fbpx

Zunhammer SKE 27 PUD TRIDEM szippantókocsi – 27 000 liter, három tengelyen

Írta: Szerkesztőség - 2013 szeptember 12.

 A téli időszakban, aki csak teheti, fedett raktárban helyezi el a tavaszi munkák kezdetéig munkagépeit, hogy megvédje azokat az időjárás viszontagságaitól. Így tették ezt a szegedi Karotin Kft.-nél is, ahol a Zunhammer SKE 27 PUD TRIDEM szippantókocsiról érdeklődtünk.

Sáringer Sándort, a kft. ügyvezetőjét arról kérdeztük, miért is vásárolták meg a Zunhammer legnagyobb, 27 000 literes szippantókocsiját?
– A megépült biogázüzem melléktermékeként keletkező fermentlé kiszállítására, de inkább kiszórására vásároltuk meg ezt a gépet 2012 tavaszán. A gép igazi próbájára a nyári és őszi szezonban került sor, amikor is 14-15 000 köbméter fermentlevet juttattunk ki az általunk művelt területekre.

– Mivel foglalkozik a Karotin Kft.?
– A kft. mezőgazdasági termeléssel és feldolgozással foglalkozik Szeged vonzáskörzetében, 3 000 hektáron, amelyből 2 000 hektár a hagyományos értelemben vett növénytermesztésé, míg 1 000 hektáron lucernát termesztünk, mivel két lucernafeldolgozó üzemmel rendelkezünk. A lucernapellet-előállítás valójában a fő profilunk.

 

 

– Többféle szippantókocsit lehet megvásárolni a piacon. Miért épp a Zunhammerre esett a választásuk?
– 2011 novemberében végignéztük a lehetséges választékot a hannoveri Agritechnica kiállításon. A látottak alapján négy gyártótól kértünk árajánlatot.
Két műszaki érv volt, ami a Zunhammer mellett szólt, miközben az ár/érték arányt is ennél a gépnél találtuk a legjobbnak. Az egyik érv a műanyag tartály, mivel ezzel a szippantó önsúlya lényegesen kevesebb, ezért nagyobb lehet a hasznos terhelése. A 27 köbméteres kialakítás nagyon szimpatikus volt, mert így 27 ezer liter fermentlevet lehet egyszerre kiszállítani, míg a többi gyártónál csak maximum 25 000 literes kialakításút találtunk. A másik ok pedig az volt, hogy ezt a kocsit nem vákuum-szivattyúval szerelték, így nagyobb hasznostérfogat-kitöltést lehet meg valósítani, azaz kevesebb holt tér marad a tartályban.

 

 

– Milyen kijuttatóegységekkel vásárolták meg?
– A klasszikus grubberrel, amivel 5-15 cm-re bele tudjuk tenni a talajba a fermentlevet, és utána letakarjuk, hogy ne párologjon el. Ez 4,5 méter munkaszélességű, a másik egység pedig egy csőfüggöny, 12 m-es kerettel, amivel közvetlenül a talajfelszínre tudjuk kijuttatni. Ez a lucernaterületeken lehet optimális megoldás.

– Mekkora vonóerőigénye van egy ekkora munkagépnek?
– A traktor igénye a grubber miatt 300 LE; mi egy Fendt 930-assal üzemeltetjük, és ahhoz, hogy tökéletesen elvégezze a feladatát, szükséges is ekkora gép a talajba injektáláshoz.

 

 

– Milyen tapasztalatokat szereztek az eltelt időszak alatt?
– A termelési tapasztalatokról majd csak ez év nyarán tudunk beszámolni, hogy mit is jelentett ez a másodlagos tápanyag-kijuttatás. Üzemelés szempontjából a már említett mennyiséget a gép különösebb meghibásodás nélkül teljesítette, de a közvetlen tapasztalatokról Süli József a gép kezelője tud beszámolni.
– A Zunhammer ezzel a Vogelsang forgódugattyús szivattyúval nagyon egyszerű szerkezet – veszi át a szót Süli József. – Tridem kialakítású futóműve van, könnyű vontatni, széles gumiabroncsokkal szerelték, így teljes terheléssel sem tapossa a talajt.  Forduláskor az első és hátsó tengelyek kormányozottá válnak, köszönhetően a hidraulikus kényszerkormányzásnak. Mivel a pótkocsi kényszerkormányzáskor mindig követi a traktor  kormányzási viselkedését, ezért nő a vezetési kényelem és a biztonság.  Emellett a pótkocsi kanyarban kevésbé tolja a traktort egyenes irányba. Az utánforduló kormányzással szemben a kényszerkormányzás számos előnynyel bír: mivel a tengelyeket nem kell reteszelni, ezért a tolatás gond nélkül megoldható. Ugyanígy közúton sincs  szükség a kormányzás kiiktatására, ami nemcsak a vezetőnek könnyebbség, hanem minden a közlekedésben résztvevő számára is nagyobb biztonságot jelent.
A hidraulikus kormányzásnál a munkahenger csatlakozópontjai a vonógömbnél lentebb helyezkednek el, így a lehető legnagyobb marad a bekormányzási szög. A fülkéből szinte  minden művelet kezelhető: keretnyitás, kijuttatásindítás, vonófejmagasság-állítás.  Az őszi csapadékosabb szezonban tapasztaltuk, hogy jobb lenne, ha a vontató traktoron szélesebb vagy dupla gumiabroncsok lennének, viszont ez a közúti közlekedésben jelentene nehézséget.

