fbpx

A mezőgazdasági abroncsok

Írta: GÉPmax-2023/V. lapszám cikke - 2023 október 14.

A mezőgazdasági abroncsok piacán számtalan gyártóval és típussal találkozhatunk, napjainkban a nagy múltú európai márkákon kívül számos újabb, keleti gyártó termékei közül is választhatunk. Az elmúlt évek fejlesztéseinek főbb irányát a talajkímélés és a fenntartható gyártás jelentette. A digitalizáció a szenzortechnológiának köszönhetően a gumik piacán is egyre nagyobb jelentőségre tesz szert.

A mezőgazdasági gumik piaca sokrétű és változatos, főképp mert az abroncsoknak a legkülönfélébb paramétereknek kell megfelelniük. Nemcsak a traktorok, kombájnok, önjáró munkagépek, hanem általában a vontatott munkagépek, pótkocsik és rakodógépek is gumikerekes kivitelűek, bár a gumihevederes járószerkezetek a korábbi évekhez képest nagyobb aránnyal fordulnak elő. Közös elvárás a gumikkal szemben a talaj kímélése, a megfelelő teherbírás, a sebességtűrés és a hosszú élettartam.

IF ÉS VF ABRONCSOK

A legtöbb gyártó a legkorszerűbbnek számító konstrukcióit fejleszti, elsősorban az IF (Improved Flexion) és a VF (Very High Flexion) abroncsokat. A kettő kategória közös jellemzője a különlegesen rugalmas oldalfal. A rendkívül flexibilis karkasz (az övbetétetekkel és a perem közötti vázrésszel együtt a gumi teherhordó váza) és az integrált acélszövet speciális felépítése lehetővé teszi, hogy a kerekeket alacsony légnyomás mellett használjuk a szántóföldön, anélkül, hogy melegednének és károsodnának. A leengedett gumikkal végzett munka az átlagos kivitelűekhez képest lényegesen nagyobb felfekvőfelületet jelent, ami lehetővé teszi a talaj kímélését, a káros talajtömörödés megelőzését, mindamellett, hogy jobb vontatási tulajdonságokat biztosít a szántóföldi munkák közben. Szilárd burkolatú utakon, közutakon vonuláskor vagy szállítási munkáknál, nagyobb nyomású üzemeltetésnél nyugodt futást, komfortos vezetést és biztonságos menettulajdonságokat kínálnak. A legtöbb gyártó természetesen hagyományos, IF és VF gumikat egyaránt előállít, illetve igyekeznek a legkülönfélébb igényeknek megfelelni. A gumigyárak a mezőgazdasági gépgyártók igényeit is figyelembe veszik, egyre szorosabbra fűzik a velük folytatott együttműködést.

IF gumiabroncs
Az IF gumiknál a rugalmasabb karkasz azonos nyomásnál 20%-kal nagyobb terhet tud felvenni (fotó: Michelin)

IF ABRONCS 20%-KAL ALACSONYABB NYOMÁSSAL

Az IF gumiknál a rugalmasabb karkasz azonos nyomásnál 20%-kal nagyobb terhet tud felvenni. Megfordítva a dolgot még egyértelműbb az előnyük: az IF abroncs 20%-kal alacsonyabb nyomással veszi fel ugyanazt a terhet. Ugyanez az érték a VF gumik esetében 30–40%. Az alacsonyabb nyomás hosszabb felfekvést, nagyobb felfekvőfelületet ad, végeredményben a konstrukció kisebb talajnyomást, kisebb gördülési ellenállást és kisebb vonóerőigényt jelent. A nyomásszabályozó rendszerekkel mindig az adott körülményeknek megfelelő keréknyomás állítható be. A széles VF gumik az ikerkerekek alternatívái.

