A tömlők bűvöletében

A weimari földeken új szelek fújnak – a nagy területekre tervezett modern hígtrágya-tömlőrendszerek megjelenésének köszönhetően. A helyszínen alkottunk képet a helyzetről.

Türingia valójában a rendszerváltás óta az önjáró hígtrágya-kijuttató gépek klasszikus területének számít. Például még ma is számos Challenger Terra Gatort láthatunk munka közben – és itt-ott még felbukkannak az AgChem által gyártott elődjei is. Többnyire öt számjegyű üzemórával a számlálón most már egymás után nyugdíjba kerülnek, és helyüket modern önjáró gépek foglalják el. Mindet? Nem, nem mindet. Mivel itt-ott a „vadorzók” alternatív kijuttatási módszerekkel merészkednek az önjárók felségterületére. Közéjük tartozik a Großobringen székhelyű Gromatec GmbH, Weimar térségében. A vállalat a régió első számú szolgáltatójaként a hígtrágya és a lebontási maradék kijuttatását kínálja a nagy területeken használható csévélődobos csöves rendszerű kijuttató eljárással. De menjünk vissza néhány évet a múltba…

KORAI ALAPÍTÁS

A Gromatec céget már 1991-ben megalapították. Abban az időben az új tartományokban sok vállalatnak korlátozottak voltak a forrásai – a tulajdonviszonyokat és a régi adósságokat gyakran még nem tisztázták, és először főként kulcsfontosságú gépekbe, például nehéz nagy traktorokba és kombájnokba fektettek be. A speciális technika gyakran nem került be a beruházási tervekbe. Ezenkívül a legtöbb vállalat évekig folytatta a régi Fortschritt HTS-technológia alkalmazását a hígtrágya kijuttatásánál – kezdetben ütközőtányéros változatban, később egyre inkább csúszócsöves vagy hígtrágya-injektáló kultivátorral. „A hígtrágya kijuttatása mint szolgáltatás valójában csak az AgChem Terra Gator, majd később a Challenger esetében vált érdekessé” – emlékszik vissza Frederic Zöller, aki 2018-ban csatlakozott a Gromatec GmbH vállalathoz ügyvezető igazgatóként. „A régiónkban még ma is az önjáró gépek dominálnak a hígtrágya és lebontási maradék kijuttatásakor.”

A Gromatec ügyvezető igazgatója, Frederic Zöller a 60 m3-es táblaszéli konténer előtt

ÚTTÖRŐ MUNKA ÉS KOCKÁZATVÁLLALÁS

A Gromatec ezt lehetőségnek látta – elvégre a társaság profiljában eddig nem szerepelt a hígtrágya-kijuttatás. Frederic Zöller azonban olyan lehetőséget keresett, amivel a munkaerőt tavasszal is megfelelően tudják foglalkoztatni. „Az utóbbi években a részben csapadékos tavasz és ősz miatt néhány nagyvállalatnál nőtt az elégedetlenség a nehéz önjáró technológiával szemben”– mondta Zöller. „Ez arra késztetett bennünket, hogy talajkímélő tömlőrendszert válasszunk – különösen mivel a régióban az első szolgáltatók vagyunk a csévélődobos csöves rendszerű ki‑juttató eljárással.”

Tavasz óta dolgozik a türingiai földeken a John Deere 7290R és az Agrometer-SRS 1200 gépkombináció

Az egész nagyon kockázatos. Az SRS 1200 csévélődobos injektáló teljes beruházása listaáron meghaladja a 250 000 eurót, ehhez jön még az elülső puffertartály, a CP 250 táblaszéli konténer, a két csévélődob és a tömlők és természetesen az injektor. Összességében több mint 600 000 euró – ez magasabb költség, mint sok önjáró gép ára. „Bosszantó, hogy a tömlőtechnikára vonatkozó támogatás csak mezőgazdasági üzemek számára elérhető, bérvállalkozók számára azonban nem” – panaszolja Zöller. „Az ilyen nagy beruházások esetében azonban olyan ki‑használásra van szükség, amelyet egyik mezőgazdasági üzem sem képes megvalósítani. A professzionális, hatékony tömlőtechnikás eljárás egyértelműen szolgáltatói szakterület, amit végre a politikának is be kellene látnia.” Mert: „Biztos vagyok benne, hogy ebben az esetben több bérvállalkozó átállna erre a technikára.” Annak, hogy a Gromatec Dániából származó kék technológiát alkalmaz, egyébként megvannak az okai: „Az Agrometer vállalat folyamatosan továbbfejlesztette a nagy területeken alkalmazható tömlős hígtrágya-kijuttató rendszerét és a legmegalapozottabb, átfogó koncepciót kínálja” – mondja Zöller.

