fbpx

Hogyan válasszunk gumit egy terepjáróhoz?

Írta: Farkas Imre - 2024 augusztus 17.

Sokszor vitatárgyát képezi, hogy körülményektől és egyéb tényezőktől függően milyen abroncsokra van szüksége az autótulajdonosnak, ha dzsipje, crossovere vagy SUV-ja van. Egy jól ismert terepgumigyártó a következő ajánlásokat tette közzé ebben a témában:

1. Szezonalitás

Az off-road gumiabroncsokat is szezonalitás szerint osztályozzák: nyári, téli és egész évszakos. A téli szezonra csak akkor érdemes 4 évszakos gumikat használni, ha a terepjárót, vagy SUV-ot csak olyan régióban autózunk zömmel, ahol enyhe és esős tél a jellemző, és a jegesedés nem túl gyakori. Ha nem kívánunk 4 évszakos készletet felszerelni dzsipre, crossoverre vagy SUV-ra, akkor az évszakfüggő téli, illetve nyári gumi váltogatás, plusz költséggel.

Chery Terepjáró
A téli szezonra csak akkor érdemes 4 évszakos gumikat használni, ha olyan régióban autózunk zömmel, ahol enyhe és esős tél a jellemző – fotó: https://www.td-kama.com/

2. Méret

Az olyan autókhoz, mint a SUV vagy crossover, 16” vagy annál nagyobb pántátmérőjű gumiabroncsok a megszokott méretek. A gumiabroncs méretét a kerékméret és a gyártó ajánlásai alapján kell kiválasztani. Kérjük, vegye figyelembe, hogy a nagyobb átmérőjű gumiabroncsot nagyobb felnihez tervezték. Minél nagyobb a felni, annál nagyobb a kerék súlya, ami csökkentheti a jármű irányíthatóságát és stabilitását az úton. A nagy, magas profilú gumiabroncsok azonban növelhetik a jármű hasmagasságát, ami kátyúkkal és akadályokkal teli, nehéz utakon előnyös lehet.

3. Mit befolyásol a gumiabroncs szélessége?

A gumiabroncs szélessége elsősorban az abroncs és az út közötti érintkezési felület nagyságát jelzi. A széles gumiabroncs érintkezési felülete nagyobb, míg a keskeny gumiabroncson kisebb. Mire jó a széles gumiabroncs és érdemes-e választani? Jobb stabilitást, kényelmesebb és biztonságosabb gyorsítást és fékezést biztosítanak. A keskeny gumiabroncsok aszfaltos pályákon jobban kiszámíthatóak. Ami a profil magasságát illeti, ez a mutató befolyásolja a gumi szilárdságát. Minél magasabb, annál kisebb az oldalfal sérülésének kockázata.

A gumiabroncsok kiválasztásakor a következő szabályt kell figyelembe venni: egy pár gumiabroncs megengedett terheléseinek összege meg kell haladja a jobban terhelt tengely tömegét. Az ajtónyílásban vagy a motorháztető alatt található VIN-számmal ellátott táblán megtekintheti a tengelyterheléseket, és ezek alapján választhat gumiabroncsokat. 

Ford F-150
A nagy, magas profilú gumiabroncsok azonban növelhetik a jármű hasmagasságát
– fotó: https://www.kama.co.za/

4. Az útburkolat jelölése és típusa

A SUV-hoz szükséges gumiabroncsok a jármű működési körülményeitől függenek – városi vagy földutak, terepen. Általában minél magasabbak egy abroncs jellemzői, amelyek felelősek a terephasználatért, annál kevésbé lesz alkalmas aszfaltra, és fordítva. Az oldalfelületén található jelölés azt is megmondja, hogy milyen terepen való közlekedésre szánják az abroncsot. Lássuk mit is jelentenek a jelölések:

H/T (Highway Terrain) – egy dzsip, crossover vagy SUV ilyen abroncsokon főleg aszfaltos utakon és ritkán földutakon közlekedhet. A mély mintázat erős tapadást biztosít száraz és nedves utakon.

A H/P (High Performance) egy úgynevezett nagy teljesítményű gumiabroncs SUV kerékhez. Nagy sebességű aszfaltos utakon való közlekedéshez választható. Ez a gumiabroncs aszimmetrikus mintázattal rendelkezik, ami kényelmessé teszi a közúti használatát, de az ilyen abroncsok nem alkalmasak terepen történő használatra.

Lada Niva
M/T (Mud Terrain) – abroncs terepre – fotó: https://www.td-kama.com/

A/T (All Terrain) – univerzális lehetőség aszfaltra, országutakra és terepre. Ez a gumiabroncs mély futófelülettel van felszerelve, nagy blokkokkal. Érdemes azonban figyelembe venni, hogy a kemény gumikeverék és az erős szövetváz nehézzé teszi ezeket a gumikat, ami negatívan befolyásolja a manőverezést nagy sebességnél, és növeli az üzemanyag-fogyasztást. Többek között ezek a gumiabroncsok zajosabbak lehetnek, mint azok, amelyeket kizárólag aszfalton való használatra terveztek.

M/T (Mud Terrain) – abroncs terepre. A gumikeverék és a radiális kialakítás hasonló az A/T abroncsokhoz, de erősebb futófelülettel, megemelt elemekkel és mély barázdákkal, valamint erősebb oldalfallal, a latyakos és sáros utakon haladva. Aszfalton az ilyen gumi csökkenti az autó irányíthatóságát és gyorsan elhasználódik.

S/T (Sport Terrain) – olyan gumiabroncsok, amelyeket csak kemény felületen (aszfalton) nagy megengedett sebességgel történő közlekedésre terveztek.

Forrás: https://www.td-kama.com