Nagyon rég volt, amikor valamelyik kombájngyártó utoljára teljesen új sorozatot fejlesztett és ezt piacra dobta. Ennek megfelelően a rotoros Ideal kombájnokat nagy izgalommal várták – a potenciális ügyfelek és a versenytársak. Most végre itt vannak, titkolózás nélkül, ugyanúgy a Fendt és a Massey Ferguson forgalmazói számára is. A 2018‑ban használt modellek még null‑szériás gépek voltak, a bemutatók mellett az is feladatuk volt, hogy az utolsó simításokhoz tapasztalatokat, ill. az érzékelőkkel vezérelt, iPad segítségével irányított – a 2018‑as gépekre még nem installált (de 2019‑ben szállítható) – Ideal Harvest automata gépbeállításhoz adatokat gyűjtsenek. Az Ideal kombájn már az árlistában is megtalálható – vagyis a következő idényre kapható.
3 TÍPUS, 3 OSZTÁLY
KEVÉS KARBANTARTÁST IGÉNYEL
HOSSZÚ ROTOROK
Műszaki adatok
tisztítás: 2 visszavezető lemez osztott adagolóval; 3 dupla turbina-ventilátor; felső és alsó rosta, valamint köztes lemez; teljes rostafelület 5,40 m2; a kicsépeletlen kalászok a hátsó visszavezető lemezen kerülnek vissza magtartály: 17 100 l; ürítési ráta 210 l/sec (Streamer 210-kivitel)
motor és meghajtás: MAN D3876; 15,2 l hengerűrtartalom; 483 kW/647 LE maximális teljesítmény; 2 fokozatú hidrosztatikus hajtás fordulatszám-szabályozással és CVT üzemmód, 40 km/h
németországi listaár: 576 560 euró (adapter nélkül)
- Karbantartás szempontjából az Ideal összességében kedvező kialakítású, a hűtőrész teljesen burkolt, és a reverzibilis ventilátornak köszönhetően messzemenően karbantartásmentes
- A nagy üzemanyagtartály egészen hátul helyezkedik el
- Pillantás a hajtásláncra, a ferdefelhordóra (fent) és a csépeletlen kalászokat rövid úton visszavezető részre (lent jobbra)
- A felhordóban hozam- és nedvességmérő található, balra felette a zárt hűtőrendszer látható
A rotorok hosszúságának és a Helix ujjak kialakításának köszönhetően a cséplés nagyon kíméletesen történik – tehát kevés a törött szem, rotoros kombájnhoz képest jó vagy nagyon jó a szalma minősége és alacsony az üzem‑anyag-fogyasztás.
A dobkosarak a verőléces cséplőegység és a rotorujjakkal ellátott szegmens alatt, hagyományos módon, mindkét oldalra (cséplődobok), ill. hátra húzva (le‑választó dobok) cserélhetők ki. Az eltérő cséplési körülményeket figyelembe véve különböző dobkosarak kaphatók: gabona dobkosár, kukorica dobkosár, valamint egy köracél dobkosár, ezenkívül rendelkezésre áll egy speciális ujjas dobkosár és egy kukorica dobkosár a leválasztórészhez.
- Pillantás a hajtószíjra, ami a ferdefelhordó hajtásának tengelyére vezet
- Az elülső dobkosarak elektromosan állíthatók, a gabona dobkosár helyenként zárt (a toklászoló lemezek helyett)
- A leválasztó kosarak nem állíthatóak, a csere hátulról történik (cséplőkosár: a csere oldalról történik)
- Pillantás az elülső visszavezető lemezre, kúpos összevezetéssel a középső négy felsőrostaszegmensre
A munkánk során a szalma minősége jó volt, a szalma lazán feküdt a renden, kis törekaránnyal
OSZTOTT TISZTÍTÁS
Alatta, ill. mögötte egy felső és egy alsó rostával dolgozik az Ideal kombájn, szellőztetéssel, két lépcsőben (110 és 86 mm). A 2,21 m hosszúságú felső rosta a leghosszabb a piacon, a teljes rostafelület 5,40 m2, ez szintén élen jár a 9/10 kategóriában. A magtisztító be‑rendezés kb. 15°‑os keresztirányú lejtésig tud megfelelően dolgozni – akinek ez nem elegendő, az ParaLevel dőlés‑szög-kompenzációval is megvásárolhatja az Ideal kombájnt. Erről azonban a későbbiekben még lesz szó. A légáramot egyébként három hidraulikus hajtású turbina biztosítja, az újracséplésre szánt anyag rövid úton a felső rostára kerül vissza, és ott a gép bal oldala felől lapátok terítik szét. A vezetőfülkében a terminálon található egy kijelző, ami az újracséplésre kerülő anyag mennyiségét mutatja.
