Egy arany- és 17 ezüstérem – több mint 250 regisztráció
A DLG (Német Mezőgazdasági Társaság), az Agritechnica szervezője a németországi Kasselben tartott nemzetközi sajtótájékoztatón bejelentette az Agritechnica 2023 Innovációs Díjak arany- és ezüstérmének nyerteseit. A mezőgazdasági gépipar vezető innovációs díjkiírására 251 nevezés érkezett, amelyek közül 218-at hagytak jóvá a kiállítási innovációk listájára. A DLG szakmai, független zsűrije egy innovációt arany-, 17 innovációt pedig ezüstéremmel jutalmazott.
Az Agritechnica Innovation Aranyérmet olyan innováció kapja, melynek új koncepciója döntően megváltoztatja a funkcionalitást, és új eljárást eredményez, vagy egy meglévő eljárás jelentős javulását jelzi.
KULCSFONTOSSÁGÚ KRITÉRIUMOK:
– Gyakorlati jelentőség a gazdaság szintjén.
– Üzemi nyereségesség és hatékonysági előnyök.
– A környezet és az energiafogyasztás javítása.
– A munkaterhelés csökkentése és az egészség és biztonság javítása.
Az Agritechnica Innovációs Ezüstérmet egy meglévő termék olyan újítása kapja, amely jelentős javulást eredményez a funkcionalitásban és a folyamatban. A termék nem felel meg teljes mértékben az Innovációs Aranyérem odaítélésének kritériumainak. A legfontosabb kritériumok a következők:
– Mezőgazdasági szintű relevancia.
– A munkaterhelés csökkentése és a munka minőségének javítása.
– Javított megbízhatóság.
ARANYÉREM: A CR IKERTENGELYES ROTOROS KOMBÁJN ÁTFOGÓ KONCEPCIÓJA
NEW HOLLAND – CNH
A kombájnok műszakilag lehetséges cséplőteljesítményének továbbfejlesztését egyre inkább korlátozza azok mérete, tömege és méretei. Ez különösen érvényes a cséplőcsatorna kiszélesítésére, amely közvetlenül befolyásolja a gép szélességét, amely viszont már a törvényi szállítási szélességi határokat is eléri.
Az elválasztási funkciók alapvető, regresszív jellege az egyik érv a cséplő- és elválasztási szakaszok egyszerű kiterjesztése ellen. Emellett a megnövekedett hajtásteljesítmények és az ennek megfelelően méretezett hajtástechnológiák, valamint a cséplő- és leválasztó elemek a jogszabályban meghatározott tengelyterhelések túllépését okozzák.
A New Holland új CR ikerrotoros kombájnjának átfogó koncepcióját ezért a maximális teljesítménysűrűségre tervezték, miközben megfelel minden korlátozásnak. Az új CR kombájn alapeleme a hajtástechnika, amelynek motorja a rotorok dőlésszögének megfelelően hosszirányban van felszerelve. A középen elhelyezett osztott teljesítményű hajtómű a forgórészek és a betakarító vágóasztalok meghajtására szolgál a felhordóval egyenes vonalban vagy kardántengelyen keresztül. A bal oldali rotor az adagolódob ellentengelyeként szolgál. A kardántengely az alváz jobb oldalán, a rotorház szintje felett található. Következésképpen az alváz és a futómű között az alváz egyik oldalán sem található meghajtás, aminek következtében az alváz szélessége jelentősen megnőtt. Az így nyert helyet a cséplőcsatorna kiszélesítésére, ezáltal a kombájn beépített műszaki teljesítményének növelésére használták fel.
Az esetleges eltömődések megszüntetése érdekében egy szoftvervezérelt, automata rendszer nemcsak az egyébként szokásos előre-hátra mozgásokat végzi el az eltömődés feloldása érdekében. A szalagfeszítőt is az adagolódob szalagjának megfelelő feszítő oldalára fordítja, ami a forgómozgás különösen pontos átvitelét eredményezi. A szabadalmaztatott tisztítórendszert is 13 százalékkal szélesítették, és optimalizálták a terményszállító rendszer terhelését. A szemes és nem szemes összetevők keverékének egyenlőtlen eloszlásából eredő csupasz területeket oldalirányú rázással kompenzálják. Ennek eredményeként a rendszer nemcsak a sík és az oldalirányú lejtőkön biztosítja az anyag egyenletes eloszlását a felső rostákon, hanem első ízben képes megoldani az axiálrotoros kombájnoknál tapasztalható oldalirányú eloszlási problémát is. A szalmaaprító és -elosztó rendszer kamerás vezérlési technológiával van felszerelve, amely növeli a kombájn energiahatékonyságát, miközben a gép tömege a súlyoptimalizált kialakításoknak köszönhetően gyakorlatilag változatlan maradt.
