SZEMBEÁLLÍTÁS: az eladott darabszám alapján a 6R egyértelműen vezet a 6M előtt. Ennek okait szó szerint végigjártuk a közvetlen összehasonlításban
A John Deere tág határok között kínálja a 6-os számot viselő középkategóriás erőgépeit, amely sorozatba egyaránt beletartozik a MidSpec 6M és a darabszámot tekintve favorit 6R. Gyakorlati tesztünkben arra kerestük a választ, hogy valójában mennyi technikára van szükség.
Matthias Mumme
Milyen szintű technikára van szüksége manapság egy középkategóriás traktornak? Gyakran folyik erről a vita a törzshelyeken és a fórumokon, és közben sokszor hallhatjuk ugyanazt az érvelést – méghozzá azt, hogy a traktorok ma dugig vannak olyan elektronikával, amire (állítólag) egyáltalán nincsen szükség. Ugyanakkor, ha a gyártók egyszerűbb technikával reagálnak erre az érvelésre, akkor furcsa módon állandóan gúnyolódásnak teszik ki magukat. Pedig nincsen mindig szükség fokozatmentes váltóra, 50 km/h sebességre, elektrohidraulikus kihelyezett hidraulikacsatlakozásokra, ISOBUS és kormányzási rendszerekre, valamint komplex fordulást segítő automatikára. Időnként, bizonyos helyzetekben a kevesebb több lehet. Ez az oka annak, hogy a John Deere két olyan, külsőre hasonló traktorát választottuk gyakorlati tesztünkhöz, amelyek technikai felépítésben nagyobb mértékben különböznek, mint ahogy az ember első ránézésre gondolná. MidSpec változatként a CommandQuad Plus EcoShift rendszerrel rendelkező 6195M hívta ki ellenfelét, a DirectDrive sebességváltóval rendelkező 6195R modellt. Előre csak annyit: nincsen győztes és nincsen vesztes.
Kétféle ügyfélkör
Először is fel kell tenni a kérdést, hogy milyen ügyfélkörnek szánta a John Deere a 6M és 6R sorozatú traktorokat. Egyértelmű, hogy a jól áttekinthetően kialakított 6M, amit a John Deere nem hivatalosan a legendás 7000-es és 7010es sorozat utódjának nevezett, főleg a speciális exportpiacokon számíthat keresletre. Európában ide olyan országok tartoznak, mint Spanyolország, Magyarország, Románia és Lengyelország, valamint tengerentúli piacok, mint Afrika vagy Kína. Itt még becsülik az olyan traktorokat, amelyeket szinte bárki tud kezelni, és nincsenek telezsúfolva szenzorokkal és érzékeny elektronikával. De hogy néz ki mindez Németországban? Nos, a papírformától eltérően – és ezt gyakorlati tapasztalataink is igazolják – itt is vannak potenciális ügyfelek:
családi gazdaságok, amelyeknek nincs szüksége a legnagyobb üzemeltetési, ill. vezetési komfortra, viszont nagyon figyelnek a kiadásaikra/költségeikre,
nagyüzemek, ahol idénymunkások és gyakornokok is dolgoznak, akik egyszerűen kezelhető traktorokat keresnek,
bérvállalkozók, akik egyszerű, alacsony szervizköltségű traktorokat keresnek – vagy kevés elektronikával rendelkező traktort szeretnének használni szállítási munkákra építkezéseken és hasonló helyeken,
zöldségtermesztő üzemek, amelyek túlnyomó többségében külföldi idénymunkásokat alkalmaznak, ezért szintén szeretik az egyszerűen használható gépeket,
olyan gazdaságok, amelyekben a traktornak nem kell széleskörű feladatokat ellátnia, ezért nincs is szükség extra felszereltségre.
