fbpx

New Holland T7060 Power Command Gépmax Teszt – Minden körülmények között megállja a helyét

Írta: Szerkesztőség - 2012 január 19.

Az elmúlt időszakban minden egyes alkalommal, amikor lapunk következő számához gyűjtöttünk anyagot, Valamilyen természeti csapással is szembe kellett néznünk. Sajnos ezúttal sem maradt el az „égi háború”, ráadásul már megérkezésünk előtt is belvíz borította a gazdaság egy jelentős részét, így igen mostoha körülmények között kellett dolgoznia tesztünk alanyának, a New Holland T7060-as traktornak, amely ottjártunkkor épp lucernakaszálást végzett, front- és függesztett Kuhn kaszákkal.

Halmay Istvánt, a Törökszent-miklósi Mg. Zrt. szolgáltatási divízió igazgatóját arra kértük, mutassa be röviden a gazdaságot, mostani riportunk helyszínét.– A Törökszentmiklósi Mezőgazdasági Zrt. Jász-Nagykun-Szolnok megye egyik meghatározó, 4000 ha-os gazdasága – kezdte válaszát a szakember. – Alaptevékenységünk a vetőmag-kukorica, hibridkukorica előállítása, e mellett természetesen egyéb szántóföldi növényeket, búzát, kukoricát, repcét, napraforgót is termelünk, illetve az állattenyésztés számára tömegtakarmányt, silót és szenázst állítunk elő.– E rövid bemutatás után a traktorra térve; miért esett a választásuk a New Holland-ra és miért pont a 7060-os típusra? Milyen tapasztalatokat szereztek az eltelt időszakban a használatával kapcsolatban?– Egyre inkább úgy gondoljuk, hogy az utóbbi időben a piacon igazából rossz traktor nincs jelen, hiszen az ilyen gép eladhatatlan lenne. Ennek megfelelően vásárlási szándékkal összeállítottunk egy gépcsomagot, majd minden nagy kereskedő cégtől – az IKR-től, az AXIÁL-tól és a KITE-től – kértünk rá ajánlatot. Végül az IKR részéről kaptuk a legkedvezőbb feltételeket.Az NH traktorokkal kapcsolatban az a véleményünk, hogy ezek az erőgépek eleve jó alapfelszereltséggel rendelkeznek. Ami más gépeknél extra szolgáltatásként szerepel, az itt külön kérés nélkül rendelkezésre áll, így az ár/érték arányuk különösen jónak mondható. Amikor ezt a traktort vásároltuk, akkor egyszerre 8 db gépet vettünk, miközben a másik kipróbált márkából ezért az árért csak 7-et kaptunk volna hasonló felszereltséggel, így aztán a New Holland beszerzése mellett döntöttünk.

