A Nova sorozattal a Rostselmash négy szalmarázóládás kombájnokat fejlesztett a kisebb gazdaságok számára (újra)kezdő gépként. Ezek a Vector sorozat alatt foglalnak helyet, amelyektől azonban a felszereltség egyes elemeit átveszik.
Technikai adatok:
motor: négyhengeres Cummins QSB4.5, 4,5 l hengerűrtartalommal; 129 kW/175 LE, 2200 min-1 fordulatszámon; 701 Nm 1500 min-1 fordulatszámon; Tier 4 final DOC+SCR rendszerrel; üzemanyagtartály 510 l; AdBlue-tartály 57 l
hajtómű: 3 fokozatú hidrosztatikus hajtás; max. 20 km/h
vágóasztalok: 4,0, 5,0 vagy 6,0 m Power Stream, mechanikus lengéskiegyenlítés
cséplőszerkezet: egydobos, adagolóés továbbítódobbal; 600×1060 mm; 146° átfogási szög; 0,93 m2 kosárfelület; 510–1150 min-1 fordulatszám
másodlagos leválasztás: 4 szalmarázóláda; 4,3 m2 leválasztási felület
tisztítás: ellentétes irányban mozgó felső és alsó rosta; 3,59 m2 teljes rostafelület; elektromosan állítható rostanyílások
magtartály: 4900 l, 51 l/sec ürítési sebesség, 4,0 m ürítési magasság
szalmaszecskázó: 4 soros, 44 kés
méretek & tömegek: min. külső szélesség 3,40 m, saját tömeg vágóasztal nélkül 11 750 kg-tól
németországi nettó listaár: 92167 eurótól, vágóasztal nélkül
Az orosz mezőgazdasági gépipari óriás, a Rostselmash saját adatai szerint több mint 2 millió legyártott kombájn tapasztalatával rendelkezik. Ezek a magas darabszámok azonban majdnem 100 százalékban kelet-európai és ázsiai országokban találtak piacra – az európai ügyfelek követelményeihez a vállalat csak néhány éve próbál közeledni. Ugyanakkor az idő a fő piacok területén sem állt meg: meg kell mérkőzni az erős és változatos nemzetközi konkurenciával, és a korábbi törzsvásárlók köre is igényesebbé vált a technika és a szerviz szempontjából. Ez nemcsak a középső és a felső teljesítménykategóriát érinti, ahol az RSM 161 és a Torum modelleket nézve meglehetősen versenyképes gépek találhatók a programban. Manapság még az alacsonyabb teljesítménykategóriába tartozó gépeknél sem szeretnének az ügyfelek bizonyos felszereltségi szintről lemondani.
HÁZTÁJI KOMBÁJN: A Nova 330 kombájnnal a Rostselmash a saját gépeket
kedvelők felé fordul. A közel 100000 euró azonban nem kis összeg számukra
A Nova 330 egyes komponenseket a nagyobb Vector kombájnból vett át, más részeket újonnan fejlesztettek. Markáns a szalmarázó lapos burkolata
A nagyobb Vectorral ellentétben az újracsépelni kívánt anyag közvetlenül a cséplődobba jut vissza, nem történik külön utócséplés
A karbantartáshoz kialakított burkolatok alatt jól áttekinthetők a kombájn egyes részei, a napi karbantartás és ellenőrzések gyorsan elvégezhetők. Ami jó: a Rostselmash adatai szerint a szíjak szabványos méretűek, ami megtakarítást jelent a pótalkatrészek vásárlásakor
A dobvariátor 510-1150 min-1 fordulatszámokat tesz lehetővé. Opcionálisan kapható lassító átételt biztosító hajtómű 300/400 min-1 fordulatszámhoz
Az új Nova 330 modell megfelel a jelenlegi igényeknek, ugyanakkor az árát tekintve egyértelműen a nyugati versenytársak szintje alatt marad. Azokban az időkben azonban, amikor még a kisebb gazdaságok is egyre gyakrabban a „TCO” (Total Cost of Ownership/teljes életútköltség) értékét veszik alapul, tehát egy átfogó előzetes teljes költségszámítást végeznek, a vételár nem mond el mindent, a pozitív döntéshez az egész csomagnak meg kell felelnie.
ÚJ ELSŐDLEGES LEVÁLASZTÁS
A Rostselmash eddig a Vectorral akart az alsó teljesítménykategóriában labdába rúgni. Ez a négy szalmarázóládás kombájn elsősorban a nagy cséplődobjával (800 mm átmérő, 130 fokos átfogási szög) tűnik ki. Az orosz tervezők a Vector alatt elhelyezkedő Nova sorozathoz is átvettek néhány részletet, például a tisztítást. De erről a későbbiekben részletesebben beszámolunk.