Jelentősen nagyobb értékesítési potenciállal rendelkezik a 6R, ami 3 különböző felszereltséggel (Select, Premium, Ultimate) kapható, így az egyszerű változattól a mindent tartalmazó HighEnd-felszereltségig bármi választható. Az ügyfélkör ennek megfelelően nagyon változatos:
családi gazdaságok, amelyek egyszerű traktort keresnek valamivel nagyobb felszereltséggel,
olyan családi gazdaságok, amelyek következetesen ISOBUS-rendszerrel és dokumentációval dolgoznak,
nagyüzemek, amelyek egy jól felszerelt és kényelmes traktort keresnek szállítási és ápolási munkákhoz,
bérvállalkozók, akik a traktorral sokféle komplex gépet szeretnének üzemeltetni, és ennek megfelelően széleskörű munkavégzésre használják,
olyan ügyfelek, akik elsősorban nagyobb távolságra történő szállítási munkákra szeretnék a traktort használni.
Eközben nem szabad elfelejteni, hogy fontos szerepet játszik a traktor újraértékesítési lehetősége is. Ha a traktort négy-hat év elteltével lecseréljük, akkor jobban járunk egy modernebb, teljesebb felszereltségű géppel. Ha azonban 8, 10, 12 év, vagy ennél is hosszabb használati időt tervezünk, akkor a felszereltség egyre kisebb szerepet játszik. Végső soron, ha összehasonlítjuk egy teljes felszereltségű 6195M traktor listaárát a teljes felszereltségű 6195R (Ultimate) modellel, akkor a különbség 30 000–40 000 euró közötti összeg – ezen már érdemes elgondolkodni. De térjünk rá a tényekre! Az összehasonlításhoz a következő traktorok álltak rendelkezésünkre: egy CommandQuad Plus és Eco sebességváltóval rendelkező, jól felszerelt 6195M, valamint egy Ultimate felszereltségű, DirectDrive sebességváltóval rendelkező 6195R modell. A két traktort egyaránt használtuk talajművelésre egy 3 m széles, háromgerendelyes szántóföldi kultivátorral, és hígtrágya kijuttatásra egy 21 m3-es tartállyal, így igazán átfogó képet kaphattunk arról, hogy mit tudnak a szántóföldön és a közúti szállítás során.
IPM intelligens motorvezérléssel, vagy anélkül
Kezdjük a motorral: mindkét traktorban a Deere Power System 6,8 l hengerűrtartalmú PowerTech PVS, röviden DPS motor dolgozik. A Tier 4 final károsanyag-kibocsátási norma teljesítése érdekében a szekvenciális soros turbófeltöltőt egy VTG-turbófeltöltőre cserélték. Különbségek találhatók a motor-összehangolásnál, különösen a 6195R esetében, ami az IPM intelligens motorvezérléssel rendelkező 6195M modellhez képest bizonyos munkákhoz kiegészítő Boost teljesítménynövelővel elért teljesítményt ad le. A bőséges Boost teljesítménnyel dolgozó IPM az oka, hogy a 6195R a 6195M-hez képest töltőlevegős hűtéssel működik. Számokkal kifejezve: 2 100 min-1 névleges fordulatszámon a hathengeres motor teljesítménye mindkét traktorban 143 kW/195 LE az ISO szabvány szerint. A fordulatszámeséskor a maximális teljesítmény mindkét traktornál 1 800 min-1 fordulat körüli – a 6195R esetében a 158 kW/215 LE teljesítmény valamivel magasabb, mint a 6195M-nél mérhető 151 kW/205LE. A 6195R esetében a Boost teljesítménynövelő aktívvá válásakor (TLT munkák végzésekor 1,0/2,5 km/h sebességtől, szállítási munkáknál 15/20 km/h sebességtől) a motor akár 179 kW/243 LE maximális teljesítményt is rendelkezésre tud bocsátani. Ez mintegy 30 LE különbséget jelent az elérhető maximális teljesítménynél! Ezt a különbséget elsősorban tele hígtrágyatartállyal éreztük közúton, ahol a 6195R valamivel jobban gyorsult – amit nemcsak a váltók közötti különbség okozott. A motorok karbantartási igénye mindkét traktor esetében azonos szintű: az olajcsere ciklusideje mindkettőnél magas, 750 üzemóra, a levegőszűrő mindkét traktornál nehezen elérhető a jobb oldalon (de a John Deere szerint nem is kell tisztítani az ellenőrzéseken kívül). Tisztításkor a 6195R hűtőpanelje valamivel nehezebben érhető el. A 6195R traktor 395 l üzemanyagot tud magával vinni, a 6195M kicsit kevesebbet, 325 litert. A 28 literes AdBlue tartály mindkét traktornál egyforma nagyságú. Az SCR kipufogógáz kezelés mellett egy aktív, karbantartásmentes dízel részecskeszűrő és egy DOC katalizátor végzi a kipufogógáz tisztítását, a Tier 4 final előírások szerint.