2008 májusában vásároltuk ezt a gépet. Erre a teljesítménykategóriára (max. teljesítménye motorteljesítmény-vezérléssel: 178/246 kW/LE) nagy szükség van nálunk, tekintettel a tehenészet kiszolgálására. A traktort a tömegtakarmány előállításánál használjuk, leginkább a kaszálási feladatok elvégzésére. Vettünk rá egy hármas Kuhn kaszát, elöl egy front-,hátul pedig egy-egy jobbra és balra lenyíló kasza dolgozik, így egyszerre három traktor munkáját végzi el, mindezt egy kezelővel. Emellett ennek a gépnek a feladata a Krone szögletes nagybálázó működtetése is, ami szintén az állattenyésztés igényeit elégíti ki, a szalma- illetve lucernabálákkal. A még hatékonyabb kihasználás érdekében most készülünk vásárolni egy 6,10 m szélességű szárzúzót,amivel – hibridkukorica-előállítási technológiában – a csőtörő kombájn után, ami nem tudja összeaprítani a szármaradványokat, lezúzzuk a kukoricaszárat, hogy jó vetőágyat tudjunk készíteni a következő vetésre. A géppel ezt a három fő tevékenységet végezzük, de ősszel és tél elején szántásban, talajmegmunkálásban is részt vesz.– Milyen egyéb felszereltséggel rendelkezik a gépük? Volt-e valamilyen speciális igényük az opciókat illetően?– Az alapfelszereltségen kívül frontfüggesztést TLT hajtással, ezzel együtt természetesen levehető első súlyt, valamint hátsó ikerkerekeket kértünk, más különleges igényünk nem volt. Ez a kialakítás a már említett frontkasza miatt volt szükséges, hogy termelékenyen tudjunk kaszálni. Az ikerkereket pedig vetéskor használjuk, mert ez is a feladatai közé tartozik, egy kapcsolt 12 soros, Monosem vetőgéppel. A traktort a beruházást követően különösebb meghibásodás nélkül, folyamatosan használjuk, és üzembiztosan tudtunk vele dolgozni.– Milyen tapasztalataik vannak a New Holland erőforrásával, teljesítményével kapcsolatban?– A 7060-as rendkívül rugalmas, jól teljesít az előbb említett munkagépekkel. Az idei belvizes esztendő is példázza, hogy néhol süllyedős talajon is keresztül kell menni a munkagéppel. Sajnos voltak kisebb nagyobb kiterjedésű vízfoltok a területeinken, amelyek az 50-60 méter hosszúságot is elérhetik. A gép azonban viszonylag könnyű, és jó felépítéssel rendelkezik, így ezeket az akadályokat könnyen le tudja győzni, tehát messzemenőkig meg vagyunk vele elégedve.Amikor a Monosem vetőgéppel dolgozik és a 12 soros vetőgépnek megfelelő nagyságú földterület áll rendelkezésre, vagyis nem kell sokat forognia, akkor napi 45-50 ha teljesítményre is képes. Kaszálás során szintén hasonló teljesítményről tudok beszámolni. Bálázáskor is igen jól teljesít, de ott a nagyságrend jelentősen függ a terméshozamtól, illetve hogy éppen lucernát vagy szalmát bálázunk. Alapvetően nem okoz problémát a mélyszántás sem, amikor egy 5 fejes Vogel Noot váltvaforgatós ekét húz. Így tehát elmondhatói, hogy átlagos körülmények, de tél eleji, közepi, csapadékosabb viszonyok közt is mindig megállja a helyét. Azt szoktuk mondani, hogy kellően „makrancos”, tehát nem hagyja el magát a sár kellős közepén, hanem kicsit „gondolkozik”, de aztán simán kihúzza az ekét, nem okoznak gondot az extrém körülmények. Az őszi mélyszántások során is előfordulhat csapadékosabb időjárás, ám amíg tudunk dolgozni, addig a traktor is példamutatóan helytáll.

– A munkákhoz kapcsolódóan a fogyasztásáról milyen tapasztalatokat szereztek?– Abba a kategóriába esik – mivel más traktorokat is kipróbáltunk vásárlás előtt –, amelynek tagjai elfogadhatóan fogyasztanak az ilyen kötöttségű talajokon, ami nekünk van. Sem többet, sem kevesebbet nem fogyasztott az átlagnál, tehát más konkurens traktorokkal összehasonlítva nincs különösebb eltérés e tekintetben. Az viszont tény, hogy a 412 literes üzemanyagtartállyal nem mindig tudunk végigdolgozni egy 12 órás műszakot az őszi szántás során. Jó lenne, ha a tartály 50 literrel nagyobb lenne.– Milyen váltóval, híddal, hidraulikával van a traktor felszerelve?– Normál híd van alatta, a sebváltója pedig egy úgynevezett Power Command, Full Powershift-es váltó, 19×6-os sebességtartománnyal, maximum 40 km/h-s sebességgel. Kétkörös fékrendszerrel is el van látva a gép, mivel néha, ha muszáj, a szállításban is részt vesz, bár e célra inkább a 125 LE-s traktorokat vásároltuk.

