Jövőre ünnepli negyedszázados jubileumát a Holmer Terra Variant eszközhordozó, amely mára gépcsaláddá nőtte ki magát. Cikkünkben a széria legkisebb, TV 435 típusát mutatjuk be közelebbről.
Három éve az AGRITECHNICA-n ismerhette meg a szakmai nagyközönség a Holmer Terra Variant TV 435 eszközhordozót. Premierjét pontosan egy évvel előzte meg a széria 20 éves fennállása alkalmából bemutatott TV 585 típus, amely a korábbi TV 600 EVO sorozat mellett egy megújult TV szériát képviselt, teljesen új külsővel. A TV 435 lényegében ennek a kistestvére, de nem mindenben hasonlít a „bátyus” TV 585-re. Azt el kell ismerni, hogy közös külső megjelenésük összetéveszthetetlen. A Terra Variant széria eddigi pályafutása során mindig is egyedi volt a formavilága, és ezt a Terra Variant-os „dizájnt” az új generáció is megtartotta, de itt a formatervezők még tettek rá egy nagy lapáttal. Olyan modern, előremutató, futurisztikus frontrészt alkottak, amely még 10 év múlva is megállná a helyét.
Lássuk, milyen műszaki jellemzőben és konstrukciós megoldásban van közös pont a TV 585-tel, és miben nyújt mást a kisebb TV 435 modell!
Német önjáró lévén meg sem kell lepődni, hogy a meghajtásért felelős erőforrás mindkét modell esetében a Mercedes Benztől érkezik. Az TV 585-ben OM 473 LA típusú, hathengeres, 15,6 literes, 585 lóerős dízelmotor (2750 Nm) biztosítja a nyomatékot, amely a Tier 4 Final emissziós normát teljesíti. A „kistesó” TV 435, sem éppen számít gyengécskének a 10,7 literes, hathengeres, 435 LE (320 kW) teljesítményű, Tier V károsanyag-besorolású, 2100 Nm-es nyomatékú, OM 470 LA dízelmotorjával.
A legnagyobb eltérés a nagyobb testvéréhez képest a nyomatékátvitelben van. Míg a TV 585-nél a nyomaték a motortól mechanikus úton – a régebbi Terra Variant 600 ECO-nál is alkalmazott – FUNK DF 500 típusú, 18/6 fokozatú full PowerShift váltó (max. 40 km/h) közbeiktatásával csuklóstengelyek segítségével jut el a nagy teherbírású mellső és hátsó hajtott futóművekhez, addig a TV 435-nél az erőátvitelt ehhez képest nagyban leegyszerűsítették. A DynaProtect elnevezésű hajtásrendszernél a motortól a nyomaték egy fogaskerekes áttételű, mellékhajtásokkal szerelt közlőműbe csuklós tengelyen érkezik. Itt viszont már az egyik mellékhajtásra szerelt, terhelésérzékelős, (száll. telj: max 375 liter/min) hidraulikaszivattyú hajtja meg a futóművek differenciálművének meghajtást fogadó tengelyére szerelt, nagy teljesítmény hidromotorokat. Így egészen 40 km/h maximális tempóig, fokozatmentes sebességváltoztatás lehetséges.
1996
1998
2002
Ha már a hajtott, kormányzott futóműveknél járunk, néhány szóban térjünk ki lengéscsillapításukra és kormányzásukra! Hidraulikus lengéscsillapítással, illetve lejtőstabilizáló rend-szerrel rendelkezik a mellső tengely. A rugózás hatékonysága szempontjából, a domborzati és terepviszonyok változásához igazítva három üzemmód választható. Természetesen a kerekek 5 féle beállítású, hidrosztatikus kormányzási módja itt is elérhető, többek között lehetőség van az eltolt nyomvonalú haladásra. A megváltozott hajtástovábbítás miatt új alvázat terveztek az eszközhordozónak, és az elhagyott egységek (sebességváltó, csuklóstengelyek) miatt a tömege is kevesebb, bár a felépítmény nélküli 13,9 tonnás súlyát így sem nevezhetjük könnyűnek. A nagy tömegétől nem kell félni, nem fog jelentős, káros tömörítő hatást kifejteni a talajra, erről a nagyméretű, alacsony nyomású Michelin VF 900/60 R 38 CerexBib 2 abroncsok gondoskodnak, melyek nyomása teljes terhelés esetén is mindössze 1,2 bar.