A traktorok és a mezőgazdasági gépek egyre összetettebbek, egyre nagyobb teljesítményűek és össztömegűek, ezért egyre nagyobb átmérőjű kerekekkel szerelik fel őket. A talajra átadandó forgatónyomaték növekedésével az átlagos, standard kialakítású gumik piaca folyamatosan szűkül, az azonos kerékátmérőnél a ballonosabb, nagyobb térfogatú, valamint az IF-, VF-kialakítású kerekeké azonban bővülést mutat. Velük együtt az intelligens keréknyomás-szabályozó rendszerek térnyerése figyelhető meg, ezek segítségével az üzemeltetés költsége mérhetőbbé válik, hála a távdiagnosztikai és telemetriai alkalmazásoknak. A 150 LE fölötti univerzális traktorok szegmensénél a talajkímélés és a költséghatékony üzemeltetés igénye alapvető elvárás. Minél nagyobb a motorteljesítmény, minél nehezebb a gép, és minél nagyobb az igény a hatékonyságnövelésre, annál nagyobb a kereslet a VF gumiabroncsokra, miközben az IF gumik piaca stagnál.

CTIF nyomásszabályozás
A nyomásszabályozó rendszerekkel mindig az adott körülményeknek megfelelő keréknyomás állítható be

Drágább vételáruk ellenére, hosszabb élettartamuknak köszönhetően előbbiek gazdaságosabbak, mint az alapkivitelű társaik. Amikor a gyári VF abroncsozás cserére szorul, akkor viszont egyre gyakrabban olcsóbb, keleti márkát választanak a vásárlók. A gumitermékek rendkívül megdrágultak, ezért a jó ár-érték arányú terméket kínáló, egyre jobb minőséget produkáló újabb gyártók egyre nagyobb piaci részesedésre tesznek szert. A VF gumik legfőbb piacának Európa és Észak-Amerika számít. A mezőgazdaság jövedelmezőségének romlása és az elmúlt évek aszályos időjárása miatt azonban összességében visszaesett a kereslet. Szárazabb viszonyok között a kopottabb futófelületekkel is megfelelő vontatás érhető el.

Ha már a kerék- és pótsúlyozással elfogytak a lehetőségek, gyakran alkalmazzák a gumik folyadékfeltöltését a vonóerő növelésére. Ha csak átmenetileg szükséges a súlynövelés, ez költséghatékony megoldást jelenthet, de a VF abroncsoknál nem javasolják ezt a megoldást, azok keményebb, merevebb szövetváza miatt. A vízfeltöltéses gumik teljesítménymutatói, menetdinamikai tulajdonságai és közlekedésbiztonsági paraméterei (alul- vagy felülkormányozottság, kanyarstabilitás) hátrányukra változhatnak. A modern traktorok hajtásláncai az 50–60 km/h sebességet is lehetővé teszik, ekkor azonban már a káros vibrációk átvitele is növekszik, ezért kerülendő a folyadékfeltöltés.

VF abroncs
Minél nagyobb a motorteljesítmény, minél nehezebb a gép, annál nagyobb a kereslet a VF gumiabroncsokra

NAGYOBB FELFEKVŐFELÜLET

A VF abroncsok nagyobb felfekvőfelületének előnyei nemcsak a mezőgazdasági vontatóknál, kombájnoknál és önjáró gépeknél, hanem a rakodógépeknél, pótkocsiknál, átrakókocsiknál, hígtrágya-kijuttató kocsiknál és a nagyobb tömegű gépkapcsolatoknál is jelentkeznek. A legújabb PFO- (Pressure Field Operation) szabvány az IF/VF gumikhoz képest még nagyobb teherbírást tesz lehetővé, igaz, alacsonyabb sebességtartományban. A CFO (Cyclic Field Operation) abroncsokat pedig a változó tömegű gépek (pl. önjáró permetezőgépek) számára fejlesztették ki. Akit mélyebben érdekelnek a szabványok, az Európai Gumiabroncs- és Felnitechnikai Szervezet (ETRTO – etrto.org) honlapján sok érdekességet talál.

