A Fit for 55 klímavédelmi csomag részeként az Európai Parlament új törvénye alapján 2035-től nem lehet 0-nál magasabb CO2-kibocsátással működő személyautót és könnyű haszonjárművet forgalomba helyezni. Ennek kapcsán Dr. Tobias Ehrhard, a VDMA Mezőgazdasági Gépgyártók Szövetségének ügyvezető igazgatója az alábbi állásfoglalást publikálta.
„A fenntarthatósági célok szigorú követése politikailag szükséges, a mobilitási ágazatban a kibocsátások tekintetében is. Ez a helyes megközelítés azonban nem vezethet további járulékos károkhoz. A CO2-határértékek reformjára vonatkozó jelenlegi uniós tervek más alkalmazási területekre, például a mezőgazdasági gépekre és traktorokra gyakorolt hatását Brüsszelben láthatóan teljesen figyelmen kívül hagyják. A személygépkocsik szegmensétől eltérően a belsőégésű motorok helyett semmiképpen sem látszik a meghajtás alternatívája, különösen a nehéz és nagy teljesítményű mezőgazdasági gépek esetében. A kombájnok például működési profiljuk miatt belátható időn belül, még a belsőégésű motorok 2035-re tervezett kivezetését követően is a nagy energiasűrűségű, folyékony energiaforrásokra támaszkodnak majd. Érthető ez akkor, ha belegondolunk, hogy ezeknek a gépeknek az évente csak néhány hétig tartó betakarítási kampány során szinte éjjel-nappal megbízhatóan kell működniük.
Feltéve, hogy nem fosszilis üzemanyagokra, hanem fenntartható e-üzemanyagokra, valamint biogén eredetű üzemanyagokra támaszkodunk, a modern és hatékony belsőégésű motorokkal felszerelt mezőgazdasági gépek és traktorok is gyakorlatilag kibocsátásmentesen, a közeljövőben pedig klíma-semlegesen üzemeltethetők.
MEGFELELŐ KERETRENDSZER SZÜKSÉGES
Ha a személygépkocsikra és a könnyű haszongépjárművekre vonatkozó tervezett uniós szabályozás a jelenleg tervezett formában valósul meg, annak a mezőgazdaságra nézve is messzemenő következményei lehetnek.
Egyrészt attól kell tartani, hogy az alternatív üzemanyagokba történő beruházások elmaradnak, ami azt jelenti, hogy az üzemanyag-előállításban nem valósulhatnak meg a szükséges méretgazdaságossági előnyök. Másfelől már előre látható, hogy a kutatás és fejlesztés, de a termelés területén is megindulhat a know-how fokozatos elvesztése: középtávon a modern belső égésű motorok problémamentes elérhetősége kerülhet veszélybe. Mindenesetre Európa, mint a belsőégésű motor és perifériái gyártásának és fejlesztésének helyszíne akut veszélybe kerülne, ami semmiképpen sem kívánatos forgatókönyv, tekintve az európai vállalatok páratlanul magas technológiai színvonalát és fenntarthatóságát. Most megbízható keretfeltételekre van szükségünk a kutatásba, fejlesztésbe és termelésbe történő fenntartható beruházásokhoz. Végül is nyilvánvalóak a belső égésű motorok éghajlatbarát felhasználásának lehetőségei, amelyeket az e-üzemanyagok és a bioüzemanyagok kínálnak a mezőgazdaságban történő felhasználás esetén. Ezeket aktívan ki akarjuk aknázni a technológia iránt nyitott és eredményorientált módon” – összegezte Dr. Tobias Erhardt.
Fodor Mihály