– Használnak-e valamilyen elektronikát a kiszórás pontosságának segítésére?
– Igen, egy John Deer univerzális AutoTrack egységet, amit a Fendthez adaptáltunk. Ez nagyban segíti a munkámat, mert minden harmadik menet mellé fordulok vissza, és párhuzamosan megy, 10 cm-es átfedéssel. Más elektronikai egység nincs ehhez, csak a már említett Zunhammer kezelőfelület, amivel a műveletek indíthatók és a kijuttatandó mennyiséget is a traktor sebességének függvényében lehet szabályozni.

 

 

– Mennyi időbe telik a tartály megtöltse, kiürítése?
– A fermentlé betöltése a géptől független, mivel a biogázüzemnél felsőtöltéses a technológia. A kijuttatáskor a grubberrel 50 köbméter/ha dózissal dolgoztunk, és ezzel negyedóráig tartott. A csőfüggöny esetében 25-30 köbméter/ha mennyiséget szórtunk ki, és kb. 25 percet vett igénybe. Holtidőben, amikor a permetezőnket szolgáljuk ki tiszta vízzel – ezzel 3 lajtoskocsit kiváltva –, és saját magának szívja fel a vizet, ez a művelet 7-8 percig tartott.
A permetező feltöltéséhez viszont külön egy Honda szivattyút szereltünk fel, mert a sajátja túl nagy mennyiséggel dolgozott.

– Vásárláskor volt-e valamilyen különleges opciós igényük a géppel kapcsolatban, vagy megfelelt az alapverzió? Az eltelt időszak alapján mit oldanának meg másként? – kérdezzük ismét az ügyvezetőt.
– Alapfelszerelésű gépet rendeltünk, így külön opciókat nem kértünk rá, megfelelőnek találtuk a felszereltségét. Munkalámpákat szereltünk még fel, mivel betakarítás után szórhatjuk ki a fermentlevet, illetve, ha a tárolótartály megtelik – akkor viszont 24 órában dolgozunk vele.  Tapasztalataink alapján, hogy még hatékonyabbá tegyük a szippantókocsit, és növeljük a teljesítményét, gondolkodunk azon, hogy tartálykocsikat alkalmaznánk a kiszállításban az 5-6 km-en kívül eső tábláinknál; a géppel a kijuttatásra helyezve ezzel a hangsúlyt. Ebben az esetben az átfejtést kell megoldanunk a szántóföldön. Erre van is megoldása a Zunhammernek – most az árajánlatot várjuk.

– Igényel-e valamilyen speciális karbantartást a gép? – kérdezzük ismét a kezelőjét?
– Nem igényel. Évente kell a szivattyú olajcseréjét megejteni, közben csak ellenőrizni kell az olajszintet. 20 óránként szükséges zsírozni az első és harmadik tengelyt, amelyik fordul, illetve 50-80 óránként az egyéb zsírzásokat kell elvégezni.

– Volt-e valamilyen meghibásodás az eltelt időszakban?
– Különösebb nem volt! A grubberes kijuttatónál a rotoros elosztófejnél van két levegőztető cső, ami a föld felé irányult, és mivel az elosztófejben vákuum keletkezett, így az egység szalmadarabokat szippantott fel a talajról, aminek következtében egy derékszögű csatlakozó eldugult, és a grubberkapákhoz vezető csövek rezegni kezdtek. Ettől kidörzsölődött néhány, de a szerviz segítségével nagyon rövid idő alatt, telefonon diagnosztizálni tudtuk a hibát, és gyorsan kijavítottuk.  Ezzel együtt is kijelenthető, hogy az eltelt időszak tapasztalatai alapján elégedettek vagyunk a Zunhammerrel.

A ZUNHAMMER hígtrágya tartálykocsit Magyarországon a BR-Agro Kereskedelmi és Szolgáltató Bt. forgalmazza. www.bragro.hu

Hatala László