fbpx

Traktor-klasszikus: napi 16 óra lovaglás a szörnyetegen

Írta: Kohout Zoltán - 2021 június 26.

Mítosz

A mezőgazdaság – mint az egyik legősibb mesterség – nemcsak a növények termesztésével teremti meg a maga mítoszait, hanem a gépekkel is. A hivatásukat hobbiként is szerető gépkezelők például a nagy erőgépekhez is különös szenvedéllyel ragaszkodnak. Az egyik ilyen legenda a hatalmas poszt-szovjet vontató, a Kirovec 700-asa.

 

kirovec

 

22300 köbcenti

A Gehilio’s Garage nevű Youtube-csatorna Márton révén mutatta be a hatalmas vontatót, aminek nemcsak külső méretei és tömege, hanem természetesen a motorja is lenyűgöző. Márton, a tulajdonos maga sem titkolja, hogy semmi mással nem összehasonlítható élmény egy 22300 köbcentis motorral rendelkező „szörnyetegen” ülni. S nem csak kipróbálni, hanem napi 12-16 órán át végezni vele a nagy teljesítményű talajmunkát. Mártonék egy E-Bayen hirdetésben látták és Németországban vették meg a hatalmas erőgépet, amikor a gazdaságuk bővülésével mind nagyobb teljesítményű munkaeszközre volt szükségük. Kötött talajokon dolgoznak, ahol valóban kell a nagy teljesítmény kell a talajművelésre, talajlazításra, szántásra, nehéz tárcsa húzására, télen a szántáselmunkálásra, tavasszal a kombinátorozásra.

 

kirovec

 

Rugalmas duhaj

Mártonék azonban nemcsak a teljesítménnyel, hanem a fogyasztással is elégedettek. Az alacsony, 1200-as fordulaton is kiválóan terhelhető motor 20 százalékkal kevesebbek iszik, mint akár a korszerűbb gépek. Jól teljesít a mai, modern váltók elődjének mondható, terhelés alatt akár 4 fokozatot kapcsolható, rugalmas, sorkuplungos váltó.

 

kirovec

 

A hadiiparból érkezett

A Kiroveceket egyébként eleinte hadiipari célokra kezdték gyártani, de aztán felismerték a hatalmas erőgép mezőgazdasági profilú felhasználhatóságában rejlő lehetőségeket. Hazánkba is került jó néhány, bár nekünk megvolt a saját óriásunk, a Rába, így nem csoda, hogy inkább más szocialista államokban volt népszerűbb. A mai Kirovecekhez persze a properelleres szellőztetés, a hatalmas vasdoboz-fülke nagyon korszerűtlen látványt nyújt, és a maiak már német motorokkal és műszaki alapokkal készülnek – s ma már nem a Leninről, hanem a Szent Péterről elnevezett városban, a Pétervári Traktorgyárban (PTZ).