Nagy választék a sebességváltók terén
A legnagyobb a különbség a váltónál: valamennyi 6M modell végsebessége 43 km/h, míg a 6R traktorok esetében választható 40 km/h vagy 50 km/h. Aki lendületesen szeretné a szállítási munkákat végezni, az mindig 6R modellt fog választani. A sebességváltó felépítésében is találhatók különbségek. A 61295M modellt a John Deere felszerelheti az egyszerű PowerQuad Plus váltóval, vagy AutoQuad Plus (opcionálisan EcoShift változatban), vagy CommandQuad Plus váltóval (felár ellenében szintén kapható EcoShift-tel). Az EcoShift azt jelenti, hogy a 43 km/h sebesség csökkentett motorfordulatszámon, kb. 1 550 min-1 fordulatszámtól érhető el. Valamennyi sebességváltó 20/20 fokozatot kínál, öt csoportba felosztva, 4–4 terhelés alatt kapcsolható fokozattal.
Ha nem kell egyszerre több kihelyezett hidraulikacsatlakozást vezérelni, akkor a 6195M hidraulikája elfogadható képet mutat.
Néhány ISOBUS vezérlésű függesztet munkagép, mint pl. ez a Fliegl hígtrágyatartály a 6195R traktort vezérelni tudja a Tractor Implement Management (TIM) segítségével.
A szántóföldön a 6195M négy terhelés alatt kapcsolható fokozatával gyakrabban érjük el a teljesítőképesség határát, mint a…
…6195R 8 terhelés alatt kapcsolható fokozatot tartalmazó DirectDrive váltójával.
A mi 6195M traktorunk CommandQuad Plus EcoShift sebességváltóval volt felszerelve. Az öt csoportból három előzetes kiválasztással „befagyasztható” (A, B és C), így a kapcsolási automatika csak a terhelés alatt kapcsolható fokozatokat váltja. A kormánykeréktől jobbra található a jól ismert irányváltó kapcsolás, ami azonban csak egy semleges helyzettel rendelkezik, parkoló pozíciója nincs. Utóbbit egy kicsit formátlan karral a jobb oldali konzolon helyezték el. Az irányváltó kapcsolással a menetirányváltás kiválasztása csak akkor működik, ha a kart parkoló helyzetből áttettük haladási helyzetbe. Ami jó: billenő kapcsolóval kiválasztható két kormánykerékben programozható indító fokozat, és rendelkezésre áll az AutoClutch funkció, háromféleképpen állítható érzékenységi helyzettel. Ez mindig aktív, manuális és automatikus üzemmódban egyaránt – de ki is kapcsolható. A sebességváltó automatika kapcsolási időpontjai a jobb oldali konzolon található forgatható szabályzógombbal nagyjából előre beállíthatók (a maximális fordulatszámhoz), mindenesetre a fordulatszám ezután következetesen behatárolt – akkor is, ha visszatérünk a manuális sebességváltási módba.