Az egyik fő különbség a Vectorhoz képest az elsődleges leválasztás, mivel a Nova egy kisebb cséplődobbal működik (600 mm átmérő, 8 verőléc), de nagyobb az átfogási szöge (146 fok). Ezáltal 1185 mm szélesség mellett a gyártó szerint 0,93 m2 leválasztási felület keletkezik – a Vector esetében ez 1,1 m2, tehát egy kicsit több, és a nagyobb dob kettővel több verőlécet tartalmaz. A Nova modellben a cséplődob előtt egy kis behordóhenger helyezkedik el, míg a cséplődob és a szalmarázó ládák között egy továbbítódob található. Variátorhajtás esetén a vezetőfülkéből fokozatmentesen 500 és 1150 min-1 közötti fordulatszámok adhatók meg előre, opcionális redukáló hajtómű esetén 300 vagy 400 min-1 is lehet a minimális fordulatszám.
A két részre osztott, szegmensekből álló cséplőkosár a vezetőfülkéből elektromosan beállítható. Olyan „biztonsági nyitóberendezés”, amivel a vezető – mint például a Vector esetében – túlterhelés veszélyekor a cséplőkosarat a vezetőfülkéből irányítva kompletten ki tudja emelni, itt nincsen, viszont van manuális megfordítás. A kőfogó vályú alulról könnyen megközelíthető helyen, a ferde felhordó és a cséplődob között található.
A nagyon sok gyomot tartalmazó területen a cséplés eredménye nagyon tiszta volt
A négy lépcsőben elhelyezkedő szalmarázóládák egyenként 3,60 m hosszúságúak
A tisztítás ellentétes irányba mozgó felső és alsó rostával történik. A rostanyílások külön a vezetőfülkéből…
…vagy manuálisan, egy hajtókar segítségével – mely a kombájn tartozéka –, a gép bal oldalán állíthatók
A magtartály 4900 literes, és nagyon jól látható a vezetőfülkéből
A magtartály 50 l/sec sebességgel kb. 1,5 perc alatt ürül ki – ez megfelelő szintű ebben a kategóriában. A 4,0 m ürítési magasság jó
KIS SZALMARÁZÓLÁDA, NAGY TISZTÍTÁS
A másodlagos leválasztás a teljesítménykategóriának megfelelően a Nova esetében valamivel kisebb, mint a Vector és a versenytársak esetében. A négy, egyenként 3,60 m hosszú, 4 lépcsőben lehelyezett szalmarázóláda leválasztási felülete 4,3 m2 – a Vector esetében ez 5,0 m2. A Rostselmash még mindig nem kínál segítséget a szalmarázáshoz – ezt sajnáltuk. A Rostselmash büszke a nagy tisztításra, amelyet, mint azt az elején említettük, a nagyobb Vectortól vettek át. A felső és az alsó rosta 3,59 m2‑es tisztítási területet ad – ez a gyakorlatban csúcsértéknek számít ebben a teljesítménykategóriában. Mindkét rosta elektromosan állítható a vezetőülésből, de mechanikusan is, egy felhelyezhető kézi hajtókarral, ami a kombájn tartozéka. A hat lapáttal rendelkező szelelőventilátor fordulatszáma (350–1200 min-1 fordulatszám) is állítható a vezetőfülkéből a kezelőpanel két fóliabillentyűjének megnyomásával.
Az újra csépelni kívánt anyag nem egy utócséplő rendszeren megy keresztül, mint a Vector esetében, hanem a gép bal oldalán vezetve visszakerül a cséplődobba. A magtisztító rostaszekrény nem rendelkezik dőlésszög-kompenzációval. A Rostselmash adatai szerint kb. 8 fokos keresztirányú dőlésszögig tud a kombájn dolgozni – ez a felső rostához rögzíthető határoló elemek segítségével biztosítható.
A kicsépelt gabonaszemek tisztasága a gyakorlati teszt során is magáért beszélt – annak ellenére, hogy az állományt sok helyen átszőtték a gyomnövények. A szalma nem volt túl száraz és töredezett, ezért nem jelentett szokatlan terhelést a rostaszekrény számára. A területen kevés tisztítási veszteséget találtunk, 2019 nyarán a gabona a korai szárazság miatt jól csépelhető volt. Egyébként a veszteség grafikusan megjelenik a jobb oldali A-oszlopon található Advisor II terminálon.
