Kevés mezőgazdaságban dolgozó szakembernek és gazdálkodónak kell bemutatni a CaseIH Magnum traktorcsaládot, mely már negyedszázada hódít szerte a világon. Rövid összeállításunkban a Magnum traktorcsalád sikerét megalapozó első generációra emlékezünk, néhány fotó, ill. korabeli gyári ismertető videó erejéig.
A Case és az International Harvester első igazán közös fejlesztésű termékének tekinthető a két cég házassága után két évvel megjelenő Magnum. A konstrukció kifejlesztésénél mindkét cég traktorfejlesztő mérnökei az elmúlt évtizedek gyártási tapasztalatait felhasználva sikeresen ötvözték, a korábbi CASE és IH traktorszériák pozitívumait. Az erőgépsorozat 1987-ben mutatkozott be, és egy évvel később 4 taggal (7110/7120/7130/7140) beindult sorozatgyártásuk is.
Hazánkba két évvel a premiert követően érkezett meg az első félszáz Magnum. A traktorok CASE stílusú motorháztetői alatt, 6 hengeres, turbófeltöltéses, 8,3 L hengerűrtartalmú, 2200 f/min névleges fordulatú, C 6T-830 diesel motorok hajtották, 155/180/205/230 (DIN) teljesítmény variációkban, típustól függően.
Teljes PowerShift sebességváltójuk 18 előre és 4 hátrameneti fokozatot biztosított, legmagasabb tartományban végsebessége a 30 km/h-t is meghaladta. Az ismert és megszokott IH vonalakat követő légkondicionált, Silent-Guardian II. típusú ROPS védőkeretes vezetőfülke az IH erőgépekben megszokott kényelmet biztosította. Az elektronikusan kapcsolható differenciálzár, a hidraulikus tárcsafékek és a teljesen hidrosztatikus kormányzás mind-mind a páratlan kényelmet, és biztonságot szolgálták.
A felszereltségtől függően 7,5-8 tonna közötti üzemkész tömegű erőgépek segéd mellső kerékhajtású változatai alig több mint öt méteres fordulási sugárral rendelkeztek. 1991-ben kiegészült a széria egy 7150 jelzésű, 245 lóerős csúcsmodellel. 1993-ban modellfrissítésen esett át a Magnum család, ay új 7200-as sorozattal, mely már az induláskor 5 taggal büszkélkedhetett.
Egy évvel később már az 50 000-dik Magnum traktor is legördült a szerelő szalagjáról. Hazánkban a CaseIH traktorok forgalmazását a rendszerváltást követő időszakban a Rába MVG.-től az Berger Kft. vette át, majd bekapcsolódott az értékesítésbe a derecskei Kasz-Coop Kft. is. A 7200-as család már hazánkban is hihetetlen népszerűségre tört és az egyik legkedveltebb nehéz univerzális traktor lett.
A 7200-asokat a korábban csak opcióként kérhető 24/6 fokozatú Powershift váltóval szerelték már alapkivitelben. A rendkívül jó, 30 % körüli nyomaték rugalmassággal rendelkező motorok két felső típusa intercoolerrel szerelve került beépítésre.
4 évvel később, a Case-IH megvásárolta a nyugati szomszédunknál, St. Valentinben működő Steyr traktorgyárat, és a továbbiakban innen elégítette ki az Európai megrendelők növekvő igényeit. A fúzió eredményeként itt készültek növelt teljesítménnyel, az Uniós előírásoknak maradéktalanul megfelelő kivitelben, a Magnum széria Pro speciális jelzésű típusai, míg a tengerentúli gyáregységben már újra számozva gördült le a szerelőszalagról a módosított Magnum család, és a továbbiakban 8900-as (8910/8920/8930/8940/8950) sorozatként került forgalomba az amerikai eredetű széria.
Ekkor még hazánk abban a szerencsés helyzetben volt, (mivel még nem voltunk Uniós tagország ) hogy mindkét változatból (7200 Pro ill. 8900) importálhattunk, de az eladási statisztikák egyértelműen a 8900 népszerűségét igazolták. A 7200 Pro sorozatból inkább a Steyr ruhába öltöztetett (9200/9220/9250/9270) kivitel volt a felkapottabb.
A következő évben debütált, az egy évtizede futó Magnum konstrukciót leváltó, teljesen új fejlesztésű MX Magnum, így a CNH Global 1999-es létrejötte után végleg elbúcsúztunk a Magnum legendás első generációjától.
Farkas Imre
(Az illusztrációk gyári felvételek)