A Renault új elektromos közepes haszonjárműve, a Trafic Van E-Tech electric friss alapokra épül, és olyan műszaki megoldásokat kínál, amelyekkel a mindennapi fuvarfeladatok hatékonyabban és csendesebben végezhetők el. A modell a gyártó első olyan kishaszonjárműve, amely teljes értékű szoftveralapú járműként működik, és akár 450 kilométeres hatótávra is képes. A fejlesztés célja az volt, hogy a futárszolgálatok, építőipari vállalkozások, kisvállalkozók vagy akár mezőgazdasági termelők olyan járműhöz jussanak, amely egyszerre gazdaságos, könnyen manőverezhető és digitálisan támogatott.
Új padlólemez
A Trafic teljesen új padlólemezt kapott, úgynevezett „skateboard” felépítéssel, amelynek előnye, hogy a hajtáslánc hátul helyezkedik el, az első túlnyúlás pedig rövid marad. Ennek érzékelhető hatása van a kezelhetőségre: a fordulókör nagyjából a személyautók szintjén van, ami zsúfolt városi környezetben külön előny. Az L1 változat 4,87 méteres hosszával és 5,1 köbméteres rakterével a hagyományos körfutáshoz illik, míg az L2 változat 5,8 köbméteres rakterével a nagyobb mennyiségű áru mozgatásában segít. A mindössze 1,90 méteres magasság különösen hasznos mélygarázsokban, ahol a legtöbb haszonjármű már nem fér el.

Személyautós környezet
Az utastérben a személyautós hangulat dominál. A műszerfal jellegzetes csőszerű formát kapott, amelyen két nagy kijelző szolgálja a sofőrt: egy digitális műszeregység és egy 12 hüvelykes érintőképernyő, amelyet a sofőr felé döntöttek a könnyebb kezelhetőség kedvéért. A kárpitok újrahasznosított anyagokat is tartalmaznak, a tárolóhelyek pedig bőségesen állnak rendelkezésre – polcok, rekeszek, pohártartók és dokumentumtartók segítik a rendezett munkakörnyezetet. A gyártó szerint a járműben és az akkumulátorban összesen több mint 23 százalék újrahasznosított anyag található, ami új szintet jelent a kategóriában.
Tisztán elektromos hajtás
A hajtás kétféle akkumulátorra épül. A hosszabb távra tervezett NMC kémiájú csomag akár 450 kilométeres hatótávot biztosít, míg a kimondottan városi használatra szánt LFP technológiájú változat körülbelül 350 kilométert tud. A villanymotor 150 kilowatt teljesítményt és 345 newtonméter nyomatékot ad le, ami elegendő ahhoz, hogy a Trafic – homologizációtól függően – 1,25 tonnás terhet vigyen vagy akár 2 tonnát vontasson. A 800 voltos villamos rendszer gyors töltést biztosít: egy megfelelő töltőn nagyjából 20 perc alatt akár 260 kilométerre elegendő energiát lehet visszatölteni.
Jövő év végétől
A digitális szolgáltatások terén is új fejezet nyílik. A szoftveralapú működésnek köszönhetően a jármű egyetlen központi számítógépre épül, amely távolról frissíthető, így a később érkező funkciók is aktiválhatók. A beépített navigáció a jármű terhelését és méreteit is figyelembe veszi, a töltéstervező pedig valós fogyasztási adatok alapján jelöli ki az útvonalat.

(fotó: media.renault.com)
A vezetéstámogató szolgáltatások elemzik a sofőr stílusát, az éberséget, a biztonsági követési távolságot, és javaslatokat is tesznek a hatékonyabb és biztonságosabb vezetéshez. A My Renault alkalmazás pedig a töltés időzítésétől az utastér előkondicionálásáig számos funkciót távolról is kezelhetővé tesz. A sorozatgyártás 2026 végére várható, a Renault pedig vállalja, hogy a Traficot a franciaországi Sandouville üzemben állítja elő. A modell később alváz-, platós és felépítményes kivitelben is érkezik, vagyis teljes elektromos kishaszonjármű-család alapját képezi majd.
Forrás: media.renault.com
GÉPmax Tudástár: Trafic – Elektromos kishaszonjármű, amely nagy hatótávval, gyors töltéssel és szoftveralapú működéssel támogatja a mindennapi fuvarfeladatokat, különösen a csendes és gazdaságos üzem érdekében.