A manuális sebességváltás egy kicsi kapcsolókarral lehetséges, azonban sajnos minden egyes terhelés alatt kapcsolható fokozaton végig kell lépkedni, és nem lehet manuálisan váltani a következő, magasabb csoportra – pl. a C2-ről a D1-re. Ez időbe telik! A 4 és 17 km/h közötti sebességtartományban összesen 10 kapcsolási fokozat található, ehhez 3 csoportváltásra van szükség. Éppen a C4 (kb. 15 km/h névleges fordulatszámon) és a D1 (kb. 16 km/h névleges fordulatszámon) váltása kedvezőtlen a szántóföldön vagy zöldterületeken végzett gyorsabb munkákhoz (rövidtárcsás borona, szalmaterítő pálcasor, kaszakombinációk, stb.). A minimális sebesség lendületes, 2,5 km/h.
Térjünk rá a 6195R modellre: ez a traktor rendelhető PowerQuad Plus (csak 40 km/h), AutoQuad Plus (opcionálisan EcoShift változatban), DirectDrive és AutoPowr sebességváltóval. A mi traktorunk 24/24 fokozattal rendelkező DirectDrive váltóval volt felszerelve, három csoportba felosztva 8–8, terhelés alatt kapcsolható fokozattal. Ezekkel a fokozatokkal kevesebb a csoportváltás (szántóföldön alapesetben egyáltalán nincsen, szállításkor kb. egy). A 4 és 17 km/h közötti sebességtartományban 13 fokozat található két csoportban, miközben a B csoport kb. az 5–21 km/h közötti sebességtartományt fedi le – ez kiváló. A 40 km/h sebességet a traktor 1 550 fordulaton éri el, az 50 km/h sebességet 1 600 fordulaton. A DirectDrive váltó is használható manuálisan vagy kapcsolási automatikával, miközben az A és B csoport befagyasztható, és az automatika maximális terjedelme a B és C csoportot foglalja magában, beleértve egy csoportváltást is. Az indító fokozat a DirectDrive esetében is megváltoztatható – méghozzá az érintőképernyős terminálon, ahol a munkavégzési képernyőn megadható a megfelelő kapcsolás. A két sebességváltó közötti különbségeket a gyakorlatban is megtapasztaltuk. A szántóföldi kultivátor előtt pl. a 6195R DirectDrive sebességváltójával nem volt szükség csoportváltásra, hogy 7 és 17 km/h közötti sebességgel haladjunk.
A 6195M traktorral azonban 16 km/h sebességnél C4 fokozatban elérkeztünk a határértékhez, különösen, ha kisebb fordulatszámon akartunk dolgozni. A D fokozatban végzett munkáknak azonban nincs értelme, mivel ez a forduláshoz túl gyors lenne, és újra csoportváltásra lenne szükség. Mindkét sebességváltó lehetőséget ad arra, hogy a sebességváltó karon lévő görgővel előre megadjunk egy kívánt sebességértéket, amit az automatika ezt követően (előretolt kézigázkar vagy aktivált fordulatszámtartás esetén)
EGYENLŐTLENSÉG: ugyanakkora névleges teljesítmény, de 30 LE eltérés a maximális teljesítményben, ezt mutatja a DPS két 6,8 l hengerűrtartalmú PSV hathengeres motorja. A fogyasztás terén mutatkozó különbségek nem számottevők. Ami kiváló: mindkét motornál 750 üzemóra a karbantartási ciklusidő!
