fbpx

TerraGator – Tápanyag-kijuttatás amerikai módra

Írta: GÉPmax-2020/VI. lapszám cikke - 2021 január 20.

Amerikai mezőgazdasági területeken hétköznapi látványnak számít a tápanyag-visszapótlást végző, háromkerekű, flotációs abroncsokon guruló eszközhordozó. A mellső egykerék-kormányzású, hátsó hajtott merev tengellyel szerelt eszközhordozók szegmensének egyik legelterjedtebb és közel fél évszázados múlttal rendelkező képviselője a TerraGatornak nevezett eszközhordozó, applikátor-széria.

Az Ag-Chem Equipment Company, Inc.-t 1963-ban alapították speciális permetezőberendezések forgalmazására. A vállalat 1967-ben válaszúton találta magát, amikor fő szállítója saját kézbe vette a termékei forgalmazását. Az Ag-Chem alapítója, Al McQuinn a kényszerű profi lváltásként a disztribúciós vállalatot gyártóüzemmé alakította. Az Ag-Chem 1968-ban gyártotta első jelentős termékét, egy vontatott folyékony tápanyag-kijuttató- és permetezőgépet, egy évvel később pedig bemutatta első önjáró permetezőjét, az Ag-Gator-t. A profil váltás sikeres volt, 1968-hoz képest 70, és 1970-ben további 55 százalékkal nőtt az értékesítés.

 

aggator
Az Ag-Chem első önjáró gépe, az AgGator, 1968-ból

 

A társaság második évtizedének kezdetét egy másik új termékkel, a TerraGator bemutatkozásával indította, amely a vállalat későbbi fő termékvonalának számító magas flotációs felszerelés előfutára volt. Üzembővítéssel több mint kétszeresére növelték a minnesotai, jacksoni gyár méretét.

Az 1974-es árbevétel az előző évi majdnem duplája volt, és a cég növekedési üteme a 70-es évek közepére felgyorsult. A vállalat elkezdett olyan önjáró berendezéseket gyártani, amelyek akár 1000 hektárt is képesek kezelni egyetlen nap alatt. Az első nagy külföldi értékesítés a Szovjetunió felé 1980-ban történt. Az USA mezőgazdasága súlyos recessziótól szenvedett 1981-1986 között. Mivel a mezőgazdasági termelők visszafogták az eszközbeszerzéseket, a mezőgazdasági berendezések ipara meghanyatlott. Az Ag-Chem a romló gazdasági körülmények ellenére 1981-ben is uralta piacait. A vállalat tovább folytatta az előrelépést, és új modelleket vezetett be mezőgazdasági gépsorában.

 

terragator
Az egyik a nagy elődök közül TerraGator 1603T, 1989-ből – Fotó: prospektus

 

Végül a céget is elérte a mezőgazdaság helyzetének köszönhető piacvesztés, és 1987-ben a vállalat bezárta Salinas, Kansas üzemét (Rickel Manufacturing), és konszolidálta a termelést Jacksonban. A mezőgazdaság teljesítménye 1988-ban ismét felfelé mozdult, a berendezések iránti kereslet fellendült, így a cég bevétele 1988-ban 32 százalékkal nőtt. A 90-es években, Ag-Chem, a fő termékvonalban vezető helyen próbált maradni a sikeres TerraGator sorozat új és erőteljesebb modelljeinek bevezetésével, valamint a gyártási kapacitás újbóli növelésével. Az értékesítési terület bővítése érdekében ügyfélszolgálati irodákat nyitottak az USA-ban és Kanadában. 1994-ben az Ag-Chem szövetséget jelentett be az Unisys Corp.

 

 

Elektronikus Rendszerek divíziójával, hogy navigációs rendszert dolgozzon ki a helyspecifikus kémiai alkalmazási technológiájához. Az Ag-Chem árbevétele 33 százalékkal nőtt, így már a nyolcadik éve átlagosan éves szinten 25 százalékos növekedést könyvelhetett el. A nemzetközi értékesítés, elsősorban a holland exportnak köszönhetően 97 százalékkal nőtt. 2001-ben a céget megvásárolta az AGCO Corporation. A felvásárlás mindkét fél számára előnyös volt, mivel az Ag-Chem immár nagyobb finanszírozási, mérnöki és disztribúciós eszközökkel rendelkezett, és az AGCO szilárd alapot kapott az önjáró alkalmazások piacán a többi nagy Ag berendezésgyártó között.

 

agco jackson
Jelenleg az Agco Észak-Amerikai gyáregységében, Minnesotai Jackson-ban található üzemükben készül a TerraGator család

 

A TerraGatorok az elmúlt 20 évben konstrukció szempontból alig változtak. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy nem fejlesztettek, de alapvetően a költségtakarékosabb üzemeltetésre és az ergonómia fokozására fókuszáltak.

Maga az eszközhordozó alapgép egy létrarendszerű masszív vázszerkezetre épül, amelynek hossztartópárja keresztartókkal van összekapcsolva. A nagy nyomatékátvitelre képes öntött-hídházas hátsó tengely mereven van rögzítve a létravázhoz. Erőforrás tekintetében is hoztak változásokat a különböző generációk. Az 1998–2006 között gyártott 6103/8103 és 9103 szériáknál a két kisebben, még az itthon is jól ismert 8,1 literes John Deere 6081H dízelmotor szolgáltatta a meghajtást, míg a legnagyobb modellben egy 10,3 literes CAT C10 motor adta a nyomatékot.

