akarták minimalizálni, mivel a szélsőséges időjárási viszonyok mellett a betakarítási időablakok évről évre rövidülnek, ráadásul egyre nehezebb jól képzett gépkezelőt is találni. A gyártók közül a New Holland ezért is ment el abba az irányba, hogy minél kevesebb idő alatt, minél jobb minőségben tudja elvégezni a betakarítást.” A gép teljesítménynövelése négy alappilléren nyugszik – tudtuk meg a termékmenedzsertől.
Lássuk, mik ezek:
– A plusz kapacitást egy 775 LE-s C16-os erőforrás biztosítja egy 20 000 literesre növelt magtartály és a 61 cm átmérőjű ikerrotorok társaságában.
– A szemveszteség tovább csökken, a megduplázott tisztítómű-teljesítménynek köszönhetően. Ehhez gyakorlatilag két rostaszekrényt építettek egybe a kombájnban: 2 felső és 2 alsó rosta, valamint 2 tisztamag-kihordó csiga található a gépben, 0,1–0,2% közé csökkentve ezzel a veszteséget még csúcsterhelés idején is.
– A gépben negyedére csökkentették a mozgó alkatrészek számát, ezzel a meghibásodások esélyét is. Lánchajtás nincs a kombájnban, kizárólag hidraulikus kardán- és ékszíjhajtást alkalmaztak a gépen belül.
– A legújabb kombájnhoz az alapfelszereltség részévé tették a néhány éve bemutatott forradalmi cséplésautomatizálási rendszert, az IntelliSense-t is. A rostákon található légnyomás-érzékelő szenzorok is alapfelszereltségnek számítanak.
Fontos kiemelni, hogy ezek nem csak katalógusadatok. Az új kombájn esetében mindezt 20 000 óra szántóföldi, vagyis betakarítás közbeni tesztelés támasztja alá, tehát az idei nyáron induló, Európa-szerte zajló demókörutat, majd az ősszel kezdődő, jövő nyárra a teljes kapacitását elérő kombájngyártást már gyakorlati tapasztalatok is megalapozzák.
Miért arany az aranyérem?
Az Agritechnica Innovation Aranyérmet olyan innovációnak ítélte oda Hannoverben a szakmai zsűri, melynek új koncepciója döntően megváltoztatja a funkciót, új eljárást eredményez, vagy egy már meglévő eljárás jelentős javulása várható tőle. Tehát egy aranyérmes géptől joggal várható el, hogy üzemi nyereségességgel és/vagy hatékonysági előnyökkel járjon a beszerzése, ami jelentheti azt is, hogy javul vele az energiafogyasztás, vagy épp csökken a kezelő munkaterhelése.
A közelmúltban olyan innovációk érdemelték ki az aranyérmet, mint a hidrosztatikus-mechanikus teljesítménymegosztással ellátott fokozatmentes sebességváltó (2019), a szalmarázóládás és hibrid arató-cséplő gépekhez gyártott autonóm gépbeállítás-támogatórendszer (2017), a kukoricamoly elleni küzdelem megoldásaként aposztrofált szárzúzó (2017) vagy az első olyan mobil pelletkészítő betakarítógép (2015), amelyhez nem kellett előaprítót alkalmazni, illetve az az abroncsnyomás-szabályzó berendezés, amellyel egyszerre, egy időben változtathattuk a keréknyomást a közúti és szántóföldi munkavégzés között. Sorolhatnánk az agrárgépészet sorsfordító innovációit a képzeletbeli idővonalon még sokáig. A legutóbbi, 2023-as zsűrizésen az időmegtakarítást és a hatékonyságnövelést, az egyre szűkülő időkerethez való alkalmazkodást értékelte a zsűri. Az érem tehát már ott méltó helyre került, idehaza pedig az új gép újabb elismerést zsebelt be.
Az új CR kombájn alapeleme a hajtástechnika, amelynek erőforrása – a rotorok dőlésszögének megfelelően – hosszirányban van felszerelve. A középen elhelyezett osztott teljesítményű hajtómű a forgórészek és a betakarító vágóasztalok meghajtására szolgál a felhordóval egyenes vonalban vagy kardántengelyen keresztül. A bal oldali rotor az adagolódob ellentengelyeként szolgál. A kardántengely az alváz jobb oldalán, a rotorház szintje felett található. Következésképpen az alváz és a futómű között az alváz egyik oldalán sem található meghajtás, aminek következtében az alváz szélessége jelentősen megnőtt. Az így nyert helyet a cséplőcsatorna kiszélesítésére, ezáltal a kombájn beépített műszaki teljesítményének a növelésére használták fel.
Az esetleges eltömődésekkor a teljes behorodó etető és cséplő rendszer is vissza felé forgatható, az eltömődés feloldása érdekében. A szabadalmaztatott tisztítórendszert is13 százalékkal szélesítették, és optimalizálták a terményszállító rendszer terhelését. A kicsépelt termény egyenletes eloszlását a kombájn egy oldalirányú rázással alakítja ki. Ennek eredményeként a rendszer nemcsak a sík és az oldalirányú lejtőkön biztosítja az anyag egyenletes eloszlását. A szalmaaprító és -elosztó rendszer radaros vezérlési technológiával van felszerelve, amely növeli a kombájn energiahatékonyságát, miközben a gép tömege a súlyoptimalizált kialakításoknak köszönhetően gyakorlatilag változatlan maradt.
PLUSZ ERŐVEL BŐVÜLT A 340 LE-S NEW HOLLAND T7.340 HEAVY DUTY
A sajtótájékoztató nem csak az aranyérmes kombájnról szólt; nem mehettünk el az erőgép- és rakodófejlesztések mellett sem. Megtudtuk például, hogy a New Holland szeretné kiszélesíteni az európai gyártású traktorpalettáját a 300 LE feletti tartományban, ennek a következő lépéseként megtekinthettük a kiállításon bemutatkozó 340 LE-s Heavy Duty modellt. „A traktor népszerűségét mutatja, hogy jó pár gépet sikerült már a hivatalos bemutató előtt is értékesíteni a piacon” – tudtuk meg Molnár Istvántól, az AGROTEC Magyarország Kft. New Holland termékmenedzserétől a sajtótájékoztatón.
Az új modellt félaktív hidraulikus kabinrugózással látták el a konstruktőrök, első-hátsó gyári kamerarendszerrel szerelték, a kilátást, kezelői komfortot pedig tovább növelte az új Horizon™ Ultra Cab kabin, amely ezeknél a gépeknél már alapfelszereltség.
KÉNYELMESEBB, JOBB: ITT A NEW HOLLAND TH7.42 ELITE TELESZKÓPOS RAKODÓ
A kiállításon az újdonságok sorát gyarapította a 7 méteres gémmel szerelt New Holland TH7.42 Elite teleszkópos rakodó is, amely az elődeihez képest egy teljesen megújult motorháztetőt kapott, így jobb oldalirányú kilátást biztosít. Megújult a gép kabinja is, valamint új kartámasszal, egy új kezelői panellel és érintőképernyős színes monitorokkal szerelték fel.
Sándor Ildikó