– A traktor kényelmével, kialakításával, fordulékonyságával hogyan vannak megelégedve?– A traktor a fordulékonysága, kényelme alapján ott van az élmezőnyben; ugyanolyan jónak tartjuk, mint bármelyik másik versenytársát. Felszereltségét, komfortfokozatát, kárpitozását tekintve meg vagyunk vele elégedve, tehát mindenképpen felveszi a versenyt a többi márkával.– A garanciális időszak már valószínűleg lejárt. Ki végzi most a traktorok szervizelését?– Garanciális időben természetesen az IKR végezte ezt a tevékenységet, de most már azon túl vagyunk, ezért átalánydíjas szerződést kötöttünk, minden egyes NH-ra a forgalmazó szakszervizével. Szerencsére mindez nem nagy igénybevétel; a normál szervizen kívül csak minimális problémákat tapasztaltunk a gépnél. Az első lehajtásnál, ami nem NH-gyártmány, enyhébb olajszivárgás volt tapasztalható, illetve ennek az első hajtásnak a lamelláit kellett cserélni, szántáskor ugyanis ezek sajnos tönkrementek. Még egy hiba jelentkezett: az első frontfüggesztés hidraulikaszivattyúját kellett cserélni. Más, pénzbe kerülő, jelentősebb rendellenességet nem tapasztaltunk, miközben 2550 üzemóránál tartunk két év alatt.– Mennyire elégedett az IKR szerviztevékenységével és az alkatrészellátással?– Amikor kell, nagyon gyorsan cselekednek; ha bármilyen alkatrészre van szükség, azt általában a nagyigmándi raktárból legkésőbb másnap reggelre meghozzák – itt főleg a régebbi NH-rakodógépekre gondolok, amik már igencsak öregecskék, így ezekhez kell több csereegység, mivel a traktorok és két rakodó még csak kétévesek.A mostani csomagban összesen 6 db 125 LE-s T6050-es, 1 db T7060-as, 1 db T8050-es traktort és 2 db LM5060 -as teleszkópos rakodót szereztünk be. A kiskategóriás traktoroknál egy kezelő ül a gépen. A közepes, illetve a nagy teljesítményű NH traktornál természetesen váltópilótákkal dolgozunk. Nálunk általában az a szokás– szántáskor főleg –, hogy a traktort csak akkor állítjuk le, ha megszántottunk, tehát éjjel-nappal dolgozunk.Bukta Jánost, a traktor pilótáját, a gyakorlati, „kézzelfogható” tapasztalatairól kérdeztük– 2008. május vége óta, tehát amióta hozzánk érkezett, vezetem a 7060-ast. Kényelmi szempontból nagyon kedvező, hogy rugózott, csendes fülkével rendelkezik, amely azonban véleményem szerint valamivel tágasabb is lehetne: amikor ugyanis teljesen hátratolom az ülést, akkor az beleér a hátfalba. A légrugós ülés azonban nagyon kényelmes, a kezelőszervek jól kézre esnek, jól kezelhetőek. Jó a fülke hűtése és a fűtése, sőt túlságosan is jó, mert a hőfokkapcsoló nagyon érzékeny, és könnyen állítunk be igen magas hőfokot.A felszereltség egyetlen hiányosságát abban látom, hogy az alapverziónál kevés a munkalámpák fényereje, amit természetesen az éjszakai műszaknál tapasztalunk.A gép váltója nagyon jó, és a TLT-vel is elégedett vagyok, különösen hogy előre is került belőle, mert a traktor így még jobban kihasználható, és nagyobb teljesítményre képes. Mindez most itt a kaszálásnál is látható, és hát ezt a munkát végezzük a leggyakrabban vele.Kis nehézséget jelent, hogy munkagép felvételekor a hátsó hárompont alsó függesztőkarjait maximálisan ki kell támasztani; ott hagyhattak volna nagyobb távolságot. Nagyon jónak tartom viszont a hidraulikáját, amely kellően erős, és sok mindent lehet rajta állítani. Motorikusan is nagyon meg vagyok elégedve a géppel, amely még kisebb fordulaton is kellően nyomatékos. A fogyasztása szintén kedvező.Az ilyen erős motor, úgy érzem, nagyobb gépsúlyt is elbírna, mert ha kicsit is csúszós a talaj szántáskor, igen nagy a szlip. A fordulékonysága nagyon jó, mert kisebb helyen megfordul, mint a kisebb testvérei. A hídja ugyan nem rugózott, de ennek nem is érzem hiányát.