Mindkét hathengeres motor VTG turbófeltöltővel dolgozik a soros turbófeltöltő helyett. A 6195M maximális teljesítménye így 205 Le, és a maximális forgatónyomaték 880 nm
Jól felismerhető a 6195R fekvő töltőlevegős hűtése, ami Boost teljesítménynövelővel lehetővé teszi a 243 LE maximális teljesítményt és a 984 Nm maximális forgatónyomatékot
megpróbál elérni és tartani. Mindkét sebességváltó rendelkezik SpeedMatch funkcióval is, a terhelés alatt kapcsolható fokozatok váltáskor illeszkednek a csoportátfedésekhez – pl. a szoftver a CommandQuad Plus esetében a D4-ről a C csoportba történő váltáskor egyből a C2 fokozatot választja ki, vagy DirectDrive esetén a B8-ról a C csoportba történő váltáskor egyből a C2 vagy C3 fokozatot. A tele és üres hígtrágyatartállyal történő gyorsítás között csak csekély különbség volt. 40 km/h sebességig a két traktor között csak 2– (üres) 4 (tele) másodperc különbség volt, ami elsősorban azon múlott, hogy a CommandQuad Plus EcoShift sebességváltónak három csoportváltást kellett végeznie, míg a DirectDrive váltónak csak egyet. Emellett a CommandQuad Plus EcoShift sebességváltónál a csoportváltás egy kicsit hosszabb ideig tart. Valószínű, hogy a kereken 10 százalékkal (kb. 900 kg) nagyobb üzemtömegen is múlik, hogy a 6195R a Boost ellenére sem gyorsul még jobban.
Sokkal fontosabb volt a megfelelő induló fokozat kiválasztása – üres tartálynál mindenképpen célszerűbb magasabb induló fokozatot kiválasztani, mivel így további 2–4 másodpercet meg lehet takarítani, ami azt jelenti, hogy gyorsabban át lehet jutni a kereszteződéseken és a lámpákon. Általánosan elmondható azonban az a negatív észrevétel, hogy mindkét sebességváltónál az összes fokozatot végig kell kapcsolni. Emiatt forgalmasabb utcákon történő áthaladáskor a traktor forgalmi akadályt képez, főleg akkor, ha emelkedő miatt alacsonyabb indulási fokozatot kell választani. A kívánságunk emiatt az lenne, hogy a CommandQuad Plus váltónál a csoportokat is lehessen manuálisan váltani a terhelés alatt kapcsolható fokozatok átugrásával – pl. B2-ről azonnal lehessen C1-re váltani. A DirectDrive sebességváltónál ez műszakilag alapvetően nem lehetséges, de az általában szükséges egyetlen csoportváltás miatt ez annyira nem is lényeges.
Térjünk át a TLT-re: a 6195M opcionálisan három nem modulált sebességet kínál (1000/540/540E). A 6195R viszont alapkivitelben három modulált TLT fordulatszámot tartalmaz, a vásárlók az 1000/ 540/540E és az 1000/1000E/540 fordulatszámok között választhatnak. A motorfordulatszámok adott haladási sebesség mellett mindkét sorozatnál azonosak.
Különbségek a hidraulikában
A munkavégzésre használt hidraulika terén jelentősebbek a különbségek. Alapkivitelben mindkét traktor 114 l/min teljesítményű LoadSensing szivattyút kínál. A 6195R esetében azonban ez opcionálisan 155 l/min teljesítményűre változtatható – a 6195M traktornál ez nem lehetséges. Ráadásul a 6195M modellnél a kivehető olajmennyiség csak 25 l, kiegészítő tartállyal 37 l. A 6195R esetében ez alapkivitelben 42 l, míg opcionálisan 55 l. Ezenkívül a 6195M hátul maximálisan 4 kétkörös kihelyezett hidraulikacsatlakozással szerelhető fel, vagy alternatív lehetőségként választható három kétkörös kihelyezett hidraulikacsatlakozás és PowerBeyond. Ehhez három has alatti hidraulikacsatlakozás rendelhető, hátul viszont csak három csatlakozás van. A 6195R traktornál viszont hátul akár hat kétkörös kihelyezett hidraulikacsatlakozás is lehetséges, ill. lehet 5 és a PowerBeyond. Ugyanakkor három has alatti hidraulikacsatlakozás esetén (ide tartoznak a mellső függesztőszerkezet csatlakozói is) hátul továbbra is akár hat munkahenger is csatlakoztatható.
