A Montana-állambeli Rezvani Motors egy magánvállalkozás, a kisszériás, akció filmekbe illő, bár kissé világvége hangulatú, ám mindenki számára megvásárolható terepjárókat és pickupokat gyárt.
A gépkocsi bizonyos fokú páncélozott védelemmel és sok egyéb álcázó- és önvédelmi rendszerrel szintén felszerelhető, azonban egyik megoldás sem minősül hivatalosan fegyvernek. Arról nem közöltek információt – ha igen, akkor az egészen biztos üzleti titok -, hogy kaptak-e megkeresést kormányzati vagy katonai részről. A járműveket látva, kétségtelenül profi mérnökcsapat és szakembergárda áll a háttérben.
A cégalapító, Ferris Rezvani fiatal fiúként arra vágyott, hogy apjához hasonlóan vadászpilóta legyen. Annak érdekében, hogy az F-4-es vadászrepülőgép vezetéséhez hasonló izgalmas dolgot tudjon kifejleszteni. Ezért Rezvani úr egy olyan extrém sportautó megalkotását tűzte ki célul, amely lehetőséget ad a sofőröknek, hogy a volán mögött is megtapasztalják ugyanazt az élményt és félelmetes dinamikát. Ezt jelképezi a Rezvani logója is, amelynek szárnyai a repülésben való gyökereit, a kormánykerék és a versenycsíkok pedig a vezetés élményt jelképezik.
Modellkínálat
A 2013-ban alapított vállalkozásnak egyelőre 4 alaptípus szerepel a kínálatban és ezek különböző fokozatú, páncélozott változatai, de hamarosan érkezik az idén, egy exkluzív sportautó is, duplaturbós, több mint 1000 lóerős motorral és szénszál-erősítéses karosszériával, amely már előrendelhető.
Vengeance
Meglepő vagy sem, ez nem valamelyik terror-elhárítási alakulat járműve, hanem hivatalosan SUV kategóriába tartozik. Egységesen 5 ajtós karosszériával, 5 és 7 személyes változatban egyaránt kapható. Ami érdekes, hogy a 7 személyes kivitelnél 2+2+3 az üléselrendezés, vagyis a harmadik üléssor 3 személyes. Az 5 személyesnél ugyanez ez a 3 személyes hátsó ülés kerül előrébb, a hátsó ajtókhoz.
A benzines erőforrás szériában 6,2 literes, V8-as, 420 lóerős, 623 newtonméteres. Opcióban turbóval és levegő-visszahűtéssel 590 és 810 lóerős is kapható, 800 és 1044 newtonméter nyomatékkal. Választható még 3 literes, V6-os turbódízel is, 277 lóerővel és 624 newtonméterrel. Az erőátvitel 10 fokozatú automata, ami GM termék és a Cadillac is alkalmaz. Szériában csak hátsómeghajtású, a 4×4-es kivitel rendelhető. A fokozat-előválasztás elektronikus kapcsolású, az osztóműhöz forgókapcsoló tartozik. A panoráma napfénytető értelemszerűen csak a normál, nem védett változathoz jár, a szériafelszereltség részeként.
A gépkocsi önsúlya alapkivitelnél 2790 kg, a B4-es védettségi szintnél (alapszintű páncélozás) 3155 kg, míg a B6+ védelemnél 3645 kg. Természetesen ez a vételárakban is látható: az alapváltozat 285.000 dollár (100.890.000 Ft), míg a legjobban védett (B6+) változat felára 125.000 USD, ami mostanában 44.250.000 Ft átszámolva. Ebben olyan eszközök is benne vannak, a páncélozott karosszérián kívül, mint a túlnyomásos, gázok ellen védett utastér, elektromos sokkolós ajtókilincsek, fűstgenerátor, éjjellátó berendezés, vakító reflektor, alsó akna elleni védelem (5 kg-ig), elektromágneses impulzusok elleni védelem és a katonai kivitelű, lapos futással is használható abroncsozás. A csomag része még minden utas számára egy gázálarc és golyóálló mellény. Rendelhető még robbanószer-detektor és igény szerinti megkülönböztető hang- és fényjelzések, de az önmentő csörlő vagy trezor sem hiányzik az opciók sorából.
