Bár napjainkban ismét megnőtt az érdeklődés a flotációs járószerkezetű önjáró tápanyag-kijuttató gépek iránt, ám ezeknek az eszközöknek a hazai alkalmazása egyáltalán nem újkeletű mezőgazdaságunkban.
Elsőként a hetvenes évek legelején jelentek meg a tápanyag-visszapótlásban az ilyen rendszerű gépek, azon belül is a Rickel Manufacturing Corporation gyártmányai.
Mint ahogy azt már korábbi cikkeinkben többször is említettük, a 70-es évek elején a Bábolnai Állami Gazdaság (Mezőgazdasági Kombinát) – állami finanszírozás mellett – elsőként kezdte meg az USA-ból meghonosított iparszerű kukoricatermesztés bevezetését a hazai gazdálkodási gyakorlatban. Az új hazai CPS-rendszer amerikai gépekre alapozott agrotechnikával valósította meg a költséghatékony, kiemelkedő termésátlagokat produkáló kukoricatermesztési technológiát. Az új szemlélet a tápanyag-visszapótlás terén is szigorúbb követelmények elé állította a rendszerszerű növénytermesztés gépesítési hátterét.
A Rickel BIG-A 2000 eszközhordozó munkában a Bábolnai Állami Gazdaságban – fotó: Bábolnai Mezőgazdasági Kombinát
Mint ahogy a technológia többi mozzanatának gépesítéséhez, úgy a nagy területteljesítményű, gyors, talajkímélő tápanyag-visszapótláshoz is az USA-ban, a kansasi Salina-ban, a Rickel Manufacturing Corporation által gyártott kijuttatógépet szerezték be. A BIG-A 2000 típusjelű, háromkerekű Terra Trac járószerkezetű önjáró gépet egy V8-as Cummins dízelmotor hajtotta, és Kraus műtrágyaszóró felépítménnyel, illetve folyékonyműtrágya-kijuttató adapterrel rendelkezett. A nagy teljesítményű gép a CPS-rendszeréhez csatlakozó gazdaságokban segítette elő a folyékony és szilád műtrágya kijuttatását. Természetesen az itthon igen újszerűnek mondható kijuttató eszköz csak azokban a nagyüzemekben tudott hatékonyan és kedvező üzemeltetési jellemzőkkel dolgozni, ahol a gyors és folyamatos kiszolgálását meg tudták oldani az érintett gazdaságok.
Rickel BIG-A 4500 önjáró hígtrágyakijuttató – fotó: prospektus
Az 1977-es AGROmashExpo szakkiállításon mutatkozott be a hazai szakmai nagyközönség előtt a kéttengelyes BIG-A 4500 önjáró kijuttatógép. A standon műtrágyaszóró felépítménnyel láthattuk, de ennél a gépnél már számtalan más adapter is rendelkezésre állt, a minél szélesebb körű felhasználáshoz. Az öszkerékhajtású monstrum erőforrása Cummins VT555 vagy Cummins VT903 dízelmotor lehetett, előbbi 179 kW, míg utóbbi 262 kW teljesítménnyel bírt. Az erőátvitelről egy automata kapcsolású Allison sebességváltó gondoskodott. Az önjáró kijuttatógép maximum 13,2 tonna terhet tudott magán hordozni, műtrágyaszóráshoz több mint 10 m3 befogadóképességű felépítménnyel lehetett felszerelni, permetezőadapterének tartálya 9028 literes volt.
A hígtrágya injektáló egység 750 mm osztástávolságú kései maximum 43 cm mélységig juttatták el a tápanyagot a talajba – fotó: prospektus
Rendelkezett hígtrágya injektáló berendezéssel, amely öt lazítókéssel juttatta a talajba a szerves tápanyagot. Ezt a gépet már sokféle szervestrágyaszóró adapterrel is föl lehetett szerelni, többek között az Angolok, az NDK-Magyar kooperációban gyártott T-088 szervestrágyaszóró pótkocsi felépítményét is rá adaptálták. Nálunk a BIG-A 4500 típusból elsőként 1983-ban, a 15 hajdúsági mezőgazdasági nagyüzem együttműködésével létrehozott Hajdú-Bihar megyei Agráripari Egyesülés (HAGE) szerzett be kettő darabot, hogy a velük együttműködésben lévő mezőgazdasági üzemeket ezekkel a nagy teljesítményű eszközökkel szolgálják ki. A hatalmas tömegű önjáró kijuttatógép, alacsony nyomású flotációs abroncsokkal szerelt járószerkezetének köszönhetően, rendkívül kis talajnyomással tudott dolgozni a földeken, csökkentve ezzel a szántóterületre ható káros talajtömörödés mértékét. A hígtrágya injektáló egység 750 mm osztástávolságú kései maximum 43 cm mélységig juttatták el a tápanyagot a talajba. Természetesen lehetőség volt a hígtrágya felszíni szórására is, ekkor körülbelül 20 méteres munkaszélességben terítette szét a gép a trágyát. A BIG-A 4500 akár 15 km/h munkasebességgel is képes volt dolgozni. Ugyanebben az évben a Rickel Manufact. Co. a hasonló eszközöket gyártó, 1963-ban alapított Ag-Chem Equipment Company tulajdonába került. 1985-ben újabb típus érkezett a BIG-A-családból hazánkba: megismerkedhettünk a 3500-assal, amely felépítésében teljesen megegyezett nagyobb testvérével, ám ennél az erőforrás, egy 184 kW teljesítményű Cummins dízelmotor volt.
Balra a BIG-A 3500 műtrágyaszóró adapterrel, jobbra pedig nagy testvére a 4500-as – fotó: prospektus
Hígtrágyatartálya 8000 liter folyadék befogadására volt képes, injektáló berendezése pedig 4-késes kivitelben dolgozott, hasonló üzemeltetési jellemzőkkel, mint a 4500-as injektáló egysége. Az akkor 7,5 millió forintba kerülő önjáró kijuttatógép, nagyobb testvérével együtt, számos bemutatón demonstrálta a hazai szakemberek előtt a szakszerű, hatékony és talajkímélő tápanyag-utánpótlást. 1987-ben az Ag-Chem Equipment Company végleg bezárta az Ed Rickel által alapított kansasi vállalatot, és a továbbiakban a saját fejlesztésű Terra-Gator flotációs rendszerű járószerkezettel szerelt önjáró kijuttató gépeit helyezte a korábbi Rickel gépek termékvonalába. 2001-ben az Ag-Chem Equip. Co.-t fölvásárolta az AGCO Corp., és a Terra-Gator kijuttatók azóta többek között Challenger márkanév alatt szerepelnek a tengerentúli kínálatukban.