KRITIKUS PONT: Még a kisebb cégek sem fogadják el a rossz minőségű szalmaaprítást és szalmaterítést. A Rostselmash vállalatnak ezen még munkálkodnia kell
Sajnos nincsenek elektronikusan állítható terelőlemezek a szalmaszecskázóhoz
A négy sorban elrendezett 44 késnek még jobban össze kellene aprítania a növényi maradványokat
A szántóföldi munkák során a szalmaszecskázót nagyon meredekre állították. A laposabb szög jobb lett volna a széles elterítéshez, de egyben érzékenyebb lett volna a szélre is
Kisebb magtartály
Kisebb teljesítmény, kisebb magtartály: a Nova ezen a téren is egyértelműen a Vector alatt helyezkedik el. 4900 liter térfogata pontosan 1100 literrel kevesebb, mint a Rostselmash kínálatában található nagyobb négy szalmarázóládás kombájnoké. A magtartály ugyanakkor nagyobb, mint az ebben a teljesítménykategóriában található versenytársaké. A vezetőfülke és a magtartály közötti nagy ablak a kombájn vezetőjének jó rálátást nyújt a magtartályra, emellett két töltöttségiszint-érzékelő (75 és 100 százalék) is található a tartályban. A Nova pluszpontot szerezhet a tartály alsó részének ürítési magasságával. A 4,0 méteres magasság fél méterrel jobb, mint a Vector esetében, mivel az ürítőcső meredekebben csatlakozik. Az ürítési sebesség azonos, 50 l/sec, és megfelel a kategória szintjének; az ürítőcső elfordulási szöge 87 fok – ez meglehetősen kicsi.
Gyenge szalmaszecskázó
A szalmaterítést és szecskázási minőséget tekintve manapság még a kisebb gazdaságok sem nagyon hajlandóak kompromisszumokat kötni. A Rostselmashnak ezen a téren még van mit tanulnia – mindkét minőségi paraméterről azt mondhatjuk, hogy nem győzött meg bennünket a gyakorlatban. A 4 soros 44 késes szalmaszecskázó egyrészt túl nagy arányban hagyott túl hosszú szalmaszálakat (a Vector négy késtengelyen 60 késsel rendelkezik), másrészt a szalmát egyenetlenül és részben kis kupacokban elosztva terítette szét. Egy másik hiányosság: nem rendelhető elektromos terelőlemez-beállítás, ami iránt azonban a négy szalmarázóládás szegmensben is egyre növekszik a kereslet, és legalább felár ellenében rendelkezésre kellene állnia.
HÁROM VÁGÓASZTAL-SZÉLESSÉG
Elérkeztünk a vágóasztalokhoz. Ezek a házon belüli katalógusból származnak, és Power Stream standard kivitelben, 4,0, 5,0 és 6,0 m munkaszélességben kaphatók. A legszélesebb, 6,0 méteres változat biztos nem a legjobb választás a mi hozamszintjeinkhez Európában, főleg mivel nehéz megvalósítani a két tábla közötti gyors váltást. Másrészt jól lehet dolgozni a 4,0 és 5,0 m széles asztalokkal – amelyekhez azonban nincs talajnyomás-szabályozás. A lengéskiegyenlítés tisztán mechanikusan működik, oldalt elhelyezett, manuálisan előfeszített spirálrugókkal. Ami jó: a Rostselmash ezeknél a modelleknél is a Schumacher cégtől szerzi be a vágószerkezetet és a vágószerkezet meghajtását, és az alapfelszereltséghez tartozik egy multicsatlakozó. A repcemag csépléséhez vágóasztaltoldat és oldalkések is rendelhetők. A motollaujjak huzalból készülnek – ezt biztosan az ár szabja meg, de az előnye a stabil törésarány. A motolla fordulatszáma manuálisan vagy automatikusan, a haladási sebességtől függően állítható. A ferde felhordó egyébként a Vectoréhoz hasonlóan kétrészes láncos elevátorral működik, eltolt keresztlécekkel.
A vágóasztalok 4,0, 5,0 és 6,0 m szélességben kaphatók
A csiga átmérője megfelelően nagy
A multicsatlakozó alapfelszereltség
A 4,0 m szélességű vágóasztallal egy rövid vonulás vágóasztal-szállító kocsi nélkül is megoldható
A ferde felhordóban két láncos keresztléces felhordó található, a lengéskiegyenlítés teljes mértékben mechanikus
négyhengeres CUMMINS MOTOR
Mint köztudott, a Rostselmash szinte minden önjáró járművébe Cummins motorokat épít be. A Nova 330 kombájnban Stage IV (Tier 4 final) környezetvédelmi besorolású, VTG turbófeltöltővel ellátott, 4,5 literes QSB4.5 motor található. 2200 min-1 fordulatszámon a négyhengeres motor 129 kW/175 LE teljesítményű, a maximális forgatónyomaték értéke (1500 min-1 fordulatszámon) a Cummins adatai szerint 705 Nm. A kipufogógáz-tisztítás DOC és SCR katalizátorral történik.
