fbpx

A szöghajtásos Belarus MTZ-82 traktor is megújult

Írta: Farkas Imre - 2021 június 29.

Mint ahogy egy éve már hírt adtunk róla, utolérte a megújulás a hagyományos Belarus MTZ-82 traktort is. Akkor a „merev” mellső tengelyes változat kapta meg a frissítést, viszont idén már a régi klasszikus” „szöghajtásos” első híddal szerelt verziót is elérte a frissítés szele.

Természetesen a több mint fél évszázada gyártásban lévő mellső tengelyen továbbra is alig van változás, viszont a – minkét tengelyváltozattal szerelt – megújult MTZ-82-ben eszközölt egyéb változtatásokról a múltkori beszámolóinkhoz képest már jóval több információ áll rendelkezésre a traktor prospektusából.

 

Belarus MTZ-82 traktor
A „merev” mellső tengelyes tavaly, a „szöghajtásos” Belarus MTZ-82 idén frissült fel a gyár kínálatában – fotó: http://belarus-tractor.com/

 

Számos ponton történt tovább fejlesztés, amely leginkább az ergonómiát a kezelhetőséget és az erőátvitelt érintette. Az első és legnagyobb változás a sebességváltót érinti. Sok-sok évtized után végre a MTZ-82-ben is búcsút inthetünk a „recsegő” tolófogaskerekes, nem szinkronizált váltónak. Nem kell többet dupla kuplungolás és „gázfröccs” váltáskor. Megérkezett a 82-esbe is a szinkronváltó.

 

Belarus MTZ-82 traktor
Új szinkronizált, irányváltó váltóművet kapott a régi tolófogaskerekes helyett a Belarus MTZ-82 traktor– fotó: http://belarus-tractor.com/

 

Mégpedig egy 18/18 fokozatú, irányváltóval ellátott váltómű továbbítja a nyomatékot a motortól. Az erőforrás és a váltó kapcsolatát egy új LUK gyártmányú egytárcsás száraz tengelykapcsoló biztosítja. A gyártó tájékoztatása szerint ez a kuplung sokkal megbízhatóbb és hosszabb élettartamú, mint a régi orosz, arról nem is beszélve, hogy állításuk szerint a kapcsolásához kisebb pedálerőre van szükség. Az új váltóval együtt megváltozott a mellső hajtás meghajtása is, amely új helyről egy többlemezes tengelykapcsoló segítségével, csuklós tengely közbeiktatásával kapja a meghajtást.

 

Belarus MTZ-82 traktor
LCD kijelzős műszerfal lesz a megújult Belarus MTZ-82-ben – fotó: http://belarus-tractor.com/

 

A prospektus szerint a mellső tengely kapcsolása, illetve a differenciálmű zárása elektronikusan történik a fülkéből, ami szintén hosszú évtizedek óta várt fejlesztés ennél a típusnál. ha már a vezetőfülkénél tartunk. Megmaradt a „panorámafülke”, de azért történtek változások. Új LCD kijelzős műszerfalat kapott a 82-es és a fülketető is megújult. A gyár tájékoztatása szerint új szilentblokkokat alkalmaztak a fülkefelfüggesztésnél amelyek sokkal jobban csökkentik a rezgéseket, mint a korábbi.

 

Belarus MTZ-82 traktor
Új szilentblokkokon támaszkodik a „panoráma” fülke – fotó: http://belarus-tractor.com/

 

Elöl hátul LED munkalámpák segítik az éjszakai munkát. Már elérkeztünk oda is, hogy alapkivitelben légkondicionált a kabin, amelyben légrugós Grammer ülésben foglalhatunk helyet. Van már szivargyújtó, és USB csatlakozás is. Az ismertető szerint a TLT elektronikusan kapcsolható. Sok évtized után végre a mai korszerű traktoroknál megszokott helyen, a fülke hátoldalán találhatók a hátsó hidraulikus kivezetések csatlakozása is, méghozzá három pár.

 

Belarus MTZ-82 traktor
LED munkalámpák és LED irányjelzők, a kipufogó pedig a fülkeoszlopra került – fotó: http://belarus-tractor.com/

 

Ha már hátul járunk a függesztőménél egyéb változások is vannak. Gyorscsatlakozós Walterscheid függesztőkarok vannak, így a kalapácsot végre mellőzhetjük a hárompont függesztésű munkagép felkapcsolásánál. Pótkocsi vontatáshoz sem kell már ACV-40-es vonóautomata, mivel korszerű állítható konzolos, EU-színvonalú pótkocsivonófej áll rendelkezésre. A gyártó egy régi alkatrészről az istennek se akarnak lemondani, az pedig az alsó függesztőkarok függőleges csavarorsós függesztése, amelyet a szakzsargonban „függesztő lakatnak” is szoktunk hívni.

 

Belarus MTZ-82 traktor
Végre a mai korszerű traktoroknál megszokott helyen, a fülke hátoldalán található a hátsó hidraulikus kivezetések csatlakozása – fotó: http://belarus-tractor.com/

 

Új helyre került a hidraulika szivattyú, megváltozott a hidro-akkumulátor és a kipufogócső sem takar már be a látótérbe, hiszen a jobb oldali első fülkeoszlopra került. A bemutatott változatban még a belpiacra szánt jól ismert MMZ D-243S2 motor van, de valószínű, hogy az EU kivitelben már a Stage-V emissziós normát teljesítő erőforrás lesz.