– A karbantartás mennyi időt vesz igénybe?– 50 üzemóra után kell elvégezni a zsírzásokat és egyebeket – ez általában 5 naponta ismétlődik, és mintegy 15-20 percet vesz igénybe. Ilyenkor kifúvatom a levegőszűrőt, fülkeszűrőt, elöl és hátul, a függesztésnél pedig elvégzem a zsírzást. Persze, ha nagy por van, akkor sűrűbben tisztítom a szűrőket. A függesztő majdnem minden pontját lehet kenni hátul, ami nagyon jó dolog.Erős motor, nagy nyomatékkalEgy modern traktornak sokoldalúnak kell lennie. A szállítási munkáktól kezdve, a könnyű talajművelésen át, a nagy vonóerőt igénylő feladatokig a T7060 számára láthatólag semmi semjelent nehézséget. Motorja New Holland gyártmányú, hat hengeres, hengerenként négy szeleppel, turbóval, intercoolerrel, TIER III-as környezetvédelmi besorolással. A saját fejlesztésű NH motorteljesítmény-vezérlés funkció standard felszerelés valamennyi T7000-es traktoron. A jól bevált funkció nem igényli a gépkezelő beavatkozását a bekapcsoláshoz. A motorteljesítmény-vezérlés folyamatosan plusz teljesítményt biztosít nehéz körülmények esetén, de azonnal visszaáll a normál működésre, ha a munkakörülmények könnyebbé válnak. Az amúgy is nagy teljesítményű traktorral még nagyobb teljesítmény használható ki a TLT-vel végzett munkák és szállítás során, de csak akkor, ha tényleg szükség van rá. A motorfordulatszám-vezérlés funkcióval két motorfordulatszám-érték tárolható a memóriában, a nagyobb kényelem érdekében.A nyomatékrugalmasság a motorteljesítménynek mindig egy kritikus jelzőszáma.A többletteljesítmény funkcióval a T7060 984 Nm nyomatékot képes leadni 1600-as fordulatszámon. Nagy terhelés alatt a traktor rendelkezik akkora erővel, hogy ne kelljen sebességet váltani. Ez a kis fordulatszámon leadott nagy nyomaték lehetővé teszi a T7000 traktoroknak az üzemanyag-takarékos, kis motorfordulatszámon történő működtetését.Valamennyi NH motort úgy tervezték, hogy üzemeltethető legyen 100% biodízellel.A fejlett motorok lehetővé teszik a szervizciklusok meghosszabbítását. Ennek köszönhetően a T7000 traktorokon a motorolaj és szűrő csereciklusa 600 üzemóra, ami a kategóriában a legnagyobb érték.Full power shift mindegyik fokozatbanAz Aktív Power Command™ sebességváltó automata fokozatváltást tesz lehetővé valamennyi előremeneti fokozatban, egyetlen gomb lenyomásával. A Power Command™ sebességváltó további automatikus funkciókat tartalmaz annak érdekében, hogy a gépkezelő kihasználhassa a traktor termelékenységét és gazdaságosságát. A direkt hajtású, 19×6 fokozatú, 40 km/hvégsebességű ECO változat mellett a közúti szállításhoz legoptimálisabb 19×6 fokozatú, 50 km/h végsebességű változat is választható.Az IntelliShift sebességváltás-vezérlés garantálja, hogy a lehető legegyszerűbb legyen a sebességváltás a traktoron minden fokozatban. A rendszer figyeli a sebességváltó terhelését, fordulatszámát, a sebességváltó olaj hőmérsékletét, így a munkanap elejétől a végéig garantálja a leglágyabb fokozatváltásokat. A legfejlettebb powershift sebességváltó automatikus fokozatváltást tesz lehetővé szántóföldön és közúton egyaránt. Az adaptív szántóföldi üzemmód kapcsolási küszöbértékei a TLT-vel végzett és a nagy vonóerőt igénylő munkáknak megfelelően vannak beállítva, míg a közúti üzemmód sebességfokozat-tartománya nehéz vagy könnyű szállítási munkákhoz használható. A táblavégi forduló programozás funkciónak köszönhetően a gépkezelőnek nem kell folyton ugyanazokat a mozdulatokat elvégeznie, mindössze csak beprogramozza az elvégzendő műveleteket, és a rendszer azokat pontosan ugyanúgy visszajátssza, egyetlen gombnyomásra. A kormányoszlopon található kapcsoló karral vagy az opciós