REKORDOK A MAGTARTÁLYBA GYŰJTÉSKOR ÉS A KIÜRÍTÉSKOR
A térfogat azonban csak az egyik része a rendszernek, hiszen amit begyűjtenek, azt a lehető leggyorsabban ki is kell üríteni. Ám itt is találunk rekordot: szinte hihetetlen, de 210 l/sec sebességgel kevesebb mint 90 másodperc alatt kiüríti a kombájn a 17 100 l magot; a ParaLevel esetében a kisebb tartálytérfogat miatt 140 l/sec sebességgel hasonló idő alatt ürül ki a kombájn tartálya. Ürítéskor menet közben tényleg nagyon figyelni kellett – mert a magas ürítési ráta miatt a pótkocsin gyorsan túlfolyhat a széleken a gabona, ha egyes részeket a végén akarunk feltölteni, vagy nem reagálunk elég gyorsan. Ugyanakkor az ürítési rátát is lehet a terminálban lefelé korrigálni, ami a magtartályban a csigák védőburkolatán keresztül vezérelhető. Ami nagyon jó: a be‑ és kifordítás, valamint az ürítés indítása és megállítása külön kézmozdulat nélkül, a multifunkciós karon elhelyezkedő egyetlen görgő‑vel irányítható. Ráadásul egy hidraulikus magpergést gátló csappantyúnak köszönhetően csak rövid ideig pereg pár szem a leállítás után. Az Ideal 9T eseté‑ben standard a 9,15 m hosszú tartályürítő cső, opcionálisan ugyanez összecsuk‑ható változatban is kapható – hosszabb csövek is várhatók még a kínálatban.
- A Streamer 210 változat 210 l/sec, óriási ürítési teljesítménnyel rendelkezik!
- A magtartály mérete is rekordgyanús: 17 100 l. A Streamer140 változatban (pl. a ParaLevel gépekhez) 140 l/sec és 12 500 l értékek tartoznak
- Az elektromosan állítható terelőlemezek és a radiális szalmaterítő felár ellenében kapható
- A 8-soros, 112 késsel rendelkező szecskázó is csak opcionálisan rendelhető – a standard változat 56 késes
- Pillantás a lineáris motorra, amelynek segítségével a szecskázó elektromosan előre vagy hátra fordítható, és a radiális szalmaterítő hidraulikamotorjára
- Természetesen pelyvaterítők is ugyanúgy rendelhetők. A kifolyás iránya manuálisan (opcionálisan elektromosan) állítható
A szántóföldi munkák során 12,20 m vágásszélességnél jól csatlakoztunk a következő sorhoz
8-SOROS SZECSKÁZÓ
A terelőlemezek sajnos csak felár el‑lenében állíthatók elektromosan, a beállítási kinematikát egy műanyag burkolat védi a szennyeződéstől és a nedvességtől. Oldalt emellett igény esetén hidraulikus hajtású, radiális szalmaterítő helyezhető el, ami az apróra vágott szalmát biztosan elteríti 12,20 m vágási szélességben. Ehhez természetesen vannak az árlistában hidraulikusan hajtott szalmaterítők is, amelyeknél a kifolyó‑nyílás és a fordulatszám a vezetőfülkéből állítható.
NAGY GUMIHEVEDEREK
A talajkövetést és a rugózást hárompontos lengő kinematika biztosítja. Az elülső terelőgörgő és a gumiheveder nagy feszítőhengere egy hosszú himbán található, ami a hátsó végén egy csillapító hidraulikus hengerrel össze van kötve a hátsó himbával – amin a hátsó terelőgörgő, valamint a középső és a legkisebb himba található a két köztes görgő‑párral. Tehát egy Bogie‑in‑Bogie (forgóváz a forgóvázban) típusú kinematikáról van szó – ahogy ezt hasonló formában a 900 Vario MT gumihevederes traktorról már ismerjük. A többletnyomást összenyomódáskor akkumulátorok veszik fel. És még valami: a rugózásnak köszönhetően opcionális 40 km/h engedély is kérhető – alapkivitelben 30 km/h engedélyezett. És ha már itt tartunk: alapkivitelben az AGCO az Ideal kombájnt elektromosan (még menet közben is) kapcsolható 2 fokozatú, saját gyártmányú sebességváltóval szereli fel, ami 1‑es fokozatban 15 km/h sebességig, 2‑es fokozatban 40 km/h sebességig gyorsít. Egy korszerű megoldás: a közúti haladáshoz a motorsebességváltó-szoftver az úgynevezett CVT módba kapcsol át. Azaz a motorfordulatszám ilyenkor automatikusan alkalmazkodik az igényekhez, az elektronikus kézi gázt tehát vissza lehet állítani a leghátsó helyzetbe. Opcionálisan rendelkezésre áll egy összkerékhajtású tengely, de záróhatás nélkül.
