fbpx

Világszerte beszámolók

Írta: Szerkesztőség - 2018 április 26.

Fekete-vörös-arany az évfordulóra

Pontosan 25 évvel ezelőtt hagyta el első ízben a szalagot a kanadai Winnipegben található Versatile traktorgyárban egy standard traktor: az akkoriban a Fiat és a Ford mezőgazdasági gépeket gyártó üzletágából újonnan megalakult New Holland Genesis sorozata. Ezt a jubileumot a kanadaiak az aktuális Versatile 365-ös fekete alapszínű, ezüsttel árnyalt fényezésű különleges kiadásával ünneplik. Nagyobb példányszámot a különleges modellből nem építenek eladásra. Az aktuális standard traktorok egyébiránt még mindig ugyanarról a szalagról gördülnek le, mint az első Genesis generáció

Derékcsuklós vetőgép Spanyolországból

A spanyol mezőgazdasági technikát gyártó cégek szinte semmilyen szerepet nem játszanak az európai és világpiacon. A fi atal, 2010-ben alapított Virkar vállalat ezen szeretne változtatni. Ebben az új Ocean univerzális vetőgép lehet a segítségére. A gép két osztott és rugalmas vetősínnel rendelkezik, ezek közül a hátsó a kanyarokban történő pontos nyomtartás érdekében forgóponttal rendelkezik. A vetőmagtartály 8000 literes. Kíváncsian várjuk, hogy a gép eljut-e a mi tájainkra is

A gumiheveder alternatívája

A NAF Neunkirchener Achsenfabrik jelenleg a Drezdai Műszaki Egyetemmel közösen boogie-járószerkezeteket tesztel nagykombájnokon a gumihevederes futóművek alternatívájaként. A NAF nagy tapasztalattal rendelkezik a boogie-tengelyek terén, de eddig főleg erdészeti gépekhez és speciális járművekhez szállítottak. A mezőgazdasági gépek építése területén ezeket a tengelyeket eddig csak a DTU T860 derékcsuklós gépéről ismerhettük. Az ottani alkalmazás tapasztalatai alapján a NAF megerősítette a kisebb fogaskerekeket. Az aggregátok továbbá önhűtő fékekkel rendelkeznek.

IDŐK/TÜKÖR

1981

Ki ne ismerné: ha a silózáskor megszakad az elszállítási lánc, a szecskázónak állnia kell – és minden perc szükségtelenül pénzbe kerül. Ezt az amerikai mezőgazdasági gépgyártó Hesston már az 1970-es években felismerte. A Hesston ebben az időben a világ második legnagyobb szecskázógépgyártója volt, és a nagyüzemi ügyfelektől megbízást kapott egy gyűjtőtartályos megoldás kifejlesztésére. Ezt azután, 1971-től kezdődően 1982-ig Field Queen „Dumper” néven kínálták elsőkerék-kormányzással, és volt belőle egy oldalra ürítő és egy hátrafelé billentő változat. Évekkel később a Hesston ezeket a modelleket a 7730-as derékcsuklós önjáró és négy azonos méretű kerékkel szerelt gépre cserélte, amelyet Európában a Fiat agri értékesítési hálózatán keresztül kínáltak. Néhány gép ezek közül Hollandiában mind a mai napig üzemben van.

2005

A gyűjtőtartályos szecskázók témája hosszú évekig nem foglalkoztatta a gyártókat. Csak a holland Bomech épített át márkafüggetlenül önjáró gépeket gyűjtőtartályos szecskázókká, amelyek Hollandiában különösen keresettek voltak. Ezt a tudást használta fel a két gyártó, a Claas és a Krone is, hogy egy rövid ideig gyárilag saját gyűjtőtartályos szecskázót kínálhassanak. Míg a Claas a Jaguar 900-asát kapcsolta össze egy 35 m3-es Dolly gyűjtőtartállyal, addig a Krone 2005-ben még tovább ment. Az Agritechnicán mutatták be az emslandiak a BiG X Cargót az impozáns 60 m3es gyűjtőtartállyal. Ez egy nagy, folyamatos hajtású alvázon ült, 1050 mm-ig terjedő szélességű kerekekkel és két kormányzott tengellyel. A csuklós kormányművel együtt a 15 m hosszú gigász tehát meglehetősen fordulékony volt, és kutyamenetben is tudott dolgozni. Manapság a Gilles kínál még gyűjtőtartályos szecskázókat, ugyanakkor csak hátrafelé billentő változatban.

