fbpx

Tényleg ez okozza az egyre több traktortüzet?

Írta: Kohout Zoltán - 2020 november 24.

Az egyik nagy angol vidéki biztosító – miután majdnem 8 milliárd forintnyi összeget fizetett ki a károsultjainak – elkezdte megnézni, mi a fene áll leggyakrabban a traktor-leégések mögött.

 

Életveszély, vagyoni kár

Az elmúlt néhány évben a traktortüzek száma megnőtt. Egy erőgép leégése mindig is nagy veszteség, de a mai, modern, méregdrága traktorok esetében mind a biztosítónak, mind természetesen a gazdáknak alapvető érdeke, hogy megelőzzék az ilyen baleseteket. (Nem is szólva az esetleges személy- és vagyonvédelemről, hiszen ha emberéletet is fenyeget és/vagy száraz időben tovaterjed a tűz, az fokozza a következmények súlyosságát.). Bob Henderson, a brit NFU Mutual biztosítótársaság műszaki vezetője ehhez hozzáteszi: a traktortűz okozta kár gyakran teljes. Másrészt gyakran nagyon bonyolult megtalálni a traktortüzek pontos okát, ami megnehezíti az igazságügyi vizsgálatot.

 

traktortűz

 

Gyártókkal együtt keresték

A 900 gazdatagot-tagszervezetet tömörítő NFU Mutual csaknem 19 millió fontot (csaknem 8 milliárd forint) fizetett ki 2019-ben a traktortüzek következtében. A mintegy 1000 traktortűz okának vizsgálatát követően a vidéki biztosító felfedezte, hogy a modern traktorok számos tüzében közös tényező az elektromos tartozékok, amelyeket közvetlenül a traktor akkumulátorának vezetékeire huzaloztak. A traktor modern elektromos rendszereiből származó erős árammal kombinálva ezek a különféle terhelések túlmelegedést és tüzet okozhatnak. Az NFU Mutual gépgyártókkal és kereskedőkkel dolgozik a lehetséges problémák felderítésében. És arra ösztönzi a gazdálkodókat, hogy ellenőrizzék a traktor tartozékainak vezetékeit, és hogy minden új elektromos berendezést megfelelően telepített csatlakozón keresztül huzaloznak, nem közvetlenül az akkumulátorhoz.

 

Régen és most

Régebben jellemzően a túlmelegedő csapágyak és más mozgó alkatrészek, kopott, rossz vezetékek okoztak tüzet. Az NFU mérnökei azonban az újabb gyártmányok tüzeit vizsgálva észrevették, hogy a leégéses balesetek növekedése mögött egy másik tényező állhat. Az alapos vizsgálatok révén számos esetben az akkumulátor termináljának rezisztív hevítése okozott problémát. Az akkumulátorok sorkapcsát minden esetben megváltoztatták, vagy további áramellátást adtak hozzá. Ez ronthatja az akkumulátor bilincsének hatékonyságát, rossz kapcsolatot hozhat létre és növelheti az ellenállást. Ez aztán hő felhalmozódását idézi elő az akkumulátor bilincsében és a kivezetésben, amely végül kigyulladhat.

 

traktortűz

 

Öt bölcs fogás

A szakemberek egy egész sor javaslatot állítottak össze annak érdekében, hogy a gépüzemeltetők elkerülhessék a tűzbaleseteket. Először is fontos a rendszeres karbantartási ütemtervek részeként ellenőrizni az akkumulátor pólusait a gyártási nyomaték megfelelő beállításához. Másodszor ellenőrizni kell a kábelkötegek és a csatlakozások útvonalát, ügyelve a kapcsok, rögzítések és tömszelencék biztonságára és sérülésmentességére. Harmadszor: ha egy elektromos rendszer nem működik megfelelően, nem szabad figyelmen kívül hagyni a figyelmeztető jelzéseket-észleléseket, hanem inkább megelőző vizsgálatot érdemes végezni vagy végeztetni szakemberrel. Negyedszer: be kell tartani a szigorú tisztítási rendszert, eltávolítani a motortérből, a kipufogórendszerből, a tengelyektől és a vezetőfülke alól a felhalmozódott szennyeződéseket, amit potenciális tűzveszélyforrások lehetnek. Végül általánosan érdemes ellenőrizni, van-e valahol olyan folyadékszivárgás, ami tűzveszélyt jelenthet.