A futóművek kialakítása, hangolása mindig az adott kivitelhez igazodnak.
A vontatási kapacitás, a teljes hajtáslánctól függően 3500-3700 kg.
A gépkocsi tengelytávja 3071 mm, teljes hossza 5588 mm, szélessége 2235 mm, míg magassága 1981 mm, 22 collos abroncsozással, normál kivitelű (nem páncélozott) karosszériával. Természetesen számos, különböző kárpitszín- és karosszéria-fényezési kombinációk is választhatók, fűthető-szellőztetett ülésekkel.
Az aktív biztonsági rendszerek közül, mondhatni semmi sem hiányzik: adaptív tempomat, sávtartó, parkolási segéd, 360 fokos kamerakép, gyalogos-felismerő, automatikus vészfék stb. A belső tükör egy LCD monitor, hátsó tolató/forgalomfigyelő kamerával.
Tank és Tank Military Edition
A nem páncélozott kivitel, „taktikai városi jármű” elnevezése nem igazán beazonosítható, mire gondoltak valójában. A formai kialakítás elég érdekes, vegyes: van benne klasszikus Jeep ihlet, a hátsó rész inkább az 1930-as évek reinkarnációját idézné, bár nem „hot rod” stílusban, míg az összkép vérbeli off-road jármű. Nemcsak a küllem, de belső tér, a műszerfal, a kezelőszervek és az ülések szintén a klasszikusabb stílust jelentik. A fordulatszámmérő, sebességmérő, hőfokmérő és üzemanyagszint-jelző mind analóg műszerek.
Itt az előbbi 3 literes, V6-os turbódízel a szériakivitel, opcióban 6,4 literes V8-as, 500 lóerős, vagy a Dodge Demon 6,2 literes, V8-as blokkja kérhető, 707 vagy 1000 lóerővel. Sőt, létezik egy 7 literes, duplaturbós, levegő-visszahűtéses V8-as is benzines, illetve 85E (85% bioetanol és 15% benzin) üzemmódhoz, 1100, valamint 1300 lóerővel.
A sort Jeep Wrangler 4xe tölthető hibrid, komplett hajtásláncával szerelt változat zárja, amellyel 32 kilométert tud megtenni, tisztán elektromos üzemmódban. Ez egy 2 literes, 272 lóerős, 400 newtonméteres benzinmotorból és egy hibrid modulos, ZF 8HP (Hybrid Power) típusú, 8 sebességes automataváltóból áll. A hibrid egység teljesítménye 107 kW (145 LE), nyomatéka 245 Nm.
Az erőátvitel szériában, a ZF normál 8 fokozatú automata váltója, kézi kapcsolási (+/-) lehetőséggel. Az osztómű is elektronikus kapcsolású ugyan a megszokott lehetőségekkel (2H/4H/4L), de a mechanikus rendszert idéző karral.
Gondoltak más, távoli országok piacaira is: 6500 dollár felár, a jobbkormányos változat.
A karosszéria szintén 5 ajtós, 5 személyes utastérrel és felfelé nyíló, csomagtér ajtóval és elöl széria napfénytetővel. A be- és kiszállást széria fellépő könnyíti meg, amelyek az ajtók nyitásakor lenyílnak, majd záráskor felcsukódnak.
Az opciós off-road felfüggesztés összesen 25 centiméteres szintállítást tesz lehetővé, mind az utastérből, mind távirányítóval. Megnövelt méretű fékberendezés szintén kérhető, ami nagyon is célszerű a nagyobb tömegű, páncélozott kivitelekhez. Bár a gyártó nem igazán megy ennyire részletekbe a specifikáció terén, s valószínű a vásárlókat sem izgatják az ilyen műszaki részletek.
A széria kivitelű gépkocsi tengelytávja 2997 mm, teljes hossza 4699 mm, szélessége tükrökkel 2106 mm, magassága 2027 mm normál karosszériával. Önsúlya 2205 kg.