Az új CR ikerrotoros kombájnnal a New Holland a hosszirányú áramlás elvét alkalmazva új teljesítménydimenzióba lép betakarítógépével.
EZÜSTÉRMEK: STEYR HYBRID CVT
STEYR® TRACTOREN – CNH
A CO2-kibocsátás csökkentésére irányuló különféle intézkedések között a dízelmotor alternatíváinak fejlesztése viszonylag magasan szerepel a napirenden. Ez a traktorokra, a takarmánybetakarító gépekre és a kombájnokra is vonatkozik.
A STEYR Hybrid CVT-vel a CNH egy moduláris hibrid koncepciót mutat be a közepes és nagyméretű szabványos traktorok számára. A bemutatott prototípus a belépő kategóriájú, 132 kW (180 LE) teljesítményű és 2,79 m tengelytávú 6 hengeres szériamodellen alapul.
Míg a fokozatmentes hidrosztatikus-mechanikus sebességváltót 1:1 arányban vették át az eredetiből, a dízelmotor teljesítménye 191 kW (260 LE), és egy teljesen új, rugózott, független kerékfelfüggesztéssel és két integrált villanymotorral ellátott első részbe építették be. A generátort a dízelmotor egy sebességváltó fokozaton keresztül hajtja meg, és a teljesítményelektronikán keresztül továbbítja az előállított, akár 75 kW (102 LE) elektromos teljesítményt a villanymotorhoz. Ez az elektromos energiát visszaalakítja mechanikai energiává, amelyet egy kétfokozatú sebességváltón keresztül az első tengely differenciálművének fogaskerekéhez vezet. Az első tengelyt továbbra is mechanikusan lehet hajtani egy klasszikus többtárcsás tengelykapcsoló segítségével. Az elektromos ág emellett szuperkondenzátorokkal, azaz elektrosztatikus energiatárolókkal van felszerelve, amelyek rövid idő alatt nagy mennyiségű energiát képesek tárolni és leadni, elöl és hátul egyegy AEF nagyfeszültségű aljzattal.
Ezek az alkatrészek és a soros-párhuzamos hibrid szerkezet számos, a traktorokban újdonságnak számító funkciót tesznek lehetővé. Ezek közé tartozik az elektromos kormányzás, az első tengely változó, aktívan vezérelt előremeneti mozgása és az e-boost, azaz az elektromos gyorsító funkció a jelentős gyorsuláshoz szállítás közben. Az E-Torque Filling lehetővé teszi a terheléscsúcsok kompenzálását, míg az E-Eco üzemmód lehetővé teszi a dízel-elektromos hajtást alacsony motorfordulatszámon, a fékenergia-visszanyerés pedig az E-Braking funkcióval ellátott retarder segítségével lehetséges. Ezekhez csatlakozik az E-Torque Vectoring és az E-Implement, két jól ismert funkció a tengelyek közötti változó nyomatékelosztáshoz vagy a munkagépek elektromos energiaellátásához.
A Hybrid CVT traktor dízel-elektromos hajtásával a Steyrnek sikerült egy sor további funkciót integrálnia a traktorok technológiájába.
T4 ELECTRIC POWER TELJESEN ELEKTROMOS, AUTOMATIZÁLT TRAKTOR
NEW HOLLAND – CNH
Közös fejlesztés a Monarch Tractorral
Az automatizálási és autonóm funkciók jelentősen tehermentesítik a vezetőt a hosszú munkanapok során. Az off -highway eszközök részben alapvető újratervezése a CO2-kibocsátás csökkentését célzó alternatív hajtástechnológiák fejlesztése során gyakran megkönnyíti a fejlesztések megvalósítását ezen a területen.
