Az utóbbi egy évtizedben európai szintéren is egyre több mezőgazdasági rendeltetésű nyergesvontatót kínálnak, amelyek a járműgyártók, illetve haszonjármű átépítésre specializálódott cégek választékából kerülnek ki. A növekvő energia árak és munkaerőhiány miatt egyre fontosabb lett a hatékony és gyors szállítás a mezőgazdasági szegmensben is. A szántóterületek, illetve telephelyek közötti távolság is egyre nagyobb, így a szállításban is fontos a gyors, költséghatékony, de minél kevesebb járművet igénylő technológia alkalmazása. A szállítóeszközgyártók a tendenciát felismerve az agro-nyerges vontatók minél szélesebb kihasználása érdekében több mezőgazdasági rendeltetésű félpótkocsit kínálnak a nyerges járműszerelvények kialakításához. Cikkünkben ezek választékát tekintjük át.

A tengerentúlon hamarabb felfedezték
Észak Amerikában sokkal hamarabb bevonták a mezőgazdasági munkákba a nyerges vontatókat, mint az európai kontinensen. Ott már sokkal régebb óta elérhetők a kínálatban a különböző rendeltetésű, nem csak szállításra alkalmas mezőgazdasági félpótkocsik. Mivel ott a nyerges vontatók méretei, teljesítménye és a velük vontatható tömeg mértéke is nagyságrendekkel magasabb, így nem meglepő, hogy például trágyaszóró félpótkocsiból is létezik már 55-60 m3-es befogadó kapacitású. A minnesotai Atrex trágyaszórói, illetve silószállító pótkocsijai például hasonló extrém méretekkel rendelkeznek. Kanadában a termékeik a JBS Equipment színeiben érhetők el. A trágyaszóró félpótkocsikat 5 féle méretben, míg a silószállítókat 10 féle méretverzióban kínálják.

Európa is felzárkózott
A bevezetőben említett okokból az elmúlt egy évtizedben már Európa is felzárkózott. A mezőgazdasági kivitelű tehergépkocsik és nyergesvontatók kialakítását elsősorban erre specializálódott cégek végzik Német, Cseh és Szlovák területen, utóbbi kettő a Tatra Phoenix típusokra specializálódva. Ezek mellett azért a tehergépjármű gyártók (MAN, Mercedes, Iveco), látva a piaci igények alakulását szintén kínálnak ilyen járműveket. Miután tőlünk északra és nyugatra egyre több ilyen nyergesvontató állt munkába, a nagy mezőgazdasági szállítóeszközgyártók felismerve a fokozott igényeket egyre több ezekhez kapcsolható mezőgazdasági rendeltetésű félpótkocsit fejlesztett és dobott piacra. Mindegyik vontatható – dolly közbeiktatásával – traktorral is.

(fotó: https://www.annaburger.de)
Terményszállítás
Míg régebben csak közúti jellegű terményszállító félpótkocsik voltak elérhetők a vontatókhoz, addig az elmúlt egy évtizedben a mezőgazdasági rendeltetésű nyerges vontatók megjelenésével, szintén minden mezőgazdasági szállítóeszközgyártó piacra dobott szántóföldi terménytranszportra alkalmas mezőgazdasági felszereltségű félpótkocsikat. Ma már széles a választék, tényleg kielégíti a legegyedibb igényeket is. Többféle méretben elérhető letolófalas ürítési rendszerű, hátra, vagy balra és hátra billenthető, továbbá lehordószalagos ürítési megoldású mezőgazdasági félpótkocsi. Ezek a szállítóeszközök általában a szántóföldi, rossz terepviszonyokon is stabil alátámasztást biztosító, talajkímélő, széles profilú mezőgazdasági abroncsokon gurulnak. A legtöbb gyártónál megrendeléskor választható a futóműlengéscsillapítás, tengelyfelfüggesztés, de általában a légrugós megoldások a legnépszerűbbek.

Trágyaszóró nyerges szerelvény
Trágyaszóró felépítmény tehergépkocsira már nem egy szokatlan dolog, hiszen számtalan gyártó kínál ilyen adaptert a szervestápanyagkijuttatáshoz, sőt a hetvenes években már mi is fejlesztettünk hazai és NDK teherautókra. Lehordószerkezetes, trágyaszóró nyerges félpótkocsi viszont még csak néhány van az EU piacán. Ezek lényegében nagyon hasonlítanak az univerzális szórógépekhez, azzal a különbséggel, hogy a traktorvontatású helyett félpótkocsis alvázkialakítást kapott. Így a nyerges vontató univerzális szervestrágya-szóróként, valamint térfogatnövelő magasítóval és hátsó fallal szerelve, 42 m3-es silószállítóként, szecskázott takarmány szállítására lehet használni.


(fotó: https://www.annaburger.de)
A hasznos terhelhetőség – felszereltségtől függően – 17,2-17,5 tonna. Ellentétben a traktorvontatású verzióval, itt minden hajtás hidraulikus. A teherautó mellékhajtásával hajtott hidraulikaszivattyúról kiszolgálva, két áramlás körrel van szerelve. A hidraulikusan meghajtott két soros lehordólánc lehetővé teszi siló szállításakor a 2,5-3 perces ürítési időt. A két hidromotor egy központi hajtóművön keresztül hajtja meg a két lehordóláncot. Az adagolóhengerek és a terítőtányérok meghajtásáról nagy teljesítményű hidraulikus motorok gondoskodnak.

Folyékony-tápanyag szállítás és kijuttatás
Ebben a kategóriában hasonlóan széles a kínálat, mint a terményszállító félpótkocsiknál. A választék nagy része fém, vagy GRP tartályokkal van szerelve, utóbbinak előnye a könnyű, stabil és tartósan korrózióálló felépítés, valamint a nagy rugalmasság. A 2-3 tengelyes tartálykocsik általában a hígtrágya szállítás mellett fermentációs lúgok és kommunális folyadékok transzportjára is alkalmasak. A 20-40 m3-es tartálytérfogatú tartálykocsiszériák a nagy sebességű stabil, biztonságos szállítás garantálása érdekében légrugós futómű felfüggesztéssel és a tartályokban kialakított hullámtörő lemezrendszerrel van szerelve. Általában kompresszoros vagy forgódugattyús szivattyúrendszerek gondoskodnak a rövid töltési és ürítési időről. A felszereltségi kínálatban, a legkülönfélébb kivitelben, különleges csatlakozási és dokkolórendszerek telepíthetők, amelyek garantálják az optimális funkcionalitást. Néhány gyártó már szórófejet, vagy ejtőcsöves rendszerű kijuttató egységeket is kínál a nyerges kapcsolású tartálykocsikhoz, így a szállítás és kijuttatás egy géppel hatékonyan, akár nagy távolságra is megvalósítható.
GÉPmax Tudástár: félpótkocsi – A nyerges vontatók agrárfelhasználása egyre gyakoribb, a szállítóeszköz-gyártók pedig speciális félpótkocsikat kínálnak hozzájuk. Elérhetők terményszállító, trágyaszóró és hígtrágya-szállító kivitelek, amelyek gyors és költséghatékony szállítást biztosítanak a mezőgazdaságban.