Háttér

ügyvezető: Frederic Zöller

alapítás éve: 1991

munkatársak: 35 állandó alkalmazott

székhely: 99439 Großobringen

vállalati portfólió: cséplés, szecskázás, bálázás, mechanikai és kémiai növényvédelem, műtrágya és szerves trágya kijuttatása, kommunális munkák, cukorréparakodás és -szállítás, mezőgazdasági gépek forgalmazása, ömlesztett áruk szállítása és tartályos szállítás teherautókkal, szállítási munkák építkezésen, járművek kölcsönzése vezetővel, javítóműhely teherautók és mezőgazdasági gépek számára és benzinkút

járműpark:1 db Agrometer CP 250 táblaszéli konténer, 1 db Agrometer SRS 1200 csévélődobos köldökcsöves injektáló FP 3000 elülső tartállyal, 1×12 m lazítókéses eszköz (Veenhuis/Zunhammer), 2 db John Deere kombájn, 1 db John Deere járvaszecskázó, 2 db John Deere traktor, 1 db John Deere PSM önjáró, John Deere szögletes bálázó, gép elé épített szecskázóval, 1 db Vicon LB 129 bálázó; 1 db Schmotzer kapa; 10 db féligfüggesztett kombináció, 3 db építőipari teherautó

Az SRS 1200 injektálóberendezés felcsévélt teli tömlőjével együtt körülbelül 14 tonna tömegű. A 4 coll átmérőjű tömlőből 650 méter fér rá a dobra


A két nagy kerék (800/60 R38) egy teleszkópos tengelyen helyezkedik el

A csővezető gém végén tisztítóhengerek vannak, amelyek a tömlőt a felcsévél és során megtisztítják


Sok funkciója miatt az SRS 1200 számos hidraulikakört igényel

A 2019-es idényben a Gromatec gépkombináció kizárólag a Veenhuis/Zunhammer lazítókéses eszközével dolgozott (együttműködéses fejlesztés). Frederic Zöller 2020-ban sávos talajműveléssel szeretné kibővíteni portfólióját, mivel erre elsősorban kukoricavetés előtt egyre növekvő igény mutatkozik. „A további beruházáshoz azonban biztonságos tervezésre van szükségünk. Ezért dolgozom éppen az első többéves szerződéseken, amelyeket nagy mező‑gazdasági üzemekkel kötünk. Annak érdekében, hogy a gépkombináció használata jövedelmező legyen, évi 50 000-60 000 m3 kijuttatott mennyiségre törekszünk. Ebben az évben azonban még nem jutunk el idáig, mert még ismertté kell tennünk az eljárást, és ki kell építenünk a bizalmat.” Végül is a 3,0-3,20 euró/m3 áron végzett kijuttatás közel 1 euró/m3-rel drágább, mint az önjáró gépekkel végzett munka. „De jó okok és érvek vannak, amelyeket egyre több ügyfél és potenciális ügyfél megért és méltányol” – mondta Zöller.

FÓKUSZBAN A HATÉKONYSÁG ÉS A TALAJVÉDELEM

Az egyik ok: a tömlőrendszerrel végzett munka nagyon hatékony. „Átlagosan 100 m3/óra kijuttatási teljesítményt érünk el” – számol a 31 éves agrármérnök. „Jó napokon 1700 m3 is összejön, sőt még a sűrűbb hígtrágya esetén is 90‑100 m3 az óránkénti teljesítmény.” Emellett a megtett út meglehetősen alárendelt szerepet játszik: „Két tömlő‑dobunk van, amelyek együtt 2 km távolságot is át tudnak hidalni. Ezenkívül az injektáló berendezés csévélődobja további 650 méterrel rendelkezik. Ha közvetlenül a hígtrágyatárolóból szívjuk ki a trágyát, akkor folyamatosan, megállás nélkül dolgozunk. Ha azonban a tábla‑széli konténert tehergépkocsival töltik meg, ez időnként állásidőt okozhat – különösen, ha hosszú az odavezető út.”