Az akkumulátoros-elektromos T4 Electric Power traktorral a New Holland érdekes autonómia- és biztonsági funkciókat mutat be. Többek között a fülke tetején és elöl a motorháztetőn elhelyezett kamerarendszerek lehetővé teszik a traktor 360°-os körpanorámáját, amely a fülke termináljára is átvihető, a hátulra szerelt munkagépek felismerését az egyszerűbb csatlakoztatás érdekében, valamint a mellékhajtás automatikus kikapcsolását, ha valaki túl közel kerülne a kardántengelyhez. Vannak még az útvonal üzemmód funkciók, amelyekben a traktor egy meghatározott haladási sorrendet követ, például gyümölcsültetvényeken. Az Invisible Bucket jobb áttekintést biztosít a homlokrakodókkal végzett munka során azáltal, hogy „kitörli” a munkagépeket a vezetőfülke termináljáról. A Follow-Me üzemmód különösen érdekesnek bizonyulhat olyan munkáknál, mint a kézi zöldségbetakarítás vagy a kerítések felállítása, amelyek során a járművezetőnek állandóan ki- és be kell szállnia, hogy a járművet néhány méterrel előrébb vigye. Ha a vezető a traktor terminálján aktiválja a Follow-Me üzemmódot, majd „azonosítja” magát a traktor elülső érzékelési tartományában, a traktor ezt követően követi a személyt. Ezenkívül rendelkezésre áll egy gesztusvezérlő rendszer, amelynek köszönhetően a traktor kézjelekkel is képes fogadni a vezetési utasításokat.
A New Holland tehát jelentősen továbbfejlesztett funkciókkal egészítette ki a traktor megszokott feladatait, amelyek a munka hatékonyságának növeléséhez vezetnek, egyúttal magas szintű biztonságot nyújtanak.
T7.270 METHANE POWER (LNG) NEW HOLLAND – CNH
A mezőgazdaság számos lehetőséget kínál az energiaellátásra, de ezt a potenciált a szántóföldi műveletekben eddig alig használták ki. A feldolgozott biogázból származó metán, amely például CNG (sűrített földgáz) vagy LNG (cseppfolyósított földgáz) formájában szállítható, alkalmas lenne a mezőgazdasági gépek meghajtására. A CNG térfogati energiasűrűsége azonban csak körülbelül egyötöde a gázolajénak, ami azt jelenti, hogy a megfelelő járművek üzemideje általában korlátozott. Az LNG által kínált arány lényegesen jobb, ezért azt már évek óta használják a távolsági teherfuvarozásban. A kriogén LNG nagyméretű traktorok és önjáró betakarítógépek számára is alkalmas lenne, de ez eddig alig volt érdekes, többek között azért, mert a szokásos hengeres, vákuumszigetelt tartályokat nehéz beépíteni a szűkös szigetelési térbe, és mert a hosszú állásidő miatt nagy mennyiségű kiforrósodó gáz keletkezhet.
A T7.270 LNG-vel a New Holland az első gyártó, amely LNG-tartályokkal ellátott traktort mutat be. A speciális duplafalú technológiának köszönhetően a vákuumszigetelt tartályok a traktorokra jellemző térbeli viszonyokhoz igazíthatók, ami a T7.270 LNG esetében 200 kg-os tartálykapacitást tesz lehetővé. A New Holland a felforrósodó gáz problémáját egy kriogén hűtővel ellensúlyozza, amely a metánt folyamatosan -162 °C alatt, tehát folyékony állapotban tartja. Az elektromos meghajtású hűtőhöz szükséges energiaigény nagyon alacsony, és egy akkumulátorból származik, amely külső áramforráson vagy a beépített IC-generátoron keresztül tölthető. A generátor meghajtására a felforrósodott gáz szolgál, így a hűtőrendszer önállóan is működhet. Azzal, hogy a New Holland a T7.270 Methane Powerben LNG-technológiát alkalmaz, az LNG-gázmotoros koncepciókat is olyan meghajtási lehetőséggé teszi, amely megfelel a mezőgazdasági ágazat szigorú követelményeinek.
Mindez azzal a lehetőséggel párosul, hogy a saját biogázt (bio-LNG) CO2-semleges ciklusban járműüzemanyagként használhatjuk.