Az üzemanyagtartály 510 literes, az AdBlue tartály 57 liter térfogatú. Ez utóbbi az UV-sugárzás elleni védelem nélkül a kipufogócső alá van felszerelve – ott messze van a motor hőjétől, de az elhelyezése nem ideális.
A motor és a kipufogógáz-tisztító rendszer jól hozzáférhető, de egyes részek nyitottan, védelem nélkül helyezkednek el. A tisztítást és kifúvást tehát alaposan kell végezni. A Rostselmash felár ellenében szállít kompresszort, a motor síkja a fellépővel könnyen elérhető. A forgó szűrő és a hűtő felhajtható.
A hajtóművet tekintve a Rostselmash ugyanazt a háromfokozatú hidrosztatikus hajtást használja, mint a Vector esetében. A 20 km/h végsebesség kevés – de ez ebben a teljesítménykategóriában nem feltétlenül döntő szempont.
A Nova 330 egyike annak a kevés kompakt kombájnnak, amely négyhengeres motort használ
A Cummins QSB4.5 megfelel a Stage IV (Tier 4 final) károsanyag-kibocsátási szintnek, és 175 lóerővel rendelkezik. A kipufogócső messze hátrafelé mutat
Az 510 literes üzemanyagtartály majdnem két cséplési napra elegendő
Kérésre összkerékhajtású tengely is kapható, de ez még szélesebbé teszi a Nova kombájnt
NAGY VEZETŐFÜLKE
Ezzel eljutottunk a parancsnoki központhoz. Első pillantásra a nagyvonalú térkialakítás szembetűnő, és a nagy üvegfelületek is tetszenek. A kezelőelemek a jobb oldali konzolban helyezkednek el, ide tartozik a jól ismert multifunkciós kar is – az ember azonnal eligazodik. Adattárolási lehetőségek és visszakereshető előzetes beállítások a jobb oldali A-oszlopon, az Adviser II terminálon találhatók. Az utasnak is elegendő helye van (mindenesetre párnázott háttámla nélkül), a klímaberendezés alapfelszereltség – automatikus klímaberendezés azonban nem rendelhető, és a vezetőnek egy hűtőtáskát is magával kell hoznia. A szilentblokkokra helyezett vezetőfülke zajszintje ebben a kategóriában teljesen rendben van.
A szilentblokkokra helyezett vezetőfülke nagy, világos és csendes. Könnyű benne eligazodni
A multifunkciós kar más Rostselmash sorozatokból már ismert
Az Adviser II terminál használatával behívhatjuk az előre létrehozott beállításokat, és elmenthetjük a saját beállításainkat
A jobb oldali konzolon lévő kezelőpanel billentyűzetét színekkel jobban lehetne tagolni
A legkevesebb 3,40 m külső szélesség nagyon sok egy négyszalmarázós kombájn számára – ez még jól kiépített utakon is megnehezíti a közúti szállítást
Összegzés:
A gabonabetakarítás saját gépekkel történő megvalósításának tendenciája évek óta töretlen. A Nova sorozattal a Rostselmash is szerepet kíván ebben játszani, és a kisebb gazdákat és vegyes gazdaságokat, valamint a kis gazdálkodóközösségeket célozza meg. A Vector kombájnhoz képest a Nova egydobos cséplőrendszerrel működik, kisebb átmérővel, de nagyobb átfogási szöggel. Ennek megfelelően az elsődleges leválasztási felület átlag feletti, a másodlagos leválasztás mértéke viszont kisebb. A kicsi orosz kombájn ugyanakkor a nagy tisztítófelülettel tud pluszpontot szerezni. A vezetőfülke is magáért beszél. A kritika fő tárgya a szalmaszecskázó és a nagy szállítási szélesség – ami végső soron lehetővé teszi a nagy leválasztási felületeket, és biztonságot nyújt lejtős területen felborulás ellen.
+ korszerű vezetőfülke
+ nagy rostafelület
+ összkerékhajtás felár ellenében
+ nagy üzemanyagtartály
– szállítási szélesség
– szalmaszecskázó
Matthias Mumme