SideWinder™ II kartámaszkonzolra szerelt CommandGrip™ vezérlőkarral (a traktor ezt az opciót nem tartalmazza) működtethető irányváltó beprogramozható, hogy a sebességváltó automatikusan kiválassza a megfelelő sebességfokozatokat a menetirány módosításakor.Strapabíró hidraulika-rendszerA sima felületű hidraulikacsatlakozók jelentősen csökkentik az olajszivárgás kockázatát. A jó minőségű tömítések kizárják a szennyezőanyagokat. A korábbi modellekhez képest jelentősen csökkent a hidraulikaolaj üzemi hőmérséklete.A standard kartámaszkonzolon találhatóak a kihelyezett hidraulikakör-vezérlő szelepek mechanikus kezelőszervei. A hátsó emelőmű vezérlése és TLT kapcsolása a hátsó sárvédőről is működtethető.A hidraulikus teljesítmény: 187 l/min. A külön kormányhidraulika szivattyúval és a nagyteljesítményű változtatható térfogat-kiszorítású fő hidraulikaszivattyúval a traktor nem vall kudarcot a hidraulikus teljesítmény terén. Ha nagy hidraulikus térfogatáram szükséges, a motorteljesítmény-vezérlés funkció növeli a motorteljesítményt a menetsebesség állandó értéken tartásához. A maximális hátsó emelőkapacitás: 10 463 kg. A vizsgált gép fel van szerelve az integrált mellső 3-ponttal és a mellső TLT-vel, amelynek emelési kapacitása: 3620 kg.Kiváló mozgékonyságAz 55 fokos bekormányzási szöggel és a dinamikus (kormányzott) mellső sárhányókkal a T7000 kiválóan manőverezhető. A külön kormányhidraulika-szivattyú garantálja, hogy a kihelyezett hidraulikakör-vezérlő szelepek és a 3-pont rendszerek által használt olajból egy csepp sem kerül felhasználásra kanyarodás során. A New Holland Terralock vonóerő-vezérlés egy jól átgondolt funkció. A gépkezelő csak kiválasztja az adott munkavégzéshez szükséges „vonóerőcsomagot”.Ezután a Terralock automatikusan szabályozza a differenciálzár be- és kikapcsolását. A táblavégi forduló vagy a munkahelyzetből szállítási helyzetbe állás során a Terralock kikapcsolja a differenciálzárakat és az összkerékhajtást, a gépkezelő beavatkozása nélkül.A kiváló minőségű belső burkolatokkal ellátott Horizon™ kabin magas komfortszintet kínál. A körkörös kilátásnak köszönhetően a gépkezelő 360 fokos szögben pontosan figyelemmel kísérheti, hogy mi történik a traktor körül. A zajszint mindössze 69,6 dB (A). A kétfokozatú Comfort Ride™ kabinrugózás akár 25%-kal is képes csökkent a gépkezelőre ható vibrációt. Az egyetlen üvegtáblából álló és egyetlen darabból készült vezetőfüle-ajtók a traktoron szélesre nyílnak, a könnyű be- és kiszállás érdekében. Mindegyik modellen alapfelszerelés a teljes munkalámpakészlet. A nagy fényerejű (HID) munkalámpák opciós tartozékként rendelhetők.Hatala László

A forgalmazó hozzászólásaA 2010-es szezonra a T7000 sorozat választéka tovább bővült. Megjelent a nagyobb, 225 LE/167 kW névleges teljesítménnyel rendelkező T7070 modell, melynek maximális teljesítménye a motorvezérléssel együtt 251 LE/185 kW. Szintén újdonság a New Holland által kifejlesztett, a sorozat minden tagjához választható Auto Command fokozatmentes sebességváltó, amellyel maximálisan kihasználható az alacsony üzemi fordulatszámú és nagy nyomatékú New Holland motorok minden előnye. Ehhez a sebességváltóhoz alapfelszereltségben jár az elektronikus külső hidraulika-vezérlés és a színes érintőképernyős Intelliview III monitor, mely könnyen hozzáférhető információkat szolgáltat a gépkezelő számára a munkavégzés hatékonyságára, a szervizadatokra és a teljesítményadatokra vonatkozóan. Ezeknek a fejlesztéseknek is köszönhető, hogy a T7070 elnyerte a 2010. év traktora díjat.Illés ZoltánNH Gépkereskedelmi üzletág igazgatówww.ikr.hu[m3 id="megjelent-gm" ev="2010" ho="08" honev="augusztusi"]>