TÖBBDIMENZIÓS, 3 PONTOS ERŐEMELÉS-SZABÁLYOZÁS TRAKTOROKHOZ
CLAAS KGA
A A modern traktoroknál a vonóerő szabályozása általában az alsó függesztőkarokon keresztül történik. A 3 ponton történő emelés vagy süllyesztés gyakran azzal a következménnyel jár, hogy a talajművelő eszközök már nem a talajjal párhuzamosan helyezkednek el, és ezért az első és a hátsó munkamélység eltérő.
Ennek optimalizálása érdekében a CLAAS most a hidraulikus felső függesztőkarokat is integrálja a többdimenziós, 3 pontos emelővezérlő rendszerébe. A munkagép elejére és hátuljára magasságmérő szenzorokat szerelnek, amelyek a traktor vezérlőelektronikájába továbbítják a jeleket, hogy meghatározzák a pozíciót. Egy kiegészítő hidraulikus rendszer vezérlőegységén keresztül ezek a felső függesztőkar hosszának szabályozási specifikációjává alakíthatók, ami a munkagép hosszirányú dőlésszögének automatikus beállításához vezet. Ez lehetővé teszi a munkagép talajjal párhuzamos vezetését, ezáltal az egyenletes munkaminőség elérését. A CLAAS jelentősen továbbfejlesztette a 3 pontos felfüggesztést a felső függesztőkar vezérlőrendszerébe való integrálásával.
ELŐRE NÉZŐ BETAKARÍTÁSI RADAR AXIAL-FLOW KOMBÁJNHOZ
CASE IH – CNH
A kombájnok teljesítményszabályozói csak akkor reagálnak a betakarított termény állapotában bekövetkező változásokra, ha az anyag már a vágóasztalon, a ferde felhordón vagy a cséplőegységben van, esetleg a fülkében elhelyezett érzékelők a terményt fürkészik, de kedvezőtlen szögből. A betakarítási körülmények szélsőséges változása, mint például a különböző irányban fekvő betakarítandó növény, vagy a terményben lévő hézagok és gyomos területek, a kombájn megfelelő mértékű túlterhelését vagy alulterhelését eredményezi a kombájn sebességének túlzott eltéréseivel, illetve a cséplő- és elválasztóelemek túlterhelésével vagy alulterhelésével. Ilyenkor gyakran kikapcsolják az áteresztőképesség-szabályozót. Ezenkívül a vágóasztal magasságának szabályozására szolgáló szenzortechnika csak akkor regisztrálja az egyenetlen talajfelületeket, amikor a vágóasztal már érintkezett velük, ami azt jelenti, hogy eltömődések léphetnek fel.
A Case IH új Forward Looking Feedrate Control rendszerében a radarszenzorok a csigák fölé nyúló összecsukható tartókra vannak szerelve. Ezek az érzékelők mérik a termény állapotát, magasságát és sűrűségét, és az így meghatározott szenzorértékeket az áteresztőképesség-szabályozó bemeneti változóiként használják fel. Az érzékelők emellett mérik a talajprofilokat, és a talajérzékelők adatai mellett új algoritmusok segítségével kiszámított értékek segítségével optimalizálják a vágásmagasság szabályozását.
Ez a szabadalmaztatott fejlesztés következetesebb betakarított terménybetáplálást eredményez, és kevesebb talajérintés mellett biztosítja a vágóasztalok vezérlését. Összességében ez a kombájnok teljesítményének, üzembiztonságának és ezáltal hatékonyságának növekedését eredményezi.
KÉZI UTÁNÁLLÍTÁS NÉLKÜLI ÉLEZŐ BERENDEZÉS TAKARMÁNYBETAKARÍTÓ GÉPEKHEZ
MASCHINENFABRIK BERNARD KRONE GMBH & CO. KG
Az éles vágókések precíz vágást garantálnak. A köszörűkő kézi utánállítása miatt az önjáró silózóknak kb. 400-450 aprítási ciklus után karbantartáson és szervizelésen kell átesniük. Ez a tevékenység 30-45 percet vesz igénybe egy-egy utánállítással, és jelenleg technikailag nagyjából 3-4 alkalommal lehetséges köszörűkövenként. A kő jelentős része az eddigi megoldásoknál ezek után már nem volt használható.