Rátérve az ergonómiára, nem mindennapi kényelem fogadja a Terra Variant kezelőjét. Minden olyan felszereltségi szintet megkapunk a fülkében, mint amit a TV585-ös nagytestvére is megad. Automata klíma, 12,1 colos érintőképernyős információs és kezelőfelület, kartámaszba épített elektronikus kapcsolású kezelőszervek, hidrodinamikus kabinfelfüggesztés, légrugós Grammer-ülés, hogy csak a legfontosabb kényelmi funkciókat említsük, és akkor még nem tértünk ki a számtalan éjszakai munkavégzést segítő, magas fényű LED-reflektorra, vagy a karbantartást segítő hidraulikus fülkebillentésre.
Megjelenésben a nagy testvér TV 585öst követi a TV 435 típus
Az erőátvitel fokozatmentes, részben hidraulikus rendszerű
A futómű lengéscsillapítás háromféle, míg a kormányzás 5 féle üzemmód közül választható ki az adott körülményekhez
Mit sem ér a High-Tech eszközhordozó a rászerelhető felépítmények és adapterek nélkül. Egyelőre ebben még a nagyobb típus előnyösebb helyzetben van, hiszen ahhoz már kétféle HOLMER gyűjtő-átrakó és egy vetőmagtartály, illetve Annaburger vagy Bergmann szervestrágyaszóró adapter, továbbá Zunhammer hígtrágya-injektáló felépítmény áll rendelkezésre, míg a TV 435 csak az utóbbival büszkélkedhet még. A 16 m3-es tartálykapacitású injektáló adapter, nagy teljesítményű, rotációs rendszerű, forgódugattyús, Vogelsang VX 186-368 QD típusú szivattyúja, 9000 L/min szállítási (szívási) teljesítményt garantál, amellyel mindössze két perc alatt feltölthető a poliészter tartály. A szivattyút közvetlenül kétfokozatú hidromotor hajtja meg.
Választható kerékmérettel lehetőség van akár soros, kapás kultúrákban való tápanyag-kijuttatásra is.
A kabin egyszerűen és gyorsan előre billenthető a karbantartáshoz
A fülke kimagasló kényelmet nyújt
A hárompont-függesztő szerkezet 70 kN emelőerővel bír – Fotók: https://www.holmer-maschinenbau.com/8109
A Terra Variant 435 alapfelszereltségként a VOGELSANG RotaCut® 10000 MXL elválasztóegységgel van felszerelve, a zagyszivattyú maximális védelme érdekében. A szálakat vagy idegen tárgyakat, mint például fű, szalma vagy kövek megbízhatóan vágják, illetve választják el. Kijuttató-egységek tekintetében ugyanazok a munkaeszközök adaptálhatók hozzá, mint az TV 585-ös társához.
Az injektáló egységek, illetve kijuttató keretek a hátsó CAT III szabványú hárompontfüggesztésre kapcsolhatók, amely a fővázhoz egy konzolon, függőleges királycsapos megoldással van csatlakoztatva, és hidraulikus munkahengerek segítségével, eltolt nyomvonalú haladás esetén is mindig merőleges marad a menetirányra. A hidraulikus kiszolgálást igénylő eszközöket hátul 5 pár csatlakozást biztosító, elektronikusan működtethető vezértömb szolgálja ki. Ezen kívül további egyszeres működésű hidraulikus csatlakozások és pneumatikus kiszolgálást biztosító csatlakozó pár is rendelkezésre áll szükség esetén.
Valószínű, hogy a jövőben újabb adapterekkel bővül majd a TV 435 munkaeszközparkja, hogy a kiváló képességeit a lehető legszélesebb módon kihasználhassák a jelenlegi és jövőbeni felhasználói.
Farkas Imre