Nincs pihenője a kamionnak, mert folyamatosan viszi az árut Debrecenben. A járművet egy dízelmotoros vontatóból alakította át elektromos meghajtásúvá az Electromega Kft. Ha beválik a motorcsere, még több ilyen környezetbarát járművet fog üzembe helyezni a 250 darabos flottával rendelkező Trans-Sped Kft.
Zajtalanul gördült be a debreceni Nagyerdei Stadion udvarára a Trans-Sped Kft. új, elektromos hajtású kamionja, hogy a sajtó munkatársai működés közben is megnézhessék. Az öt éves dízelmotoros vontatót az Electromega Kft. alakította át elektromossá. A cég már nyolc éve foglalkozik elektromos hajtásokkal, és két és fél éve végez ilyen átalakításokat járműveken, saját fejlesztéseik és a gyakorlati tapasztalataik felhasználása alapján.
Mi van belül?
A vontató fülkéjét előre billentve megtekinthettük a jármű elektromos motorját és az akkumulátorok elhelyezését is. – Kidobáltunk belőle mindent, ami dízel, és beletettük az Electromega saját, szabadalmaztatott elektromos meghajtását. A lelke a járműnek az elektromotor, amely olajban forog, és 300 LE feletti teljesítményre képes. A nagy dobozokban elől és oldalt összesen 6 db akkumulátor kapott helyet. A battery management system adatai alapján akár online követhetjük minden cella működését – mutatta be a gyártmányukat Kőszegi Dániel, az Electromega Kft. ügyvezető igazgatója.
Non-stop működik
A vezetőfülke alatt láttunk egy nagy dobozt is, ami a vezérlő elektronikáját borítja. A cég mérnökei frekvenciavezérlést alkalmaznak, melynek lényege, hogy nulláról a maximumig tudja fokozatmentesen szabályozni a sebességet, és visszavenni a teljesítményt. Ennek köszönhetően nem kell kuplung és sebességváltó sem, a gázpedál nyomásával teljesen elektronikus szabályozással működik a rendszer. – A nyerges vontatók átalakítását két és fél éve végezzük sikeresen. Van olyan cég, ahol a gyáregységek és a logisztikai csarnokok között mozog a kamion: hat napon keresztül folyamatosan megy és működik. A kamion 20-30 percet áll, míg pakolják le és fel az árut, és ez idő alatt töltik a kamiont. Így gyakorlatilag sosem merül le, és működik hat napon keresztül, 24 órában” – tette hozzá Kőszegi Dániel.
Technikai paraméterek:
- Fogyasztás dízelvontatóként: 42 l/100 km, városban
- Fogyasztása elektromos vontatóként: 1,79 kWh/km (256 Amper/100 km) 256 Ah/100 km
- Hatótávolság egy töltéssel:
- rakománnyal: 100 km
- rakomány nélkül: 200 km
- Az áramot biztosítja: 6 db akkumulátor (összesen 192 kW 691,2 V, 277 Ah)
- Motor: 316 LE
- Váltó: fokozatmentes, valójában nincs váltó a járműben, a motor direkthajtással van a differenciálműhöz kötve
- Teljes töltési idő 0-ról: 5 óra
- Átlagosan megtett távolság: napi 4 fordulós fuvarfeladat, ~95 km/nap
- Éves futás: 34 000 km
Környezetbarát áruszállítás
A Trans-Sped Kft. új, elektromos meghajtású kamionja napi 4 fordulós, összesen napi 95 km-t jelentő folyamatos fuvarfeladatot lát el. Ez éves szinten 34 ezer km megtett utat jelent, ami 40 ezer kg CO2 és mintegy 6,3 kg NOx szennyezéstől kíméli meg Debrecen városát. Emellett a zaj- és szállópor-szennyezés is csökken.
(Fotók: Horizont Média/Kristóf Imre)