A vezérlés a 6195M esetében állandóan mechanikus, külső fojtószelepekkel – ez befolyásolja a kezelési komfortot és a programozható fordulást segítő auto6195M: A vezérlőközpontban kicsit szűk a hely, a beszállás a szűk ajtón keresztül kissé nehézkes – különösen akkor, ha a pótülés le van hajtva. Az összes vezérlőelem a jobb oldali oszlopon és a kormányoszlopon található, az EHR beállítása az emelési magasság határértékét kivéve nagyon körülményes. Aki ISOBUS-vezérléssel és kormányzási rendszerrel szeretne dolgozni, annak GreenStar, vagy alternatív ISOBUS és kormányzási rendszert támogató terminálra van szüksége 6195R: Lényegesen komfortosabb érzés a vezetőfülkében ülni: modern, kartámlába épített vezérlés 10 coll méretű, érintőképernyős monitorral, több és jobb vezetőülés opció, iTEC Pro fordulást segítő automatika áll rendelkezésre. Az EHR csak a terminálon módosítható. A motor fordulatszámát és a haladási sebességet mutató kerek kijelzők leolvasása nehézkes a vezetőfülkében, itt szívesen látnánk egy (kiegészítő) digitális kijelzőt, hogy ne kelljen folyton a jobb oldalon lévő, számos más információ számára tervezett terminált figyelnifelszereltség esetén mindig elektrohidraulikus hidraulikacsatlakozások vannak, elektronikus időarányos és mennyiségi vezérléssel. Emelőerő tekintetében mindkét traktor azonos, hátul 8,5 t a maximális emelőerő, míg elöl maximum 4,0 t. A 6195M ugyanakkor csak alig kevesebb hasznos terhelhetőséget kínál, ez 4,8 t (a 6195R: kb. 5 t). Ugyanakkor a 6195R elöl külső vezérlésű Premium függesztőszerkezettel, valamint integrált helyzetszabályozással van ellátva – ez pluszpontot jelent frontfüggesztésű kaszával vagy ekével végzett munkák esetében. És még valami: elöl csak a 6195R rendelkezik ISOBUS csatlakozóaljzattal, hátul viszont mindkét traktor ellátható csatlakozással. Emellett a két traktor felszereltségében további apróbb eltérések találhatók, ilyenek pl. az oldalstabilizátorok, vagy a külső vezérlés mértéke (a hátsó függesztéshez a gombok túl kicsik).
Komfort – igény szerint
Térjünk át a vezetőfülkékre – a 6195M traktoron a fülke alapját a 7030 Premium és 6030 sorozatok régebbi keretei képezik, vagyis: 6-oszlopos építési mód, kisebb szélesség, kezelőelemek a jobb oldali konzolon, opcionálisan mechanikus vezetőfülke rugózás. A 6195R vezetőfülkéje ezzel szemben modern, 4 oszlopos kialakítású, bal oldali ajtóval, felár ellenében kapható a HCS Plus adaptív hidraulikus rugózás. A méret és az építési mód az üvegfelületeknél ad látható eltérést – a 6195R felülete 6,11 m2 a 4,79 m2-es 6195M-hez képest. Míg a 6195M traktorban a pótülésen utazó személynek a bal oldali A-oszlop és a kormányoszlop közé kell szorítania a lábait, addig a 6195R traktorban sokkal több hely áll rendelkezésre – többek között azért is, mert a vezetőfülke nemcsak szélesebb, hanem hosszabb is, ezáltal nagyobb hely marad az első szélvédő felé. 71 db (A) zajszinttel mindkét vezetőfülke meglehetősen halk, a magas frekvenciás motorzajt azonban mi mindkét vezetőfülkében mégis inkább kellemetlennek éreztük – de ez ízlés dolga.
