fbpx

Mit tud a traktoróriások gumihevedere? Avagy elbúcsúzhatunk a kerekektől? – VIDEÓVAL

Írta: Sándor Ildikó - 2020 december 30.

Nem megyünk bele a gumiabroncs kontra gumiheveder kérdésbe, mindegyiknek van a maga helyén létjogosultsága. Ezúttal inkább a gumihevederes tábornak kedvezünk, összefoglaljuk a tudnivalókat egy-egy típusról.

 A gumihevederes traktor nagyobb felfekvőfelülete révén a gumikerekeshez képest nagyobb vonóerő-kifejtésre képes, jóval kisebb (2-4%-os) csúszás mellett, a talajnyomása kisebb, kevésbé süllyed a talajba, ezért alkalmazása során a termőtalaj kímélése jelentős. Vontatási hatásfoka jobb, ezért 10%-kal kevesebb hajtóanyag-felhasználás érhető el az azonos vonóerőt kifejtő kerekes traktorhoz képest. A gumiabroncsozású társaikhoz képest viszont bonyolultabb a kialakításuk és drágábbak (bár ez a költség 5-8 év üzemeltetési idő alatt megtérül).

 

gumihevederes Claas JAGUAR
Claas JAGUAR 960 silózó gép Terra Trac gumihevederes járószerkezettel (forrás: www.claas.com)

Mit tud a súrlódó hajtású gumiheveder?

A gumiheveder hajtásának az a kialakítását, amikor a hajtókerekek az erőátviteli rendszeren keresztül, a motortól kapott nyomatékot lapos szíjhajtás elvén, súrlódással erőzáró módon adja tovább a hevedernek, (Friction Drive) módnak nevezzük. Ebben az esetben igen nagy hevederfeszítés szükséges, de az ehhez használt gumiheveder és meghajtókerék gyártása egyszerűbb. Ezt a megoldást hosszan felfekvő gumihevederes szerkezeteknél alkalmazzák előszeretettel. A Claas ezt a módszert alkalmazza már 30 éve a kombájnjainál, sőt, már az Axion nagytraktoron, legújabban pedig a Jaguar silózókon.

 

gumihevederes Terra Trac
Az új megoldású Terra Trac gumihevederes járószerkezet megemelt helyzetben (forrás: www.claas.com)

 

A gép fordulásakor az új generációs gumihevederes járószerkezet eleje – a rugózásra szolgáló egyik hidraulikus munkahenger segítségével – automatikusan megemelkedik. Ennek eredményeképpen a fordulókban a gumiheveder felfekvőfelülete kisebb lesz. A gumiheveder és a talaj között forduláskor ébredő keresztirányú nyíróerő lecsökken, a talajroncsolódás mérséklődik, a heveder élettartalma növekszik. Az irányváltoztatáshoz szükséges erő is (amelyet a kormányzott gumiabroncs hoz létre) kisebb lesz. A 609 mm (24”) széles gumihevederrel szerelt Jaguar 960 silózó szélessége a 3 méteres szállítási szélesség alatt marad és 40 km/órás sebesség elérésére is képes.

 

Mitől más a kényszerhajtású gumiheveder?

A gumiheveder hajtásának azt a módját, amikor a hajtómotor nyomatékát pálcás fogazású (vagy gumifogazású) hajtókerék adja át a belső fogazású (vagy pálcás) gumihevedernek, kényszerhajtásnak (Positive Drive) nevezik. Ez a módszer fiatalabb az előzőnél, az első kényszerhajtású járószerkezetet 1996-ban készítették.

Előnye, hogy kismértékű gumiheveder előfeszítéssel üzemel. Hátránya viszont, hogy az erőátadó fogak, a csapok kialakítása miatt a gumiheveder és a hajtókerék előállítása költségesebb. Ezt a megoldást rövid felfekvő hosszúságú gumihevederes szerkezeteknél alkalmazzák, elsősorban a kerék-gumihevederes kialakítások esetén.

Ilyet látunk minden John Deere S szériaszámú arató-cséplőgépen, és a T560, a T660 és a T670 modellekre is felszerelhető. Különlegessége, hogy elődeihez képest átlagosan 30%-kal nagyobb felfekvőfelülettel rendelkezik.

gumihevederes John Deere
John Deere T670i kombájn új Camso-Soucy gumihevederes járószerkezettel (forrás: www.johndeere.com)

 

Intelligens gumiheveder
Continental intelligens gumiheveder, elektronikus hőmérsékletérzékelő rendszerrel (forrás: www.agriland.ie)

 

Hova tovább?

A fejlesztések a magasabb élettartam elérése, a kopásmértékének csökkentésére, a talajjal való tapadás növelésére, a haladási sebesség emelésére, a keletkező vibrációs hatás mérséklésére (utazási kényelem emelésére) és az előállítási költségek csökkentésére irányulnak azóta is.

A kényszerhajtású járószerkezetek gumihevederei nagyobb igénybevételnek vannak kitéve, de még ezekre is általában 2-3 év jótállási kötelezettséget adnak. A jótállás kiterjed a külső kapaszkodóbordák és a belső (hajtásátvitelben résztvevő) bordák gumitapadási okok miatti leválására, a kopás során futófelületen megjelenő sima, üreges területek megjelenésére. Viszont nem terjed a szabálytalan használatra; a 36 hónapnál korábban megvásárolt gumihevederre; a hosszú országúti és megengedettnél nagyobb sebességű haladásra; a járószerkezet karban tartásának elmulasztására; az éles tárgyak vágásából vagy túlterhelésből eredő roncsolódásra; a tűz- és a kémiai károsodásra.