Kitüntetett önműködő gép

Önműködő traktortanulmányának dizájnjáért a Case IH 2017 végén kitüntetésben részesült. A Chicago Athenaeum Építészeti és Design Múzeum ennek a járműnek ítélte a nagy megbecsülésnek örvendő GOOD DESIGN díjai egyikét. Ebben az is szerepet játszhatott, hogy a Case IH fő székhelye Racine-ben, Chicagótól nem messze található. Ugyanakkor kihívást jelentett a meggyőző összkép megrajzolása egy vezetőfülke nélküli traktor számára. A motorháztető kialakítása megfelel az új vonalvezetésnek, amelyet valószínűleg a 2019-ben érkező új Magnum generáció is át fog venni.

Új hajtóműre várva

A mostanra egyedüliként megmaradt afrikai nagytraktorgyártó, a dél-afrikai lichtenburgi Agrico továbbra is kitart a saját gyártás mellett. A menedzsment jelenleg nagyobb befektetéseket eszközöl CNC-esztergákba, lézeres vágóberendezésekbe és extruderekbe, amelyekkel különösen a csatlakozó gépek gyártási mélységét kívánják növelni. A 4+ derékcsuklós traktorokat ezentúl kisebb darabszámban fogják gyártani. A 4+320-as és 4+400-as nagy modellek esetében az Agrico már évek óta keres egy modern hajtóművet, amely a 6/1 sebességes Allison automata váltót kiválthatja. A legjobban a ZF Ergopower LII 8/4 sebességes automata váltóját szeretnék, amelyet azonban eddig csak billenőkocsikra engedélyeztek.

Új tulajdonosok

A MacDon kanadai mezőgazdasági gépgyártót, az önjáró rendre vágók és gabonavágó asztalok gyártóját 2017 decemberében eladták a szintén kanadai autóipari beszállítónak, a Linamarnak. A felvásárlást azonban még engedélyeznie kell a kartellhatóságoknak, amire 2018 első negyedévében kerülhet sor. A vételár átszámítva elérte a közel 800 millió eurót. Kíváncsiak vagyunk, hogy a Linamar a jövőben további felvásárlásokkal egy komolyan veendő teljeskörű gépgyártóvá növi-e ki magát.

Kompakt kanadai

Az elmúlt években egyre több tárcsás boronát értékesítettek Észak-Amerikában – ahol évtizedeken át tulajdonképpen olyan eljárásokat preferáltak, mint a VT (Vertical Tillage), vagy a direktvetés. A német gyártók, mint az Amazone, a Horsch vagy a Lemken, ezáltal meglehetősen sikeresen tudták értékesíteni a gépeiket – még akkor is, ha eltekintve a Degelmanntól, nem voltak észak-amerikai versenytársaik. Most viszont a Versatile a „High Speed Disc” megjelöléssel futó Fury-val lép be a piacra. A négy modell közel 8 m-től bő 12 m-ig terjedő munkaszélességet fed le és négy, 51 és 66 cm közötti tárcsaátmérővel kapható. Az egyes gumirugós tárcsák állásszöge 17 (elöl), ill. 15 fok (hátul) és 20 fokos alávágási szöggel rendelkeznek. A tömörítéshez három hengertípus közül lehet választani.

A Big Equipment leégett

Rossz hírek a csuklós kormányművek rajongóinak: 2017ben, a szentestét megelőző éjjel a Big Equipment vállalat a montanai Havre-ban teljesen leégett. A Big Equipment a Versatile márkakereskedője, azonban világszerte főleg a Big Bud traktorok átépítéséről és teljes felújításáról ismert (a Big Bud traktorokat itt építették újonnan 1984-ig). A tulajdonosok több millió amerikai dolláros teljes veszteségről beszélnek, a vállalat archívuma is teljesen megsemmisült. A tűz oka egyelőre tisztázatlan.