További nagy különbség: a 6195R traktor modern kartámlába épített vezérlőpulttal irányítható, ahol a legtöbb funkció gombnyomásra elérhető. Ehhez felszereltségtől függően 7 vagy 10 coll méretű terminál tartozik, számos beállítási és módosítási lehetőséggel, amibe az ISOBUS és a kormányzási rendszer is beletartozik. A 6M változathoz azonban egy drága GreenStar terminálra van szükség (2630 vagy régebbi). A kombinált eszközben lévő kis fedélzeti számítógép néhány jó szerkesztési funkciót kínál, és magában foglalja a hektárszámlálót. További tudnivalók
A 6M sorozat 8 modellt foglal magában (három keretméret), 110 és 195 LE közötti névleges teljesítménnyel az ISO szabvány szerint, a 6R sorozathoz 11 típus tartozik (négy keretméret), 110 és 250 LE között.
Mindkét sorozat hidraulikus elsőtengely rugózással (TLS Plus automatikus szintszabályozással) rendelhető.
A 6195M csak iTEC Basic fordulást segítő automatikával áll rendelkezésre, a 6195R traktorhoz kapható a módosításokat lehetővé tevő iTEC. A Basic tartalmaz TLT automatikát, összkerék- és differenciálzárat (a mechanikus kormányzás alapján, de nem tartalmaz kihelyezett hidraulikacsatlakozásokat és frontfüggesztést sem), az iTEC rendelkezik kiegészítő elektrohidraulikus kihelyezett hidraulika-csatlakozásokkal, front- és hátsó függesztéssel, motorfordulatszámmal, haladási sebességgel, stb.
A komplex funkciósorrendek tehát nem nevezhetők a 6195M erősségének – ilyen például egy első-hátsó gépkombináció kiemelése a zöldterületek kaszálásakor, vagy az elülső tömörítőhenger és a hidraulikus nyomjelzővel ellátott vetőgép kiemelés, stb.
A 6195M traktorhoz hátul csak egy peremes tengely van. A 6195R ezzel szemben opcionálisan állítható tengellyel is szállítható.
A 6M traktorok gyárilag csak halogén fényszórókkal vannak felszerelve, a 6R traktorok esetében azonban opcionálisan akár 20 LED fényszóró is választható.
A 6R traktorok számos elektronikus lehetőséget kínálnak, mint pl. a JD Link Select és az Ultimate, távdiagnosztika és telemetriás képernyő távhozzáférés és még sok egyéb, ami elsősorban szintén a bérvállalkozók számára jelent pluszpontot.
Összegzés
Mindkét tesztelt traktor tisztességesen el tudja végezni szinte az összes feladatot, ami ebben a teljesítménykategóriában egy traktor számára felmerülhet. A 6195r traktorban azonban minden egy kicsit – de bizonyos munkák esetében jelentős mértékben – kényelmesebben végezhető, a vezérlés modernebb, több adatmentési, valamint számos programozási és szerkesztési lehetőséget kínál. emellett a 6195r traktor esetében nagyobb a kivehető olajmennyiség, és 50 km/h sebességgel is kapható. ehhez jön még a 6195r opcionális elektronikai csomagja telemetriával és egyebekkel, valamint a nagyobb kerékválaszték.
Az automatizált sebességváltónak (ami azonban tartalmaz még fejlesztési potenciált) és az elsőtengely-, valamint vezetőfülke rugózásnak köszönhetően a 6195M is kényelmes munkahelynek számít, azonban kevesebb elektronikus segítséget ad, és több a mechanikus megoldás. A 6195r azonban jelenleg megéri az árát, és nemcsak azért, mert használtan is jobban értékesíthető.
6195M: A vezetőfülke szűkebb és rövidebb felépítésű, gyárilag csak halogén münkafényszórók kaphatók.
6195R: Opcinálisan akár 20 db LED fényszóró is szállítható – a 6195M traktorhoz képest éjszakai munkák esetén nagyon nagy a különbség.