Az idő legnagyobb részében Martin Allendorf járművezetőnek csak az adatokat kell nyomon követnie, és a haladási sebességet a táblaszéli konténer nyomásával összehangolnia

A terminál olyan értékeket jelenít meg, mint például az átfolyási mennyiség, a táblaszéli konténer nyomása és csévélődobos injektálóberendezésben mért nyomás


A csővezető gémet joystick segítségével lehet irányítani

Hátrameneti kamera segítségével Martin Allendorf azt is tudja, mi zajlik a gépkombináció mögött


A vételi antenna a csévélődobos injektálón. Frederic Zöller szerint a rádiójeles vezérléssel dombos területeken sincsenek problémák

További előny: a hígtrágya kijuttatása teljes mértékben a szükséglet alapján történik. „Nem függünk a tartály térfogatától, ezért nem kell a kijuttatandó mennyiséget a tábla hosszához igazítani” – mondja Zöller. „Ez azt jelenti, hogy pontosan a szükséges és kívánt mennyiséget tudjuk kijuttatni.”

Végül, de nem utolsósorban itt van még a talajkímélés témája: az injektáló berendezés 38 coll méretű kerekekkel ellátott teleszkópos tengellyel rendelkezik, amely a szántóföldön vagy a zöldterületen a traktornyom mellett halad. Ezenkívül a berendezés feltekercselt és tele lévő tömlővel mindössze 15 t súlyú – ebből 3–4 t súly áttevődik a traktor hátsó tengelyére, míg az önjáró gépek tengelyterhelése gyakran meghaladja a 20 tonnát. „Kevesebb keréknyomot és talajtömörítést okozunk. A talajok szárazon problémamentesek, de a nedves állapotban történő taposás károkat okoz. A talajtömörödés ebben az esetben gyakran évekig látható.”

NEM EGYSZEMÉLYES RENDSZER

Elméletileg a szántóföldön az egész tömlőrendszert egy személy is üzemeltetheti. Martin Allendorf gépjárművezető a John Deere 7290R traktoron mindenre figyel, és minden az ellenőrzése alatt áll. Rádióvezérléssel (Vodafone D1 kártyával) kapcsolatban áll a táblaszéli konténerrel, és az ott rögzített adatokat – például a kimeneti nyomást – a terminálon mindig szemmel tarthatja. Ha a nyomás a távolság vagy az emelkedő miatt túlságosan csökken, akkor ennek megfelelően csökkentheti a haladási sebességet. A fordulóknál a hígtrágyát ideiglenesen egy elülső puffertartályban tárolják, mivel a forduló alatt körülbelül 20 másodpercig nem történik hígtrágya-kijuttatás. Ezen kívül Martin Allendorfnak időről időre át kell fordítania a csővezető gémet az egyik oldalról a másikra, hogy a tömlő vezetése megfelelő legyen.

„A rendszerben két gépjárművezető dolgozik” – magyarázza Frederic Zöller. „Az egyik, aki a csévélődobos injektáló berendezést húzza, a másik pedig a két tömlődobot és a táblaszéli konténert szállítja. Ha el akarjuk érni a kívánt kapacitáskihasználást, meg kell dupláznunk a létszámot a váltott műszakban végzett munkához.”

… TENNI VALAMIT

Jövőbeli tervei is mutatják, hogy a talaj‑védelem és a fenntarthatóság nem üres kifejezések Frederic Zöller számára, aki egy német függesztett munkagépeket gyártó közepes méretű vállalatnál dolgozott, mielőtt csatlakozott volna a Gromatec céghez. „A Gromatec válla‑lattal szeretnénk csatlakozni a Claydon technológia terjesztéséhez, ami a csökkentett lazítóvetéshez alkalmazható boronát és vetéstechnikát, valamint ehhez illeszkedő talajművelési technológiákat foglal magában.” Mivel: „Még mindig szükség van az erózió további megakadályozására és a talaj humusztartalmának újjáépítésére. Gondoskodnunk kell arról is, hogy jobban megvédjük az állományokat az aszálytól.” Igen, ezzel teljes mértékben egyetértünk…

A 12 méter széles lazítókéses eszközöket a Veenhuis és a Zunhammer fejlesztette ki

A felszín közeli kijuttatás csökkenti a kibocsátást, a növények gyorsan hozzájutnak a tápanyagokhoz


A táblaszéli konténer D1 mobil rádiójelekkel továbbítja az adatait a csévélődobos injektáló termináljára


Az Agrometer CD 250 napi 1700 m3hígtrágyát szivattyúz az injektor irányába


A CP 250 hajtásáról egy 168 kW-os négyhengeres John Deere motor gondoskodik. A dízelfogyasztás körülbelül 2535 l/h


A Gromatec két tömlődobbal rendelkezik a hígtrágya köldökcsöves szállításához az állományban

Ezzel 2 km távolságot lehet áthidalni. További 600 m tömlőt maga a csévélődobos injektáló is felvehet

Matthias Mumme

challenger
..