Az innovatív csiszolóberendezésnek köszönhetően a csiszolási ciklusok száma egyetlen karbantartási vagy szervizelési tevékenység nélkül 2200-ra növelhető. Az újonnan tervezett köszörűkőtartó lehetővé teszi a kő teljes kihasználását. Az új beállítási funkcióval a tokozott kialakítás emellett jobb védelmet nyújt a környezeti hatásokkal, különösen a szennyeződésekkel szemben. Az innovatív köszörűkő-rögzítési koncepció akár 70 százalékkal csökkenti a cseréhez szükséges munkaterhet és időt.
Az önjáró szecskázók szecskázódobjának ez a jelentős továbbfejlesztése növeli a karbantartás egyszerűségét, ami tehermentesíti a járművezetőt vagy a szerelőt. A gép hatékonysága megnő, mivel a betakarítást nem kell megszakítani. Az köszörűkövet teljes egészében felhasználják, ami erőforrás- és környezetkímélő. A könnyebb kezelhetőség a munkavédelemnek is kedvez.
3A – FEJLETT AUTOMATIZÁLÁS ÉS AUTONÓMIA
AGXEED B.V. A CLAAS KGAAMBH-VAL EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN
Közös fejlesztés a következőkkel: CLAAS KGaA mbH és Amazone-Werke H. Dreyer SE & Co. KG
A mezőgazdasági robotok általában önálló rendszerekben működnek, korlátozott alkalmazási lehetőségekkel és más járművekkel és munkagépekkel való kombinálás lehetősége nélkül. Emellett kevés megoldás létezik a folyamatminőség ellenőrzésére. Az autonóm szántóföldi robotok alkalmazása – például a talajművelésnél – csak akkor hatékony, ha képesek a talajművelő eszközön a zavarokat, például az eltömődést vagy a csoroszlyavesztést észlelni és ideális esetben orvosolni is.
A 3A – Advanced Automation and Autonomy formájában olyan tervezési és végrehajtási szoftvereket fejlesztettek ki, amelyek a traktorokkal és munkagépekkel együttműködő robotok vezérlésére alkalmasak. A járműkombináció zavarait is felismerik, és azok lehetőség szerint önállóan korrigálásra kerülnek. Érzékelők segítségével regisztrálják, hogy vannak-e elakadások, elveszett-e esetleg csoroszlya, a tömörítőhenger a megfelelő fordulatszámon fut-e, vagy menynyire intenzíven működik a túlterhelés elleni védelem. Ezen kívül a 3A egy nyílt interfészrendszer, amely például a keréknyomok és a munkagép-beállítások előre tervezésére szolgál, és amelynek célja a szántóföldi munkafolyamat optimalizálása. Az autonóm tereprobotok önálló rendszere által okozott korábbi elszigeteltség tehát megszűnik. A 3A rendszerhez tartozó AgXeed Box az ISOBUS-interfész segítségével először teszi lehetővé a szabványos traktorok és munkagépek integrálását a tervezés és az autonóm végrehajtás folyamatába. A munkagépek ezen az interfészen keresztül a folyamatok optimalizálása érdekében a robotokkal és a traktorokkal is kölcsönhatásba léphetnek.
Gyakorlatban már kipróbált megoldások állnak rendelkezésre: a talajművelés során a teljes tervezési és végrehajtási folyamatot a 3A rendszerrel végezték el az Amazone Autotill és a CLAAS Autonomy connect segítségével. A munkafolyamatokat a gép pontosan az agronómus által előzetesen megtervezett módon hajtja végre. Az átfogó útvonal-optimalizálás mellett a tervezés figyelembe veszi a munkagép ideális munkabeállításait is. Ez jelentősen csökkenti a helytelen munkavégzést és az ebből eredő következményeket. A kezdeti tervezés képezi az alapját a következő évek munkájának megkönnyítéséhez, mivel ekkor már csak szezonális kiigazításokra van szükség.
Az AgXeed 3A rendszere tehát jelentős előrelépést jelent a növénytermesztés digitalizálásában az autonóm szántóföldi robotok irányába.
A többi 10 ezüstéremmel elismert fejlesztést az Agrárágazat és a MezőHír novemberi lapszámaiban mutattuk be.
Összeállította: Fodor Mihály