KESKENY: 760 mm-es gumihevederekkel az Ideal 9T 3,49 m alatt marad, 660 mm-es hevederekkel: 3,30 m. És még valami: opcionálisan 40 km/h a sebesség (alapkivitelben 30 km/h)
- A vezetőfülke helykihasználtsága nagyon jó, és ráadásul a kabin nagyon csendes. A keskeny A-oszlopnak köszönhetően kiváló a rálátás az adapterre
- A Fendt standard kartámasza nagyon jól áttekinthető
- Ehhez jön egy kis teljesítménymonitor veszteségkijelzéssel és a magtartályra vonatkozó súlykijelzéssel (ami kiegészítésképpen két töltöttségi szintet érzékelő szenzorral is rendelkezik)
- A 10,4 coll méretű érintőképernyős terminál menüpontjai szinte teljesen egyértelműek, és a képernyő egyedi módon összeállítható. Opcionálisan természetesen telemetria is rendelhető
A háttérvilágítással ellátott két keresztirányú kapcsolófelülettel rendelkező ergonomikus Joystick jól érthetően tagolt
SUPERFLOW 12,20 MÉTERIG
- A vágóasztal-kínálat jelenleg 12,22 m szélességnél végződik, a vágóasztal felismerése RFID chip segítségével történik. De: szerintünk jó lenne, ha hamarosan Draper és flexibilis vágóasztalok is lennének saját gyártmányú változatban. Az emelőszerkezet hengerei 6,5 t kiemelésére képese
- A SuperFlow mechanikus hajtású, megnövelt méretű csigával rendelkezik
- A ferde felhajtóban három egymáshoz képest eltolt láncos keresztléces sor és elöl egy zárt dob dolgozik
- Az opcionális vágószögállítást biztosító hidraulikahengerek lent találhatók. Kijelző csak digitális formában áll rendelkezésre a terminálon
A 15,4 literes, hathengeres MAN motor teljesítménye maximum 483 kW/647 LE. Közúti közlekedésre egy „CVT” mód fordulatszám áll rendelkezésre, fordulatszám-szabályozással
A ferdefelhordó háromláncos keresztléces berendezéssel és hidraulikus keresztirányú kompenzációval dolgozik. Emellett vágószögállítás is rendelkezésre áll, igény szerint hidraulikusan is. Sajnos ehhez nincsen kijelző a felvevő le‑mezen, hanem csak a terminálon – adott esetben először át kell kapcsolni a meg‑felelő menübe.
NAGY ÉS CSENDES VEZETŐFÜLKE
MUNKAVÉGZÉS A GYAKORLATBAN
KESKENY: 760 mm-es gumihevederekkel az Ideal 9T 3,49 m alatt marad, 660 mm-es hevederekkel: 3,30 m. És még valami: opcionálisan 40 km/h a sebesség (alapkivitelben 30 km/h)
- A T-változatok nagy járószerkezetei egy nagy hajtókerékkel és két nagy terelőgörgővel rendelkeznek, puha (de az AGCO szerint mégis nagyon tartós) dörzsbetéttel
- Három olyan forgáspont van, amelyeken keresztül az elülső terelőgörgő az elülső/felső himbán keresztül…
- …valamint a két középső terelőgörgő egy saját kis himbával…
- … és a hátsó terelőgörgő egy Bogie-in-Bogie (forgóváz a forgóvázban) típusú himbakinematikával és hidraulikus lengéscsillapítóval alkalmazkodik a talajegyenetlenségekhez
Felár ellenében az AGCO egy állítható összkerékhajtású tengelyt kínál automatikus összkerékhajtással. Az első tengely kerekes és gumihevederes gépeknél is szériakivitelben zárható
Összegzés
+nagy felfekvőfelület gumihevederekkel
+nagyon nagy magtartály
+rendkívül magas és szabályozható ürítési ráta
+nagyon nagy üzemanyagtartály
+nagy, csendes vezetőfülke +nagyon egyszerű kezelés
+3,49 m külső szélesség, 760 mm-es hevederekkel
+alacsony karbantartási igény
–gyárilag kis vágóasztal-választék
–a gumihevederek és a kerekek nem cserélhetők ki egymással, nagy tömeg
Matthias Mumme