A Tank Military Edition szintén kétféle, B4 és B6+ védelemmel látható el, ezek önsúlya 2883 és 3217 kg. A futóművek és fékrendszer itt ennek megfelelően vannak módosítva, továbbá, a menekülésre is alkalmas, „laposfutású” katonai abroncsokkal.
Az aktív közlekedés-biztonság terén szintén minden, az európai személygépkocsikban is fellelhető megoldások egytől egyig benne vannak. Az utastér-védelemnél a karosszéria-elemek és az üvegek 9 mm-es pisztoly-, illetve 7,62-es géppisztoly lövedékek és kézigránát repeszek, valamint a fenéklemez akna (5 kg) ellen nyújt védelmet. A biztonsági védelmi-rendszer több mint 20 féle meglepetést tartogat az esetleges támadóknak.
Hercules 6×6 és Hercules 6×6 Military Version
Ez a pickup szörny nemcsak megjelenésével, de terepjáró tulajdonságaival és menetdinamikájával is tud meglepetéseket okozni. Sajnos sem a vontatási kapacitás, sem a teherbírást nem tette közé a gyártó. A bennfentesek kiindulási alapként Dodge Ram-et említenek.
Az alapmotor 285 lóerős, benzines, 3,6 literes, V6-os, a már említett V6-os, 3 literes, 277 lovas dízel szintén rendelhető. A V8-asok sorát a 6,4 literes, 500 lovas indítja, majd a 6,2 literes, 1000 LE teljesítményű következik, de a 7 literes, 1100/1300 lóerős zárja a sort.
Az erőátvitel motortól függően lehet 6 fokozatú manuális, vagy 8 fokozatú automata, ez utóbbi szintén rendelkezik manuális kapcsolási lehetőséggel. Az osztómű ugyancsak előválasztó karos, elektronikus működtetéssel. A kapcsolható hajtásképlet lehet 6×2; 6×4 és 6×6, plusz a megszokott két áttétel (H/L) az osztóműnél.
A tengelytestek Dana gyártmányok, az abroncsok 38 coll méretűek.
A felfüggesztés itt is szintállító-rendszerű, összesen 100 vagy 127 mm-es tartományban.
A karosszéria, illetve belső tér a megszokott, duplafülkés, 4 ajtós, 5 személyes, különböző üléskárpitozások és fényezések közül választhatunk. Jobbkormányos változat szintén kapható. Az induló ár itt 395.000 USD, a legdrágább opció a legerősebb 7 literes blokk, amiért önmagában 249.000 dollárt kérnek.
A 3 tengelyes pickup teljes hossza 6198 mm, ebből a plató 2377 mm. A tengelytávok 3505+991 mm, a szélesség elöl tükrök nélkül 2144 mm, hátul a platónál 2286 mm, míg a magasság széria abroncsokkal 2007 mm. Önsúlya kb. 2100 kg.
A Hercules 6×6 Military Version gépészetileg ugyanaz, mint az előbbi „civil” változaté. Az induló ár itt a gyengébb páncélozással is 465.000 dollár. A szemmel látható különbséget csak az abroncsok és a kissé mélyebben lévő ajtókilincsek jelzik. A felfüggesztés és fékrendszer szintén igazodik az önsúlyhoz, amely a vaskosabb páncélzattal és alsó védelemmel elérheti a 3,6 tonnát is! Ez csak nekünk gond, a világ számos országában, de még néhány EU tagországban is 4,5 tonna az össztömeghatár „B” kategóriával.
A kínálatban 14 szín közül választhatunk, igaz a belső kárpitozás alapkivitelként, fekete, de opcióban 4 kárpitszín és akár kéttónusú ajtókárpit is válaszható.
Az önmentő csörlő vagy a platón lévő bukókeret, vagy a 65 literes, pót üzemanyagtartály szintén rendelhető, a minim 20 féle álcázó, zavaró vagy védelmi technikákkal együtt.
Forrás: www.rezvanimotors.com