A szenzorokkal (TPMS = Tire Pressure Monitoring System), keréknyomás-ellenőrző rendszerrel ellátott gumik alkalmazása számos előnnyel járhat. A gumik optimális műszaki állapotáról, a hőmérsékletről, a nyomásadatokról gyűjtött információk segítenek az üzemeltetés és közlekedés biztonságának növelésében, az állásidő csökkentésében, összességében a hatékonyság és a karbantartási költségek optimalizálásában. A prémiumgyártók a szenzorok által gyűjtött adatokat applikációk segítségével gyűjtik össze, és egy központi honlap segítéségével felhőben tárolják. A flottamenedzsment szereplői azonos platformon tudnak kommunikálni. A terméktámogatás a gépkezelőnek, a szerviznek és a kereskedőnek egyaránt biztosított. A traktor nyomásszabályozó rendszerével a gumik állapotának figyelése kedvezően hat a termelékenységre és az abroncsok élettartamára. A fejlesztések a valós idejű, precíziós nyomásszabályozásra irányulnak. Ennek eredményeként szenzorok figyelnék a gumik állapotát, és folyamatosan szabályoznák a nyomást.

CÉL AZ ÚJRAHASZNOSÍTÁS ÉS A KÖRFORGÁSOSSÁG MEGTEREMTÉSE

Korábban a gumiabroncsok kizárólag nyersgumiból (natúrkaucsuk) és kőolajszármazékokból készültek, az elmúlt két évtizedben azonban a gyártók gőzerővel kutatták a fenntarthatóbb, klímabarátabb gumigyártást biztosító anyagokat, adalékokat. Az utóbbi években még nagyobb hangsúlyt fektettek a témára. Az iparági szereplők a teljes gyártási folyamat CO2-kibocsátását szeretnék csökkenteni. Elemzők szerint a gumigyártás 2050-re érheti el a teljes karbonsemlegességet.

A nagyobb márkák legfőbb törekvése, hogy saját gyártásukat körforgásossá tegyék, újrafeldolgozással biztosítsák alapanyag-szükségletüket. A kutatási és fejlesztési terület legnagyobb részét a biológiai bázisú alap- és adalékanyagok, valamint a magas színvonalú, high-tech újrahasznosítási technológiák adják. A keleti gyártókkal kapcsolatban gyakran hangzik el a vád, hogy nem törődnek a környezetvédelmi szempontokkal.

GRI zoldabroncs
A nagyobb márkák legfőbb törekvése, hogy saját gyártásukat körforgásossá tegyék, újrafeldolgozással biztosítsák alapanyag-szükségletüket

A gumipitypanggal (Taraxacum koksaghyz) kapcsolatos kutatások új lendületet vettek. Ennek kivonata hasonló tulajdonságokkal rendelkezik, mint a nyersgumi, de termesztése kevésbé ártalmas a környezetre, és kevésbé determinált földrajzilag, mint a kaucsukfáé (Hevea brasiliensis). Az adalékanyagok terén a grafén és a cellulóz előtt áll nagy jövő, az összetevők anyagjellemzőinek javításával a gumik teljesítményét növelhetik. Az sem titok azonban, hogy a kaucsuk nehezen helyettesíthető, az elkövetkező években biztosan velünk marad, és továbbra is központi szerepet fog betölteni. További kutatásokra és fejlesztésekre van szükség ahhoz, hogy az alternatív, helyettesítő anyagok a nyersgumival megegyező tulajdonságot, minőséget és gyakorlati használhatóságot érjenek el. A legújabb, egyelőre még csak a személyautógumiknál folytatott kísérletek a teljes mértékben biológiai úton lebomló, 3D nyomtatóval újragyártható futófelület megvalósíthatóságát kutatják. Az abroncs a tervek szerint kiszolgálná az autó teljes tervezett élettartamát, a futófelület azonban tetszőlegesen testreszabható lenne.

Megabib VF abroncs
A VF abroncsok nagyobb felfekvőfelületének előnye az önjáró gépeknél kiemelten fontos szempont

Fejlesztésekkel nemcsak a gyártásnál, hanem a javításnál, a szerelésnél és az egész háttériparnál találkozhatunk. Nyugat-Európában a legkorszerűbb technológiák az újjal megegyező, teljes értékű futófelületet biztosítanak. A felújítás azonban drága, jelenleg csak a nagy értékű VF gumik újrafutózása rentábilis.

Söjtöri Andor