Az AEBI Schmidt és a Müller által teljesen újonnan kifejlesztett „Line Traction” hajtáskoncepció a korábban alkalmazott hossz- és keresztirányú differenciálműveket a bolygóműves kerékhajtásokba integrált hidrosztatikával váltja ki. Ennek köszönhetően először válik lehetővé, hogy kanyarodás közben is minden kerék a megfelelő fordulatszámmal kapjon hajtást, ami jelentősen javítja a tapadást, és a határhelyzetekben érezhetően növeli a biztonságot.
Kanyarodás közben az összkerékhajtású járműveknél fellépő hajtásláncfeszülések elkerüléséhez szükséges a sebességkülönbségek kiegyenlítése az első és a hátsó tengely, illetve az egyes tengelyek kerekei között. A legelterjedtebb megoldást ma a differenciálművek jelentik, míg a hidrosztatikus vagy elektromos egykerék-hajtások csak ritkán fordulnak elő önjáró mezőgazdasági gépeknél, illetve többnyire még prototípus-fázisban vannak. Ha azonban kipörgés lép fel, a kerékfordulatszámokat csökkenteni, vagy akár teljesen egymáshoz igazítani kell. A differenciálzárak ilyenkor gyakorlatilag egyenes haladásra kényszerítik a gépet, ami nehéz terepen vagy bonyolult helyzetekben nem segíti a kezelőt, ráadásul gyakran nehézkes a kezelésük.

(fotó: agritechnica.com)
Az AEBI Schmidt a „Line Traction” rendszerrel teljesen új hajtáskoncepciót mutat be az AEBI TERRATRAC hegyi eszközhordozóhoz. A megoldást a bonndorfi Müller céggel közösen fejlesztették ki és vitték sorozatgyártásba. A Line Traction lehetővé teszi, hogy ne csak a tengelyek közötti fordulatszám-kiegyenlítést végző hossz-differenciálművet lehessen elhagyni, hanem a tengelyenkénti differenciálműveket is. Így mind a négy kerék hajtótengelye azonos fordulatszámmal működik. A kerékfordulatok kiegyenlítése csak az utólag beépített bolygóműves kerékhajtásokban történik. A teljesítményáramlás itt a napkerékről a bolygókerék-hordozón keresztül jut a kerékagyhoz. A hagyományos véghajtásokkal szemben a Line Traction esetében a gyűrűkerék nem fixen kapcsolódik a hídházhoz, hanem egy külső görgős tárcsán és radiáldugattyúkon keresztül hidrosztatikusan van megtámasztva.

(fotó: agritechnica.com)
Amikor az AEBI TERRATRAC kanyarodik, a kerekekhez tartozó (egy kerékhez egy) hidrosztatikus körökben lévő arányos szelepek célzottan nyitnak, így a gyűrűkerekek ellenirányú mozgása szabályozható. Ez a bolygókerék-hordozók, és ezzel a kerekek fordulatszámának csökkenését eredményezi. A kanyar külső ívén haladó kerék tölti be a „Master” szerepét, vagyis itt a hidrosztatika teljesen rögzíti a gyűrűkereket. A többi, rövidebb utat megtevő keréknél („Slave”) a szelepek annyira nyitnak, hogy a kormányszög és a sebesség függvényében pontosan beálljon a kívánt fordulatszám.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy minden kerék mindig a megfelelő fordulatszámmal működik, még kanyarodás közben is. A Line Traction hajtásrendszer így nemcsak a tapadást javítja és csökkenti a gyepfelület károsodását, hanem jelentősen növeli a biztonságot is a lejtős területeken végzett fordulásoknál, ahol a hagyományos differenciálműves hajtásoknál a zárakat oldani kellene.
Forrás: agritechnica.com
GÉPmax Tudástár – Line Traction hajtásrendszer – Az AEBI Schmidt és a Müller által fejlesztett Line Traction hidrosztatikus hajtás a hagyományos differenciálműveket váltja ki, így kanyarodáskor is minden kerék a megfelelő fordulatszámmal kap hajtást, ami növeli a tapadást, csökkenti a talajkárosodást és javítja a biztonságot a lejtős területeken.