DEWA RVS tartályos hígtrágya szállítók – cél a súlycsökkentés

Írta: Farkas Imre - 2025 augusztus 18.

A hígtrágya-szállítás és kijuttatás során a gépek tömege kritikus tényező mind közúton, mind a szántóföldön. A túlsúly közúti ellenőrzéskor komoly bírságokat vonhat maga után, a túl nagy talajterhelés pedig maradandó szerkezetkárosodást okozhat a talajban. A több évtizedes tapasztalattal rendelkező DEWA ennek a problémának a mérséklésére fejlesztette ki új, rozsdamentes acél (RVS) hígtrágyatartályait, amelyek a hagyományos horganyzott acéltartályoknál akár 40%-kal könnyebbek.

A súlycsökkentés kulcsa a szerkezeti anyag megválasztása. Az RVS nemcsak könnyebb, hanem nagyobb szilárdsággal és kopásállósággal is rendelkezik, valamint hosszú távon is magas szintű felületvédelmet biztosít. Mindezek mellett az esztétikai megjelenése is kifinomultabb a hagyományos acéltartályokénál. Kifejezetten a közúti tengelyterhelési korlátok és a mezőgazdasági talajvédelem szem előtt tartásával választották a rozsdamentes acélt.

Dewa tartálykocsi
A súlycsökkentés kulcsa a szerkezeti anyag megválasztása (fotó: dewa-nv.be)

Az új RVS tartálycsalád 16 és 29 m³ közötti kapacitással, két- vagy háromtengelyes kivitelben érhető el. A súlycsökkentésnek köszönhetően egy 29 m³-es, tridem (háromtengelyes) tartály is a jogszabályi tömegkorlátokon belül marad, még hajtott tengely nélkül is. A konstrukció kialakítható fixen DEWA alvázra építve vagy felépítményként, csereszabatos alvázzal – például silós felépítménnyel kombinálva.

A vázszerkezet hidraulikus felfüggesztéssel és a DEWA által alkalmazott merevtengely-kormányzással készül. Két tengelyes változatnál a hátsó tengely, háromtengelyesnél az első és harmadik tengely kormányzott, ami lehetővé teszi a tartálykocsi eltolt nyomvonalon történő vontatását is, csökkentve a taposási kárt. Ez a funkció különösen keresett a precíziós gazdálkodást alkalmazó üzemekben.

Dewa tartálykocsi
Esztétikai megjelenése is kifinomultabb (fotó: dewa-nv.be)

A kezelhetőség érdekében minden tartály érintőképernyős vezérléssel készül, a felszereltség pedig számos opcionális egységgel bővíthető. Elérhető többek között szívókar, teljesen felnyitható hátsó fedél, kerékhajtás, mérlegberendezés vagy turbós töltő-ürítő rendszer. A szivattyúk típusa szabadon választható, és a meghajtásuk a traktor load sensing hidraulikarendszeréről történik.

Az RVS hígtrágyatartályok rendelkeznek európai típusbizonyítvánnyal (COC), így szabadon forgalmazhatók az EU összes tagállamában. A gyártó első ilyen tartályait már használatba vették, a visszajelzések alapján a könnyebb konstrukció előnyei mind közúton, mind a szántóföldön azonnal érzékelhetők.

Forrás: dewa-nv.be


GÉPmax Tudástár: A DEWA új, rozsdamentes acél (RVS) hígtrágyatartályai akár 40%-kal könnyebbek a hagyományos horganyzott acél kivitelhez képest, csökkentve a közúti túlsúly és a szántóföldi talajkárosodás kockázatát. A 16–29 m³ közötti, két- vagy háromtengelyes modellek súlycsökkentésüknek köszönhetően a jogszabályi tömegkorlátok alatt maradnak, még hajtott tengely nélkül is. A hidraulikus felfüggesztés, a merevtengely-kormányzás és az eltolt nyomvonalú vontatás mérsékli a taposási kárt. Az érintőképernyős vezérlés mellé számos opció – például szívókar, mérleg, kerékhajtás – rendelhető. Az EU-s típusbizonyítvánnyal rendelkező tartályokat már használják, és a felhasználói visszajelzések alapján a könnyebb konstrukció előnyei azonnal érezhetők.

GÉPmax
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.