 

terragator 8203
A TerraGator 8203-as típus, 2007-2010 között volt a széria tagja – Fotó: AGCO

 

A 2007-től érkezett 6203/8203 típusjelzésű következő generációban már csak a hathengeres, Caterpillar C9, míg a legnagyobb 9203 modellben C13 típusú dízelmotor szolgált erőforrásul. A következő jelentős mérföldkő a motorok tekintetében 2011 volt , amikor a szériát gyártó AGCO Corp már a saját gyártású, 8,4 literes, hanthengeres AGCO Power (Sisu) motorjait építette be az új TG7300B TG8300B generációkba. A jelenlegi, azonos típusszámú „C” sorozatban is AGCO Power dízelmotorokat használnak.

 

alváz
A létra rendszerű alvázat nagy igénybevételre tervezték – Fotó: AGCO

 

Az erőátvitel szempontjából a motortól a sebességváltó közvetlenül kapja a nyomatékot, a váltótól pedig csuklós tengely segítségével jut el a hátsó hajtott hídhoz. Az elmúlt évtizedekben az erőátvitel főegységében, a sebességváltóban is változásokat hozott a tulajdonosváltás a különböző generációknál. Mint ahogy sok más amerikai önjáró gépnél, az Ag-Chem-es időszakban még itt is a Power Shift erőátvitel hódított Funk, Fuller, majd Caterpillar váltókkal. A mérföldkő itt is 2011-ben volt, amióta már fokozatmentes AGCO CVT fokozatmentes váltó gondoskodik a fi nom sebességváltoztatásról és az állandó sebességtartásról. A vezetőfülkék ergonómiáját fokozatosan növelték, és főleg az elmúlt évtizedben már számos kezelőszervben és fülkeberendezésben osztoznak a Challenger gumihevederes traktorokkal, ami nem meglepő, hiszen egy gyárban készülnek.

 

folyékony-tápanyag kijuttatás
A jelenlegi széria egyik tagja folyékony tápanyag kijuttató adapterrel, munka közben – Fotó: AGCO

 

A rászerelhető munkaeszközök kínálata is folyamatosan bővül. A TG7300C, TG-8300C és TG8400C szériákhoz kétféle pneumatikus, granulált tápanyag-kijuttató felépítmény, New Leader röpítőtárcsás szóróadapter és folyékonytápanyag-kijuttató berendezés rendelhető. A legnagyobb TG9300C modell a fentieken kívül még szervestrágyaszóró és hígtrágya injektáló applikációval is használható.

 

jelenlegi terragator széia
A jelenlegi TerraGator generáció tagjai – Fotó: AGCO

 

A két éve bemutatott, jelenleg is futó TerraGator „C” generációnál frissítették a folyékonytápanyag-kijuttató adapter keretrendszerét, és növelték élettartamát. Az új kezelői felület felhasználóbarát érintőképernyővel és vezérlőkkel rendelkezik, hasonlóan a Challenger traktoroknál alkalmazotthoz. A nagyobb látótér érdekében megnövelték a fülke mellső szélvédőfelületét, és elektronikusan állítható tükrök, illetve hátsó kamera is rendelkezésre áll. Megújult a folyékony kijuttatóegység újratöltő-állomása, és 50 százalékkal megnövelték feltöltési képességét.

 

veterán terragator
Az egyik a Békéscsaba környékén szolgálatot teljesítő, lassan veterán korú TerraGator-ok közül

 

A 90-es évek vége felé, 1998 környékén több példány is érkezett a fentebb már említett 8103-as típusból, amely a kalocsai Hydro Hungary Agrokémiai Üzem kötelékében állt munkába. Jó néhány szakkiállításon, többek között Bábolnai Gazdanapokon is lehetett vele találkozni. Az egyik akkoriban érkezett Ag-Chem TerraGator 8103-as a kalocsai évek után Kaposvárra került, majd egy gépkereskedő közvetítésével tavaly májusban Békésre, Pataki László gazdaságába „költözött”. A gépben mindössze 5000 üzemóra van.

 

terragator békés
Pataki Lászlóék békési gazdaságába tavaly májusba érkezett a TerraGator 8103, ami 1998-as gyártású

 

Pneumatikus rendszerű műtrágyaszóró-felépítménnyel van szerelve. Eredetileg a John Deere motor miatt vették meg, mivel Rába erőgépeik is ezzel a motorral vannak átépítve. Végül mégsem használták fel a motorját, hanem egy röpítőtárcsás New Leadert szereztek be rá, és granulált tápanyag-kijuttatásban kívánják használni majd. Régebbi modellek is bekerültek az országba. Például két TerraGator 1803-as a Békéscsabai Agrokémia Kft. kötelékében végzett évekig tápanyag-visszapótlási feladatokat, jelenleg pedig egyikük a Kamut, Gyúrpuszta szántóterületein juttatja ki évente a tápanyagot.

 

Szerző: Farkas Imre